logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Renault 5 Turbo 3E: Retro-připomínka osmdesátek, supersport v kabátu hothatche i driftovací bestie v jednom

Renault se pořádně rozjel a představil nejostřejší verzi své nové Pětky zvanou R5 Turbo 3E. Ta v sobě skrývá vzpomínky na zlatá osmdesátá, supersportovní výkony i schopnost jezdit bokem.

Kdo by neznal Renault 5 Turbo? Tento ostrý hatchback z osmdesátých let je jedním z vůbec nejzajímavějších aut, jaké kdy ve Francii vyrobili, a dnes je ceněným sběratelským artiklem. Značka si je samozřejmě jeho slávy dobře vědoma, takže se rozhodla, že když už se vyvíjela s novým elektrickým Renaultem 5, o nějž je mimochodem momentálně prý extrémní zájem, umožní svým klientům zavzpomínat i na jeho rychlou verzi.

Právě nyní tak představuje Renault 5 Turbo 3E, nejostřejší model vycházející z nové Pětky, který si půjde pořídit. Stojí ještě nad Alpine A290, což odpovídá historii, kde byl Renault 5 Turbo hierarchicky také výš než Renault 5 Alpine. Nehledě na logo na kapotě se však lidé od značky známé lehkonohými modrými sporťáky na vývoji tohoto auta i tak podíleli značnou měrou, takže je myslím jasné, že se je na co těšit. 

Foto: Renault - tisková fotografie

Exuberantní vnějšek a závodní kabina

Potenciál nového Renaultu 5 Turbo 3E je ostatně zjevný už z vnějšího pohledu. Toto prosím není žádný koncept nebo designérská studie, ale sériové auto. Fascinující, že? I když vychází z nového retro hatchbacku, nesdílí s ním vlastně jediný vnější díl. Místo toho se chlubí výrazným aero paketem a hlavně extrémně širokým rozchodem kol, jenž vede k finální šířce vozu plných 2.03 m bez zrcátek.

Automobilka tvrdí, že se v modelu R5 Turbo 3E snažila vytvořit supersport v kabátu hothatche. Také vzhled svého počinu popsala mým oblíbeným slovem: exuberantní. Vážně, v oficiální tiskové zprávě ho zmínila…tomu neuvěříte…hned šestkrát. V ostrém kontrastu s pastelovým jaGUarem mi ale tady toto slovo hloupé tolik nepřijde. Respektive minimálně aspoň popisuje skutečné a vzhledově více než zajímavé auto. Co myslíte?

Stejným způsobem značka přistupovala také k interiéru. I tady je vidět inspirace novým Renaultem 5, ale v supersportovním duchu. Proto tu jsou jen přední skořepinové sedačky s šestibodovými pásy, přídavný trubkový rám, karbonové díly nebo vertikální ruční brzda. Na nostalgickou notu pro změnu hrají přístroje před řidičem, které svou grafikou připomínají přeplňovaného předka. 

Foto: Renault - tisková fotografie

Čísla, jež ohromí

Vás však jistě hlavně zajímá, co má tato závodnička pod kapotou, nemám pravdu? Hehe…no…nic. Stejně jako R5 i A290 je nová R5 Turbo 3E elektrickým automobilem. Takže ano, to turbo v názvu je jen marketing. Ale ještě než článek zase otráveně zavřete, přečtěte si pár následujících technických údajů. Renault a Alpine se vážně snažili a bylo by škoda jim upřít pozornost, jež si zaslouží.

Každé ze dvou poháněných kol obsahuje vlastní elektromotor o výkonu 200 kW, tudíž dohromady se vozidlo chlubí 400 kW či 540 koňmi. Značka uvádí i číslo nejvyššího točivého momentu v hodnotě těžko představitelných 4800 Nm, avšak jelikož ho dosáhla měřením přímo na kolech, nikoliv na hnací hřídeli, jak je běžné (jak asi, když ji auto nemá, že?), není zmíněné číslo zcela stoprocentně směrodatné, protože u všech ostatních vozů se tato veličina zjišťuje jinak. Nicméně nevadí, podobnou exuberanci si asi nechám líbit.   

Foto: Renault - tisková fotografie

Přítomnost elektromotorů v kolech ty znalejší jistě navedla k tomu, že i co se platformy týče, tak z běžné nové Pětky moc nezbylo. Ano, je to tak, Turbo 3E je vybaveno značkou Alpine vyvinutou, unikátní hliníkovou platformou, na kterou je namontována karoserie s vysokým podílem karbonových vláken. 

Díky tomu se i přes použití 70 kWh baterie (prý zajistí dojezd až 400 km a kvůli 800V architektuře se bude schopná velmi rychle nabíjet, kdyby to někoho zajímalo) auto chlubí vahou pouhých 1450 kg, čímž ve spojení s výkony motorů dosáhne maximální rychlosti 270 km/h a zrychlení z nuly na sto za méně než 3,5 vteřiny. To jsou vážně čísla ze sféry supersportovních vozidel. 

Aby toho nebylo málo, ony dva elektromotory jsou namontovány ne v předních, ale v zadních kolech. Takže kromě jistě výborných jízdních vlastností v čisté stopě Renault 5 Turbo 3E rád poslouží i jako pravá driftovací bestie. Opravdu, jedná se o oficiální informaci, elektronika auta bude dokonce obsahovat speciální režim pro jízdu bokem. Takto si představuji správné použití slova exuberantní. 

Foto: Renault - tisková fotografie

Budete ho moci vlastnit, jen šetřit jste už asi měli začít v minulém životě

A jak již zaznělo, skutečně bude možné tento supersport v kabátu hothatche zakoupit. Vznikne v počtu 1980 kusů, pro připomínku roku uvedení původního Renaultu 5 Turbo na trh, a jeho cena se, dle zjištění zahraničních novinářů, bude v přepočtu pohybovat minimálně někde mezi třemi a čtyřmi miliony korun českých. Objednávkový systém se otevře už za pár týdnů a první kousky budou šťastným majitelům doručeny v průběhu roku 2027. 

Co si o novém Renaultu 5 Turbo 3E myslíte vy? Je za vás skvělým vozem nebo vám vadí, že je to i přes všechny fascinující hodnoty pořád elektromobil? Dejte vědět v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
afro-r1
18. 3. 2025, 07:51

Mit ty penize, tak jdu stejne pro Clio V6.

0 reagovat
sheogh
18. 3. 2025, 10:31

Komecne zase peknej EV :-) Ale teda s tou cenovkou bych si uz mozna radeji zasel pro Lucid

0 reagovat
tomaass2
18. 3. 2025, 19:15

Bomba stroj. Jak je R5 krásná, tak tohle je úplně parádně ostrý jako bývala původní R5 Turbo. Renaultu se designově poslední dobou fakt daří! 🙂

Jenom trochu technicky nechápu, proč nakonec nezůstal žádný díl stejný. Vždyť to má i jiný světla?

0
Jaromír Soukup
18. 3. 2025, 19:36

Ano, prý i ta jsou jiná. Přední určitě, je tam jiná optika i tvar. U zadních vidím jinou barvu toho rozdělovníku světelných segmentů (stříbrná vs červená) a dolní boční ukončení, jestli správně koukám. Jsou to detaily, ale světla jsou jiná :-D
-
Komentář upraven 18. 3. 2025, 19:37:35

0 reagovat
MBMB
18. 3. 2025, 19:33

Podle obrázků to vypadá, že by tam mohl být motor s axiálním magnetickým tokem přímo připojený na kola zcela bez jakékoliv převodovky. Pak by ten moment na kolech byl roven tomu na výstupu motoru.

0 reagovat
rock
19. 3. 2025, 16:45

Působí to na mne jak něco mezi pouťovým Hot Wheelsem a reinkarnací R5T určenou pro kreslený komiks. Nejsem si jistý, jestly bych mohl zatoužit po pouťovém autu z komiksu...
Slovo Turbo v názvu je samozřejmě zhovadilost a vlastně na mne působí podobně jak ten vzhled auta.

Jediné, co mne na tom autě nedráždí, je kupodivu pohon. Protože u hothatche mi nadupané elektro přijde jako elegantní způsob, jak se dostat k zamýšlenému výkonu a případný omezený dojezd u toho vlastně moc nevadí. S tímhle nikdo trip s Estonsa do Portugalska realizovat nebude. I když teda nechali si to zaplatit stejně nebo víc, než kdyby 20 let hledali každého koníka v třílitrové V6.

Jako celek mne to až tak moc neuchvátilo...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte