načítám data...

Range Rover Evoque Cabriolet: tak tohle je ta kalokagathia!

Kdepak Miata, kdepak Golf. Odpověď na jakoukoli otázku ohledně automobilů se skrývá jinde – a my už víme kde.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dobře si vzpomínám na pocit, který mi před několika lety přivodila zpráva, že Range Rover připravuje Evoque se stahovací střechou. Byla to směsice toužebné naděje a přesvědčení, že takový nesmysl do výroby nikdo nepustí.
Po roce modlení a škemrání u PR Land Roveru konečně sedím v SUV s nálepkou ‚cabriolet‘ a jsem trochu rozpačitá z pozornosti, které se mi na ulicích dostává. Kdybych byla kočka, začnu si soustředěně olizovat přední pracku. 

Pokud si tuhle ztřeštěnost někdo mohl dovolit, byl to Range Rover. V celé galaxii totiž neexistuje jiná značka, která by dokázala tak nonšalantně zkřížit terénní DNA a haute couture. Před šesti lety to byl právě Evoque s terénními vlastnostmi plnotučného Range, který v rámci značky posunul design na žebříčku priorit o mnoho stupňů výš. Výsledný genetický experiment zaznamenal v prodejích Land Roveru malou revoluci. Dle slov šéfdesignéra Gerryho McGoverna 80 % zákazníků, kteří si koupili Evoque, nikdy dřív neměli Land Rover. A většina z nich nikdy dřív neměla SUV. Good job, konečně se v oceánu možností objevilo auto, co umí jezdit v terénu jako off-road a na silnici jako hatchback, řidiče rozmazluje luxusem, vypadá cool a je ocejchováno značkou, za niž se člověk nemusí stydět ani v té nejlepší společnosti. Ale něco tady pořád chybí… Aha, stahovací střecha! Samo sebou, jak si račte přát, ozvalo se ze sluchátka…

Když dva dělají totéž…

Zde si nemohu odpustit krátkou odbočku. Range Rover není první, kdo si troufl postavit luxusní SUV bez střechy, a teď nemám na mysli produkci Jeepu, jehož auta jsou mnohem víc off-road než SUV a luxus bychom v jejich slovníčku hledali marně. Mám na mysli Nissan Murano CrossCabriolet, model stejně odvážný jako šeredný a předražený, s životem trvajícím pouhé tři roky.

Nechám se překvapit, zda bude životnost otevřeného Evoque delší, dle mého skromného názoru je však jeho startovní pozice optimističtější v mnoha ohledech, z nichž první – příslušnost k nóbl rodině – už jsem zmínila. Když už vás mají spoluobčané považovat za cvoka, cvok v saku od Armaniho zní přece jen o dost lépe než cvok v sandálech od Bati. Dále tu máme fakt, že původní Evoque je krásné auto, zatímco původní Murano je… prostě Murano. A poslední závažíčko na misku vah – Range zůstává i se srandovním plátěným kloboučkem schopnou offroadovou hračkou s velkorysým nájezdovým úhlem, léty prověřeným systémem Terrain Response a půlmetrovou brodivostí. 

Oběti na oltář plátna

Baby Range bez střechy působí excentricky, ale stejně šmrncovně jako jeho plechem krytý sourozenec. Odkudsi z temných zákoutí naší redakce se sice ozvalo, že vypadá jako vana, ale ruku na srdce, vadilo by vám cestovat v luxusní padesátitryskové jacuzzi? Vsadím se, že ne. 
Hlavou se vám teď určitě honí spousta otázek na kompromisy, které s sebou přináší nahrazení pevné střechy plátěnou. Bude se to v zatáčkách kroutit jako had? Umřu, když se to překotí koly vzhůru? Vejde se do toho sud piva? Neohluchnu na dálnici? Budu moct povozit pasažéry s hlavou a nohama? A tak dále, a tak dále…


Dobrá zpráva je, že jízdními vlastnostmi kabriolet nijak nezaostává. Vana dostala tolik přídavných výztuží, že se při zatáčení ani nehne. Ano, znamená to, že je zhruba o dva a půl metráku těžší než dvoudveřová varianta se střechou a celková hmotnost se blíží dvěma tunám. Pocítíte to na hodně zakroucených okreskách v kopcích, kde devítistupňový automat občas zazmatkuje a výsledkem může být trochu těžkopádný nájezd do zatáčky. Tento problém má dvě řešení – buď si pomůžete manuálním řazením, nebo slevíte z rychlosti a pojedete zkrátka na pohodu. Ani jedno z toho nebolí. Podvozek je houpavý a pohodlný, jak se na Range sluší, a o nerovnostech dává vědět jen tlumeným vibrováním.
Pro případ nehody a kotrmelců jsou za zadními sedačkami připraveny dvě hliníkové tyče, které se vystřelí během 90 milisekund a společně s A-sloupky vytvoří něco jako ochrannou klec nad hlavami pasažérů. Funkčnost systému Rollover Protection Device jsme však na vlastní kůži nevyzkoušeli. 

Naloženo po střechu

Pokud jde o sud piva, ani zde nemůžu posloužit vlastní zkušeností, ale lahví vína se do kufru určitě vejde dost, abyste se celý víkend nemuseli probrat z bezvědomí. 251 litrů (objemu, ne vína) je na standardní auto hodně neoslnivá hodnota, na kabriolet už to ale tak zlé není. Běžný víkend na venkově jsme se zavazadlovým prostorem přežili bez omezování. I v kabině je místa dost. O šířce nemá smysl mluvit, ta je více než velkorysá, ale co zadní sedačky? Nejsou jenom na parádu? Inu, záleží… Se svými 172 cm se za sebe posadím, je to tak akorát. Vyššího člověka bych v druhé řadě převážela jen ze zlomyslnosti nebo z absence jiných možností. Děti v autosedačkách se vejdou, když se smíříte s okopanými opěradly (ale to rozhodně není problém jen tohoto auta, že).


Na dálnici stačí natáhnout střechu, a úroveň hluku se rázem neliší od hluku v mnoha zastřešených vozech. V nedávno testované Toyotě CH-R nebo Škodě Yeti mi připadala vyšší, o Wrangleru ani nemluvě. I ve stošedesátikilometrové rychlosti není třeba na spolujezdce ječet a škála poslouchatelné hudby zahrnuje i jiné žánry než trashmetal a hardcore techno. Na pětivrstvé textilní střeše (údajně nejširší a nejdelší, jaká je v současnosti v automobilové produkci k vidění) si v Land Roveru dali záležet. Stahování a natahování se dá provádět za jízdy do rychlosti 50 km/hod, trvá to 18 vteřin dolů a 21 vteřin nahoru. Nic, nad čím by bylo potřeba dopředu uvažovat, zařídíte se dle momentální potřeby. Střecha nahoře neznemožňuje výhled dozadu a střecha dole nijak nehyzdí linie karoserie. 


Oproti klasickým kabrioletům má Evoque jednu výhodu. Už jsem se zmínila, že při jízdě městem si vás lidé trochu víc všímají. Asi jako by vám z hlavy šlehaly plameny. (Jak napsal Alex Kierstein na Autoblogu: „chcete-li zůstat anonymní, zaparkujte svou oranžovou Miuru vedle bílého Evoque v kabriu.“) Narozdíl od placatých roadsterů však sedíte hezky vysoko a kolem sebe máte mohutné bočnice jacuzzi, takže si přece jen připadáte trochu méně exponováni, kolemjdoucí vám nedýchají na zátylek a nehodnotí kvalitu kávy umístěné ve středové konzoli. Příjemné.

Pár přání a stížností

Jelikož nechci, aby mě laskavý čtenář obvinil z přijetí úplatku nebo snad nekritického zahledění do vozů Range Rover (ehm…), neúnavně jsem namáhala své pozorovací schopnosti, abych na otevřeném Evoque našla i nějaké ty mouchy. Bez milosti tedy musím pokárat lesklý plastový rámeček okolo řadicího kolečka, který se zapatlá, už když se na něj křivě podíváte. Radiomapa vypadá hezky, ale navigace se hodí spíš pro pokročilé. Už sice vím, že při zadávání nového cíle je pokaždé nutné ukončit předchozí navádění, jinak budu jen přidávat další body trasy až do zblbnutí, o intuitivním ovládání ale nemůže být řeč.

Také bludný kabel způsobující náhlé výpadky audia (známý už z Jaguaru XF a XE) stále nebyl v jinak úžasném systému Meridian nalezen a přiveden k poslušnosti, stejně jako šotek, který při zastavení a zařazení „P“ občas vypne jen motor a občas celé auto. A při zapínání bezpečnostního pásu se hodí být středně pokročilý jogín, nebo mít k ruce asistenta, který vám pás umístěný daleko za vašimi zády podá.

Verdikt

Ani zmíněné závažné nedostatky nemění nic na tom, že se Range Roveru podařil další fantastický vůz. Vážně nevidím jediný důvod, proč si kupovat uzavřenou dvoudveřovou variantu, když cabrio dokáže fungovat jako celoroční dopravní prostředek i jako letní fun-car. Nabídka motorů je dostačující (náš testovací kus měl stoosmdesátikoňový diesel, který představuje něco jako zlatý střed), jen manuální převodovku u nás do cabria nedostanete. To je toho… 
Na SUV bez střechy se můžete dívat jako na bizarní výstřelek pro lidi, kteří už nevědí co by. Anebo jako na další krok k luxusnímu univerzálnímu autu, které řidiči přináší zase jeden bonus navíc. Potěšení z jízdy pod širým nebem je totiž přidanou hodnotou, jíž se jen tak něco nevyrovná.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 999 cm 3 
Výkon: 132 kW (180 koní) v 4000 ot./min
Točivý moment: 430 Nm v 1750 ot./min
Převodovka: devítistupňová ZF 
Provozní hmotnost: 1 967 kg 
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 km/h: 10,3 s 
Kombinovanáá spotřeba (udávaná): 5,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 7,8 l/100 km 
Cena od 1 360 161 Kč
Cena s testovanou motorizací a výbavou HSE Dynamic 1 629 386 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
16. července 2017, 19:01
0

mmm international scout, muj sen

reagovat
bu
bubak.cz
16. července 2017, 22:08
0

nedokážu si odpustit drobnou technickou poznámku - správně je to thrash metal (thrash = mlátit), ne trash metal (trash = odpad)

reagovat
Viola Procházková
17. července 2017, 10:25
2

To je pro mě na stará kolena úplná novinka :D

Pochtli
16. července 2017, 23:29
0

Tuhle úchylnost (kabrio a SUV v jednom) miluju, mít peněz jako šlupek, hned bych se po tom sháněl.

reagovat
vonkreuz
17. července 2017, 09:42
0

Stříbrné nahoru otevřené masivní haky na boku předních sedadel. Neslouží náhodou na "uložení" nebo zachycení bezp. pásů? Tím by odpadla nutnost hrát si na jogína a psát negativa.

reagovat
Viola Procházková
17. července 2017, 10:27
0

Bezpochyby ty háky slouží přesně k tomuto účelu. Jenže za A) v nich pásy moc dobře nedrží a za B) když někdo leze na zadní sedadla, pás stejně nemůže zůstat zaháknutý. Což bylo třeba v mém případě prakticky pořád.

krab
17. července 2017, 10:48
0

Palec nahoru. Tohle auto je dost nesmyslný na to, aby se mi vážně líbilo. :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem