V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.
Kamarád shání ke svému spolehlivému a relativně výkonnému Focusu něco na hraní o víkendech. Chtěl by něco zadohrabavýho, na výkonu zas tak nezáleží. Hlavní využití budou občasné trackday, létání po okreskách a sem tam delší výlet za krásnými silničkami.
– Odpověď je vždy Miata. A ano, ta už v seznamu je :-) Ale mám ji já a chtěl by něco jinýho…
– MR2: je trošku dražší (alespoň co sem tak letmo koukal) a trošku kousavější, ale jinak je to horký kandidát
– MGF: možná trošku problém se servisem, ale jinak zřejmě dobrá volba.
– BMW? tady je velký otazník, osobně si myslím, že výše jmenované jsou z řidičského hlediska o hodně zajímavější.
– Nějaký další tip?
Spooon
Ahoj
Zodpovídání dotazů na levné zadokolky opět zbylo na člověka, který se nejmenuje Vojta, ale snad bude odpověď alespoň částečně uspokojivá. Podobně jako minulý týden i ty jsis už sám vyjmenoval téměř všechny možné alternativy, takže budu mít práci trochu jednodušší.
U tohoto dotazu bych asi největší důležitost přikládal specifikaci přesnému druhu užití. Trackdays a okresky sice na první pohled vypadají docela konkrétně, ale ve skutečnosti se pod tímto přesným pojmem můžou skrývat dosti odlišné reality. Je totiž vesmírný rozdíl, zda-li hovoříme o trackdayích na motokárových hřištích á la Mýto nebo Sosna nebo klasických velkých okruzích, a také okresky mohou být relativně rychlé a otevřené anebo spletité a technické.
Pakliže je odpovědí Mýto a nejzakroucenější okresky, jsou jasnou volbou rozměrově nevelké japonské roadstery, popřípadě MGF. Čím utaženější jsou zatáčky a čím uzší jsou protahováky, tím lépe vyniká nízká hmotnost a muší velikost a tím větší nastává trápení výkonnějších, sportovnějších a nabubřelejších vozů. Naopak v případě otevřených okresek se naplno může projevit newtonmetrová převaha klasické bavorské trojky, která bude ve skutečném světě za všech okolností rychlejší a skromné atmosférické čtyřválce roadsterů roznese na kopytech. Na druhou stranu je také mohem méně intenzivní, všechny ovládací prvky jsou tak nějak pomalejší a v bezprostřednosti reakcí a spojení s okolním prostředím ztrácí na malé roadstery celou vlečku emočních bodů.
Dále tady máme ještě další možné rozdělení a to koncepční. MR2 a MGF jsou jednoznačně vozíky, které preferují čistou stopu. V vyvážené Miatě nebo BMW se dá zažít daleko více rozpustilých úletů rozevláté zádě. Japonskobritská dvojice s motorem uprostřed bude žádat větší množství řidičského umění a také náročnější a nákladnější shánění případného samosvoru. Vše je ovšem o preferencích.
Záleželo-li by na mě, volil bych samozřejmě Miatu, jež skýtá potenciál k budoucím posunům (snadné přeplňování), na malých okruzích a zakroucených okreskách bude ultrazábavná a na těch velkých nebude příilš zaostávat za výkonnějším BMW. Celkově poskytne ideální kompromis mezi všemi ostatními auty.
Chtěl-li bych oldskůl hardcore, zkusil bych sehnat MR2 první generace, která je syrová jak tatarák a ačkoliv v sériovém setupu je zřejmě ještě pomalejší než Miata, skrývá taktéž potenciál k růstu (pro vyvolené trhy se vyráběla varianta přeplňovaná kompresorem, která z MR2 dělala kapesní raketu). Kromě toho je to úžasný youngtimer a navíc to bude i dosti unikátní zjev.
Druhá MR2 z vytyčeného směru ukročila kousek bokem a k vizi puristického roadsteru se vrátila až žabákoidní třetí generace W30. Tu snad v brzké době konečně poznám lépe, než na pár kilometrech, avšak oproti Miatě má zcela jistě méně sofistikovaný podvozek a chybí ji také cosi z delikátního balancu a chirurgický přesné převodovky. Lákadlem na W30 může být relativně jednoduchý swap sesterského motoru 2ZZ o výkonu 190 koní a díky příčnému uložení jednotky také nabízí oproti jiným autům levnou implementaci statečného Hondího srdce K20.
Je BMW z kola ven? Ne zcela. Trojka na M-podvozku s lamelovým samosvorem je tou nejlepší volbou pro rychlé okresky a vaporizaci zadních pneumatik a také jako jediná umí nabídnout řadový šestiválec s adekvátním výkonem a zvukem, který je míle vzdálen lacinému lomozu vytočeného čtyřválce. A pak také BMW nabízelo jedno ošklivé káčátko, které ovšem může být výborným sporťákem – zasvorovaný E46 325ti Compact sice bude většinu lidí odpuzovat svým vzhledem, avšak právě díky tomu se prodává za příjemný peníz a jezdí moc dobře.
Takže na závěr zbývá jen doplnit další tip – Nissan 200 SX S13. Pozitivem je, že je lehký, sportovní a podobně jako na ostatní japonská placatá auta i na něj existuje přímo přehršel performance dílů a jeho turbomotor 1.8 lze lehounce pošťouchnout k propuštění utajených stád koní. Průšvihem je, že ona jednotka CA18DET je známá svou tendencí k přidírání. 200 SX by bylo jednoznačně nutno hledat na zahraničním trhu – v ČR jsou na prodej pouze 3 druhy tohoto Nissanu – před GO motoru, po GO motoru a na ND.
Tahle otázka tedy nemá jednoznačnou odpověď. Ze všeho nejvíc bude záležet na použití a preferencích, dá se však říct, že s žádným ze zmíněných aut kamarád neudělá chybu.
02. července 2015, 14:04
0
A co Z3? Trochu opomíjený roadster s pohonem té správné nápravy a rozumnou cenou
02. července 2015, 14:12
0
Vavris sveho casu mival Z3 coupe, tak asi ma dobry duvod, proc Z3 roadster nezminil:D Ale vysvetleni necham na nem
02. července 2015, 17:00
0
Z3 Roadster se kroutí jak žížala a jako trackday a okreskové auto na hrubší zacházení bych to s ním neviděl moc růžově...
02. července 2015, 16:37
0
Kdyz uz tam je M3, tak proc chybi Boxster, ktery muze byt za podobne/stejne penize?
02. července 2015, 17:00
0
Ona tam je někde M3? :-)
03. července 2015, 08:38
0
Trojka na M-podvozku s lamelovým samosvorem je tou nejlepší volbou pro rychlé okresky a vaporizaci zadních pneumatik a také jako jediná umí nabídnout řadový šestiválec s adekvátním výkonem a zvukem, který je míle vzdálen lacinému lomozu vytočeného čtyřválce. A pak také BMW...
OK, castecne :)
02. července 2015, 17:58
0
Ja bych doporučil právě 200SX. Je jich tady málo a už v roce 91 do toho začali dávat motor sr20de/det a tam je to se spolehlivostí naprosto cajk. Velké plus je nekončné množství úprav, takže když to někde nerozflákáš můžeš skončit u LS swapu pořípadě u RB26DETT ;-)
02. července 2015, 22:05
0
SR20DE/T se tam daval pouze pro japonsky trh, v EU byl pouze CA18DET. SR20DET v Evrope prislo az s S14 generaci v roce 1994.
04. července 2015, 01:49
0
pravda, ale pak je úplně nasnadě ho tam dát
02. července 2015, 18:11
0
Hoši vážně se omlovám za OT,ale potřebuju nutně pomoct s identifikováním jednoho auta. Viděl jsem to vloni ve škoda muzeum. mě to připomíná Porsche 911 Moby Dick.Já vážně netuším co je to zač. Jediný co mě napadá je nějaká závodní verze 110 R. Pls pomoct
02. července 2015, 19:17
0
http://www.skoda110r.com/kniznica.php?info=526
02. července 2015, 19:39
0
Díky.
02. července 2015, 20:30
0
Opět mi tu chybí nějaká Mazda s Wanklem. Pomineme-li teď FD, která se zoufale blbě shání, tak jsou k dispozici jak FC, tak osma. Obě jsou na okreskách velmi zábavné a na okruhu se neztratí.
02. července 2015, 21:03
0
No tak tady je jedna FD. Sice má volant na špatné straně,ale jinak vypadá dobře.Navíc v článku není cenový strop
http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Mazda-RX-7-Turbo/vhc:car,cnt:de,pgn:3,pgs:10,srt:price,sro:asc,mke:16800,mdl:19/pg:vipcar/210171027.html
02. července 2015, 21:59
0
Tady bych asi bral to báwo. Mazda RX-8 a Nissan 200SX IMHO nevydrží dlouho pojízdné. A BMW má šestiválec a udělá nejvíce parády.
03. července 2015, 02:05
0
Dokonce bych věděl o jednom hezkém zasvorovaném Compactu 325ti na prodej.. :)
03. července 2015, 19:33
0
Nejmladsi evropske S13 je taky 21 let. Takze hodne aut taky trapi kovomorka obecna. Co se tyce motoru CA18 tak oproti SR20 to uz neni zadna slava. Lepsi je tedy poridit S14.
05. července 2015, 07:45
0
Už nadpis článku prozrazuje Karlovarskou losovačku s jasným vítězem z Mnichova.
05. července 2015, 11:27
0
K 200 SX ještě.... Jde spíš o levo a provostrané řízení. V UK a Irsku, které jak doufám do Evropy také patří a kde rádi říkají, že mají volant na pravém místě, bylo importů vždy poměrně hodně. I když je řízení na druhe straně, znaméná to i spoustu dostupných náhradních dílů a kitů... ale každopádně to výjde o dost dráž, než bavorák.
09. července 2015, 12:48
0
Ale sehnat takove 200SX swapnute SR20 a LHD, tak bude už za podobne penize, jako M3 E46 :) Takže za nějakou rozumnou cenu si to jedině udělat cele sam,...anebo E46 328i kupe/kabrio to muže taky vyřešit.