V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!
Zdravím všechny fanoušky a redakci. Jsem v zapeklité situaci. Chci nové nebo zánovní auto (do 50tis KM) a mám na něj půl mega (+-50tis). Požadavky jsou následující: musí to být benzín (kdyby atmosféra, byl bych nadšený), alespoň 110HP/t a ideálně co nejvyšší výbava (vyhřev sedaček, BT a navigace je nutnost). Auto bude sloužit primárně jako služebák, to znamená minimálně čtvery dveře a nějaký ten vnitřní prostor abych mohl převážet občas klienty/obchodní partnery. Profil cest bude něco dálnice a něco okresky, ale zároveň to bude tak nějak jediný auto doma, co by mě mělo umět i pobavit. Tak a teď babo raď. Nápady?
Dnešní otázky se s dovolením ujmu já, protože jsem velmi podobný problém řešil poměrně nedávno. Výběr služebáku není nikdy jednoduchá záležitost. Tvou výhodou je fakt, že máš vcelku jasnou představu o tom co bys rád. Pokud se budu striktně držet tvých požadavků, jakými jsou benzínová atmosféra a zábavný podvozek, logicky mě jako první napadá podívat se do showroomu Mazdy. Jejich Skyactive motory nás baví a celková filozofie posledních modelů Mazdy je nám velmi blízká. S tvým finančním limitem bys teoreticky mohl mít na výběr mezi větší šestkou a menší trojkou. Čemu dát tedy přednost?
Říkáš, že auto bude primárně sloužit jako služebák a k tomuto použití mi o něco víc sedí větší šestka, začneme tedy s ní. Loni jsme s ní měli v redakci čest hned v několika verzích a rozhodně nás ani jednou nezklamala. V každém případně se můžeš spolehnout na vynikající podvozek a přesvědčivé motory. To je zárukou, že se na každou cestu budeš těšit. Přestože je šestka poměrně velké auto, dokáže řidiče vtáhnout do děje opravdu nečekaným způsobem. Zároveň si zachovává i velmi slušnou míru komfortu, takže není třeba se obávat ani delších cest po dálnici. Potěší také výbava, která bývá poměrně široká už v základu, jak je u Japonců dobrým zvykem. Nezklame ani v oblasti vnitřního prostoru, pokud tedy čas od času potřebuješ převézt klienty či obchodní partnery, nebude to problém. Až potud by se mohlo zdát, že jde o ideální volbu. Asi by to byla pravda nebýt jednoho detailu a tím je cena. Obávám se, že za 550 tisíc bude problém šestku sehnat. Do karet ti nehraje ani výbavová politika Mazdy v ČR. Pokud trváš na výbavě s vyhřívanými sedačkami, pak potřebuješ minimálně prostřední stupeň Attraction a to už se pohybujeme cenově zhruba o 150 tisíc výš, než jaký sis dal limit. Nemluvě o tom, že to bude navíc verze G145, která není v oblasti jízdních výkonů tak zajímavá jako silnější G165. K té bys musel přihodit dalších 50 tisíc korun navíc, protože je dostupná až ve vyšším stupni výbavy. U nás bohužel nejsou vidět benzínové šestky ani jako zánovní, takže se budeš muset poohlédnout nejspíš za hranicemi.
Vypadá to, že se budeme muset podívat o třídu níž. Trojka nabídne podobné kvality jako její větší sestra. Je velmi přesvědčivá jízdně, kvalitou zpracování a celkovou uživatelskou přívětivostí. Na okreskách se budeš bavit ještě víc než ve větší šestce. Jinak platí vesměs to samé. Skvělá manuální převodovka, úžasně nastavený podvozek a skvostný atmosférický motor, který dává vzpomenout na doby nedávno minulé. Dokonce se vejdeš do cenového limitu, neboť za hatchback se silnějším G165 (bohužel do sedanu se bůhví proč v ČR nedává) si Mazda žádá necelých 550 tisíc. Dokoupit si budeš muset jen navigační podklady, což ale není nikterak drahá záležitost. Říkáš si, že někde musí být háček? Pak máš tak trochu pravdu. Pokud jezdíš z větší části právě po dálnicích, nevím jestli bych ti mohl s čistým svědomím trojku doporučit. Kvůli relativně krátké převodovce točí motor docela vysoké otáčky i při legálních rychlostech, což neprospívá spotřebě paliva a také akustické pohodě na palubě. Stejně tak nepotěší zvýšený hluk od podvozku a ve vyšších rychlostech rostoucí aerodynamický hluk. V tomhle ohledu je šestka rozhodně lepší volbou. Stejně tak vnitřní prostornost není zrovna nejsilnější stránkou, především pak na zadních sedačkách. Nicméně, přežít se to dá. Jinak se trojka jeví jako velmi doporučeníhodný vůz.
Alternativy k Mazdám se mi hledají těžko. Pokud trváš na atmosférickém motoru, napadá mě snad ještě Honda. V Civicu by měl být k sehnaní 1.8 i-VTEC, což je léty prověřený motor. Jen mě osobně jeho poslední verze příliš nepřesvědčila. Oproti Skyactivům mu chybí jiskra a šmrnc. Jinak je Civic také velmi povedený vůz a pokud se ti zamlouvá po designové stránce, ani s ním neuděláš chybu. Cena by navíc mohla být příznivější než u Mazdy. Ještě zajímavější volbou od Hondy by mohl být model Accord. Byť se do ČR již nedováží, možná by se dala ještě najit nějaká zastrčená skladovka, nebo předváděčka. Accord osmé generace považuji za velmi nedoceněné auto. Pokud by se jej podařilo sehnat ve verzi 2,4 i-VTEC, věřím že bys také nebyl zklamaný.
Mrknout se určitě můžeš po trojkovém BMW generace E90, třeba se na tebe usměje štěstí a nějaký kousek s malým nájezdem objevíš. Pokud bys radši něco méně tradičního, pak by ti mohlo udělat radost také Infiniti G37 s velmi charakterním šestiválcem pod kapotou. Jen jich patrně nebude moc na prodej.
Na začátku jsem psal, že jsem řešil podobný problém. Nakonec to vyhrála Mazda3 a po více než 75 tisících kilometrů, mohu s klidem říct, že bych nevybral jinak.
Pokud s naším doporučením nesouhlasíte, případně vás napadají i jiné alternativy, podělte se o váš názor v diskuzi.
20. května 2016, 12:16
0
Ten accord je zabity s tym 2.4 Vtecom , je to super auto ale tu mi pride diesel lepsia volba.
3ka mazda je fajn a dobre drzi cenu,aj ked tych 165 koni na papiery a v realite su celkom rozdielne veci
Ak by si bol ochotny prezit turbomotor siel by som do Ford Focus 1.5 Turbo 182 koni.s navi si na nejaky 550 tis. v cenniku mozno najdes nejaku predvadzacku
20. května 2016, 12:34
0
Na Focuse koukám už nějakou dobu, líbilo by se mi i ST, ale mojí nohou si oba dva Ecoboosty (1.5 i 2.0) žádají dvouciferné hodnoty a praktická nemožná přestavba na LPG je shazuje až na dno mého žebříčku...
20. května 2016, 12:44
0
Mazdu taky nezplynujes, je to primovstrik.
20. května 2016, 13:04
0
Dvouciferne hodnoty spotreby bude u trojky obtizne dosahnout :) to se mi povedlo snad jen jednou jedinkrat na nocnim autobahnu.
20. května 2016, 13:21
0
Focus ma lepsi podvozok ,aspon moja osobna skusenost inak odporucam precitat toto
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/seat-leon-ford-focus-vauxhall-astra-versus-mazda-3-warm-hatch-group-test
20. května 2016, 14:28
0
Zánovných benzínových šestiek sa práveže teraz vynorilo viac než kedy predtým, pozri autobazar.eu alebo mazdaihned.cz
Samozrejme skoro všetko budú predface verzie, ale myslím, že pre teba to bude lepšia voľba než nová trojka (diaľnice, miesto vzadu)
20. května 2016, 19:41
0
Leon, měl jsem ho moc rád i s 1.2 TSI
23. května 2016, 11:54
0
S cenou okolo 500k se vejde i na 1.4 TSI v FR... Přihřeju si polívčičku, ale bohatě stačí, na dálnici spotřeba mezi 7-8 litry benzínu v trošku nadlimitních rychlostech, normál průměr kolem 6 litrů s mojí nohou, teď jsem byl schopnej jet za 5 litrů (jízda víc aut a pžizpůsobování se pomalejším vozům) na dlouhou vzdálenost a při ekojízdě není problém 4 litry... Podvozkově to auto miluju, kdo byl na plechcupu v Sosnový tak moh vidět, že je podvozkově hodně dobrý, ikdyž je vzadu trubka... Na okreskách vykouzlí úsměv a na dálnici dodá určitou míru pohodlí. Problém je místo vzadu, které se řídí podle velikosti osazenstva na předních sedačkách. :) Popravdě, až Leon půjde z domu, tak bude nahrazen opět Leonem :)
20. května 2016, 19:55
0
U mne vyhrali Toyoty Camry 2,4 atmosfera automat. Proste pohoda, prostor, zadne dalsi vydaje za servis, ocelove rozvody a lze v klidu predelat na LPG. Predpodledni generace 2013, nebo posledni generace dokonce bezporuchovy hybrid od 2015. Ja je beru pres mobile.de
21. května 2016, 18:12
0
Dalsich 49000kc by sa asi nenaslo ?!
http://m.sauto.cz/detail?id=16726163
Myslim, ze ale aj klasicky Leon (kludne aj ST ak treba priestor) by s 1.8 TSI mohol stat za zvazenie...