Snaha zkombinovat praktičnost v každodenním životě s nemilosrdně efektivním tempem v zatáčkách je součástí DNA značky Porsche minimálně od příchodu původní 911. Její ikonický tvar nebyl výsledkem záblesku geniality v mysli hvězdného designéra, ale spíše prostou odpovědí na otázky využití vnitřního prostoru. Cílem bylo postavit gétéčko, které v ostrém tempu převeze rodinu s malými dětmi a zavazadly, a zároveň bude vyvážené a aerodynamické.
Dnešní svět má ale poněkud jiné představy o tom, jak by měl vypadat automobil, použitelný pro rychlé rodinné přesuny. Maličké a úzké kupé s motorem o nějakých 120 koních by dnes většina lidí nespojila se slovem “rodinné” ani v nejdivočejším snu. Dnes potřebujeme místo kolem sebe, prostor na spoustu zavazadel a absurdní porci výkonu.
Proto je také typickým Porsche dneška Macan či Cayenne. Málokterý moderní člověk by si pořídil 911 jako primární auto pro více než dvoučlennou rodinu. Ale co když nemáte rádi SUV? Až donedávna byl vaší jedinou volbou “sedan” (ve skutečnosti spíše obtloustlý liftback) Panamera. Auto po technické stránce skvělé, jízdně bezchybné a úctyhodné. A také poněkud ošklivé.
Teď ale automobilka z Zuffenhausenu představila ideální řešení pro všechny, kteří chtějí rodinné Porsche a nechtějí SUV. Panamera totiž přijíždí v dlouho slibovaném kombíku, nazvaném Sport Turismo. A poprvé vypadá skvěle, o čemž se můžete přesvědčit na fotkách u článku.
Co se skrývá uvnitř? Pod kapotou najdete víceméně to samé, co u standardní Panamery – objedat si tedy můžete šestiválcovou Panameru 4, silnější Panameru 4S, naftovou 4S Diesel a samozřejmě také E-hybrid a Turbo.
Rozdíly najdete především v zadní části karoserie – kromě poměrně očividných změn spočívajících v samotné přestavbě “sedanu” na kombík, která přinesla i větší prostor pro zavazadla, tu také poprvé získáte možnost usadit dozadu trojici cestujících. Prostřední sedadlo asi nebude ideálním prostředím pro dlouhé cesty, ale pořád je to užitečnější než dvě oddělené sedadla sedanu.
V duchu “rodinných tradic” tu je také aktivní spoiler – což je dost možná poprvé, kdy se aktivní, rychlosti se přizpůsobující spoiler objevuje na zadní části kombíku. V rychlosti 170 km/h (nebo 90 km/h v režimech Sport a Sport Plus) se jeho úhel náběhu změní z -7 na +1 stupeň a pomůže tak přitlačit zadek auta k zemi. Třetí poloha přichází ke slovu tehdy, když otevřete střešní okno. Spoiler se nastaví na +26 stupňů, aby tak omezil aerodynamický hluk v kabině.
Jenomže tohle všechno je vlastně jedno. Sport Turismo si nekoupíte proto, že je praktické nebo proto, že do něj usadíte pět lidí. Vychytaný spoiler možná bude hrát svou roli, ale nejdůležitější je fakt, že si konečně můžete koupit čtyřdveřové Porsche, které vypadá dost dobře na to, aby neurazilo ani puristy…



















briza
2. 3. 2017, 10:22Okukoval jsem včera večír na Jalopníkovi a musím konstatovat , že se mi to líbí skoro stejně jako V90, což už je fakt co říct. A v interiéru se mi to pak zamlouvá neskonale víc. Jen ta cena bude asi "trochu" jinde :)
PeterLuk
2. 3. 2017, 10:52Aké pekné auto, keď nieje zbytočne vysoké! Som príjemne prekvapený, vyzerá to veľmi elegantne.
Souča
2. 3. 2017, 19:25No mně to jako tři místa vzadu moc nepřijde, je tam širokej tunel a vyvýšenej sedák
Franz Kafka
2. 3. 2017, 19:29Konečně stejně to byla jen otázka času. Už se těším až to uvidím živě!
Dušan
3. 3. 2017, 20:05Neříkám ze to nevypadá dobře , ale kombík v naftě je to poslední co si představím pod pojmem Porsche. I když BMW teď vyrábí trivalcovej předohrab a Kia sedan co nevypadá vůbec špatně a ještě k tomu 370 nebo kolik koni, tak je asi možný všechno.
Csaba
4. 3. 2017, 06:15Kombi? Tohle? Hatchback! :-)
Asi žiju v minulosti, pro mě jsou totiž kombi například tyhle dvě auta:
Mírus
7. 3. 2017, 03:48Jasně, je to hatch. A "klasická" panamera vlastně taky. Samozřejmě, na poměry porsche je ta injekce praktičnosti tak velká, že s trochou záměrné nadsázky lze psát o kombíku.