načítám data...

Porsche Boxster S 986: Dokonalost sama?

Malý roadster z dílen Porsche se netěší mezi automobilovými nadšenci zrovna exkluzivnímu postavení. Na mě však zapůsobil až nezdravě silně...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Porsche Boxster S 986: Dokonalost sama?

Sedím na kopě dřeva postavené u zapadlé cesty kdesi v podhůří Jeseníků, z mokré cesty se odpařuje voda a poslední paprsky slunce se spolu s odcházejícím deštěm marně snaží vytvořit duhu. Okolní ticho narušuje jen malý černý roadster, který neustále něco „povídá“ skrze výfuk, brzdy a jiné chladnoucí části. Dávám si trochu oraz před cestou domů, kterou už pojedu klidně. Protahuju se,  nasedám a…  opět hledám zdířku zapalování tam, kde není – spolehlivý to oddělovač skutečných majitelů Porsche od těch, kteří vlastnictví jen předstírají. Startuji, pomalu se rozjíždím a snažím si v hlavě urovnat zážitky z uplynulých dvou nádrží a osmi set kilometrů. A že je co urovnávat..  

Boxster Možná není postižen tak velkými předsudky jako modely 924/944, ale degradacím na „Porsche pro holky“ popřípadě „Porsche pro kadeřníky“ musí čelit nezřídka.

Porsche Boxster generace 986 jsem vždycky chtěl vyzkoušet. Je to jedno z nejdostupnějších Porsche, ale moc lehké to nemá. Možná není postiženo tak velkými předsudky jako modely 924/944, ale degradacím na „Porsche pro holky“ popřípadě „Porsche pro kadeřníky“ musí čelit nezřídka.  Těžko říct jestli za to může pouhá existence 911 nebo hlavní důvod představuje ocucaný tvar karoserie, na které by po odstranění střechy a oken stěží šlo odlišit předek od zadku. Nám, bývalým majitelům Miat, jsou však nějaké obecné předsudky úplně jedno, takže zůstává jen ta přitažlivá aura Porsche, motoru uprostřed a plochého točivého šestiválce za docela dostupné peníze.

Černá krasavica z Německa, kterou jsem měl tu čest řídit je už docela stařenka – má 13 roků odžito a přes 100 tisíc kilometrů odjeto. Zároveň je ale učebnicovým příkladem označení top stav, kteréžto je v dnešní době bohužel zcela dehonestováno tím, že tak spousta lidských vředů označuje kafemlejnky na kolečkách. Když jsem do Boxsteru poprvé sednul, spadla mi huba. Porsche má obecně interiéry velmi kvalitní, ale tento vypadá, jakoby ho někdo přenesl strojem času do budoucnosti ihned poté, co jej v roce 2001 Wilfried sestavil a Dieter opucoval. Jen alcantara na sedadle řidiče naznačuje, že už má něco odslouženo. Nemíním vás nudit výčtem použitých druhů materiálů a rozlišováním tvrdých a měkkých plastů, takže jen to nejdůležitější. Interiér ani po oné dlouhé době neuráží – samozřejmě designem nezapře svůj věk, ale nevrže, materiály jsou příjemné na dotek i pohled a posez je skvělý. Sedí se krásně nízko a přitom se člověk necítí zavalen hmotou jako v novější generaci 987. Pod volantem je spousta místa na nohy, řadicí páka se tyčí přesně v místech, kde jí pravá ruka čeká. Ideální.


Porsche na každý den…


Po otočení klíčkem naskočí  šestiválcový boxer bez výraznějších zvukových efektů, ale z jeho projevu je zcela jasně cítit „masitost“ výkonného motoru, třebaže nezaplavuje okolí žádnými hlasitými zvuky. Řadící páka přesně, leč docela neochotně zapadne do pozice prvního převodového stupně a po vyšlápnutí poněkud tuhé spojky se malý černý roadster dává do pohybu. Boxster působí při normální jízdě dosti civilně a tak trochu mi ožívají tři roky staré vzpomínky na novější generaci 987. Žádné drámo, cukání, divokost ani trhání hlav. Nejmenší Porsche má chování distingovaného diplomata. Jste obklopeni kvalitním interiérem, motor ševelí skoro až neslyšně, podvozek je tužší, ale žádný kostitřas. Jednoho by to skoro začlo nudit…  Jen převodovka trochu vzdoruje a dokud se nezahřeje její náplň, je třeba hledat rychlosti spíš silou než citem. Výše uvedeným nechci  tvrdit, že jezdit městem je s Boxsterem lahoda, ale rozhodně to není otravné či únavné.

Praktičnost? Pravda, v interiéru toho vinou zcela chybějící schránky před spolujezdcem příliš neuskladníte, ale na druhou stranu jsou k dispozici dva kufry. Někteří hnidopiši konstatují, že jsou jak z bajky o lišce a čápovi – jeden hluboký úzký, druhý široký plytký – a tím pádem k ničemu. Ve skutečnosti svou kapacitou spíše překvapí a svou rozlohou v neznalých vyvolávají otázku „sakra, kde to má motor?“.

Za přepážkou má být plochý šestiválec 3.2 l s 250 koni, ale já mám spíš dojem, že tam kňučí nějaké ústřední monstrum z béčkového hororu

Když zcela pominu všechna omezení daná typem karoserie, nalézám pouze dva výraznější prohřešky proti příjemnému soužití. Prvním je hluk na dálnici. Obtékající vzduch se moc nekamarádí se zrcátky, takže při dálničních 140 kupodivu nejsou největším zdrojem hluku zadní pneumatiky, nedejbože motor, nýbrž uragán šlehající kolem bočních oken. No a pak poněkud štve mechanismus stahování střechy, respektive nutnost zastavit a zatáhnout parkovací brzdu, aby se střecha dala za útrpného skučení elektromotoru do pohybu. Celkově však Boxster působí při každodenním použití spíše příjemně, než nepříjemně a zcela naplňuje pověst výborného all-rounderu. Jenže, na takovéto domácí ježdění je zbytečné kupovat si Porsche, že…

 

Porsche na víkendovou divočinu…

Po vypůjčení jsem celou cestu z Brna po dálnici záměrně absolvoval na půl plynu a v rozumném tempu. Jednak to šetřilo palivo, druhak jsem chtěl krakena vypustit až při té správné příležitosti. Vyplatilo se…  Sjezd z dálnice, obec, střecha dolů, před cedulí konec obce podřadit na dvojku…   “WŇŇŇŇŇAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUU“ !!! Mít sání kousek za ušima je něco úžasného. Tohle není zvuk nějaké malorážky podpořený barevným kuželem na sání, ani laciné divadlo výfukového trubkoví. Tohle je neuvěřitelně sytý a intenzivní KRAVÁL aplikovaný z bezprostřední blízkosti! Za přepážkou má být plochý šestiválec 3.2 l s 250 koni, ale já mám spíš dojem, že tam kňučí nějaké ústřední monstrum z béčkového hororu, které má ve scénáři za úkol eliminovat všechny vedlejší postavy filmu! Uff!  Zvuk motoru je jednoznačně jedna z nejlepších věcí na autě. Přitom akcelerace a průběh výkonu jsou spíše aristokraticky nenucené. Boxster zrychluje očekávatelně k síle 250 koní a váze 1300kg (na stovce je za 5,9s), ale moc to nedává najevo. Žádné kopance nebo tlačení do sedadel, jen velmi pěkná akcelerace, takže když řadím čtyřku a na tachometru je 170, trochu se lekám.  Ano, i Boxster S 986 má typickou poršáckou převodovku s enormně dlouhými kvalty, která společně s titěrnou stupnicí rychloměru subjektivně utlumuje vnímanou rychlost. Zatímco třeba nové Volkswageny mají mezi číslicemi 0 a 150 celou půlku rychloměru a periferně vnímaná ručička skrz něj pádí jako kdyby snědla kari a zapila jej mlíkem, u Boxsteru nedosahuje výseč snad ani pravého úhlu a nepatrného posunu ukazatele si skoro nejde všimnout. Tím však rozhodně nechci říct, že by auto trpělo nedostatkem výkonu. Koníků je velmi příjemné množství.

 

Modlil jsem se, ať mám během víkendu hezké počasí. Bůh však očividně poznal, že jsou to prázdné modlitby ateisty. V sobotní podvečer, byl naplánován první ostřejší výlet a zatímco jsem měl za zády zahřátý boxer a před nohama plnou nádrž, tak nad hlavou už se zlověstně rozpínaly majestátní cumulonimby, chystající se co nevidět proměnit oblíbené kusy okresky v zrádný klouzající pás asfaltu. Sedět v tu dobu v Z3, někde v koutku hlavy už se raduje malý Keichi Tsuchiya a tajně mezi mozkové synapse vkládá poselství „Jikan DOOORIFUUTOOOOO“! Jenže já sedím v Boxsteru a hořce se směju všem frajerům, kteří se opovažují nazývat jej holčičím autem. Vtipný nepoměr mezi šířkou předních a zadních gum, motor uprostřed a absence PSM (Porsche stability management) ve mně vyvolávají všechno, jen ne klid. Rozhodně nemám v úmyslu jezdit jak klobouk a už vůbec nepotřebuji roztočit auto někam do stromu. Jenže internetové zkazky a legendy praví, že u mid-engine zadokolky bez stabilizace se to skoro vylučuje. Než jsem si uvědomil, že je zbytečné ztrácet čas filozofováním o potenciálním autu-mrše a lepší je to s dávkou pokory vyzkoušet, začal chcanec jako prase.  Kupodivu to všichni přežili, já se vracel domů s totálním výtlemem a auto s pleťovou maskou v podobě silničního bordelu nachytaného na celých bocích!

Vtipný nepoměr mezi šířkou předních a zadních gum, motor uprostřed a absence PSM ve mně vyvolávají všechno, jen ne klid.

Potřeboval bych mnohem víc času na to, abych zjistil, jak to dělají pánové Needell nebo Sutcliffe, kteří středomotorová Porsche vodí po okreskách v neuvěřitelných úhlech, ale stejně to bylo skvělé. Pokud si člověk nevyhodí mozek z hlavy a zachová před autem respekt, jde si užít spoustu zábavy. Jen je třeba myslet na to, že tohle není sedan s motorem vpředu a dlouhým rozvorem, ale malý neposedný roadster. Boxster nelze pumpovat plynem na apexu tak, jak je člověk zvyklý z FR aut – způsobí to pouze cukání zádi tu na jednu, tu na druhou stranu, podle toho, které kolo si zrovna u otevřeného diferenciálu vyhádá více výkonu. Ideální je poskládat ho do zatáčky „na hovado“ přes brzdy, aby se co nejvíce váhy přeneslo dopředu a úzké přední 205ky měly dostatek gripu, až poté záď vykouzlí ladný oblouk, ze kterého je ovšem silně cítit, jak málo prostoru zbývá pro případnou korekci, a že jakýkoliv krok přes hranu bude záď trestat hodinami. Pokud by snad někdo odvážný vletěl do zatáčky při akceleraci, pojede rovně… Celkově se mi však auto i za deště zdálo docela přátelské a nečekaný lift-off v protahováku by měl nastat až při velké rychlosti, velké koleji nebo velké blbosti řidiče – záď si toho nechá líbit víc, než pud sebezáchovy průměrného řidiče.

Následující ráno naštěstí déšť ustal a mohl jsem si Boxster užít v celé kráse. Na rovinu, jedinou věcí, kterou bych změnil, by bylo odstupňování převodovky a mezery mezi jednotlivými rychlostmi. Takhle musí člověk bezpodmínečně točit každý kvalt až k červenému poli, aby se motor nedostal ze hry a třeba na pobídnutí k předjetí na čtyřku v 90 km/h reaguje poměrně letargicky. Na druhou stranu, při drandění po okreskách člověk skoro nemusí řadit, protože všechno podstatné obstará trojka.

K duši Boxsteru je třeba se trochu prokousat. Všechno je tak samozřejmé a efektivní, že to na první dojem může vyvolat trochu nezáživný pocit. Malé Porsche ze sebe nechce dělat nervózního predátora (nepočítám-li zvuk), nepotřebuje si dokazovat sportovnost cukáním, kopáním, přetáčením a horečnými reakcemi. Jakmile ale tuto plynulost přijmete a do té bezbřehé delikátnosti se dostanete, těžko se opouští. Každý prvek auta funguje, všechny části jsou ve společné harmonii a tvoří úžasný a rychlý komplex. Když jsem tak lítal po beskydských okreskách a zamořoval tamější atmosféru zbytečnými kily CO2, nemohl jsem se nabažit celého auta. Brzdy jsou neúnavné a perfektně dávkovatelné. Daleko dříve dojde síla předním pneumatikám než vrtaným kotoučům a čtyřpístkovým třmenům. Převodovka má možná malinko delší kulisu, než by musela mít, ale řazení je rychlé a přesné a společně s pedály přímo žadoní po meziplynech. Ty jdou dávkovat velice dobře i díky sedadlům, která jsou sice na pohled placatá, pocitově úzká, ale tělo drží. Záhadou je, že stejně úzce objaly i napodobeninu rypouše vydávající se za člověka (promiň Kubo :) ), u níž jsem měl pocit, že se mezi bočnice fyzicky nemůže vejít. No a pak ten podvozek. Porsche je proslulé kvalitními tlumiči, které nerozhodí kdejaký rygol a Boxster tuto věc potvrzuje. Průměrně rozbitá okreska jej vůbec nevyvede z míry, je krásně cítit, jak jsou všechny nerovnosti filtrovány v závěsech tak, aby neovlivnily zvolenou stopu a směr. Zároveň je však i velmi pevný, žádné vůle, prostoje nebo přenosy hmoty. Působí velmi kompaktně a solidně. Zatáčky jsou pak nadšencův sen. Pokud se řidič k Boxsteru chová tak, jak se k autu s motorem uprostřed chovat má – udrží přední osu zatíženou a co nejdřív do hry posílá zadek – dostane se mu obrovská chuť zatáčet, nulová nedotáčivost a skvělá záď utahující oblouky, takže skrze přesné řízení plné citu může hltat kilometry silnic ve velmi rychlém tempu…   …při kterém se auto tváří jakoby se jelo piánko do kostela a jen sem tam kvikne gumou na znamení toho, že se teda možná i trošičku snaží.  Přestože Boxster není koncipován jako bokovací nářadí a jasně preferuje čistou stopu, a já mám ty laciné opičárny moc rád, vůbec mi nechyběly. Ani jednou mi nepřišlo, že bych si užíval méně zábavy. Uspokokující byl už jen pocit, že krotím auto s motorem na správném místě – vyšší řidičský level. Navíc výše vzpomínaní nositelé mosazných koulí z britských magazínů dokazují, že bokem to jednoznačně jde. 


Dokonalost sama?

Je neděle večer. Vracím klíče majitelce, ale vnitřně bych nejraději ucukl rukou a pádil pryč. Existují auta, která na člověka při prvním kontaktu chrstnou kýbl emocí, ale čím víc je člověk poznává, tím více nedostatků nachází. Boxster je jiný – na první pohled docela chladný, neuchvátí  vzhledem, netváří se jako alfapredátor, nedává pocit, že vám urve hlavu a dokud motor nedostane pořádně napít, tak ani zvuk za moc nestojí. Je třeba se k němu prokousat.

těžko vzpomínám, kdy naposledy jsem vystoupil z auta a řekl si „tady je všechno správně“

S každým dalším kilometrem se pal ale zarývá hlouběji a hlouběji pod kůži a nejde dostat ven. Těžko vzpomínám, kdy naposledy jsem vystoupil z auta a řekl si „tady je všechno správně“.  Boxster je ten případ. Možná jsem párkrát zatoužil po kratší převodovce, ale jinak? Nevím, co bych po jízdní stránce zlepšil…   Nevěděl jsem to bezprostředně po jízdě, při které jsem se řehtal jak kůň a nevím to ani teď s odstupem čtyř dnů.  Nad schopností bezproblémově zvládat cesty, které jsou nutné a zároveň působit tak 100%-ně přesně, tuze a sportovně v těch chvílích, kdy se benzín v nádrži pálí úplně zbytečně, jen smekám.  Ze zvuku sání mám husí kůži ještě teď. I kdyby byl Boxster růžový a s nápisem gay edition, chci ho zase řídit!

Za zapůjčení vozu a foto děkujeme www.strictcomp.cz, kde si jej můžete půjčit i VY!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riderhenry
04. července 2014, 13:50
0

Zajímavé, přesně větu „tady je prostě všechno správně“ jsem použil po svezení v Caymanu. Jedinou chybu jsem tam spatřoval v nevýrazné výkonové špičce motoru a zvuku (nebyla to verze S), a docela nezvyk byla dost tuhá převodovka, která měla ale zase úžasně krátké dráhy. Recenze je jinak pěkně na ho*no, měla by být co nejvíce negativní. Takhle to člověka nutí prodat pomalou MX-5, do které nacpal 3 taková Porsche... :D

reagovat
ev
evlo
04. července 2014, 21:19
0

No, otazka co takove starsi/stare porse znamena vlastnit. Jestli to nekdo umi opravit mimo autorizak - realne. Kolik stoji soucastky a jestli se to kazi tak jako (z moji zkusenosti) bmw.

reagovat
Ji
Jirka
04. srpna 2014, 17:25
0

Ahoj, Boxster S vlastním 4 roky a jen a jen naprostá spokojenost. Měnil jsem pouze přední kotouče, destičky, svíčky - ty šli naprosto v pohodě, teda když jsou dobrý nástavce na golu :)... Měnil jsem pouze čepy řízení... Olej pravidelně po 10.000km a o fous víc, dle doporučení...
Jinak naprostá spolehlivost, reálná spotřeba: pod 10 Litrů nikdy nad 15 Litrů úplně běžně :)

vi
vita
04. července 2014, 22:35
0

Chlapci, chlapci...dekuji za vasi praci, za nadherne recenze, i kdyz vim, jak tezke bude udrzet si latku do budoucna...od te doby co ctu vas web, uz nectu ostatni a radejc si dam nejaky clanek od vas "repete". Zejmena tipy na ojete kary.
Mnoho uspechu do budoucna

reagovat
Mi
Mike
15. července 2014, 09:16
0

evlo:
malinko OT, omlouvám se: Mám zkušenost s 944Turbo a několika BENZINOVEJMA BMW. Kazí se to stejně - skoro vůbec:) Opravit to umí poměrně dost lidí. Autorizák je skutečně drahej - Jak co se týče dílů, tak i práce, ale ty díly nejsou dražší protože je na nich ten zlatočervnenej erb, ale protože jsou opravdu kvalitní a samozřejmě na 250hp stojí kotouče jiný peníze než na fabii, protože jsou velký jako celej obutej disk z tý fabie. Je na to poměrně dost věcí z druhovýroby, ale taky nejsou extra levný. Servisuje se to dost vcelku nedobře - cokoliv na motoru je minimálně auto nad hlavu, spíš motor ven. Jenom taková výměna svíček je velká taškařice:) Sundat levý zadní kolo, vyměnit tři svíčky, nandat ho a to samý na druhý straně...na ruce člověku chybí jeden až dva klouby aby se k nim dostal. Ale co mě odrazuje od 986 je RELATIVNĚ nespolehlivej motor. Je to první vodou chlazenej placatej motor v seriovým autě a je to asi znát. Jedna věc se týká myslim gufera na klice a jedna uložení kliky. Ale je to už delší dobu, co jsem po tom pátral, ale kdo chce, tak si informace najde...
...Ale jednou si ho stejně koupim;)

reagovat
krab
22. března 2017, 23:02
0

Pročítám starý věci a tento Vavrisův článek si zaslouží rozhodně "UP" . Vlastně mě tím trochu, štve, protože jsem vymyslel že udělám něco podobného a ono už to kdysi vzniklo... recenze první generace Boxstera. A krásně napsaná!

Ale jelikož vozů Porsche a Miat není na autíčkáři nikdy dost, téma Boxster rád letos ještě oživím.
Legrační na tom celým je, že pan autor dodnes ladí kompresorovou Mazdu MX5 NB. A jelikož vložené finance do tohoto projektu by rozhodně na podobný Boxster stačily, o to víc se mi chce zjistit taky jak moc či málo kadeřnický special to malé Porsche je :)

reagovat
Matěj Podhorský
23. března 2017, 08:04
0

Nestačily :D myslím, že kompresorovou Miatu přeceňuješ, co se její hodnoty týká

krab
23. března 2017, 11:17
0

Byla tam nadsázka, to je jasný. Na druhou stranu si Matěji dobře pročti poslední blog od Golidiese kde odhalil šokující pravdu :) Cena generálních oprav a úprav I relativně levnýho auta totiž často šplhají dost vysoko...

Boxster 1. generace se dá sehnat pěkný aktuálně kolem 11tis Euro ( pokud to bude 2.5 150kw, případně pozdější 2.7 162kw) Boxster S ( 3.2 184kw) jako ten co s ním Vavris jezdil, ten tě vyjde někde kolem 13500 Euro. Samozřejmně můžeš utratit I mnohem víc, ale tyhle cifry jsou můj odhad za dobrý auto , ne ten nejlepší kus, ale taky ne auto na práci.

Myslim, že když koupíš Miatu 1.8 NB za cca 5000 Euro ( nějakou slušnou) a pak jdeš cestou úprav, tutově se nákladově dostaneš někam k tomu dobrýmu exempláři Boxstera 2.5. Samozřejmě záleží co člověk chce. Já jsem osobně na jízdu v Boxsteru hodně zvědavej

Franz Kafka
23. března 2017, 14:39
0

Dobře, ale pokud se vrátíme v čase do roku 2014 kdy je to napsané ceny Boxstera byly jiné. Jinak já ho neznám tak nevím jakou přesně Miatu má jen jsem někde četl, že jí prodal to byla ale asi jiná než ta kompresorová. Tomu že by si do "NB" musel dát dalších 135 000 aby se to doladilo a zvýšil výkon tomu moc nevěřím. To samozřejmě nemění nic na tom, že Boxster je reálně nejlevnější varianta jak koupit Porsche před těmi třemi roky zdatně sekundovala 944/928.

krab
23. března 2017, 15:27
0

Franzi nevim, jde přesně o tuhle MX5 : https://www.autickar.cz/clanek/mazda-mx-5-1-8-kompresor---konecne-rychla-miata/
Nedivil bych se, kdyby k ceně auta těch 135tis přidaly ty úpravy, pravděpodobně I víc. Kompresor s příslušenstvím není laciná sranda.

No jo, ono to je z roku 2014 ! To jsem si úplně nevšimnul :) Tak tehdy stál 03 Boxster S jako ten testovaný asi fakt možná ještě skoro půl mega. Dneska spíš 400 si myslim.

Ale právě kolem těch 300 se pohledem na německou inzerci asi dá sehnat velmi solidní Boxster 2.5 , ten úplně první. No a ten měl 204 koní a pomalej určitě nebude, I když je to vlastně nejpomalejší Porsche od dob 944. No vlastně ty poslední 944 byly asi rychlejší než tohle..

Franz Kafka
23. března 2017, 15:55
0

Aha tak to jsem vůbec nečetl. Je to staršího data. Kolik to stálo ví jenom majitel a ten se o to asi nepodělí. Kompresor není nejlevnější, ale vlastně je to docela dostupná úprava já si vážně myslím, že těch 135 je prostě na Mazdě hodně. Taky záleží kdo to dělal kolik stála práce jestli vůbec a to nevíme tak je to jen v nějaké fázi co by kdyby.

O tom že by se dal samozřejmě koupit rovnou Boxster o tom se můžeme bavit a ono by to šlo. Jenomže v konečném součtu bude prostě údržba a náklady na ježdění i s tím nejlevnějším Boxterem o dost dražší než právě provoz i té vylepšené Mazdy. A myslím si že opravdu poslední verze 944 zejména potom turbo S bude mnohem ostřejší než základní Boxster. Jinak pomalý podle mě Boxster není v žádné vyrobené verzi i když samozřejmě nejsem odborník a nevím jak to funguje s tím základem. Obecně se mi nelíbí srovnávat auta po úpravách se základem. Jak jsem jednou psal to potom může být super sport i Felicie stačí vědět za co a jak správně utratit třeba těch 130 000. Zažil jsem 130 koňovou Feldu s trochu jinou převodovkou, interiérem a klecí a možná by tomu Boxsteru v určitých podmínkách stačila kolik to stálo se raději nebudu zmiňovat, ale majitel už by možná na toho Boxstera brzy měl taky:D

Vavris Vavrisovic
23. března 2017, 19:42
0

Tak já vám teda vnesu trochu světla do toho teoretizování :-) Mazdu jsem kupoval zhruba za polovinu toho, co by stál stejně hezký Boxster S. A všechny ty přeplňované střeva již měla v sobě, já dělám prakticky jen údržbu a dotahuju nějaké nedokonalosti, žádná super stavba jako v případě goldiesovy MRchy to nebyla, takže jsem na údržbě a nových věcech navýšil původní cenu asi o čtvrtinu. Navíc jak píše Franz, její provozní náklady jsou pořád miaťácké, nijak se to nemění - oproti Porsche tedy záležitost i pro socky.

JInak nový kompresorový kit se vším všudy (jednotka, IC, DTB, spojka) je vzhledem k současnému kurzu koruny a nedávných zdraženích komponent nesmyslnou záležitostí dosahující k cca 200 tisícům Kč.

Franz Kafka
23. března 2017, 20:56
0

Tak to jsem nečekal že se to hrabe k ceně 200,000. To se skoro nevyplatí to dělat, ale ono jaká taková věc se vyplatí. Nemyslel jsem to vyloženě tak že by "Miata" byla vždycky nějakou volbou pro chudé a Porsche jen pro bohaté. Spíše tak, že soudě dle toho co tady čtu si člověkem co ty auto využívá docela aktivně a potom je Mx5 po všech stránkách ekonomičtější volba. Kdyby si s tím jezdil jednou za měsíc 50 km za tepla a prohlížel si aleje podél okresek tak by asi byl Boxster krásný nápad. Jinak v testu vážně pěkné auto a docela dobré fotky jak vidno článků o zajímavých autech bylo v minulosti dost:) Škoda..

Matěj Podhorský
23. března 2017, 21:02
0

A opět jsme u toho. Nebylo jich v minulosti dost. V minulosti vycházel jeden článek za měsíc, a kolikrát ani to ne. Právě naopak, dnes je mnohem víc článků i o zajímavějších autech, akorát se to možná trochu ztrácí i v tom množství článků ostatních. Holt Autíčkář asi taky trpí syndromem "jo tenkrát, to byly časy" :)

Nebyly! Tenkrát četlo Autíčkáře všehovšudy 18 lidí, kteří sice obdivovali jeden článek za měsíc, ale ve skutečnosti to byl těžký underground podobný tomu, když si naši otcové někde na tajňačku pouštěli tisíckrát přetočenou kazetu rolling stones. Sám si vzpomínám, kolik frustrace a nasrání mi starý Autíčkář jako čtenáři způsobil. Tolikrát jsem sem přišel, a tolikrát jsem odcházel zklamán, že zas nic nevyšlo. Jo, když něco vyšlo, bylo to fajn, ale i ta literární úroveň je dneska o mnoho lepší.

A třeba taky nebyly blogy, jenom tak pro pořádek :)

Vavris Vavrisovic
23. března 2017, 21:34
0

Ano, to poklidné ježdění v alejích je kámen úrazu. :) V režimu ležerního využívání lze asi bez významných problémů uživit i auta slavných jmen. Ale tenhle typ provozu s vikendovkou moc neumim dodržovat, takže se musím držet při zemi :)

Franz Kafka
23. března 2017, 22:02
0

Přesně tak ono udržet si potom nějaké velmi hezké a velmi sportovní auto zvučného jména jde i s relativně průměrným příjmem. Stačí prostě být více fanouškem a méně řidičem. Neříkám že je to špatné jen je to prostě jiné. Sám patřím spíše také do té skupinky lidí co raději jezdí řekněme méně "luxusním" autem, ale jezdí než k té druhé odnoži která má a obdivuje. Úplně nejvíce ze sna mě vyléčilo vlastnictví Maserati 3200GT podle mě pěkné auto a tak dále. Nicméně živit to jako normální člověk je katastrofa a nic na tom nemění ani to, že když to jezdí je to originální a skvělé svezení.

Matěj: Jasně to já chápu. A neříkám že to tady nejde kupředu, protože je vidět že se to vyvíjí. Spíš jsem to myslel tak, že kvalitní střelivo se vystřílelo pomalu, ale v dobách undergroundu. Dokonce věřím, že dnes by podobný článek vyšel mnohem kvalitnější ať už literárně či obsahově. A to byl můj důvod to psát ne abych dal najevo typické "jo to tehdá". Z poslední doby mě velmi potěšilo obsahově i obrázky kolem zrecenzování Juke. To by třeba patrně dříve možné nebylo. A blogy, ano jsou výborně koncipované. Já vím proč to Krab hledal a otevřel znovu diskusi.. Mě třeba teď nedávno napadlo, že bych si zablogoval o ježdění na okruhu. Koukám, koukám a on o tom Vavris psal před rokem článek. Obsahově dobrý a není k tomu moc co dalšího dodat. Vypotil jsem obecný blog o 944 a hle ono už to bylo zpracováno myslím ve snílkovy a ještě někde. Takže chápu že témata se hledají těžko. Znáš to jak klienta naučíš tak si zvykne a pokud čtenář je zvyklí na zajímavé čtení a tanečky kolem bude chtít v duchu kapitalismu víc a víc a víc až do nekonečna:)

krab
23. března 2017, 22:05
0

Já to pánové vyhrabal, protože jsem koukal o čem jste psali dřív když jsem Autíčkáře nečetl, protože jsem prostě o něm nějak zkrátka nevěděl. Asi tím undergroundem to bylo :) ... Právě tady tahle zápůjčka staršího Boxstera je zrovna skvěle napsaná věc.

Kvalita a aktivita na Autíčkáři : naprosto souhlasim s Matějem. Myslim, že se blíží sezona a zajímavý auta a recenze na ně budou. Taky proto jsem koukal co už vyšlo a co ještě ne, abych si udělal představu, zkrátka abych nenosil jak se říká "Sovy do Athén" :) A stejně když mi toho Boxstera půjčí tak na něj recenzi udělám. Ono kdo si taky pamatuje co bylo v 2014, v Autíčkářově pravěku..... akorát to musim pojmout trochu jinak, aby si pan Vavris nemyslel, že jsem to obšlehl :)

Mazda MX5 : no jo, to si měl štěstí.Já si totiž právě živě dovedu představit, že postavíš kompresorovou Miatu bez potíží v nákladech jak Goldies MR2.

Jinak já si nemyslim, že by Boxster 1. generace byl auto, co toho moc nevydrží. Spíš naopak. Jenom jak vynikající to má brzdy, kvalitní podvozkový komponenty, v zásadě spolehlivý motor. S tím se ( a rád to brzy chci zjistit) krásně povozíš I bez úprav s "OEM" díly. Pokud prostě nepřijde fakt nějaká katastrofa na motoru, ta náklady na provoz nemusí být nic šílenýho.

Franz Kafka
23. března 2017, 22:21
0

Nemusí být, ale reálně dnes můžou. Přece jen jedná se o stará auta a ve srovnání se starší Miatou jsme prostě jinde i co se týká hodiny práce neznačkového servisu. Přece jen 800,- na hodinu versus 300,- nebo ceny běžného spotřebního materiálu jsou od sebe dost vzdálené. A to nemusíme srovnávat ani základní pořizovací cenu. Řekl bych že to nelze moc objektivně srovnávat. Jinak o tom že Boxster je skvělý a perfektně, kvalitně zpracovaný nemůže být pochyb. Je to pořád Porsche.

Psát o něčem co už tu bylo je dost nevděčné. O tom že si to většina pamatuje, ale pochybuji celkem bych si troufal tvrdit že z těch čtenářů roku 2014 sem teď bude chodit minimum. Takže ohledně toho Boxstera a psaní o něm bych byl v klidu. Já jsem sám dost zvědavý co se o tom chystáš napsat. Právě proto jak je to auto dobré je velmi těžké to specifikovat. Třeba ale budou objeveny věci které mě zůstali skryty za temnou clonou neobjektivity a nebo neodbornosti ,)

Vavris Vavrisovic
24. března 2017, 07:20
0

Krab: Bývaly časy, kdy jsem měl destičky a gumy na sezonu (To jsem míval ještě spoustu volného času :-) ). Už jen tohle + spotřeba a ty náklady jsou najednou na dvojnásobku. 195/50 R15 je geniální rozměr :-) Pak bych laickým úsudkem asi řekl, že výměna čehokoliv na motoru bude u Boxsteru dost komplikovaná vzhledem k uložení. Pak ty ceny servisu o kterých psal Franz... ...

Navíc to má ještě jeden problém. Honda S2000. Přísahám, že nic jiného k životu nepotřebuju. :D

krab
24. března 2017, 08:14
0

Tomáši: no tímhle starým článkem si mě dost nalákal si ho opravdu vyzkoušet. Ono to úplně zadarmo asi mít nebudu, ale to vůbec nevadí. :)

Hondou S2000 jsem taky nikdy nejel, tak nevím, pamatuju si akorát jednu starou recenzi od Tiffa Needela ve Fifth gearu a moc nadšenej z ní nebyl. Ale motor bude nepochybně skvělej.

Ty náklady : tak Franz má pravdu, že vlastně ty náklady při ostřejším používání specielně tam zkrátka budou. To je stejný jako ta stará 911 co jsem koupil. Sada dobrých pneu 15 , destičky sice relativně normální cena, ale kotouče by byly drahý, no a hlavně jakýkoli specifický servis na motoru je drahá věc. A vidim to tak, že ty běžnější věci je potřeba si umět zvládnout sám doma v garáži. Nejezdit do servisu s každou blbostí, jen s tím co prostě zvládnout nejde. Pak ale zas od toho jsou servisy jako je Flat Six, kteří jsou nezávislí a nemyslí si jako "Porsche servis" , že tě můžou totálně natáhnout s cenou, protože máš přece Porsche tak musíš mít prachy....

Já ty sezónní náklady mám ještě s motorkou a to je za sezonu taky sada gum , ani nemusíš najíždět tolik km... A to jsem fakt ještě chtěl zkusit pořídit toho Mini Coopera S ( ideálně rok 2005, co tam montovali samosvor a ještě motor s kompresorem) , koupit lepivější UHP gumy a objezdit něco málo po okruhu na hobby akcích. Ale nevim jestli to letos klapne, teda...taky to není zadarmo.. No a to víš, taky teď jak to Porsche mám nově tak se bojím s tím intuitivně dělat nějaký velký kraviny, aby to hlavně všechno vydrželo a nezničil jsem si to. Tady asi tuhle sezonu budu víc fanouškem a míň řidičem jak zmiňuje Franz , zato víc řidičem zas budu na mojí starší motorce, kde to jde drtit trošku víc naplno :)

Vavris Vavrisovic
24. března 2017, 08:41
0

Intuitivně nedělat velké kraviny. Přesně takto jsem to měl ke konci vlastnictví Z3 :) A přišlo mi to velmi svazující.

Co se týče S2K, mám zkušenost jen s upravenými - lamelový svor, zkrácený převod a upravená geo. Oproti sérii určitě rozdíl. Ale hlavním tahákem je machaničnost a ostrost auta. Je to úplný analogový masakr. V Boxsteru jsem měl pocit dokonalého díla, které umí všechno. Nabízí velmi uspokojující pocit a je bez debat objektivně lepší než Honda. Ale S2k mě totálně pohltila. Cítil jsem, jak mi v ní rostou chlupy. Je děsivě mechanická, velmi syrová, únavná, vyžaduje nemilosrdně rychlá kontra. Ale upřímně bych v ní měl raději motor z Boxsteru, pak by to bylo totálně nepřekonatelné :D

Když jsem z Dominikovy S2K přesedl do své Miaty, měl jsem pocit, že řídím fakt vyměklý roadster pro holky a kadeřníky. :D

krab
24. března 2017, 09:11
0

Já to myslel ještě v tom kontextu používání toho auta na okruhu například. Na nějakých pár koleček jen tak jako třeba bude za pár dní v Mýtě, to je OK, ale pro cokoli serioznějšího ta 911 není úplně vhodná, pokud musíš současně koukat i na celkový sezonní náklady na provoz a údržbu, či specielně úpravy. Já do toho dal nemalé peníze protože jízda v tom je prostě tak trochu hra na velký svět opravdových sporťáků. S tím KN sáním a otevřeným modem výfuku je tam prostě zvuk a vzrušení. A je ho dovolím si tvrdit víc než v co by člověk čekal v autě za 600tisíc! Zrovna v úterý jsem to byl projet na kus oblíbený okresky tady poblíž a jezdili tam i dva motorkáři , pak stály kus u silnice a když jsem projížděl tak na mě gestikulovali "ať trochu otočim heftem" : -D ... motorkáři... těm jsou auta většinou u prdele... Zvuk to má, jízdní vlastnosti poznávám a jsou skvělý a univerzálnost je skvělá. I na upraveným podvozku. Ale co to rozhodně není, není to závodní auto, není to auto na drcení okruhů každou druhou neděli. Pokud bych to dělal, měl bych trochu ten svazující pocit, že dřív nebo později přijde nutnost nějaké generální opravy za statisíce... a v tomhle já chápu že si třeba nezatoužil po tom Boxsteru, protože na track day využítí je jeho náklad na provozování asi opravdu vysoký.

Jak jsem na začátku měsíce měl 4 dny toho Coopera, tak jsem si uvědomil další věc. To, že malý hot hatch je auto u kterýho se fakt nebojim do toho jít víc naplno a intenzivněji. Dokonce jsem se asi na půlhoďky tuhle zasnil nad koupí legračního autíčka Renault Twingo RS , jedno z 09 a prd najeto se prodává asi za 170tisíc nebo tak nějak. Prakticky nový auto, relativně levný, s něčím takovým bude na našich silničkách prostě děsná zábava a intenzivní zážitek. A nemá to tolik výkonu a turbo jako měl Cooper, který dost tahal za volant. ... to jsem hezky rozpolcená osobnost, co? Já na to tak nějak pozapomněl, ale hot hatch je stejně prostě bomba koncept !

No a snad stejně jednou zkončim ještě i u toho Caterhama. S2K mě asi mine .....

Franz Kafka
24. března 2017, 13:34
0

Je to tak 911 Carrera je super, ale na ježdění pravidelně někde po okruzích je to finančně dost opulentní. Nakonec právě ani ten Boxster by nebyl podle mě šťastná volba jen a hlavně kvůli penězům. S2000 bude skvělá alespoň to lidi říkají a pořád bude trochu přítulnější k portmónce:) Na to blbnutí je u Porsche kolonka GT2/3 rs jenomže to je takové to hodně milionářské blbnutí. Svazující pocity nemám třeba v S4, servis docela nuda, díly dostupné, snad jen ten nesmysl s motorem tam to může být dražší. Reálně to také není zase tak růžové, ale levnější než super sport, nebi hra na něj určitě:) Motorka je pro vyžití skvělá zase na ní snáz rozbiješ i svou maličkost a ty díly jsou k nezaplacení.

Caterham je na okruhy asi super. Když někdo přejde na něj z 911:). Drobný dotaz tobě testované Mini přijde finančně a na náklady jako zajímavá volba pro hobby kroucené jezdění?

Není hot hatch jako hot hatch. Mě se vždycky líbilo Clio nejlépe Williams:) Tak Sport taky stačí jenže se v tom necítím. Jedině Swift a Ibiza to jsou dvě auta, která mě bavila. Provoz byl sranda v podstatě jak u Miaty starších dat výroby. Přestože v té Cupře byl neskutečný hluk od všeho a najet na obrubnik znamenalo povyskočit o 30 cm byl to nezmar.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem