načítám data...

Porsche 911 má po faceliftu: Čistě na baterky jezdit neumí

Tradiční sporťák přichází s faceliftem a zcela nový motor přináší do ikony všech petrolheadů elektrifikaci. Je to ale důvod ke smutku?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nejikoničtější auto na světě. Každý pozná, o co jde. Porsche 911 je věrné tvarům nastoleným šedesát let zpátky. A ačkoliv designéři s novým modelem nemají příliš práce, inženýři se pravděpodobně při vývoji zapotí znatelně více – přeci jen by konzervativní zákazníci značky radši viděli pod zadní kapotou ještě stále vzduchem chlazený plochý šestiválec. Škarohlídi tvrdí, že k významným změnám mezigeneračně nedochází, a ačkoliv z pohledu designu jejich pohledy chápu, mezi každou generací a faceliftem najdou fanoušci velké rozdíly.

Zdroj: Porsche

Zavzpomínejme třeba na příchod dříve nenáviděné, dnes čím dál více ceněné generace 996, která přinesla motory chlazené vodou (jaký pokrok na přelomu milénia, že?) a lehce se snažila oprostit od nastolených designových pravidel. Velmi dlouho šlo o nejopovrhovanější 911, ale dnes již design pomalu dozrává a dostává se jí patřičné pozornosti. 

Zdroj: Porsche

Nebo na facelift předchozí generace, 991.2, který přinesl přeplňované motory i do základních modelů Carrera. Přeplňování sice sebralo trochu onoho ikonického ryku atmosférického šestiválce, zato řidiči nabídlo snesitelnější a přívětivější výkonovou křivku. 

Zdroj: Porsche

Nový facelift nazývaný 992.2 od původní 992.1 takřka nerozeznáte – pokud je opravdu nemáte vedle sebe nebo nekoukáte na svůj kousek v garáži. Porsche optimalizovalo zejména aerodynamiku. Nový přední nárazník má větší nasávací otvory, které v sobě v modelu Carrera GTS schovávají aktivní klapky – ale k tomu se dostaneme později. Novinka přináší uhlazení a sjednocení světel do hlavních světlometů, které lze za příplatek nahradit novými HD Matrix světly s 32 tisíci jednotlivých LED světel. 

Zdroj: Porsche

Při příchodu 992 jsem osobně zaplesal nad pohledem do interiéru. Krásně odkazuje na minulost, ale přitom je moderní a minimalistický. Proto možná nepřekvapí, že příliš změn se zde neudálo, ale pro některé zákazníky možná bude jedna z nich zásadní – nová 911 přišla o analogový otáčkoměr ve prospěch plně digitálního prohnutého kokpitu, který umožňuje poměrně široké možnosti přizpůsobitelnosti – nebo aspoň na videu to tak vypadá. Mnohem zajímavější je z mého pohledu pravděpodobně (pokud tiskové zprávě správně rozumím) kompletní integrace systému Apple CarPlay, který by měl v nové 911 umět přejít i do budíků a nabídnout sjednocený uživatelský zážitek, ve kterém půjde ovládat nejen funkce mobilu, ale i auta.

Zdroj: Porsche

Klasická Carrera a Carrera S zachovává původní třílitrový šestiválec přeplňovaný dvěma turby, která jsou převzata z předfaceliftového modelu GTS, stejně jako mezichladič pocházející z modelu Turbo. Novinka je tak o 9 koní výkonnější, což přináší drobné zlepšení v podobě zrychlení z nuly na sto o 0,1 vteřiny rychleji (nyní 3,9 s). Modely Turbo a GT3 se zatím vylepšení nedočkají, Porsche si s představením vrcholových řad dává tradičně na čas. 

Zdroj: Porsche

Zajímavějšími změnami prošel model Carrera GTS, který pohání zcela nově vyvinutý šestiválec s pomocí elektromotoru. Ano, nová 911 je hybridní, ale nejde o hybridní pohon ve smyslu úspory paliva – tady se hraje o koníky, ne o decilitry, ačkoliv určitě bude pohon úspornější. Porsche systému říká T-Hybrid, nabízí systémový výkon až 532 koní a Carrera GTS díky němu zrychlí z nuly na sto za pouhých 2,9 vteřiny, zároveň přidává pouze 50 kilogramů váhy oproti předchozí verzi díky kompaktní a lehké 1,9kWh baterii. Elektromotor integrovaný přímo do osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK je do systému připojen natvrdo, bez spojky, a přináší až 40 kW výkonu navíc. Kvůli tvrdému zapojení však neumí systém jezdit čistě na elektriku, což beztak žádný zákazník značky při výběru řidičské devětsetjedenáctky nehledá. 

Zdroj: Porsche

Za zmínku stojí integrace 400 V elektronického systému snad do všeho, co souvisí nejen s motorem – elektronicky roztáčené turbo (pouze jedno) pomáhá s okamžitou reakcí na plyn a zároveň funguje jako generátor elektřiny, ne nepodobně jako v Mercedesu C43, zatímco zadní náprava je nyní standardně natáčecí a také jí živí 400 V systém, stejně jako příplatkový adaptivní elektrohydraulický podvozek Porsche Dynamic Chassis Control. 

Ačkoliv je celý systém živený pouze z malé 1,9 kWh baterie, inženýři Porsche tvrdí, že o výkon v reálném životě nepřijdete – vybít baterku nedokáže ani testovací jezdec Porsche na Nordschleife – kde mimochodem zvládá čas 7:16,394. Ano, 911 Carrera je na Nürburgringu rychlejší než 991.1 GT3 skoro o šestnáct vteřin. Zapomenout nelze ani na systém aktivní aerodynamiky, který ovládá průduchy v předním nárazníku i difuzor na předku podvozku.

Zdroj: Porsche

Nová 911 možná nepřináší nijak zásadní změny, ale to u této ikony ani není zapotřebí – Porsche zkrátka lehkými úpravami stále vylepšuje jeden z nejlepších sporťáků na světě. Všichni se báli, když při představení 992 Porsche zmiňovalo připravenost platformy na elektrifikaci, a teď přišla. Za mě však minimálně z pohledu tvrdých dat není elektromotor na škodu, a pokud opravdu vylepší reakci na plyn i v reálném světě, nevidím v tom žádný problém ani v případě auta se zaměřením na řidiče – což Carrera GTS bezesporu je. Automobilka však nezmiňuje, zda se vrátí Carrera T, nejpurističtější verze vozu, ani manuální převodovka pro nižší verze. Jediným manuálem v nabídce tak pravděpodobně prozatím zůstává GT3.

Zdroj: https://press.porsche.com/prod/presse_pag/PressResources.nsf/Content?ReadForm&languageversionid=1565671

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
29. května 2024, 10:21
3

" čím dál více ceněné generace 996" ... takže už nemusím na zraz 911-tiek autobusom?

reagovat
Sa
Sato
29. května 2024, 11:51
0

Ktoru verziu 996 mas? Spokojnost? Vlezu dozadu decka? :)

HeavySmoker
29. května 2024, 13:48
8

Carrera 2, kupé, 3.4L po facelifte. Je to zatiaľ moje najspoľahlivejšie auto (údržba ale stojí balík) a jazdí to skvele. Jediná moja kritika sú sedačky, nejaké aftermarket Recaro by to chcelo. Vzadu vozím 2 mesačné a 9 ročné, ani jedno sa nesťažuje. Iba manželka ktorá má kolená 2mm od palubky. Do kufru viem poskladať kočiar s adaptérmi na autosedačku. Rodinné vozenie ako víno.

Sa
Sato
29. května 2024, 14:47
0

parada :)

Fr
Frodo
29. května 2024, 16:45
1

Co znamená sjednocený uživatelský zážitek? Když jedu v 911, tak je zážitek jízda ne? Nebo mě něco uniká?

reagovat
Radim Nemec
29. května 2024, 23:52
0

imho doslovny preklad neceho jako "unified user experience" - neco jsem o tom rozhrani cetl a me osobne se to docela libi - integrace rozhrani pro veci, ktere funguji na mobilu a veci ktere byly vzdycky pevne svazane s autem (e.i. navi a treba klima). Slibuji si nejaky jednotny design, nedejboze hlasove ovladani ktere funguje a navi, ktera ma dobry pristup k nejenom RDS/TMC ale i datum poskytovatele navi a nedejboze i telemetrii auta...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Opel Meriva AUTOMAT,NOVÁ STK,PO SERVISE 2004
Opel Meriva AUTOMAT,NOVÁ STK,PO SERVISE

2004 rok výroby
99 koní výkon
1 600 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT NOVÁ STK,SERVISKA !!!! 2004
Škoda Octavia AUTOMAT NOVÁ STK,SERVISKA !!!!

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Chevrolet Corvette C6 Targa LS2 6.0L V8 2005
Chevrolet Corvette C6 Targa LS2 6.0L V8

2005 rok výroby
405 koní výkon
5 970 ccm objem

AMC Pacer X 1975
AMC Pacer X

1975 rok výroby
119 koní výkon
4 228 ccm objem