Nejikoničtější auto na světě. Každý pozná, o co jde. Porsche 911 je věrné tvarům nastoleným šedesát let zpátky. A ačkoliv designéři s novým modelem nemají příliš práce, inženýři se pravděpodobně při vývoji zapotí znatelně více – přeci jen by konzervativní zákazníci značky radši viděli pod zadní kapotou ještě stále vzduchem chlazený plochý šestiválec. Škarohlídi tvrdí, že k významným změnám mezigeneračně nedochází, a ačkoliv z pohledu designu jejich pohledy chápu, mezi každou generací a faceliftem najdou fanoušci velké rozdíly.
Zavzpomínejme třeba na příchod dříve nenáviděné, dnes čím dál více ceněné generace 996, která přinesla motory chlazené vodou (jaký pokrok na přelomu milénia, že?) a lehce se snažila oprostit od nastolených designových pravidel. Velmi dlouho šlo o nejopovrhovanější 911, ale dnes již design pomalu dozrává a dostává se jí patřičné pozornosti.
Nebo na facelift předchozí generace, 991.2, který přinesl přeplňované motory i do základních modelů Carrera. Přeplňování sice sebralo trochu onoho ikonického ryku atmosférického šestiválce, zato řidiči nabídlo snesitelnější a přívětivější výkonovou křivku.
Nový facelift nazývaný 992.2 od původní 992.1 takřka nerozeznáte – pokud je opravdu nemáte vedle sebe nebo nekoukáte na svůj kousek v garáži. Porsche optimalizovalo zejména aerodynamiku. Nový přední nárazník má větší nasávací otvory, které v sobě v modelu Carrera GTS schovávají aktivní klapky – ale k tomu se dostaneme později. Novinka přináší uhlazení a sjednocení světel do hlavních světlometů, které lze za příplatek nahradit novými HD Matrix světly s 32 tisíci jednotlivých LED světel.
Při příchodu 992 jsem osobně zaplesal nad pohledem do interiéru. Krásně odkazuje na minulost, ale přitom je moderní a minimalistický. Proto možná nepřekvapí, že příliš změn se zde neudálo, ale pro některé zákazníky možná bude jedna z nich zásadní – nová 911 přišla o analogový otáčkoměr ve prospěch plně digitálního prohnutého kokpitu, který umožňuje poměrně široké možnosti přizpůsobitelnosti – nebo aspoň na videu to tak vypadá. Mnohem zajímavější je z mého pohledu pravděpodobně (pokud tiskové zprávě správně rozumím) kompletní integrace systému Apple CarPlay, který by měl v nové 911 umět přejít i do budíků a nabídnout sjednocený uživatelský zážitek, ve kterém půjde ovládat nejen funkce mobilu, ale i auta.
Klasická Carrera a Carrera S zachovává původní třílitrový šestiválec přeplňovaný dvěma turby, která jsou převzata z předfaceliftového modelu GTS, stejně jako mezichladič pocházející z modelu Turbo. Novinka je tak o 9 koní výkonnější, což přináší drobné zlepšení v podobě zrychlení z nuly na sto o 0,1 vteřiny rychleji (nyní 3,9 s). Modely Turbo a GT3 se zatím vylepšení nedočkají, Porsche si s představením vrcholových řad dává tradičně na čas.
Zajímavějšími změnami prošel model Carrera GTS, který pohání zcela nově vyvinutý šestiválec s pomocí elektromotoru. Ano, nová 911 je hybridní, ale nejde o hybridní pohon ve smyslu úspory paliva – tady se hraje o koníky, ne o decilitry, ačkoliv určitě bude pohon úspornější. Porsche systému říká T-Hybrid, nabízí systémový výkon až 532 koní a Carrera GTS díky němu zrychlí z nuly na sto za pouhých 2,9 vteřiny, zároveň přidává pouze 50 kilogramů váhy oproti předchozí verzi díky kompaktní a lehké 1,9kWh baterii. Elektromotor integrovaný přímo do osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK je do systému připojen natvrdo, bez spojky, a přináší až 40 kW výkonu navíc. Kvůli tvrdému zapojení však neumí systém jezdit čistě na elektriku, což beztak žádný zákazník značky při výběru řidičské devětsetjedenáctky nehledá.
Za zmínku stojí integrace 400 V elektronického systému snad do všeho, co souvisí nejen s motorem – elektronicky roztáčené turbo (pouze jedno) pomáhá s okamžitou reakcí na plyn a zároveň funguje jako generátor elektřiny, ne nepodobně jako v Mercedesu C43, zatímco zadní náprava je nyní standardně natáčecí a také jí živí 400 V systém, stejně jako příplatkový adaptivní elektrohydraulický podvozek Porsche Dynamic Chassis Control.
Ačkoliv je celý systém živený pouze z malé 1,9 kWh baterie, inženýři Porsche tvrdí, že o výkon v reálném životě nepřijdete – vybít baterku nedokáže ani testovací jezdec Porsche na Nordschleife – kde mimochodem zvládá čas 7:16,394. Ano, 911 Carrera je na Nürburgringu rychlejší než 991.1 GT3 skoro o šestnáct vteřin. Zapomenout nelze ani na systém aktivní aerodynamiky, který ovládá průduchy v předním nárazníku i difuzor na předku podvozku.
Nová 911 možná nepřináší nijak zásadní změny, ale to u této ikony ani není zapotřebí – Porsche zkrátka lehkými úpravami stále vylepšuje jeden z nejlepších sporťáků na světě. Všichni se báli, když při představení 992 Porsche zmiňovalo připravenost platformy na elektrifikaci, a teď přišla. Za mě však minimálně z pohledu tvrdých dat není elektromotor na škodu, a pokud opravdu vylepší reakci na plyn i v reálném světě, nevidím v tom žádný problém ani v případě auta se zaměřením na řidiče – což Carrera GTS bezesporu je. Automobilka však nezmiňuje, zda se vrátí Carrera T, nejpurističtější verze vozu, ani manuální převodovka pro nižší verze. Jediným manuálem v nabídce tak pravděpodobně prozatím zůstává GT3.
HeavySmoker
29. 5. 2024, 10:21 3 reagovat" čím dál více ceněné generace 996" ... takže už nemusím na zraz 911-tiek autobusom?
Sato
29. 5. 2024, 11:51 0Ktoru verziu 996 mas? Spokojnost? Vlezu dozadu decka? :)
HeavySmoker
29. 5. 2024, 13:48 8Carrera 2, kupé, 3.4L po facelifte. Je to zatiaľ moje najspoľahlivejšie auto (údržba ale stojí balík) a jazdí to skvele. Jediná moja kritika sú sedačky, nejaké aftermarket Recaro by to chcelo. Vzadu vozím 2 mesačné a 9 ročné, ani jedno sa nesťažuje. Iba manželka ktorá má kolená 2mm od palubky. Do kufru viem poskladať kočiar s adaptérmi na autosedačku. Rodinné vozenie ako víno.
Sato
29. 5. 2024, 14:47 0parada :)
Frodo
29. 5. 2024, 16:45 0 reagovatCo znamená sjednocený uživatelský zážitek? Když jedu v 911, tak je zážitek jízda ne? Nebo mě něco uniká?
Radim Nemec
29. 5. 2024, 23:52 0imho doslovny preklad neceho jako "unified user experience" - neco jsem o tom rozhrani cetl a me osobne se to docela libi - integrace rozhrani pro veci, ktere funguji na mobilu a veci ktere byly vzdycky pevne svazane s autem (e.i. navi a treba klima). Slibuji si nejaky jednotny design, nedejboze hlasove ovladani ktere funguje a navi, ktera ma dobry pristup k nejenom RDS/TMC ale i datum poskytovatele navi a nedejboze i telemetrii auta...