reklama
načítám data...

Peugeot 3008 1.2 PureTech: V kokpitu

09. července 2017, 15:35 9 komentářů Vojta Dobeš Recenze & testy

Crossover s oturbeným tříválcem a displejem místo tradičních budíků vypadá jako petrolheadova noční můra. Je to cesta do budoucnosti, nebo slepá ulička?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 3008 1.2 PureTech: V kokpitu

novým Peugeotem 3008 i jeho větším sourozencem 5008 už jsme jezdili a jejich testy jste si mohli na tomto místě přečíst relativně nedávno. Zatím však šlo v obou případech o vrcholnou verzi GT s nejvýkonnějším naftovým dvoulitrem a automatem. Dnes je na řadě varianta, která leckterou českou rodinu zajímá nejvíce – totiž o něco skromnější výbava Allure (chudší verze se v novinářské flotile nevyskytují) se základním tříválcem 1.2 PureTech.

Futuristický rodinný přepravník jsem tentokrát vzal na výlet do historie. Právě 3008 totiž posloužila k výletu za fascinující replikou starého závoďáku, kterou ve Zlíně postavil Stanley Chavík (a brzy se jí dočkáte v dalším článku). To znamenalo nějakých 400 kilometrů takříkajíc “na otočku”, navíc většinou po státovkách první třídy či dálnicích, které lákají ke svižnějšímu tempu. Nikterak ideální podmínky pro obtloustlý crossover s kapesním tříválcem pod kapotou, chtělo by se říci.

Pohonná jednotka testovaného kusu ve mě ostatně vzbuzovala obavy nejen v souvislosti s dálničním provozem, ale tak nějak obecně. Ne že bych snad měl něco proti tříválcům – pokud moje testy čtete pravidelně, už asi znáte moji zálibu v motorem se skromným počtem válců. A konkrétně agregát 1.2 PureTech jsem si při testu “francouzského Mini” alias Citroënu DS3 zvláště oblíbil. Jenomže to bylo v maličkém hatchbacku o váze sotva přes tunu, a navíc s nádherně uhlazeným hydroměničovým automatem EAT6, který v redakci kolektivně zbožňujeme.

reklama

Když se ale s klíčky v ruce postavíte před 3008, která naživo vypadá o hodně větší, než by její tabulkové rozměry (zhruba odpovídající Fordu Focus hatchback) naznačovaly, ani urputné zírání na hodnoty výkonu a točivého momentu vás nedokáže tak docela přesvědčit, že s tímhle mastodontem dokáže důstojně pohybovat dvanáctistovka tříválec.

To, jestli se po nasednutí váš názor změní, asi nejvíce záleží na vaší nátuře. Když mi Dan “třítisícomismičku” předával, padala z jeho úst na adresu dynamiky francouzského stroje nehezká slova. Ale Dan je zvyklý jezdit rychle a základní motorizace čehokoliv ho uspokojí málokdy. Já jsem naopak – i přes svou zálibu ve řvoucích osmiválcích – ke slabým autům poměrně tolerantní a při běžných přesunech se ochotně změním v podobný druh důchodce, jakým je třeba Matěj.

Dostavil se tedy očekávaný výsledek. Zatímco ostatní nebohý tříválec kritizovali za nedostatek dynamiky, já jsem si na něj docela zvyknul. Ne snad, že by s ním 3008 jela nějak oslnivě, to opravdu říct nemůžu. Ale pokud se pohybujete způsobem běžným pro nenadšeného, nenovinářského řidiče, tedy přibližně předpisovým tempem, bez velkého předjíždění a dynamického dovádění, tak dvanáctistovka naprosto bez problémů stačí. A díky “turbovému” zátahu od nízkých otáček vás ani nečeká zběsilé podřazování o dva nebo tři kvalty, jakého se dočkáte s posledními mohykány z řad atmosférických motorů (třeba G160 v nové Mazdě CX-5).

To je ostatně velmi dobře, protože čím méně interakce s manuálním řazením v 3008, tím lépe pro vás. Říci, že tahle převodovka není zdaleka tak jemná a precizní jako ty v Mazdách, Volkswagenech nebo i Fordech, je tak trochu eufemismus. Kombinace dlouhé řadící páky, dlouhých drah a mizerné přesnosti by byla nejspíš nepříjemná sama o sobě, ale tady máte navíc pocit, že do futuristického kokpitu 3008 zkrátka nepatří. Je to trochu jako kdybyste na velitelském můstku vesmírné lodi Enterprise našli dřevěné kormidelní kolo. Zkrátka tříválec PureTech za mě ano, ale s šestistupňovým automatem. Žádná raketa to není, ale poklidnému řidiči bude bez problémů stačit a v kombinaci s automatickou převodovkou bude uhlazený a komfortní.

V souvislosti s “vyklidněným” charakterem “třítisícosmičky” musím také pochválit jeden příjemný detail – totiž funkci, která umožní dvojím stisknutím tlačítka MEM nastavit rychlost tempomatu na aktuální rychlostní limit. Pro spoustu nadšených řidičů to může znít děsivě, ale pro poklidné cestování v americkém stylu, kterému je tento vůz nakloněn, to představuje ideální řešení. Zkrátka na nic nemyslíte, nacvakáte rychlost a šinete si to vpřed. Stane se z vás zkrátka řidič Peugeotu. Jen nevím, proč je stejná funkce u výbavy Allure (bez adaptivního tempomatu) na horním tlačítku páčky, zatímco u GT (s adaptivním tempomatem) na té spodní, zatímco na horní je nastavování vzdálenosti. To by byl takový problém nechat to stejně?

Když už mluvíme o cestování v americkém stylu, hodí se poznamenat, že 3008 je naprosto typickým příkladem současné amerikanizace evropských automobilů. Začíná to už samotným faktem, že jde o crossover, který k nám přišel zpoza oceánu. Pokračuje tím, že se rodinný Peugeot snaží tvářit jako obrovské auto a svou působivost podtrhuje bezostyšně okázalým designem – pořád to sice nejsou ploutve na zádi, ale náznak stejného uvažování tu je. A konečně je tu celý charakter auta a jeho zpracování.

reklama

Bylo by totiž velmi jednoduché 3008 strhat a začít si stýskat nad tím, že vyhrála jakousi evropskou cenu (která nás ale vůbec nezajímá). Máte tu motor, který je sice skvělý, ale v takto velkém autě hraje trošku nad svoji ligu a navíc je pro puristy “ideově nečistý”. Převodovku, která se nehodí ani k jízdnímu charakteru auta ani k jeho futuristickému duchu, a navíc má dlouhé dráhy, hrubý chod a je nepřesná. Podvozek, který je sice měkký a pohodlný, což je to hlavní, co typický majitel takového auta vyžaduje, ale není nijak skvěle naladěný a těžko si poradí s ostrými nerovnostmi. Nemluvě snad o tom, že by měl předvádět nějaké dynamické vylomeniny. Zkrátka auto pro nadšeného řidiče to není, nikdy nebude a především ani být nemělo.

Ale můžeme se na to dívat i z opačné strany. Zvenku vypadá 3008 dobře, originálně a působivě, takže sousedi budou závidět a kamarádi se vyptávat. Což je přesně to, co kupec crossoveru očekává a vyžaduje. Interiér je futuristický a ohromující, takže se kamarádi budou vyptávat ještě víc. A navíc funguje, takže se budete dobře cítit vy. To, že je všechno příjemně po ruce, infotainment má fyzická tlačítka a palubní deska umí spoustu zajímvých režimů, už jsme probrali, stejně jako to, že je celý systém trochu pomalý a možná by mu prospěla ještě větší možnost individualizace zobrazení. Co je oproti dražším verzím GT novinkou, je látkové čalounění v místech, kde mají dražší modely pseudodřevěné čalounění. Zní to zvláštně, vypadá to naprosto nezvykle, ale vytváří to jeden z nejpříjemnějších interiérů, ve kterých jsem za poslední dobu seděl.

Z mechanické stránky věci je důležité to, že podvozek je pohodlný a motor dostačující a tichý. Asi vám budou vadit rány na rozbité silnici a tendence odskakovat, a nebudete mít rádi převodovku, ale na to první si nejspíše zvyknete (případně pomohou menší kola) a převodovku lze objednat automatickou. Případně si můžete koupit delší model 5008, který má i komfortnější podvozek. Zbytek dynamických vlastností se dá shrnout do označení “stačí to”.

Vlastně i v tomto ohledu připomíná 3008 spoustu starších amerických aut. Možná nějaký Buick či Oldsmobile z konce osmdesátých let, s futuristickým designem, na svou dobu supermoderním digitálním interiérem, ale také primitivním šestiválcem a jednoduchým podvozkem. Nic pro nadšeného řidiče, ale skvělé řešení pro člověka, který o apexu v životě neslyšel, natož aby ho hledal, ale chce hezkou a příjemnou věc za slušné peníze.

Verdikt

Smysl existence Peugeotu 3008 stojí a padá s kabinou i-Cockpit. A naštěstí pro francouzskou automobilku se novinka zatraceně povedla. Digitální palubka (kterou, na rozdíl od většiny konkurence, dostanete v základu) není sice z nejrychlejších, ale nabízí širokou škálu způsobů zobrazení a nezamrzla u tradicionalistického podání “falešných analogů”. Infotainment má dnes stále vzácnější fyzická tlačítka, která navíc dobře vypadají a jsou příjemně po ruce. Maličký volant a palubka nad ním tu konečně dávají smysl. Celý interiér vypadá jako něco ze Star Treku a navíc je, zvláště v látkovým “obložením” neobyčejně příjemný. Zvenku je to celé zabaleno do působivé karoserie a opatřeno mechanikou, která je dostačující danému účelu. Takže pokud se vám líbí, netřeba se ostýchat. Jen si připlaťte za automatickou převodovku…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

saage
09. července 2017, 17:24
0

Crossover s trivalcem. Autickarova smrt. :-( Premlouval sem se abych to vubec docetl a nezkritizoval jen z nadpisu. No tak pro vetsinu zdejsich ctenaru nebude urcite dulezitejsi to jestli bude zavidet soused, nez to jak auto jezdi. :-)

reagovat
Matěj Podhorský
09. července 2017, 18:12
0

To určitě nebude, ale pokud chceš napsat pokud možno co nejobjektivněji, musíš se na něj dívat pohledem cílovky. A i když je mi jasné, že mnoho příznivců si Peugeot a článek o něm zde na Autíčáři nezíská, tak se přiznám, že já současné Peugeoty mám vlastně docela rád. A to, považ, jsem nejvíce času strávil za volantem 2008 s tímto tříválcem. Nemá skvělý i-cockpit, ale taky je to moc příjemná cestovací relaxační kapsle. Já vím, že právě tenhle druh aut je v očích nadšeného řidiče tím silničním plevelem nehodným jakékoli zmínky, ale zase buďme rádi, že dnes se stále dělají auta pro řidiče a pravděpodobně stále budou. Ostatně zapomínáme, že ani historie motorismu nebyla plná řidičských legend, ale podobného plevele, který byl navíc ještě nepohodlný a taky docela nebezpečný. A o běžný motorista neřidič má přece nárok jezdit v pohodlném a příjemném autě :)
Ale auto pro radost to asi nikdy nebude, to se zcela jistě shodnem.

MGRR
09. července 2017, 17:47
2

Ono to vypada z dalky i dobre, jako vse nove co vyrazneji vyuziva design. No a motory... doba je jaka je, hlavne image a za tri roky zase koupi na splatky nove.

reagovat
MartinCoupe
09. července 2017, 21:37
0

V cechach jezdej fakt kramy...

reagovat
MartinCoupe
10. července 2017, 09:54
0

A taky by me zajimalo, jak tento premotorovany zabozrout jede v obsazeni 4, lidi uvnitr, plnej kufr, na kouli 4 kola... ;-)

Pa
Pantáta
10. července 2017, 11:07
1

Úplně stejně jako každý auto, který má 130 koní a 1 400 kg. Nebo ocekavas že jakmile to nalozis po střechu, tak 50 koní uteče?

MartinCoupe
10. července 2017, 21:34
0

Tak nějak... ????

Ev
Evan
11. července 2017, 08:11
0

Musím přiznat, ač nerad, že na to jak malý moturek to je, docela funguje. Žena má C4 Picasso s tím tříválcem a když se to naloží, tak jede líp než můj Forester s atmo 2.0.

Caddy
11. července 2017, 10:59
0

To auto neni zase tak spatne, jak by se dalo cekat. Interie rje naprosot uzasny. Nekdy jsem sam, kdo rika, ze je ot dulezitejsi nez exterier, ale hergot uvnitr travim hodiny a hodiny casu a je dulezite, aby to vypadalo, bylo pohodlne a celkove se clovek citil prijemne :) Palubka je naprosto bozi, jedna z nejlepsich, co jsme v posledni dobe videl. Hlavne ocenuji opravdu futuristicke digitaly s moznosti customizace, zadne odporne analogy nebo odporne napodobeniny analogu na display (byt jedno takove schema je v nabidce taky). Design tlacitek, radici paky, vseho...proste hi-tech a moc pekne i funkci..az na ty pomale odezvy a obcas hledani nejake funkce, kdyz clovek neni zvykly. Zvenku to je...zvlastni. Ani nejasam, ze by me to pritahovalo, ale osklive to take neni, byt to pripomina zabu krizenou s buldokem. Ale v pekne barve v kombinaci s nekterymi stylovymi doplnky je to pomerne koukatelne auto. Jizdni vykony nejsou nijak oslnive, ale tak nejak to jede a kdyby tam nebyl ten manual (zaprve je fakt tento kus divny, zadruhe je manual na prd uz z principu), je to docela fajn, hlavne je to auto pohodlnejsi nez Volvo V90 nebo Mondeo Vignale, coz je trosku faux-pas u aut za nasobky ceny... Jako premistovadlo je to prijatelne a dela to, co muze bezny klidny ridic chtit. A jako bonus se bude citit jak kapitan vesmirne lodi.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 e39 523i 1999
BMW Řada 5 e39 523i

1999 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

International 1210 Special 1977
International 1210 Special

1977 rok výroby
1000 koní výkon
5 000 ccm objem

Jeep Wrangler YJ 1989
Jeep Wrangler YJ

1989 rok výroby
103 koní výkon
2 464 ccm objem

BMW Řada 6 BMW 645ci,Paket M6,4398,245kW 2004
BMW Řada 6 BMW 645ci,Paket M6,4398,245kW

2004 rok výroby
245 koní výkon
4 398 ccm objem