Zvuky k autu patří – ať už je pohání elektrický nebo spalovací motor, ozývá se z nich celá kakofonie hučení, vrčení a cvakání. A čím je vůz starší, tím více jich přibývá. Zpočátku tak slyšíte jen rádio, dobře seřízený motor a vítr obtékající karoserii, ale s věkem a najetými kilometry s vámi vůz “mluví” čím dál častěji. Bohužel, velká část řidičů tenhle jazyk ignoruje, případně je přehluší rádiem. Jenže zvuky z útrob auta často slouží jako SOS zprávy, které není dobré přehlížet.
Pískající turbo
Pískání je záludný zvuk. Na první poslech působí docela příjemně — trochu nám připomíná kvílení silného rally speciálu. Správně fungující turbo může lehce hvízdat, ale jakmile začne připomínat čajovou konvici těsně před bodem varu, nebo máte pocit, že se při každém zrychlení za vámi rozhouká siréna sanitky, zbystřete.
Dlouhodobé hlasité pískání bývá známkou úniku oleje do sání, opotřebovaných ložisek nebo rozváženého rotoru. V tu chvíli už turbo neplní svou funkci dmychadla radosti, ale spíš časované bomby, která snadno může přepustit půl litru oleje do výfuku a vytvořit kouřový efekt hodný parní lokomotivy. A nebo v ještě horším případě vést k fenoménu známému jako “runaway diesel” – olej přes turbo vnikne do sání, tam ho nasaje motor a začne neřízená detonace. Otáčky vyletí do červeného, dmychadlo saje další a další olej, dokud všechen nespáli a motor se definitivně nezastaví.
U manuálu se dá zkáza zastavit udušením na vysoký rychlostní stupeň, vůz z automatickou převodovkou jde teoreticky zachránit ucpáním sání. Jenže ve chvíli, kdy je všude rámus, spousta kouře a celé auto se klepe, jen málokdo si troufne otevřít kapotu, vyndávat vzduchový filtr a do vzniklé díry cpát zmačkanou mikinu.
Hučení ložisek
Začíná to nenápadně — lehké “mmmm“ při jízdě po dálnici. Snadno ho svedeme na něco jiného: “Asi asfalt, nebo zimní gumy.“ Rozpoznat hučení ložisek je přitom celkem snadné. Když se mění s rychlostí auta, ale ne otáčkami motoru a zároveň přichází a odchází podle zatížení kol v zatáčkách, je to skoro jistota.
Ložisko se obvykle nerozpadne hned a zvuk se mění postupně plynule, takže je snadné propadnout dojmu, že o nic moc nejde. Až do chvíle, kdy se hučení promění ve vibrující dunění. Katastrofický scénář v téhle situaci je úplné zaseknutí ložiska. Ale i když k němu nedojde, autu neprospívá. Ložisko, které ztratilo mazivo nebo má poškozené kuličky, začne přehřívat náboj kola. Teplo se přenáší na brzdy, disk i pneumatiku – takže se auto může chovat, jako by mělo neustále lehce přibrzděno. Dlouhodobě to vede třeba k deformaci brzdového kotouče
Ložiska jsou bohužel spotřební materiál. A když se ozvou, neexistuje žádný zázračný sprej nebo univerzální těsnění, které by to opravilo. Výměna není složitá, ale oddalování se může změnit v drahé domino – od opotřebené náboje přes zničené brzdy až po rozhozenou geometrii. Když začne mít vůli, mlátí do náboje, časem vymlátí jeho sedlo, a pak už nejde vyměnit jen ložisko – musí se měnit celý náboj. A to bývá o dost dražší než jen „ten kroužek s kuličkama“. A projeví se to většinou i v systému ABS. Jeho snímač mají auta často přímo integrovaný v ložisku. Jakmile se ložisko rozpadne, senzor začne hlásit nesmysly – palubka se rozsvítí jako vánoční stromek, auto omezí brzdný účinek nebo přestane správně fungovat stabilizace.
Pískání brzd
Každý ten zvuk známe. Vyjíždíte z parkovacího místa, lehce přibrzdíte a ozve se nepříjemné zapískání. A tak jen doufáte, že to bude rez a po pár kilometrech to přejde. Ano, občas to opravdu zmizí. Ale pokud to píská i po týdnu, je na čase věnovat brzdám pozornost.
Pískání nebo skřípání brzd obvykle znamená, že se destičky dojíždějí na doraz a kovový indikátor opotřebení se dotýká kotouče. Je to takový primitivní, ale účinný varovný systém. Jenže spousta lidí to ignoruje. A když se pak obložení sjede úplně a začne se třít kov o kov, brzdový kotouč se přehřívá a deformuje. To co měla původně být levná výměna destiček se tak zásadně prodraží i o cenu nových kotoučů.
A pak je tu snad ještě nepříjemnější scénář. To když máte nové brzdy, ale i tak to skřípe.
Tam je viníkem často přicpaná hadička, zatuhlé pístky třmenů, vodící čepy, nebo jiné problémy na brzdovém ústrojí. Přibržďující kola pak zvyšují spotřebu, zahřívají se, degradují brzdovou kapalinu a vedou i k vadnutí brzd. Nic bezpečného ani jízdně příjemného.
Cvakání motoru
Na první poslech to může být nenápadné tikání, které se ztratí v běžném ruchu motoru. Cvakání může mít spoustu původů, ale žádný z nich není dobrý. Někdy to jsou hydroštely, které se nedokážou natlakovat olejem. Jindy to bývá velká ventilová vůle. A v tom nejhorším případě to může být ložisko ojnice nebo pístní čep, což už není jen cvakání, ale spíše nepříjemné rány.
Začíná to nenápadně, motor většinou cvaká za studena, po zahřátí to zmizí. Kovové díly se roztáhnou, vůle se na chvíli ztratí, a snadno propadneme dojmu, že se nic neděje. Přitom ale právě v případě ventilových vůli je tohle ten moment, kdy je případná oprava zdaleka nejlevnější. Ignorování cvakání je typický sport ekonomických řidičů. Peníze to ale většinou neušetří. Když to začne cvakat, je to signál, že nečo už dávno mělo být namazáno, dotaženo nebo vyměněno.
Bublání výfuku
To je obzvláště zrádný bod. Protože děravý výfuk zní mnohdy opravdu dobře. I z malého tříválce se rázem stane závodnický motor. Najednou máte pocit, že i při popojíždění po parkovišti u obchoďáku zdoláváte erzetu. Ono to teda většinou zní o dost líp z kokpitu, než zvenčí a okolí má na takový zvuk vlastní názor. Většinou ne moc pozitivní.
Jenže kromě kraválu jsou tu i jiné nevýhody. Kvůli netěsnostem většinou nedostávají lambda sondy správné údaje, řídící jednotka pak nesprávně vyhodnocuje bohatost směsi, motor ztrácí výkon, zvýší se spotřeba a auto neběží jak má. Výfukové zplodiny se navíc, obzvláště v případě netěsností u svodů, mohou dostávat systémem větrání i do kabiny, což je vyloženě nebezpečné. A když pak přijde čas na technickou, nenaměří vám na děravém výfuku emise. Opravu tedy nemá moc smysl odkládat.
Každý zvuk, který auto vydává, má svůj význam. Některé jsou příjemné a znamenají, že všechno funguje jak má. Ale jiné bychom neměli ignorovat. Pískání turba, hučení ložisek, klepání motoru, skřípání brzd nebo podvozku – to všechno jsou varovné signály, které nám dávají šanci problém vyřešit včas. Dělat, že se neozývají znamená spoléhat na štěstí a doufat, že “to ještě dojede“. A víme všichni, že štěstí u autíčkáře bývá… proměnlivé.
A co vy? Posloucháte úzkostlivě svoje auto, pátráte po původci každého nového skřípání, nebo prostě jen přidáte rádio a říkáte si, že co se má stát, stane se? A jaký automobilový zvuk byl pro vás ten nejdražší? Napište nám do diskuze.



















Fax Slupson
30. 10. 2025, 21:43Mě odjakživa každý auto cvaká vlevo vedle sedačky řidiče. Vždycky to dělají mince zapadlé kolem sedačky. Vždycky na to zapomenu a týdny se vztekám a řeším co se to zase děje.
Jyrki
31. 10. 2025, 06:07poslouchám, poslouchám a občas se vyskytnou věci které poslouchám déle než bych rád. Chvilku mi trvalo přijít na ložisko horního uložení tlumiče na Lybře, objevilo se to po výměně spojky, před tím to bylo ok, takže jsme pořád hledal co jsem zapomněl stahnout nebo že to při tom nedal některý kuláč...
Na ženině Peugeotu 308 jsem nedávno přelisovával ložisko předního kola, nevydávalo sice ještě žádný pazvuky, ale mělo vůli. A bože, to auto mě tak štve. Ta těhlice není zrovna šťastně nadesignovaná a nemá moc ploše o který by to člověk zapřel při vylisování náboje. Byl to trochu boj a zase, jako vždy když na tom něco dělám, padala slova: "zasr***í žabožrouti."
S tím kolik mám aut, tak je kolikrát úsměvný, jak některý opravy jdou ve vlnách kdy v krátkým sledu dělám stejnou věc na x autech. Třeba teď ta ložiska kol, nedávno Delta, pak ta 308 v pondělí jsem to dělal na Gammě Coupé, kde se to dělalo fakt pěkně a teď mám na dílně Dedru. Tak dva roky zpátky jsem měl vlnu výměny chladičů - Spider, 156, Delta, výměna startérů - Kappa Coupé, Delta, taky altíky - Kappa Coupé, 156, Delta.
Ale mimo jízdy mám rád když se na autě můžu i zašpinit a opravit si jej. Ale jak už to bývá, jsou věci který člověk dělá raději a do kterých se mu nechce. Jsou auta na kterých dělá raději a do kterých se mu nechce...a co tak vidím, čím vyšší Euro norma, tím hůř se na tom cokoliv dělá. Když jsem dělal spojku na Lybře, tak jsem si říkal že to bude pohoda, ráno na to naběhnu, v poledne je almara venku a půjdu středit lamelu. Na euro2 verzi by to tak bylo, na euro3 už to trvalo o poznání déle - katy se přestěhovaly, přibyly lambdy - takže bylo potřeba shodit i vodní potrubí a povolit klimakompresor a těch různých držáčků co tam přibylo a jak se zmenšil třeba prostor pro vyndání startéru....fakt jsem v ten moment litoval, že nemám starší euro 2 verzi.
kotzitzaq
31. 10. 2025, 08:53Pamatuji si na moji dávnou služební dvojkovou Octavii s mocným TDI - po necelých dvou letech provozu, začalo okolo nájezdu 100k km pískat turbo. Padlo rozhodnutí neřešit a uvidíme, co to udělá. Houkání a pískání při prudším přidání, nebo naopak ubrání plynu bylo takové, že se neznalí spolujezdci rozhlíželi po sanitce. No a takhle si houkalo a pískalo až do cca. 320k km, kdy ..... mi to auto ukradli.
ransom
31. 10. 2025, 09:11To měl náš funglový Sprinter asi tak tři roky a 25 tisíc. Při prvním pohybu po nastartování (většinou při vyjíždění z garáže) se začalo ozývat takové tiché nenápadné CVAK. Při prvním pohybu na zpátečku taky.
Naplánovali jsme si, že až pojedeme na pravidelný servis, necháme technika ať se na to podívá. Ale ještě než na to došlo, dojedu takhle jednou do jedné fabriky. Dám zpátečku, že zacouvám mezi auta, ozve se malinko větší CVAK, a rozjely se mi přední kola. Za tři roky při minimálním nájezdu vyhnil a vypadnul kulový čep řízení. Stát se to po cestě, kdo ví jak by to dopadlo. A žádné jiné projevy. Žádné plavání, vůle na řízení, žádný tah do strany - nic. Jenom to slabé CVAK.
Aktuálně. Šéf má třetím rokem Enyaq. Najeto taky prd. A v podstatě stejný jev, jen to CVAK je hlasitější. A nedělá to úplně furt. V servisu ho několikrát pohrdavě vyfakovali - přístup několika východočeských servisů Škodovky k zákazníkům, to je na samostatné vyprávění. Tak jsem mu to natočil na video. Dopředu - CVAK, dozadu - CVAK, několikrát po sobě. A najednou (tyž servis ústy téhož technika): "Jasně, to dobře známe, to je reduktor elektromotoru." Větší a dražší oprava. Zatím pořád teda na záruku...
PepaSFI
31. 10. 2025, 18:41ty zvuky od brzd, viz jeden můj starší blog. Ono zkrátka nemusí jít jen o zanedbanou výměnu destiček, někdy se to urodí docela náhle a člověk si pak připadá jak blbec.
A to ostatní mi připomnělo jednu akci před mnoha lety. Na jakési akci pro veřejnost na okruhu v Brně měl taky stánek Svět motorů. Měli tam velký stůl plný všejikého šrotu, kolem toho poskakoval hádejte kdo, ano Vaculík a huba mu jela jako... Vaculíkovi. Zničená turba na několik způsobů, odřené vačky a zdvihátka, rozlámané ojnice, klikovky, poničené písty, části vstřikovací soustavy, to všecko s obšírným Vaculíkovým popisem. A přihlížejícím se protahovaly obličeje, dostávali poněkud šedivou až nazelenalou barvu, obvykle poté co zjistili, že kvílení turba fakt není známkou toho že to hustokrutě jede páč čiplý tédéí.
afro-r1
2. 11. 2025, 17:38Zvuky na autech a motorkach maji jednu podlou vlastnost, a to takovou, ze vinik nebo misto vzniku zvuku je (vetsinou) uplne jine, nez se na prvni poslech zda.