načítám data...

Pět italských krejčí pro Alfu Romeo

Říká se, že s příchodem samonosných karoserií skončila éra malých karosáren. A je to do značné míry pravda. Slavné karosárny však žijí dál, změnily se v designová studia a toto jsou plody jejich práce.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jednotlivým slavným karosárnám budeme na Autíčkáři časem věnovat více pozornosti, dnes bych se však chtěl věnovat značce, která mezi karosárny nepatří – Alfě Romeo. Ikonický výrobce sportovních vozů s módními domy italských designérů úspěšně spolupracuje, výsledkem této kooperace potom jsou nejen tvarové studie, ale i produkční auta a občas i nějaká ta specialitka vyráběná mimo továrnu automobilky. Toto je tedy pětkrát Alfa Romeo, pět italských mistrů designu, pětkrát přerod pouhého stroje ve funkční umění.

 

Bertone | Alfa Romeo Pandion

Bertone je rodinný podnik se sídlem v Turíně. Podobně jako český Sodomka, i Bertone se věnoval vedle výroby automobilových karoserií i stavbě autobusů. Bertoneho podpis nese mnoho produkčních modelů Alfa Romeo, dalo by se říci, že Bertone se postupem času stal dvorním krejčí značky. Ke stému výročí Alfy Romeo potom Bertone připravil alfistům dárek – studii Pandion. Základem se stala Alfa Romeo 8C Competizione, pod přední kapotou se tak nachází vidlicový osmiválec o výkonu 450 koní – to však není to podstatné. Ani šílené otevírání dveří není to podstatné, ostatně odklápět celý bok automobilu směrem vzhůru tak, že výška vozu s vyklopenými dveřmi přesahuje 3,5 metru, není v praxi příliš rozumné.

Podstatné jsou tvary. Mezi uhlazenými sněhově bílými fragmenty karoserie je vidno zběsilé tvary šelmy uvnitř. Přední světla číhají v temné škvíře v přídi vozu jak oči šelmy, zadní světla žhnou ze změti zdánlivě nikde neukotvených tvarů. Celé to působí velmi organicky a dynamicky. Tento dojem ještě umocňuje boční prosklení táhnoucí se od blatníku k blatníku. Všechno nejlepší Alfo!

 

Italdesign | Alfa Romeo Scighera

Jedním z těch, kdo ve studiu Bertone vymýšlel tvary budoucích vozů, byl i Giorgetto Giugiaro. V roce 1967 se však rozhodl osamostatnit a od té doby se píše historie studia Italdesign. I tato společnost stojí za několika modely, ostatně právě tu vznikla původní studie Alfa Romeo Brera. My se však dnes budeme kochat Alfou Scighera. Možná to zní neuvěřitelně, ale základem tohoto vozu je Alfa Romeo 164. Skutečně. Vůz představený roku 1997 s motorem uprostřed využívá platformu sedanu 164 a část techniky – pohon všech kol – z menší Alfy 155. A oním motorem musí být Busso. Třílitrový šestiválec však byl pro potřeby supersportu náležitě upraven, dostal přeplňování turbodmchadlem. A ještě jedním turbodmychadlem. A kompresorem – pro jistotu….

Výsledkem je přes 400 koní. Toto není jen obyčejná designová studie pro mola autosalonů, toto je plně funkční supersport. Na stovku se Scighera rozjede během 3,6 vteřiny, maximální rychlost atakuje 300 km/h. Především však je Scighera krásná. Nenucené tvary a křivky dodávají vozu eleganci, která ani s časem neztrácí na aktuálnosti. Boční okna vyklápějící se vzhůru nezávisle na dveřích zasahují hluboko do střechy a je možné je i zcela demontovat – z kupé je rázem targa. K výrobě nakonec nedošlo, vznikl tak pouze jeden plně funkční prototyp a jedna maketa závodní verze v měřítku 1:1.

 

Pininfarina | Alfa Romeo 2uettottanta

Capo di tutti capi italského designu je Pininfarina, ani on nemůže v našem přehledu chybět. Výčtem slavných tvarů od tohoto studia bychom z článku udělali knihu. I Pininfarina začínal v Turíně, dnes je jeho společnost asi nejznámějším designovým studiem vůbec. Na logo Pininarina jsou hrdí všichni výrobci, kteří na svých vozech s touto karosárnou spolupracují, nezastoupitelnou pozici má Pininfarina i ve vztahu k nejslavnější automobilové značce vůbec – Ferrari. Pro Alfu Romeo připravil Pininfarina stejně jako Bertone dárek ke stému výročí. Narozdíl od Bertoneho a jeho osmiválcové fantazie Pininfarina zůstal více při zemi a vytvořil lehký roadster 2uettottanta. Pod zvláštním názvem lze najít odkaz na původní Duetto, kdo by však očekával nějaké retro, ten by se krutě mýlil.

2uettottanta je mistrovským dílem designu, pro mě osobně je to nejen nejhezčí automobil, ale i nejhezčí věc, jakou jsem kdy spatřil. Zdánlivá jednoduchost tvarů ukazuje, jak vypadá design, když se to opravdu umí. Pod kapotou najdeme motor 1750TBi. Je na světě někdo, kdo by tento roadster nechtěl?

 

Zagato | Alfa Romeo TZ3

Společnost Zagato se lehce vymyká z běžné praxe italských designových studií. Zagato se dodnes drží tradice karosáren ze zlaté éry, namísto spolupráce na produkčních modelech automobilek staví na jejich technických základech své svébytné kreace. Tvary Zagato jsou jasně rozpoznatelné – ať už se jedná o Fiat, Lancii či Aston Martin, designový podpis nenechá nikoho na pochybách. A co by to bylo za italskou karosárnu, kdyby v portfoliu neměla vůz s logem Alfa Romeo? I Zagato přišel se svým dárkem k narozeninám. Na 12. ročníku Concorso d'Eleganza Villa d'Este v italském Cernobbiu představil Zagato svou kreaci – kupé TZ3 Corsa. O rok později přišla verze s homologací pro provoz na běžných silnicích nazvaná TZ3 Stradale.

Proč se zabývám takovým detailem? On to není detail, vlastně se jedná o dvě naprosto rozdílná auta. TZ3 Corsa je italský okruhový speciál, jak má být. Zavěšení typu pushrod, italský vidlicový osmiválec za přední nápravou a to vše pod krásnou nízkou hliníkovou karoserií Zagato. TZ3 Stradale ukrývá pod velmi podobnými tvary zcela jinou techniku. Homologace pro silniční provoz je pro malé karosárny často za hranicí jejich možností, výhodnější je proto stavět na základech již schváleného automobilu. Zagato takový vůz v nabídce koncernu Fiat, kam Alfa Romeo patří, nalezl, avšak trochu překvapivě ne v Itálii. Pod karoserií TZ3 Stradale se tak ukrývá kompletní technika amerického Dodge Viper. Pro zaryté alfisty to musí být svatokrádež, asi i proto Zagato s touto verzí nepřišel hned ke stému výročí Alfy Romeo, nicméně když se oprostíme od všech předsudků – chuligánský Viper v krásné karoserii Zagato a s logy Alfa Romeo – není to vlastně skvělá kombinace?

 

Touring | Alfa Romeo Disco Volante

Posledním vozem na seznamu je Disco Volante. Jméno karosárny Touring je z dnešního výčtu asi nejméně známé, přestože právě tato firma stojí za mnoha legendárními tvary včetně například Bondova Astonu Martin DB5. Model Disco Volante se poprvé objevil v roce 1952, vznikly hned dvě verze elegantního sportovního auta - kupé a roadster. Tvarově tyto vozy předběhly dobu a mnozí automobiloví nadšenci (včetně mě) jsou přesvědčeni, že právě tady se nachází hlavní inspirace pro pozdější Jaguar E-Type. Roku 2012 se Disco Volante vrátilo zpět. Karosárna Touring se vrátila ke kořenům a na základě kupé 8C Competizione postavila nový automobil. Zní to možná trochu bláznivě, vždyť proč upravovat tvary Alfy 8C Competizione, jednoho z nejkrásnějších aut světa? Může snad být 8C ještě lepší? Nebudu vás dál rušit přívalem textu a nechám vás kochat se tvary Alfy Romeo Disco Volante, tady jsou další slova zbytečná. Odpověď totiž zní – ano, může.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
15. září 2017, 13:40
0

Tak týmto článkom ste ma potešili. Už sa teším na tie ďalšie o karosárňach, je veľká škoda že toto už dnes veľmi nefunguje. A keď už si aj Ferrari robí dizajn samo...

reagovat
Raspby
16. září 2017, 11:13
0

Ta Alfa TZ3 je parádní...celé auto je tuším postavené na druhé generaci Viperu. Stejný motor, interiér (krom znaku na volantu) - http://media.fastestlaps.com/lsfkink3ilg6 + https://icdn-7.motor1.com/images/mgl/wjvN4/s3/up-for-sale-alfa-romeo-tz3-stradale-one-of-nine-built.jpg pamatuju se, že v GT6 to byl jeden z mých nejoblíbenějších supersportů :). Jinak Co se týká Italdesign, tak bych zmínil kromě Scighery (NFS 3 ) také Calá.... (NFS 2) - to se mi neskutečné líbí ještě dnes :)

reagovat
Raspby
16. září 2017, 11:15
0

Ještě dodám nádherný supersport od BMW ...Italdesign Nazca C2 :)

reagovat
PB
16. září 2017, 11:50
0

Super clanek... me to nevim proc pripomelo tuhle ruskou variaci na volhu...

reagovat
Irwinek
16. září 2017, 16:53
0

Hmm, Bertone - 1976 Alfa Romeo Navajo
- 1964 Alfa Romeo Canguro
Franco Sbaaro - 2006 Alfa Romeo Diva - já vím, Ital to není, ale jako základ posloužil
Alfa Romeo 164 Proteo Concept 1991 - návrháře bohužel neznám
Creatix ( Belgická design společnost - přímý návrhář neznám ) - 2006 Alfa Romeo Spix - i tady by jsme něco italského našli

reagovat
Jindřich
17. září 2017, 19:57
0

To disco se mi zda už moc přehnaný resp originál mi přijde vyváženější a hezčí auto. Ale jinak krása střídá nádheru

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem