načítám data...

Rallye legenda na českém okruhu: Per Eklund

19. ledna 2019, 13:50 10 komentářů Nimrod

Blogger Nimrod nás vzal do vzpomínek na návštěvu rallyecrossového esa Pera Eklunda na českém okruhu v Sedlčanech.

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Rallye legenda na českém okruhu: Per Eklund

Bylo mi tehdy čerstvě 10 let, když jsme jeli s tátou na začátku května do Sedlčanské kotliny na mistrovství Evropy v Rallycrossu. Už ani nevím, jak jsme na to přišli, vlastně jsme závody vůbec neobjížděli, jen jsme párkrát byli kouknout na rally Šumava. Nebudu lhát, prakticky nic si ze Sedlčan nepamatuju, ale jedno auto si pamatuju kupodivu velmi dobře. Po závodě jsem ho oblétával se svou Werrou a nacvakal (na mě) hromadu fotek na diák. Bylo to i vítězné auto v nejvyšší kategorii A, bylo oděné do žluto modré s nápisy Clarion a kdysi mělo něco společného se Saabem 9-3. Ano, psal se rok 1999 a tím autem závodil Per Eklund, který ten rok vyhrál i to mistrovství Evropy.

Per Eklund, legendární rally a rallycrossový závodník se narodil 21. června 1946 ve Švédsku. Jeho první start proběhl v roce 1964, dva týdny po 18. narozeninách, kdy jel v otcově Volvu. V roce 1968 si koupil Saab 96 V4, aby mohl závodit, a hned se objevil na Švédské rally, a za další dva roky se podíval i na mistrovství světa. Rallycross okusil v roce 1971 nejdřív v Holandsku, a měsíc poté nechyběl ani na prvním rallycrossovém závodě ve Švédsku (jiné zdroje uvádí až rok 1973).  Jeho poslední závod proběhl v únoru 2015 (ve věku 69 let!) na sněhu(!) ve Švédském rallycrossu. Závodní kariéru v rally ukončil o 18 let dřív. I nyní se rallycrossu věnuje, založil tým Eklund Motorsport, v které má VW Beetle. K Peru Eklundovi patří ale Saab. Závodil s mnoha vozy, několik let jezdil i pro Toyotu (skupina B), ale usedl i do Audi (skupina B), MG (skupina B), Lancie, Triumphu, Porsche, Subaru, Volva a dalších, ale největší úspěchy měl se Saabem a také s ním prožil nejvíc závodů (od roku 1970 do 1979 byl i továrním jezdcem). Přestože vyhrával domácí rally, na světovou špičku nikdy úplně nedosáhl. Podařilo se mu na ni dostat až na přelomu milénia, tedy ve věku víc jak 50 let. Dosáhl třech hlavních úspěchů.

V toce 1999 se stal mistrem Evropy v rallycrossu v nejvyšší divizi 1 se Saabem 9-3 Viggen 4x4 T16. O jeho vítězném autu je bohužel velmi málo informací. Jisté je, že Clarionem sponzorovaný Viggen vznikl v jeho dílně v Arvice ve Švédsku, stejně jako většina pozdějších aut. Ta dílna je poměrně malá, z venku vypadá hrozně, uvnitř je to jen o něco lepší. A přesto zde vznikl vůz, jenž vyhrál (nejen) mistrovství v rallycrossu. (Asi) převážně hliníkové panely karosérie ukrývají svařený Cr-Mo rám, v jehož útrobách se krom programovatelných aktivních diferenciálů Prodrive a šestistupňové skříně (klasické háčko) od téhož výrobce ukrývá i podélně před přední nápravou uložený motor Saab. Originální blok a hlava je upravená legendární firmou Trollspeed. Motor má objem 2 litry, je přeplňovaný turbodmychadlem Garrett a dává výkon kolem 530 koní a 800 Nm. Asi nepřekvapí, že zrychlení z nuly na sto proběhne za 2,5 vteřiny a to i přes hmotnost 1170 kg (dle regulí FIA). Vpředu je obrovský intercooler, chlazení je umístěno vzadu.

Jak to vypadalo v Sedlčanech se můžete podívat tu:

 

S podobně upraveným vozem se vydal na Pikes Peak v roce 2000, kde závodil v kategorii open a následně ji i vyhrál. A to dokonce tak, že 19,99 km dlouhou trať zajel v čase 11:21,58, což znamenalo rekord, který byl v kategorii open překonán až roku 2012 (kdy už byla trať vyasfaltována). A to svůj Saab 9-3 Viggen tehdy málem nestihl před závodem postavit. Motor dával 750 koní při 8000 otáčkách za minutu a 702 Nm při 6500. Hmotnost byla pouze 948kg.

Jak se staví takový speciál je krásně zdokumentováno tady. Má to jedinou chybu, Švédštinu bez titulků:

;t=

 

Dva roky na to vytáhl na Race To The Clouds opět svého Saaba. Ten dostal obří křídla, zhubl díky některým dílům z karbonu a benevolentnějším pravidlům (třeba už nemusel mít funkční světla), a dostal ještě vyšší plnící tlak (3 bary!), což mělo za následek nejen o prý až 100 koní navrch a zrychlení z klidu na sto za 2,3 sekundy, ale i vítězství v unlimited třídě. Nicméně to nestačilo na titul King of the Mountain, který v tom roce zajel jeden z Donnerovic klanu, David, v kategorii open wheels.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
19. ledna 2019, 19:21
0

Pane jo, zdá se mi, že článek v nejlepším skončil... Neměl jsem tušení o tom, že 9-3 závodila! Díky za rozšíření obzorů.

reagovat
Nimrod
19. ledna 2019, 20:21
0

rádo se stalo :-) mě před těmi 20 lety také učarovala. z celých sedlčan jsem vyfotil jen tatrovku a pak několikrát saaba :-)

Perníček
20. ledna 2019, 11:32
0

Poklona, krásnej článek. :-)

reagovat
krab
20. ledna 2019, 20:28
0

Skvělý, ještě si musím najít čas kouknout na ta videa , 9-3 v rallyecrossu, to byla pecka!

reagovat
custom1
21. ledna 2019, 07:08
0

Eklunda jsem viděl před lety na rallycrosu v Sedlčanech, byl tam s tím žlutým Saabem a byl to mazec! Dodnes na to vzpomínám. Ta rychlost, hvízdání turba, jeho řidičské umění. Neměl konkurenci. Ani Schanche se na něj nechytal a to je taky Pan jezdec! Prostě zážitek! :)

reagovat
Ti
Tintin
21. ledna 2019, 20:01
0

Ano, také jsem měl podobný zážitek jako prcek, jen ne ze Sedlčan, ale ze Sosnové u České Lípy, kde se také jelo mistrovství světa v rallycrosu. Ještě teď vidím v barvách buracejici, vulgární a šíleně rychlý Saab který řídil Per Eklund. Od té doby jsem mu vždy fandil a chtěl mít doma Saaba :-)

reagovat
Nimrod
22. ledna 2019, 05:22
0

dělá mi velkou radost, že nejsem sám, kdo měl tu čest vidět eklunda u nás v akci

reagovat
Klouczech
24. ledna 2019, 16:19
0

Super článek, SAABu jsem vždycky fandil ;)

reagovat
ToMyx
25. ledna 2019, 10:13
0

Skvělé počtení. Pera jsem nikdy neviděl, ale podle videí to byl pan řidič. A ty 3 bary na turbu, to muselo hvízdat :-)

reagovat