Všechno to začalo Citroënem Cactus. Opět. Nevím, proč se v redakci všechno točí právě okolo tohoto automobilu (nebo Miaty). Problémem Cactusu je totiž převodovka. S manuálem přijde Cactus o sympatickou přední lavici, roli automatu zas plnila zpočátku pouze robotizovaná převodovka, která si nás však svými ospalými reakcemi a neplynulými změnami převodových stupňů nezískala. Řešením se zdá být klasický automat konvenční konstrukce s hydrodynamickým měničem točivého momentu, který Citroën zařadil do nabídky. Alespoň tak to tvrdí náš šéfredaktor Vojta. A potížista Hamster je samozřejmě opět v opozici. Já totiž tvrdím, že automat s klasickou koncepcí vyžaduje na rozdíl od robotizovaných převodovek s jednou či dvěma spojkami výkonovou rezervu – a tou malá městská autíčka s malými motory nedisponují. Jak to u sporů v redakci bývá, ani hodiny argumentační bitvy nevedly k výsledku a tak nezbývalo jiné řešení, než někde sehnat malé auto s příslušnou převodovkou a ověřit si naše tvrzení v praxi.
Pro test jsem si vybral Opel Corsa. Ten se nabízí s manuální i robotizovanou převodovkou, mě však zajímala třetí varianta v nabídce – kombinace malé atmosférické ‚čtrnáctistovky’ a klasického měničového šestistupňového automatu. Za volantem Opelu strávím týden, na jehož konci by měla být odpověď na naši otázku zásadního významu. A pro mě samozřejmě i satisfakce.
Opel Corsa není žádnou horkou novinkou, aktuální verze (označovaná jako Corsa E) se na trhu objevila v roce 2014, ve skutečnosti však jde spíš o facelift modelu představeného už roku 2006. Nicméně stále se jedná o schopné a svěží auto. Do testu nastoupila Corsa s pětidveřovou karoserií v hezké dravé červené barvě. V kombinaci s litými koly a LED světly denního svícení to Corse opravdu sluší. Uvnitř je vše tak, jak jsme u Opelu zvyklí. Volant padne dobře do ruky, infotainment s velkou dotykovou obrazovkou se snadno ovládá a pro základní příkazy jsou stále ještě k dispozici konvenční tlačítka, která se za jízdy snáze obsluhují. Testovaný vůz byl navíc opatřen i prvky výbavy, které v tomto segmentu ještě nedávno nepřipadaly v úvahu. Kromě asistenčních systémů hlídajících jízdu v pruzích, slepý úhel či věci před autem, do kterých se chystáte narazit, mám k dispozici i vyhřívaný volant, xenony či integrovaný držák na jízdní kola. Pod kapotou se nachází zážehový atmosférický motor 1.4 o výkonu 66 kW a hned vedle něj středobod našich vášnivých diskusí – automatická šestistupňová převodovka.
V záplavě robotizovaných převodovek a přeplňovaných motorů působí testovaná Corsa trochu zpátečnicky, začínám pochybovat, zda byla má volba moudrá a zda onen týden za volantem Opelu nebude utrpením. Motor má i přes skromný objem a absenci přeplňování slušný výkon 90 koní, ten se však – jak jsem ostatně předpovídal – do značné míry ztrácí v útrobách převodovky. Rozjezdy jsou ještě poměrně svižné, horší je pružné zrychlení. Pokouším se předjet kamion, zadupávám plynový pedál do podlahy, převodovka podřadí o dva či tři stupně, motor započne horečně přetvářet palivo v hluk, rychlost jízdy se však mění jen minimálně. A na dálnici je situace podobná. Jakmile Corsa dosáhne cestovní rychlosti, drží si ji bez potíží, když však potřebujete zrychlit, převodovka vyžene otáčky do nesmyslných výšin, ve kterých o sobě motor dává vědět především ne zrovna příjemným, zato však hlasitým lomozem. A pohled na data na palubním počítači také není příliš povzbudivý, tedy především pro Vojtu. Hodnota výrazně překračující osm litrů dokazuje, že pravdu jsem měl samozřejmě já – městské autíčko a měničový automat, to prostě nejde dohromady. Vyhrál jsem. Má pravda je prokázaná a nezpochybnitelná. Se škodolibým úsměvem na rtech se z testovací trasy vracím do města a už se nemůžu dočkat, až to omylnému šéfovi vmetu do tváře.
V městském provozu však nastává problém. Je to k vzteku, ale svět plný poskakování v kolonách, neustálého zastavování na křižovatkách a parkování je jako stvořený právě pro tuto převodovku. Rozjezdy jsou plynulé, nenáročné, popojíždění v kolonách najednou vůbec není otravné a úmorné, když si řidič vystačí jen s pedálem brzdy. I rozjezdy do kopce či pomalé parkovací manévry s touto převodovkou zvládne doslova každý řidič. Vlastně asi úplně kdokoli. Tam, kde robotizované převodovky naráží na své konstrukční limity a manuální převodovky vyžadují neustálou pozornost, v testované Corse vládne pohoda, klid a plynulost. Ve městě Opel netrpí ani nedostatkem výkonu, pohyb městskými rychlostmi je hbitý a svižný.
Ne úplně šťastně je v Corse vyřešena manuální volba převodů, která je realizována jakýmsi kolébkovým dvojtlačítkem na vršku voliče převodovky – řazení pádly pod volantem či alespoň pohyb celou pákou by byl mnohem intuitivnější a pohodlnější. Tato skutečnost mě však nezachrání, má teorie o nevhodné kombinaci auta a převodovky je v troskách. V městském provozu (kam Corsa z podstaty patří) a v rukou klidnějšího řidiče netoužícího po kvílení pneumatik funguje testovaná konfigurace totiž velmi dobře.
Týden s Corsou vůbec nebyl traumatizujícím zážitkem. Auto se dobře ovládá, jeho podvozek naznačuje dokonce značný talent, kabina je prostorná a kvalitní a ve městě potěší i velmi příjemný poloměr otáčení, díky kterému se s autem velmi dobře manévruje. Výbava testovaného exempláře byla velice štědrá, některé prvky jsou možná až zbytečně hýřivé a zbytečně zvedají cenu. Zajímavým detailem je výsuvný držák na dvě jízdní kola. První pokus o instalaci bicyklu mě sice stál tři prsty, jakmile ale člověk pochopí, co a jak, je už obsluha rychlá a snadná.
Verdikt
Opel Corsa je nabízen ve velmi rozdílných konfiguracích. Zatímco litrový přeplňovaný motor umí chytit za srdce svou výbušností a rošťáckým projevem a v kombinaci s ním je Corsa dravým ďáblíkem, testovaná verze potěší naopak klidné či nezkušené řidiče, kterým nabídne nenáročné příjemné ovládání. Mimo město se Corsa bez turbodmychadla trápí, v městském provozu se však zhoršená dynamika nejeví jako zásadní problém a naopak se zde naplno projeví přirozené výhody automatu.
Verdikt II
Vojta měl pravdu. I v malém autě s malým motorem může automatická převodovka s hydrodynamickým měničem smysluplně pracovat a pro městský provoz má i své nepopiratelné výhody. Mimo město však převládají nevýhody, dynamika je ta tam a spotřeba strmě stoupá. Takže pravdu vlastně máme oba. Ego neutrpělo a palčivá otázka je zodpovězena. Vesmír je opět v rovnováze.
Technické údaje
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1 364 cm3
Výkon: 90 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment: 130 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 13,9 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,0 l/100 km
Cena (Corsa Sport, 5dv., 1.4/90 k, 6AT): 403 900 Kč
08. února 2017, 08:12
0
Před lety jsem měl Corsu B,taky 1,4 automat (ovšem jen 44 kw :-)).Koupil jsem ji vlastně celkem nečekaně,především proto,že měla najeto ani ne 60 tkm,po první majitelce z ČR a byla velmi zachovalá.
Sloužila mi asi tři roky,bylo to šikovné auto,ale i přes nízký nájezd se objevily nějaké závady - nejhorší bylo,že v mrazech někdy skočil automat do nějakého nouzového režimu,nebo co.Na palubce se při zařazeném D rozblikal symbol S (sport) a auto se rozjíždělo na čtyřku,,po opětovném startu to bylo ok a řadilo to normálně.Dále jsem měl problém s EGR ventilem,jednou mi upadl koncový tlumič výfuku,několikrát se mi stalo,že se nevracel plynový pedál (docela příjemná věc :-)).
Jinak se mi s automatem i v tak malém autě jezdilo dobře,ale pak jsem ho radši poslal dál a koupil svého prvního japonce,milovanou a vzpomínanou Mazdu 323.
Ženská,co to koupila s tím pak taky měla docela problémy
Současná generace Corsy už je snad kvalitou jinde a určitě je to fajn auto na takové to domácí ježdění.
08. února 2017, 08:45
0
"motor započne horečně přetvářet palivo v hluk, rychlost jízdy se však mění jen minimálně"
Tohle me hodne pobavilo :-)
08. února 2017, 09:31
1
Neni nahodou prvni fotka alias ta v thumbnailu focena u Kaufu V Podbabe? Pokud mate tak jako ja nejakou zvlastni uchylku na neobvykly parkoviste, tak doporucuju navstevu. :) Je to bejvala opravarenska hala autobusu MHD a je to fakt krasna stavba.
08. února 2017, 10:28
0
Kolik jsou odhadem ztráty v automatu? Podle rozdílu spotřeby, který je (pro moji plečku) 15 - 20% v neprospěch automatu (dle sprintmonitoru), bych si myslel, že to není tak zlé. Ale subjektivně mám stejný pocit jako autor, jakmile nastane potřeba dynamického zrychlení, tak bych přísahal, že mám pod pravou nohou vysavač a ne 250 koní.
08. února 2017, 13:02
0
Ono se u téhle astry třeba na té dalnici nic neděje po přidání plynu, ani když máte manuální převodovku :)
08. února 2017, 19:21
0
Muj sen je mit manual CVT s nejakym takovyhlem ovladacem prevodoveho pomeru:
https://il1.picdn.net/shutterstock/videos/12003944/thumb/1.jpg
08. února 2017, 14:54
0
no jo, tak motor 1364cc Opel není taky žádná moderní high-tech záležitost. To je motor co začal vrčet už Corse B. nejdřív jako 44kw OHC a pak s DOHC hlavou. Divil bych se, kdyby to byl už výrazně jiný motor.
Zajímalo by mě, jak hodnotí Autíčkář převodovky typu "CVT" Jednu tuto převodovku s kontinuálně variabilním převodem provozuju v male Toyotě a myslím, že je to skvělý systém. A dostatečně jednoduchý a opravitelný v případě poruch. Myslím pro menší motory s menším točivým momentum ideální převodovka.
08. února 2017, 18:41
0
Nevím jak zdejší osazenstvo, ale já cvt hodnotím pozitivně po všech směrech a ve městě je to super. Nevím jak to funguje v té Toyotě co do plynulosti a tak dále, ale u Nissanu Micra se mě to dost líbilo. Pravdou je že jedničkou je v tomhle směru asi Nissan a o přestože tam asi byly nějaké problémy mě to u toho malého blobu vážně sedělo.
http://www.roadandtrack.com/car-culture/a27823/a-dual-clutch-gearbox-is-an-automatic-and-it-isnt-even-the-best-one/
08. února 2017, 19:28
0
Do malýho městkýho auto je CVT super. Nějaké obyčejné automaty mívají problém pracovat s malým výkonem a řadí trochu zběsile, když se na ně začne trochu šlapat. Typicky když se proplétáš ve městě trochu svižněji. Ale CVT funguje tak nějak efektivně. Samozřejmě taky jako u všeho záleží na konkrétní převodovce a konkrétním autě a motoru.
08. února 2017, 17:57
0
Měl jsem možnost řídit Corsu 1,4 s robotizovanou převodovkou rok výroby zhruba 2012,a dlouho na to nezapomenu. Nečekal jsem žádné zázraky ,ale to cukání při každém řazení a ten hluk.
Bylo jedno jestli jsem řadil manuálně nebo automat ,jestli ve 2t nebo 4t ot. ale místo změny převodového stupně se vždy 1vteřinu nic nedělo ,potom následovalo silné škubnutí hlavou dopředu jako když prudce uberete plyn a za další vteřinku už bylo zařazeno.
Hodně nepříjemné při předjíždění kdy se většina výkonu proměnila na hluk a hlavně při řazení nahoru- prudké ubrání plynu a zpomalení zrovna když potřebujete nejvíc zrychlovat protože se v protisměru blíží auto.
Předjíždět třeba náklaďák jsem se vůbec neodvážil.
Odhlučnění na hodně mizerné úrovni a to nejen od motoru ale hlavně od kol,rádio v podstatě nemělo cenu pouštět.Připomnělo mi to 110R ,tam jsem taky rádio nepouštěl-nemělo to cenu.
Nevím jak tohle vůbec může výrobce pustit mezi zákazníky.
Teda auto jako takové není nijak špatné ale ta převodovka to zabila.