logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo: Dva v jednom

Pod maskou obyčejného rodinného kombi jsme objevili jedno z největších překvapení letošního roku. Asi už tušíte, že velmi příjemné…

Vyhlídka na testování nové Astry v readkci velké pozdvižení nezpůsobila. Další z řady spotřebáků pro masy, lednička na kolečkách. Model je na trhu přes pětadvacet let a za tu dobu si vydobyla pozici etalonu nižší střední třídy, auta stejně oblíbeného jako obyčejného. 
Zčásti to samozřejmě platí i pro námi testovaný kousek. Už po několika kilometrech jsme však museli uznat, že Opel pozvedl definici ledničky na zcela novou úroveň.

Než si projdeme celé auto kousek po kousku, podívejme se na jeden drobný detail, který je svým způsobem klíčový.  (Je mi jasné, že jen hrstka z vás čte články až do konce a byla by škoda přijít o to nejlepší.) Před řadicí pákou, mezi vypínáním systému start-stop a lane-assistem, se krčí nenápadný čudlík s nápisem ‚sport‘. Když ho zmáčknete, diodka se pěkně rozsvítí – a najednou sedíte v úplně jiném autě. Co se změnilo? Po dlouhém pozorování a experimentování jsem vypozorovala, že změna je pouze jedna, a to odezva na plynový pedál. A tahle jediná změna promění obyčejný rodinný kombík v něco, čím se rádi vyrazíte projet jen tak pro radost. Nevzpomínám si, že bych za poslední dobu seděla v autě, které nabídne tak markantní rozdíl mezi jízdními režimy. 

Dvě tváře SIDI

Žádná velká legrace by samozřejmě nebyla možná bez dostatku výkonu – a Astra s novým zážehovým čtyřválcem 1.6 SIDI Turbo má pod kapotou rovných 200 kopytníků, což je při váze 1 393 kg tažná síla s velkým potenciálem. Takže tu máme nenápadné auto s nenápadným designem, které s prstem v nose předjíždí, kdy se mu zamane, ve městě dokáže kličkovat jako zajíc a na okresce dopřeje řidiči i trochu adrenalinu. A pak tu máme auto, kterého se nebojí mamina bez rychlostních ambicí, nijak netoužící po tom, aby si při každém šlápnutí na plyn vyrazila dech. S točivým momentem 300 Nm v rozmezí 1 750 – 4 700 otáček je motor navíc velmi tolerantní k laxnějšímu řazení, s trochou nadsázky se dá říct, že běžnou městskou trasu odjedete na trojku od začátku až do konce. Dvě auta pro dvě odlišné sady požadavků. 

Ódu na motor završím údajem z počítadla spotřeby. 6,5 l, slovy šest a půl litru! S mým stylem jízdy. Převážně ve městě. Převážně na sport. Jak je to sakra možné, když moje letargická jedna dvojka jezdí za osm? Haló, vy tam v Rüsselsheimu, tenhle motor se vám fakt povedl.

Na chování podvozku nemá naštěstí sportovní režim žádný vliv, pořád zůstává naladěn hlavně na pohodlí. Díky lehkému předku se auto nemusí k zatáčení nijak zvlášť nutit a nedotáčivost je minimální. Jistota mu zůstává i při vyšších rychlostech na dálnici, kde člověk navíc ocení tichý (nebo hodně dobře odhlučněný) motor a taky minimální aerodynamické hučení. Klasická placka má holt něco do sebe. Šestistupňový manuál se k autu hodí tak akorát, snad jen chod řadicí páky by mohl být čistší a spojka o něco citlivější, aby práce s ní nevyžadovala neurochirurgickou přesnost, chcete-li se vyhnout škubání. Ale dá se na to zvyknout. 

Co si budu dokazovat…

Když teď víme, že svezení v nové Astře je veskrze povznášející zkušenost, můžeme se podívat na subtilnější rysy, kterými vás auto může nadchnout nebo rozčílit.

Po stránce designu se toho moc říct nedá. Je to červené a je to hezké. Astra si už léta drží jednu tvář, kterou pozměňuje jen v detailech směrem k čistšímu a ‚uklizenějšímu‘ vzhledu. Klidně by mohla sloužit jako ilustrace ke slovníkovému heslu auto. Tam, kde se jiné modely snaží o důmyslné finty, jak upoutat pozornost, Astra zůstává prostě autem. Osobně mi připadá, že nese jeden z nejkonzervativnějších designů současnosti, a mně osobně se její skromnost líbí.

V interiéru už pokrok nepřehlédnete, i když se týká spíš funkčnosti než fasády. Po mnohaleté čudlíkové mánii se Opelu konečně podařilo najít ideální poměr mezi materiálním a virtuálním, rozuměj mezi displejem a tlačítky. Při pohledu na ovládací panel v generaci J by se člověk šel radši zastřelit, než by se pokoušel v těch piškvorkách zorientovat. V současné Astře je to naopak pohled uspokojivý, ba dokonce velmi příjemný, když zjistíte, že rozmístění tlačítek nejen hezky vypadá, ale i dává smysl. Navíc se čudlíky dobře ovládají a díky jemnému lupnutí vždycky víte, kdy se vám je podařilo stisknout. Blbost, řeknete si možná, ale v každodenním řidičově pachtění blbost k nezaplacení. Pochválit musím i dotykový displej. Tak zaprvé, je na něm něco vidět, i když ho upatláte nebo svítí slunce. Další blbost, ale rozhodně ne samozřejmost. Zadruhé jako správný dotykový displej reaguje na dotek (ne jen na násilný útok) a dokonce velmi promptně.  

Výhradu tak budu mít jen k naleštěnému černému plastu, který lačně číhá na každé smítko prachu a každý otisk prstu, takže moc dlouho naleštěný nevydrží. Také k sedačkám, na nichž se sice sedí parádně a možnosti nastavování jsou značné, ale na látkové čalounění se přilepí každý chlup, který letí okolo, a po chvilce vypadá jako kočičí pelech – pokud máte kočky, samozřemě. A nakonec ještě k nijak velkolepým odkládacím možnostem v kabině. Mimochodem, nepodařilo se mi přijít na to, k čemu slouží podivná mělká přihrádka pod ovládáním klimatizace. Dá se do ní položit mobil (a je přitom vidět na displej, což dává smysl), ale při ostřejší jízdě se tam těžko udrží… Takže se domnívám, že by se našel lepší způsob, jak tohle místo využít.

Dozorce za patami

Různé elektronické vychytávky, které jsou dneska běžné, v Astře fungují, jak mají, což už tak běžné není. Tak třeba má setrvalá obsese – keyless vstup. Černé čudlíky na dveřích sice na Red Dot Awards nezazáří, ale po stisknutí je zamčeno a po dalším stisknutí odemčeno (momentálně testuju vůz s téměř dvojnásobnou cenovkou a radši zamykám butonem na klíči, neb odmítám stát u dveří půl hodiny a ťupkat na kliku litánie v morseovce). Navíc jsou na všech čtyřech dveřích. Páté dveře lze otvírat zvenku i zevnitř pomocí kolečka, kde si vyberu, jestli chci otevřít úplně, nebo jen trochu pootevřít. Systém start-stop je tak nenápadný, že nemám potřebu ho vypínat. Asistent jízdy v pruhu jen tak lehce potáhne volantem a nesnaží se vám urvat ruce, kontrola mrtvého úhlu v zrcátkách nemate oči a hlídač vzdálenosti auta vepředu se v případě potřeby rozsvítí hezky jasně přímo na čelním skle. Dokonce i čtení dopravních značek je spolehlivé. Tady se ale na chvíli zastavím…

Elektroničtí pomocníci v Opelech obecně s řidičem nekomunikují moc přátelsky. Spíš jako bachaři, co se zrovna dost blbě vyspali. Parkovací senzory vyřvávají hotové árie a nepřestanou, ani když při parkování vyřadíte na neutrál. Prostě je třeba celé auto vypnout. Regulovat hlasitost sekýrování bohužel možné není, pouze ho kompletně eliminovat.
Na displeji za volantem se neustále objevují hlášky doplněné nepochopitelným tlačítkem “zamítnout”. Jak mám asi zamítnout značku omezení rychlosti? To se smí? Při jízdě ve městě bych mohla zamítat klidně každých pět vteřin. Stačí chvilku počkat, a hláška zmizí, stejně je to ale otravné. 

Verdikt

S přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou je Astra ideální rodinné auto. Nabídne dostatek místa pro čtyři lidi i jejich poklady, skvělou výbavu a především fantastický motor, který vyhoví jak tuctovému uživateli, tak člověku, jemuž je řízení potěšením. Je to ukázkový kamarád s benefity.
Za velmi příjemnou cenu dostanete opravdu hodně muziky. Ehm, možná až moc, ale pokud si dokážete zvyknout na uřvané asistenty, můžete si užívat navýsost zábavný kontrast mezi nenápadnou vizáží a ‚fun factorem‘. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm 3 
Výkon: 147 kW (200 koní) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 280 Nm v 1650-5000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1 393 kg 
Maximální rychlost: 235 km/h
0-100 km/h: 7,7 s 
Kombinovanáá spotřeba (udávaná): 6,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 6,5 l/100 km
Cena s testovanou motorizací a výbavou Dynamic od 602 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

0 reagovat
SkaterMcGee
7. 6. 2017, 09:56

A to ještě dealeři Opelu mají ve zvyku dost slušné slevy.. To vypadá velmi zajímavě

0 reagovat
Lukas
7. 6. 2017, 11:22

Z fleku bych ji vymenil za sluzebni Oct 1.6tdi, ktera s nejakou vybavou stala dokonce o trochu vic a ma polovicni vykon...a nesnasim ji.

0
Franz Kafka
7. 6. 2017, 14:20

To naprosto chápu. Bohužel Astra v tomhle testovaném provedení a CDTI je zřejmě rozdíl jako mezi Rs a 1.6 tdi. Tedy obrovský. Z Astry v naftě a nižší výbavě čiši lacinost a rozvrzanost v každém detailu. Display má hnusnou grafiku a tlačítka jsou příliš malá. Je to o trochu pohodlnější, ale thats all.

0
Lukas
7. 6. 2017, 15:03

Jasne, ale pokud chci do octavky 1.8tsi, coz je ekvivalent teto astry (byt o par kw slabsi), tak musim mit vybavu L&K a tam jsem v zakladu bez jedineho priplatku za 700t.kc, cili 100t. rozdil navic s tim, ze u Opelu se da predpokladat vetsi vule k dalsimu zvyhodneni nez u skody...

0
Jenyk
7. 6. 2017, 19:50

U nás OIII 1,6TDI také dávají za trest. Strašný klumpr. Zřejme je to tak levné, že tomu nákupčí nemohou odolat. Bohužel požitek z jízdy takové ceně odpovídá.

0
robert
8. 6. 2017, 17:58

Lukas: ted koukam do konfiguratoru octavie a vidim, ze 1.8 tsi je mozny objednat uz do vybav Ambition a Style za 550 resp. 600 tis. kč, což mi přijde docela porovnatelný

1 reagovat
dom
7. 6. 2017, 13:14

Cena s testovanou motorizací a výbavou Dynamic od 602 900 Kč.
Nepotřebuji combi, takže mazda 3 je dle mého názoru pořád lepší volba.

0
Lad
7. 6. 2017, 13:44

Až na to, že nemá to nejdůležitější - podobně výkonej motor. Zajímalo by mě porovnání s koncernovým motorem 1.8 tsi, ten taky není úplně špatnej, že jo Zlokočko? :-)

0
Viola Procházková
7. 6. 2017, 14:32

Řekla bych, že je dokonce dost dobrej, ale pokud mu člověk šlape na krk, žere i malý děti.

0
krab
7. 6. 2017, 21:39

Zlo Kočka má pravdu. 1.8 TSI v nejnovější oktávii s předním pohonem jezdila za 8.5 l / 100 . Očima řidičů amerik je to jen usrkávání, ale pro typickýho tatíka od rodiny, chalupáře, Čecha to jak říká Zlo Kočka : "žere i malý děti".

Testováno na cca 500km , 50% dálnice ( dodržování limitu +- , zkrátka tacho 130-150) a město / městský okruh
Dynamicky to není zas až takovej zázrak jak by se s papírových hodnot zdálo. Ale já asi nejsem dobrej v testování tohoto typu autu. Najdu tam chyby, které právě typický zájemce o podobný auto vůbec neřeší...

Pro srovnání:
Dnes, zrovna shodou okolností půjčená Astra 1.4 Turbo Sports tourer k služební cestě , podobný režim : 6.7 l / 100 ( teda podle PC)

Ale jak jsem psal dole : Octávka se mi řídí líp. Kdybych měl možnost volit buď jen to nebo to druhé, vyhrála by Škoda.

0
Lad
8. 6. 2017, 09:43

Typickej tatík od rodiny, zase tolik nenajezdí, takže tu vyšší spotřebu(aspoň já jako typickej tatík) tolik řešit nebudu, zvlášť když tě baví řízení. Mě řízení baví a z těch dostupnejch(praktickejch) aut mě Oktávka s tímto motorem ničím nevadila. Jel jsem se sportovním podvozkem, kterej paradoxně fungoval líp než klasika, co se týče tolik kritizovaného bubnování při přejezdu nerovností a částečně zmizela i taková rozevlátost, myslím že právě kritizovaná zde v testu Oct. 1.8. Když vezmu prostorny rodinny auta kolem půl mega, tak ta středněproudá, nezáživná Octavia(1.8tsi!) se řídí pěkně, i když to není žádná sportovní nirvana:-)

0
krab
8. 6. 2017, 10:05

Lad : dík za reakci. No, předně musim říct, že nejsem asi ten nejideálnější testovací pilot pr recenze podobných aut. Zajímají mě hlavně pocity při řízení a jízdní vlastnosti. A to o dost víc než výbava či ovládání infotaimentu.

Máš rád řízení a to je dobrý předpoklad pro to, přemýšlet nad tím víc než běžnej motorista než vybereš z těch x kompromisních variant na rodinýho kombíka. Musim uznat, že jiné tlumiče a pružiny by bývali z té Oc. 1.8 TSI co jsem si tu "otestoval" udělali o dost lepší auto. Takže asi máš pravdu v tom co píšeš.

Pak je ještě ale hodně dalších variant. Já bych měl chuť časem udělat blog/článek o Subaru Levorg. Subaru se nám na Autíčkáři poněkud neobjevuje, tedy jen málo často. Tak jestli najdu příležitost a možnost si ho nějakou formou vypůjčit na pár dní, rád udělám jízdní dojmy. Intuitivně tuším, že by se mi mohlo líbit :)

0
Franz Kafka
8. 6. 2017, 13:56

Že největší slabinou Octavie je právě její tovární podvozek s tím souhlasím. Druhá hrůza je diesel 1.6 ten motor by měli raději úplně vyškrtnout. Prostor a interiér rozhodně špatný není snad až na ta přední sedadla, ale to až při delších cestách. Navíc Astra řeší stejné nedostatky a je jinak celkově ještě horší.

Levorg má jen jeden problém a tím je debilní označení jak ze Star Treku:) A divný design, ale kromě Imprezy a Brz dělají ta auta divná všechna viz. Tribeca. Podle dostupných testů je to skvělé auto, tak snad je to pravda.

0 reagovat
krab
7. 6. 2017, 14:18

Tohle je překvapení. Asi jsem teda v menšině a já Opel Astra téměř nenávidím. Respektive, to není správné slovo, je to u mě bez emocí. Vůbec mi Astra , ani předchozí a ani současná nesedne po stránce ovladatelnosti. Po stránce motoru a jeho parametrů, chápu, agregáty Ecotec turbo fungují výborně. A to ve staré verzi. Problémem jsou nejisté vlastnosti v zatáčkách a totálně mrtvé řízení kolem vystředěné polohy. Je hodně nepřirozené. Astra má taky extra měkký a vlažný náběh brzdy a hůř se dávkují. Kabina a exteriér je subjektivní, ale je to průměr bez emocí jakýmkoli směrem. Alespoň u mě.

Dlužno dodat, že s novou Astrou jsem jezdil jen v levnější verzi Turbo 125k ( 1.4) a se starší v 1.4 turbo i v dieselu. A dneska zrovna používám starší verzi (2015) Astry Tourer 1.4 a je to mizerná šeď. Ale nový model se běžně lidem líbí, já jim to neberu. Je lepší. Ale dynamicky ne.. Ségra jednu má, na naftu , asi v této výbavě jak testovaná a nemůže si to vynachválit.

Zkrátka, pro mě to auto není. To je asi vše...

Než tohle, určitě radši Octavii 1.8 TSI , ke které mám taky výhrady k ovladatelnosti, ale aspoň vypadá vevnitř tak nějak příjemněji. Takový ten klasický pocit falešné kvality VW group... vždyť to znáte :) Když sednu do Opela chybí mi pocit jakékoli emoce...

0
Franz Kafka
7. 6. 2017, 14:24

Tak super, že to píšeš mě se to nechtělo datlovat na mobilu. Překvapení to je tuhle verzi jsem samozřejmě neřídil, ale obecně je to auto strašně levně udělané. Relativně špatné ve všem kromě prostoru a má lepší sedadla než základ Octavie.

0 reagovat
Raspby
8. 6. 2017, 17:35

Opely jsem vždycky prehlizel...nikdy bych si ho nekoupil...ale tahle Astra vypadá v té červené moc pěkně a dle článku to asi nebude uplne špatné...ono méně je někdy vice. Libi se mi vic nez některé designerske vystrelky jiných aut. Možná usedle, ale libi se mi. A mimochodem jablko v držáku na nápoje je styl :-D

0
Franz Kafka
8. 6. 2017, 20:51

Nakousnuté jablko na telefonu je styl jablko v držáku na nápoje je Auto Tip a jeho paraple napříč v kufru. Nebo taky dva metry vysoký figurant na zadních sedadlech Megánu aby byl, ale vážně horší než Octavia. Líbit se ti to může na to máš plné právo:) Nicméně je to strašidelnost a tlačítko sport a tenhle motor z toho udělá jen rychlejší strašidelnost, co má větší ambice než kufr.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte