Automobilka Alpine patří mezi jedny z nejzajímavějších francouzských výrobců vůbec. Ač spadá pod velkoobjemový Renault, nabízí vyloženě unikátní sportovní auta, ve kterých je vše podřízeno jedné jediné věci: řidičským zážitkům za volantem. Doposud bylo možné si tato atraktivní vozidla v České republice koupit jen v Praze. To se však nyní mění. Alpine před několika dny otevřelo druhou pobočku v Brně, v jednom z nejzavedenějších dealerství, Autocentru Opportunity. A já se směl zúčastnit. Jaké to bylo?
Musím uznat, že prostředí se opravdu povedlo. Je součástí zcela nové budovy umístěné v brněnské Líšni a odpovídá nejmodernějším standardům stanoveným automobilkou. Je v prvním patře, takže má výhled na část města a svým vzhledem a modrým podsvícením láká pozornost už z dálky. Jinými slovy, je z něj cítit, že má být vlajkovou lodí celého obchodu Opportunity.
Kromě toho, že je druhým dealerstvím v ČR, také platí, že se jedná již o showhroom číslo 156 na světě. Mimochodem 19 z těchto obchodů je v Japonsku. Také vás to překvapuje? Mě hodně. Zpět ale k nám. Proč se vůbec v Brně rozhodli, že na východ republiky přinesou tak specifickou a v prodejích okrajovou značku? To je jednoduché. Jak nám při prezentaci potvrdil jednatel a majitel firmy Opportunity, pan Vladimír Hladík, stála za tím vášeň a láska ke značce samotné.
A není divu. Auta s nápisem Alpine na přídi jsou prostě úžasná. Je tedy bohužel pravda, že zrovna tento večer jsem se žádným neprojel, ale už z nadšeného testu mého kolegy Marka všichni víme, jak dokonale řidičská a emotivní jsou. S renaulty sdílí jen některé komponenty v interiéru, jinak jsou svébytná. Mají vlastní šasi i motor — přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.8 l s výkonem 250 nebo 300 koní umístěný uprostřed za zadními sedadly. Takové náčiní je těžké nemilovat.
Fakt, że jsem se žádným autem nesvezl, se mi bohatě vyvážil vystavenými kousky, které byly tři a ukázaly mi téměř celou výrobní řadu. Všechny se samozřejmě jmenují A110, ale liší se nastavením a filozofií. Úvodní model zvaný jednoduše Alpine A110 s 250 koňmi chyběl, takže přeskočím rovnou k následné verzi GT, reprezentované bílým exemplářem, jenž jsem si staticky vyzkoušet mohl.
Oproti základu přináší 50 koní výkonu navíc, jinak je ale nastavený na pohodlné plutí krajinou. Má překvapivě rozměrné sedačky, zajímavý design kol a čistou karoserii prostou jakýchkoliv aerodynamických lišt a spoilerů. Nad ním stojí specifikace S v dealerství zastoupená modrým autem s tvrdším odpružením (prý, jak jsem řekl, nejel jsem jí), která už nějaký aero kit mít může a její sedačky jsou pocitově svíravější.
Tím nejzajímavějším vozem na akci ale bylo auto původně zahalené plachtou. „Proč ten povyk?“ říkal jsem si. No, není to žádná záhada. Vrcholem večera byla (minimálně) brněnská premiéra nejostřejšího modelu v nabídce, verze s plným názvem Alpine A110R. Toto auto má sice také těch stejných 300 koní, ale má kapotu, střechu, kryt motoru a přítlačná křídla z karbonu, díky čemuž váží pouhých 1080 kilogramů. Také v něm lze nalézt závodní skořepiny s šestibodovými pásy a má okruhové nastavení podvozku.
Můžu vám říct, že ač je sezení v jakémkoliv Alpine silným zážitkem, až právě ve verzi R se z něj vyloženě zvyšuje tep. Nevím, jestli je to tím, že kůži běžných řad vyměnilo za řidičskou alcantaru, že má místo madel pro zavření dveří poutka jako závodní speciál nebo že jsem seděl v těch úžasných sedačkách, ale prostě vyvolává nepokryté nadšení. Kéž by bylo na test. Ale je mi líto, to asi nevyjde. Informace z PR oddělení jsou jasné, ČR má kvótu dvou aut ročně a už je deset závazných objednávek. Testovačka nejspíš nebude.
Zkrátka plně chápu, že i když Alpine asi ani díky druhé pobočce nezačne najednou opanovat první místa v žebříčku prodejů aut v Česku, místnímu zastoupení za tu námahu s otevíráním nového showroomu stálo. Je jednoduše srdeční záležitostí. Nicméně se musí nechat, že počty nově registrovaných vozů zase tak špatné nejsou, od roku 2020 je značka dokázala ztrojnásobit, když za rok 2023 celosvětově prodala 4 328 aut. To s přihlédnutím k zaměření vozu není špatný výsledek.
Navíc platí, že tato čísla by v nejbližších letech měla strmě růst. Renault totiž se značkou Alpine počítá a její portfolio chce významně rozšířit. Jak nám potvrdili zástupci vedení automobilky, kteří se večera zúčastnili, výrobní řada se rozšíří minimálně o sportovní hatchback, nové kupé a dvě SUV různých velikostí. A přestože už všechna další auta budou výlučně elektrická (současná spalovací A110 se od června dočká omezení výroby na 1500 kusů ročně), mají být stejně zážitková a řidičsky atraktivní jako dosud.
Tudíž bych řekl, že ona expanze do Brna nakonec nemusí být jen věcí srdce. Tak uvidíme. Já budu každopádně značce Alpine držet palce. Věřím, že ji s takovouto paletou jízdně talentovaných modelů čeká světlá budoucnost. A je za mě vážně super, že díky firmě Opportunity můžou být nyní jak Čechy, tak Morava a Slezsko při tom. Hodně zdarů!
Závěrem ještě dodám, že v rámci akce jsem měl možnost položit čtyři otázky Riccardu Riccimu, obchodnímu řediteli značky Alpine pro střední a východní Evropu a mimoevropské státy. Jeho odpovědi vám v redakčně zkrácené formě přináším na následujících řádcích.
Co je podle vás hlavní výhodou automobilů značky Alpine oproti konkurenci?
Tou největší výhodou automobilky Alpine je sama její DNA. Už od svého založení se zabýváme vývojem a výrobou jízdně atraktivních a řidičských aut, čemuž se stále podřizujeme i dnes. Nejde nám o velká čísla výkonů, ale o vyvážený dojem z vozu jak z pohledu síly motoru, tak co se týče hmotnosti a jejího rozložení. Auta Alpine byla vždy o správném nastavení, to zachováváme.
Překvapivou informací je, že 19 ze 156 dealerství světa je v Japonsku. Znamená to, že se v této vzdálené zemi nachází tolik ctitelů značky Alpine?
Ano, skutečně je tomu tak. V Japonsku máme velkou základnu nadšených fanoušků aut výrobce Alpine. Vlastně je Japonsko po Francii, Německu a Velké Británii naším čtvrtým nejsilnějším trhem. Právě sem proto soustředíme hodně naší pozornosti.
A jak je to s Českou republikou? Slavíme tu otevření druhé pobočky. Znamená to, že i u nás vidíte značný potenciál?
Ano, jinak bychom tu nebyli. Česká republika, potažmo celý region střední a východní Evropy zažívá rozmach a my chceme být u toho. Obecně zde roste zájem o řidičská auta. Navíc je zde značka Alpine i historicky známá, lidé ji vnímají. Tím pádem tato oblast světa přirozeně zapadá do naší strategie expanze do nových destinací.
Jezdíte sám vozem značky Alpine? A pokud ano, tak jakým?
No samozřejmě, to auto miluju. Jezdím verzí GT, protože ta se svým nastavením nejvíce hodí k mým cestám. Víte, já pocházím z Itálie a v současnosti hodně času trávím ve francouzských Alpách a na Azurovém pobřeží, kde jsou krásné silničky. Právě tady nejvíc vynikne vyvážené a příjemné nastavení tohoto auta. Navíc jsou to přesně tato místa, kde začal v roce 1955 příběh značky Alpine, takže si zde každý den ve společnosti A110GT opravdu užívám.
04. dubna 2024, 07:00
1
Asi to v tom Brně zas tak moc vyprodané nebude, když všechny (ty celé) tři ty alpiny visí na Sautu...
04. dubna 2024, 08:46
1
A až přejdou na elektro, tak to můžou zase zavřít :-)
04. dubna 2024, 10:04
0
Prodeje zatim male, az s velkym esuveckem se to teprve rozjede.
04. dubna 2024, 10:54
0
Měl jsem možnost vyzkoušet zelené GT a překvapilo mě jak je to dobré (a rychlé) nicméně dealerství pro pár aut se podle mě nevyplatí.
05. dubna 2024, 00:55
0
To planovany SUVko vypadá jako nafouklá 110.. takže prostě vyrejžujou ten design do mrtě.
https://www.auto-moto.com/electrique/alpine-suv-9999