ES je jedním z nejpopulárnějších modelů japonské automobilky Lexus. Tento sedan vyšší střední třídy v EU už od roku 2018 (v USA již od devadesátých let minulého století) svým nekonfliktním tvarem pravidelně oslovuje všechny příznivce elegantních a do jisté míry usedlých aut. Populární je hlavně mezi řidiči různých taxislužeb, ale kupují si ho s oblibou také soukromníci.
I já ho mám rád. Předloni jsem vám o něm napsal recenzi, ve které jsem se vyslovil, že je to jedno z vůbec nejlepších aut, které jsem kdy řídil, a že bych si ho bez okolků dovedl představit ve své garáži. Na mém tvrzení se mimochodem nic nezměnilo, i po desítkách dalších testovaček na něj pořád vzpomínám. A Lukáš, jenž si ho nedávno vyzkoušel také, se mnou zjevně souhlasí.
Na druhou stranu, vývoj nezastavíš. I když tak má nám známý Lexus ES jistě pořád mnoho co nabídnout, platí, že jeho tradiční a rozvážná forma už trochu zastarává. A protože Lexus to se jménem ES myslí vážně, neváhal a vyvinul generaci zcela novou, kterou představil tento týden na mezinárodním autosalonu v čínské Šanghaji.
Tato nová, v pořadí osmá generace se přitom od odchozího modelu prakticky nemůže víc lišit. Zatímco staré provedení je vyloženě usedlým sedanem, z nového se stala hypermoderní limuzína plná pro model, potažmo celou značku, přelomové techniky a výrazných vzhledových prvků. ES jednoduše postoupilo na další level.
Je to vidět už na designu karoserie. Ty tam jsou fluidní, plynulé tvary, které rozbíjela jen výrazná maska a kapku naroubované křídlo. Nyní se auto chlubí v současnosti tolik populární splývavou siluetou podporující aerodynamiku, zapuštěnými klikami a ostrými lomenými lištami na obou náraznících i bočních dveřích.
Podobně světla následují momentální trendy, takže například vpředu jsme se dočkali rozdělené, dvoupatrové optiky pro denní a potkávací světelné funkce. Ta první se mimochodem chlubí novým podpisem v podobě zdvojeného písmene L, ta druhá zase novou generací adaptivního dálkového režimu s vysokým rozlišením, poskytující vylepšenou regulaci světel s možností nastavování v horizontálním i vertikálním směru. Vzadu se pak nachází dnes už snad povinná celoplošná světelná lišta a podsvícený nápis Lexus.
Na stejnou notu samozřejmě hraje i interiér. Zamávejte elipsovité palubní desce, tykadlovým přepínačům jízdních režimů, mechanické páce voliče jízdních režimů automatu nebo tlačítkům, nová generace sází na maximální jednoduchost a designovou čistotu, materiály šetrné k životnímu prostředí a plnou digitalizaci.
ES se tím pádem dočkalo například revolučních dotykových tlačítek Hidden Tech, které jsou ukryté pod čalouněním palubní desky a objeví se až podsvícením po nastartování, vrstvené bambusové struktury („Bamboo Layering“) využívající pokročilé tiskové techniky a techniky propustnosti světla k vytvoření vizuálního efektu osvětlení povrchu nebo reliéfního zpracování syntetické kůže, díky němuž vznikl aktraktivní vzor.
Zároveň je vybaveno zcela novým digitálním kokpitem s 12,3" přístrojovým štítem, novým multimediálním systémem LexusConnect se 14" displejem (poprvé na trhu) a aplikací LexusLink+. V neposlední řadě se přirozeně objevuje i nové ambientní osvětlení.
Naopak zachováno, pouze vylepšeno, zůstalo pokročilé odhlučnění kabiny pomocí lepšího těsnění dveří a akustických skel v oknech předních dveří, stejně jako vždy výborná hudební aparatura Mark Levinson Surround Sound, kdy výsledná trojrozměrná zvuková scéna, dle tiskové zprávy, zahrnuje: „harmonické spojení zvuku a osvětlení v kabině“.
No a jelikož má nové ES částečně nahradit i větší LS, o jehož osudu zatím nejsou žádné zmínky, ale vzhledem ke slabším prodejům současné generace to s ním nikdo moc nadějně nevidí, minimálně v EU, dostalo i zadní sedadla s možností úpravy sklonu, v případě místa za předním spolujezdcem včetně výsuvné opěrky lýtek (funkce „otoman“). Sedadlo předního spolujezdce je pak sklopné dopředu, aby zadní pasažér měl co nejvíce místa pro nohy a zároveň dobrý výhled vpřed.
Onu změnu charakteru logicky podtrhuje i pohonná soustava. Hybridní pohon pod kódovým označením ES 300h s atmosférickou benzínovou čtyřválcovou dva-pětkou byl sice zachován, jen navíc volitelně osazen pohonem všech kol, ale společnost mu budou nově dělat hned dvě plně elektrické verze ES 350e a ES 500e.
Slabší disponuje pohonem předních kol a maximálním výkonem 165 kW/224k, silnější pohonem všech kol s maximálním výkonem 252 kW/343 k (předběžné údaje). Pohon všech kol DIRECT4 modelu ES 500e k tomu umožňuje plynulé rozdělování hnacího momentu na všechna čtyři kola podle pokynů řidiče a stavu vozovky. Hnací moment se může rozdělovat mezi nápravy v poměru od 100:0 až po 0:100, na základě údajů od senzorů zrychlení, rychlosti kol a úhlu natočení volantu.
Musí se nechat, že hlavně nejvyšší výkonová verze 500e zní velmi zajímavě, protože se zdá, že auto konečně dostalo důstojný vrchol, jenž odchozímu modelu chybí. Všechny verze jsou potom postavené na inovované platformě TNGA ve formátu GA-K, určené pro auta střední a vyšší střední třídy a v ES naladěné pro zachování optimálního poměru komfortu vůči stabilitě při jízdě, což možná zní trochu neurčitě, ale dá se očekávat, že to bude fungovat dobře, jelikož právě toto umělo už staré provedení.
A přirozeně, Lexus vozu zajistil i nejpokročilejší asistenty v čele s adaptivním tempomatem, nyní využívajícím mapové podklady na podporu zpomalování v situacích, kdy se vůz blíží ke stopce, kruhovému objezdu, mýtné bráně na dálnici nebo zatáčce, předkolizním systémem s rozšířenou funkcí automatického brzdění schopnou reagovat na širší škálu jízdních situací, včetně pohybu elektrických koloběžek, nebo upravenými systémy hlídání mrtvého úhlu, opuštění jízdního pruhu nebo pozornosti řidiče.
Závěrem tedy platí, že ES se zjevně opravdu výrazně změnilo a nyní se posouvá vstříc budoucnosti. Nechce už být usedlé a možná trochu nudné, nyní je hypermoderní, atraktivní a pokrokové, čímž si pravděpodobně bez problému zajistí své místo na Slunci i do dalších let. První zákazníci se dočkají na jaře 2026 a já autu budu držet palce, aby jich bylo co nejvíc.
Co si o novém Lexusu ES myslíte vy? Líbí se vám nebo je v něm příliš mnoho…exuberance? Dejte vědět v diskuzi.
M1chal
24. 4. 2025, 15:07 -2 reagovat...to auto je všetko, len nie atraktívne. Pokrokové možno.
afro-r1
24. 4. 2025, 15:44 0 reagovatLexus bez dart vader? No konecne!
Initial C
24. 4. 2025, 19:09 -1 reagovatPekny volant, interier na muj vkus moc minimalisticky. Preferuji soucasne hry s krivkami. Exterier akceptovatelny. Plus je AWD, uvidime zda a jak moc bude preferovat spravnou napravu, coz by ES opet zaslouzil.
Jimi
25. 4. 2025, 06:42 1 reagovatPo shlédnutí novinek v Šanghaji mi připadá design Lexusu ES o parník výš, než ty čínské neidentifikovatelné pokusy udělat luxusní auto.
Bono_
25. 4. 2025, 06:55 2S tim souhlasim, pořád to je tak nějak "sladěný", ikdyž teď už mi to přijde jako auto bez osobnosti... Ta Vader maska ty auta aspoň odlišovala. Teď je to zepředu tojtoja, z boku cokoliv nebu Prius XL a zezadu spíš taky cokoliv.🤔 Ale vlastně celkem estetický cokoliv.😁
Interiér se mi u toho třeba líbí dost...hezčí by byl jen bez tý televize uprostřed.🙂
CommonUser
06. 5. 2025, 16:18 0 reagovatTen lacny tablet prilepeny v strede dosky designuje kto ? Zakomponovanie do pristrojovej dosky sa uz dnes nenosi ? Nastavitelne operky hlavy tiez nie ? Stredovy tunel ako z V3S. A volant ... to je nejaky okopnuty cinan nie ?!