Nissan GT-R generace R35 po dlouhých osmnácti letech výroby už opravdu končí a odebírá se do zaslouženého důchodu. Poté, co z evropského trhu zmizela legendární Godzilla už v roce 2021 kvůli legislativním požadavkům i nízké poptávce a z amerického trhu v minulém roce, zůstal nejrychlejší Nissan v nabídce pouze na domácím trhu v Japonsku. Na webu automobilky se však v minulých týdnech objevilo poděkování za přízeň a oznámení, že legenda nasbírala dostatek objednávek k vykrytí výroby a nový vůz si již jednoduše neobjednáte. Jak se v průběhu let Godzilla změnila?
Vývoj nového supersportovního GT od Nissanu započal v roce 2000 jako součást velkého plánu na oživení značky na popud tehdejšího ředitele Carlose Ghosna. GT-R mělo za úkol k tehdy skomírající značce přitáhnout zákazníky a nadšence jako halo car, který se svými vlastnostmi vyrovná nebo dokonce předčí věhlasné supersporty z Itálie, ale za znatelně nižší cenu. Už za rok se objevuje první koncept (na obrázku výše) a oficiální oznámení vývoje supersportu na Tokyo Motor Show.
Jako předchozí generace GT-R, novinka měla stát na stejné platformě jako klasický sedan Skyline. Vrchní inženýr projektu GT-R, Kazutoshi Mizuno, však platformu FM (na které stojí třeba Nissany 350Z, 370Z, nebo tehdejší zadohnané Infiniti) značně poupravil a vylepšil – Godzilla tak stojí na platformě PM - Premium Midship. Stále je motor umístěn co nejvíce za přední nápravou, ale umožňuje instalaci převodovky vzadu pro lepší rozvržení hmotnosti.
Narozdíl od předchozích generací však R35 GT-R nepohání řadový šestiválec RB26DETT, ale vidlicová šestka VR38DETT o objemu 3,8 litru. Motor vycházel z řady šestiválců VQ, kterou v našich podmínkách známe zejména ze zmiňovaných Nissanů Z, ale objevili se třeba i v crossoveru Murano nebo Renaultu Vel Satis, Espace, Latitude a dalších. Jedním z hlavních důvodů pro volbu vidlicového šestiválce mělo být lepší rozložení hmotnosti a jistá kompaktnost motoru.
Nissan GT-R byl prvním autem na světě, které nabízelo pohon všech kol ve spojení s převodovkou na zadní nápravě a zároveň prvním GT-R, které bylo nabízeno pouze s automatickou převodovkou. Dvouspojka od Borg Warner uměla přeřadit (na tehdejší dobu) za pouhých 0,15 vteřiny a šlo o jednu nejrychlejších převodovek své doby. Legendární pohon všech kol ATTESA ET-S Pro také dostal vylepšení – narozdíl od předchozích verzí spoléhajících z velké části na mechanické povely verze Pro dostala hydraulicky ovládané spojky a elektrické senzory pro rychlejší reakce. Systém preferuje zadní nápravu se samosvorným diferenciálem, pouze v případě prokluzu se připojí předek s otevřeným diferenciálem a umí rozložit výkon v poměru až 50:50.
Představení produkční verze se uskutečnilo na Tokyo Motor Show v roce 2007 spolu s videem produkčního auta na navlhlé Nordschleife, kterou objelo za neuvěřitelných 7 minut a 38,54 vteřin – o dvě vteřiny rychleji než tehdejší král, Porsche 911 Turbo S. Auto si ihned získalo srdce řady nadšenců a ještě v témže roce se první kusy dostaly k prvním zákazníkům v Japonsku – na evropský trh Godzilla vtrhla až o dva roky později spolu s vybudováním prvních GT-R center, kde se GT-R prodávalo a servisovalo. Pro zajímavost – jediným takovým centrem u nás byl prodejce Nissan v pražských Vysočanech, později se přidal ještě dealer v Ostravě.
GT-R budilo rozruch už od představení. Ačkoliv hmotnost neklesala ani v průběhu let pod 1700 kilogramů, v soudobých recenzích se dočtete zejména o tom, jak vůz popírá zákony fyziky a nabízí neuvěřitelný grip. Kromě celé řady ocenění odbornými magazíny získalo GT-R i zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejrychlejší čtyřmístné produkční auto.
Už v roce 2009 přichází první vylepšení. Zatímco původní GT-R nabízelo 480 koní, vylepšená verze nabízela o 5 koní více, ale hlavně měla přeprogramovaný systém launch control, aby převodovka vydržela více a došlo i ke změnám v nastavení podvozku. Jenže ani to nestačilo a o rok později přichází první facelift, který přinesl upravený výfukový systém a jiné naladění jednotky, výkon tak poskočil na 530 koní. Facelift přinesl také změny na předním nárazníku, upravený zadní difuzor, lepší interiér s navigací a výkonnější brzdy.
Nissan ale průběžně GT-R vylepšoval i tak. V roce 2012 například dostalo GT-R dalších 20 koní, o dva roky později zase znatelně přepracované nastavení podvozku a brzd pro zlepšení kontaktu s vozovkou. Nešlo jen o funkční změny – nově mělo GT-R dvacetipalcová kola a třeba LED světla s adaptivním přisvěcováním do zatáček.
V roce 2016 přichází druhý facelift, pro Evropu poslední. Po dlouhých devíti letech na trhu dostalo GT-R znatelné změny v oblasti exteriéru (pro mě osobně jde o nejhezčí GT-R) s agresivnějším předním nárazníkem, upravené chlazení brzd a znatelně vylepšený interiér. Nyní již nepůsobil jako převzatý z lacinějších modelů značky, dovnitř se nastěhoval nový infotainment, hromada kůže a novější volant. I výkon poskočil na 570 koní a převodovka dostala jiný software umožňující jemnější a rychlejší řazení.
Poslední facelift přichází v roce 2023, inženýři se ale věnovali pouze kosmetice. GT-R dostává jiný přední a zadní nárazník, vylepšení aerodynamiky a nové zadní křídlo. Nissan od té doby nepřinášel žádné změny, pouze přidával do nabídky limitované edice týkající se zejména vzhledu – třeba Takumi Edition v nádherné Midnight Purple a zeleným interiérem Mori Green.
Nissan GT-R Nismo
V roce 2013 Nissan představil i okruhovou verzi GT-R. Verze Nismo nabízela až 600 koní díky větším turbodmychadlům, tvrdší a přeladěný podvozek, výraznější aero v podobě většího zadního difuzoru a většího předního splitteru, velké karbonové křídlo i větší otvory pro chlazení brzd. Oproti standardní verzi nabízelo Nismo až o 100 kg vyšší přítlak při 300 km/h při zachování stejného koeficientu odporu. Namísto hliníku se na místo kufru, kapoty a blatníku nastěhoval karbon, díky čemuž se povedlo snížit hmotnost až o 15 kilogramů. Verze Nismo zvládla projet Nordschleife za pouhých 7:08,679, jenže ani to nestačilo. V roce 2019 tak Nismo získává i karbonovou střechu, karbon-keramické brzdy a vylepšená turbodmychadla.
Co bude dál?
V kuloárech se každou chvíli objevují zvěsti o nástupci, který bude silně elektrifikovaný. Zda se jej dočkáme v blízkých letech, těžko říci, a zda vůbec přijde na evropský trh je ještě méně pravděpodobné – ani aktuální Nissan Z u nás v nabídce není. Budoucnost celé značky je tak či tak nejistá – fůze s Hondou nedopadla podle plánů a v dnešní náročné době je vývoj čím dál dražší. Drahý supersport, kterých se příliš neprodá, tak určitě není pro automobilku prioritou.




























spooon
14. 3. 2025, 12:50To je neuvěřitelný, jak dlouho byla R35 ve výrobě.
Pro mě bude vždy nejhezčí R32, to má správný 90 tvary.
H_F
14. 3. 2025, 20:30R35 není v prvé řadě Godzilla
A do pojmu supersport též úplně nepasuje
Marek Brunner
16. 3. 2025, 07:39Každý to má asi jinak, pro mě je Godzilla každé GT-R.
A že není supersport? Co je tedy supersport, když ne auto, které svého času drželo rekord na Nordschleife, na drag stripech poráželo vše (po úpravách, které jsou ale u ojetin samozřejmostí)?
H_F
3. 6. 2025, 00:381) Godzilla je pochopitelně pouze R32. Toto označení od AU tisku dostala australany totálně překopaná GroupA verze, co drtila na okruhu vše
Žádný následovník už se takto drtivé dominanci nepřiblížil
Když použiji argumentační faul, tak každý člověk s trochou automobilové kultury tvrdí to samé:, jediná oficiálně označovaná generace jako Godzilla byla R32
Ono totiž existovaly GT-R už před Godzillou, Hakosuka KPGC10 a Kenmeri KPGC110
2) ne, opravdu do pojmu "supersport" nepasuje, I přes schopnosti supersportu
To bychom jako supersport nakonec mohli označovat I Taycan Turbo GT nebo Caterham, protože kdejakej supersport pojede..
Ale supersport by měl mít spíše motor vzadu uprostřed a být více placatý a exkluzivní
Ono totiž podobně schopná ve své době byla I C6 corvette, nebo Viper ACR a to jsou též čistokrevná "sportovní auta", ne "supersporty"
A není na tom nic špatného, naopak
Bono_
15. 3. 2025, 17:15Takže se mi to auto nelíbí už celejch 18 let??🤔 To to letí...🤷♂️
Občas jsem měl nutkání pochopit ten kult vytvořenej předchůdcema (který se mi líbí, nevim jestli víc R32 nebo R33), a nikdy jsem to nezvládnul.😔 I po svezení zůstal pocit přetechnizovaný playstation káry, všechno jako by to za mě chtělo dělat samo, nebo mi to dávalo feedback v japonštině🤔...ale já japonštině nerozumim.🤷♂️
Pro mě to byl další důkaz, že pro zábavu není potřeba nahánět koníky, ale je to zakopaný jinde.
Gazdiq
17. 3. 2025, 09:12Nissan je pro mně mrtvej no. Zko v eu nejde ani koupit bohužel.