načítám data...

Než Citroëny dostaly koule II: Céčka a Rosalie

Další lednová sobota, další revoluce nejstarších citroënů. Co nového přinesla třicátá léta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V předchozích dílech seriálu o technologických novinkách a pokrokových řešeních citroënů starších než veleslavné DS jste se už dozvěděli mnohé. V první epizodě jste zjistili, že hned úvodní model značky 10 HP Type A vznikal pomocí tenkrát v Evropě unikátní výroby na pohyblivém páse, prodával se s veškerým příslušenstvím, měl snímatelnou hlavu válců a volant umístěný vlevo.

Citroën 10 hp Type A, zdroj: Citroën Angola

Ve druhé epizodě jsem vás informoval, že další model Type C sice nepřinášel moc nového na poli techniky, jelikož se jednalo o levnou základní řadu, ale o to větší inovaci přinesl z pohledu zaměření, neb to byl úplně první vůz na světě primárně určený ženám řidičkám. Také jsem vám řekl o větším Type B, jenž v průběhu svého vývoje dokázal nabídnout i tu technickou revoluci, stal se prvním evropským autem s celokovovou karoserií. 

Citroën 5 hp Type C, zdroj: Favcars.com

V samotném závěru onoho textu jsem pak uvedl, že ještě přišla jedna řada C, která ale s tou původní levnou neměla nic společného. Naopak, od roku 1928 se pod tímto písmenem ukrývaly dva modely vyšší třídy, menší řada C4 a větší C6, které se lišily hlavně velikostí a motorem, a C6 měla jako první model značky pod kapotou šestiválec.

Citroën C4, zdroj: Citroën Origins

Dané typy však přinesly ještě jedno pokrokové technické řešení. Dnes se o něm moc nemluví, ale za mne je svým významem velmi blízké legendárnímu plynokapalinovému odpružení. Je tomu tak proto, že toto řešení je svou podstatou jiné než předchozí, soustřeďující se hlavně na zjednodušení výroby a tím snížení ceny aut. Poslední revoluce auto nezlevňuje (spíš naopak), ale zvyšuje aspekt, se kterým je značka Citroën spojená nejvíc – komfort jízdy.

Citroën C6, zdroj: Club Citroën France

Tato vychytávka se do C4/C6 nedostala při prvním představení, naopak nastoupila až v samotném závěru jejich životního cyklu v roce 1931 a ještě jen za příplatek. I ona souvisela s motorem. Citroën přinesl jako první v Evropě plovoucí uložení své pohonné jednotky. Jak je už pro seriál typické, ani tuto technologii André Citroën nevymyslel sám. Opět pochází z Ameriky, přesněji od automobilky Chrysler (zábavná poznámka: navrhli ji Francouzi Pierre Lemaire a Paul Aubarède).

Citroën C6, zdroj: Commons Wikimedia

Ostatní auta té doby měla své motory uložené napřímo v rámu. Takové řešení způsobovalo přenos silných vibrací jednotky do karoserie a následně těl cestujících, tedy nic příjemného. Plovoucí uložení Citroënu, spočívající v blocích z pryže vložených mezi motor a podvozek (dnes jim říkáme silentbloky), tyto vibrace výrazně utlumilo a auta s nimi jezdila mnohem klidněji. 

Firmu koupě patentů a implementace amerického řešení opět stála nemálo peněz, ale Andrému to nevadilo (vždyť by se to dobře prodávalo a pokrok nesmí ustat). Také věděl, že C4/C6 jsou modely vyšší třídy, u níž se investice do nového řešení lépe vrátí zpět. Aby však nenechal nic náhodě, rozhodl, že auta vybavená plovoucím uložením s obchodním označením Moteur Flottant dostanou nové logo s labutí. Ta se totiž taky jen tak klidně nese na hladině.

Logo Citroën Moteur Flottant, zdroj: Press LatAm

Jak už bylo zmíněno, C4 a C6 si této technologie moc neužily, poněvadž začaly být v už dalším roce 1932 postupně nahrazovány novou řadou modelů, jež také mířila do spíše vyšší třídy. Jednotlivá provedení se zprvu jmenovala jednoduše pomocí fiskálních koní 8CV, 10CV a 15CV (podle výkonu motorů s objemy 1452 cm3/22 kW, 1767 cm3/27 kW a šestiválcového 2650 cm3/41 kW). Později však všechna dostala jméno Citroën Rosalie, ke kterému přišla poměrně zajímavou cestou.

V mezidobí, než se tyto dvě řady vystřídaly, probíhal (na automobilce nezávislý) projekt La Petite Rosalie, česky Rozálka. V něm šlo o pokoření několika vzdálenostních rekordů. Auta konstrukčně postavená ještě na C4/C6 s proudovou karoserií kroužila po oválném okruhu a testovala odolnost standardních technologií. K prolomení nejvýznamnějšího rekordu a tím zapsání do historie došlo v roce 1933.

La Petite Rosalie, zdroj: Citroën Origins

Tenkrát základní a kromě karoserie nijak technicky neupravený model se čtyřválcem 1,5 litru ujel na okruhu v Linas Monthléry nepřetržitou jízdou za 134 dní 300 000 kilometrů s průměrnou rychlostí 94 km/h. Rozálka představovala už čtvrtou generací úspěšného modelu, nikdy předtím se ale nepovedlo jen s doléváním oleje a benzínu a výměnou pneumatik dojet tak daleko.

Z prolomení světového rekordu byla tenkrát velká sláva, Rozálka plnila titulní stránky novin. Takové publicity Citroën využil k propagaci své nové modelové řady, které začal říkat právě Rosalie. K tomu je potřeba dodat, že značka, ač André sám neměl motorsport příliš v lásce, poté začala projekt Petite Rosalie oficiálně podporovat a auto se dočkalo čtyř dalších provedení postavených už na nové řadě běžných modelů.

La Petite Rosalie, zdroj: Heritage Posters

Rosalie pro obyčejného zákazníka nebyla sportovní ani trochu. Přinášela však opět řadu vylepšení. Vibrace motoru se jeho plovoucím uložením (nyní již standardní výbava) povedlo odstranit už dřív, tak se teď konstruktéři zaměřili na chvění od podvozku, jež výrazně zmírnili pomocí instalace v rámci Evropy opět inovativních hydraulických tlumičů. 

Citroën Rosalie 10 Familiale 1934, zdroj: Citroën Origins

I celokovová karoserie dostala vylepšení. Nově ji vyráběli z jednoho kusu, čímž dále stoupla její pevnost a odolnost. Tu Citroën demonstroval první veřejnou nárazovou zkouškou. Auto bylo svrženo ze skály do údolí a poté dole prozkoumáno. Karoserie utrpěla značně poničení, ale zůstala stále v jednom kuse, dveře šly otevřít. Později přišla na řadu zkouška druhá. Na střechu (jiné) Rosalie postavili autobus i s cestujícími, aby viděli, jestli konstrukce vydrží. Nepovolila.

Zkouška tuhosti karoserie Citroën Rosalie, zdroj: Citroën Origins

Když už zmiňuji karoserie, celkem se jich nabízelo přes třicet, od malých sedanů až po velké limuzíny a kabriolety. Existovaly i nákladní verze v několika velikostech. Auto tím pojímalo prakticky celý trh. Probíhaly také experimenty s naftovým pohonem, byť ten se sériové výroby nedočkal, existovalo jen několik desítek testovacích kusů (hlavně v nákladních provedeních) a titul prvního dieselového osobního auta tak náleží Mecesedesu-Benz 260D.

Citroën Rosalie 8 Furgon 1932, zdroj: Citroën Origins

Nicméně ač Rosalie dosáhla poměrně velkého úspěchu a poslední kusy se přestaly vyrábět až v roce 1938, již v dubnu 1934 (dva roky po svém uvedení) se i se všemi svými inovacemi stala zastaralou. Osmnáctého dne daného měsíce se představil úplně nový Citroën, jež množstvím svých revolučních technických řešení nastavil nová měřítka pro celý svět. Taky dostal svou už tak peněžně poměrně vyčerpanou značku na kolena. O tom ale zase příště.

Citroën Rosalie 10 Roadster 1932, zdroj: Citroën Origins

 

Zdrojem mi byla úžasná kniha Citroën 2CV od Jiřího Fialy a má Bible, online historický přehled značky Citroën Origins.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
21. ledna 2023, 19:29
2

Nějaký krátký, přečetl jsem to na jeden nádech. Tento týden mi celkem utekl, ale už se těším až uteče ten další. Dík

reagovat
Jaromír Soukup
22. ledna 2023, 09:35
0

Ony jsou ty články všechny podobně dlouhé, ale tady mluvím o 4 autech naráz, tak se to může zdát víc zhuštěné. Jenže já nechtěl, aby to bylo zbytečně rozvleklé. :-)

kotzitzaq
21. ledna 2023, 20:18
2

Zádě super článek. A konečně přijde Traction Avant, který osobně považuji za významnější, než slavnou DS.

reagovat
Jaromír Soukup
22. ledna 2023, 09:42
0

Díky :-) Ano, příště bude TA a chápu, není úplně jednoduché určit, který byl důležitější. Já bych asi nakonec tíhnul k DS, ale to protože se mi to auto moc líbí. TA taky, ale DS asi ještě o malinko víc



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem