načítám data...

MX-5 Cup 2019 - poslední závody, ukončení v Sosnové a zhodnocení sezony

Suverénní špička, obrovská vyrovnanost, fajn sponzoři a vlastní pomalost. To jsou asi nejpodstatnější dojmy, které mi dala sezona MX-5 Cupu.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Co se kde děje?, Trackday: MX-5 Cup 2019 - poslední závody, ukončení v Sosnové a zhodnocení sezony

Už je to nějaká doba, kdy se na stránkách Autíčkáře objevil poslední report ze seriálu hobby závodů nejen pro Miaty, MX-5 Cup. Mezitím se stihly odjet zbývající dva podniky – 17.8. ve Vysokém Mýtě a finální zastávka 31. srpna v Sosnové u České Lípy.

Zatímco v Mýtě nás potkalo téměř ideální počasí – polojasno a příjemných 24 stupňů, v Sosně to byl regulérní gril, kdy se posádky i auta pekly v horkých dvaatřiceti stupních bez trochy stínu. Na druhou stranu bylo fajn, že počasí bylo konzistentní a všichni měli během měřených jízd stejné podmínky na trati.

Kategorie TOURING

Letošní MX-5 Cup byl typický totálními vládci jednotlivých tříd. Špička byla zcela evidentní a jen sem tam mezi sebe na stupně vítězů nechala proklouznout někoho dalšího.  Nejpomalejší třídu Touring letos suverénně ovládl Jakub Svoboda se stříbrnou MX-5 NB 1.8. A slovo nejpomalejší bych vlastně v jeho případě neměl používat, protože v celkových výsledcích často porážel auta vyšších tříd. Ostatně, pravidla třídy Touring povolují vše, co z poněkud nemotorné sériové Miaty dělá šikovný sportovní roadster. Pouze v srpnovém Mýtě se Kuba nechal porazit Šimonem Vaculínem, který chybějící koně NB 1.6 tradičně nahrazuje opičíma rukama a minimem chyb. V Sosně už ovšem bylo vše při starém. Na závěr sezony zabojoval Pavel Růžička sedlající modré NA 1.8 a dočkal se bedny v Mýtě i Sosně. Na celkovou bednu už to však nestačilo. 3. celkově skončil Ondra Kála se zeleným NB 1.8, který naopak nejvíce bodů a beden nahnal v úvodu sezony.

Celkové výsledky:
1. místo: Jakub Svoboda             Mazda MX-5 NBFL 1.8            100 b.
2. místo: Šimon Vaculín               Mazda MX-5 NB 1.6                  79 b.
3. místo: Ondřej Kála                   Mazda MX-5 NB 1.8                  53 b.

Kategorie RACING

Ve tříde Racing, kde už spolu soupeří více upravené a znatelně rychlejší Miaty, byla situace podobná. Na špičce byla suverénní trojice tvořená dvěma dvoulitrovými ND a jednou vyházenou a rozkročenou NA s implantovaným motorem 1.8 VVT, která mezi sebou sváděla lítý boj o celkové prvenství. Před závodem ve Vysokém Mýtě držel těsný náskok pouhých 3 bodů Honza Masopust s NA, následovaný Vojtou Kroklem s ND 2.0 a na třetím místě o dalších 6 bodů zpět byl Jirka Přikryl s ND 2.0 RF. Při systému bodování, kdy si mezi sebou první tři rozdělí body v poměru 25 / 18 / 15 a škrtání nejhoršího výsledku sezony, slibovaly poslední závody pořádný masakr. 

A bylo to poznat i na trati. Jirka Přikryl totiž ve druhém kole předposledního závodu v Mýtě poslal své šedé ND ve vrchní zatáčce mimo trať, a přestože naštěstí nedošlo k žádným škodám, měřenou jízdu nedokončil. To pomohlo ke třetímu místu z Mýta Michalu Kynclovi s NB 1.8. V Mýtě nakonec vyhrál Honza Masopust, druhý Vojta Krokl zaostal o necelou jednu sekundu (tedy zhruba 3 desetiny na kolo) a prohloubil tak celkovou ztrátu na 10 bodů. Vše měl rozhodnout poslední závod v Sosnové, s jedním škrtnutým výsledkem mohlo být ještě vše jinak.  

Drama v Sosně nakonec překazily technické problémy Vojtěcha Krokla, který do závodu vůbec nenastoupil. Sosnu si opět podmanil pan Masopust a jako zástupce hlavního sponzora seriálu – servisu BM Motors – ukázal, že nastavení aut opravdu rozumí, což v případě servisů rozhodně není standard. Na paty sice Honzovi šlapal Jirka Přikryl, kterému opět v cekovém čase chyběla méně než sekunda, na celkovém pořadí to ale už nic nezměnilo. Pro úplnost dodám, že na bednu se v Sosně propracoval konečně i Štepán Pulkrábek s NB 1.8. Ten minulé roky bojoval o špičku v nejvyšší třídě ultimate, letos však jeho Miatě chybí pod kapotou vinou technických komplikací kompresor.

Celkové výsledky:
1. místo: Jan Masopust               Mazda MX-5 NA 1.8 VVT           93 b.
2. místo: Vojta Krokl                    Mazda MX-5 ND 2.0                   76 b.
3. místo: Jiří Přikryl                     Mazda MX-5 ND RF 2.0              70 b.

Kategorie ULTIMATE

V nejvyšší kategorii Ultimate, okupované prakticky pouze přeplňovanými bestiemi, superlightem na slickách rodiny Švaňků a mým skoro sériovým NC (zpropadený 1 cm šířky pneumatik :D ) bylo vlastně vše jasno. Pokud Jindra Vít nebude mít technické problémy, nikdo nemá šanci. Jeho šedá, FFS dopovaná, etanolem krmená a občas hořící NBFL 1.8 byla ukrutně rychlá a navíc skvěle pilotovaná. O druhém místě platilo takřka to samé. Zdeněk Kořínek s NA 1.8 přeplňovanou kompreosorem a vyházenou na plech sice stačil řidičsky, ale technika byla o chlup pomalejší. 17. srpna v Mýtě to dopadlo přesně podle předpokladů. Jindra Vít vyhrál s velkým náskokem a chybělo málo, aby stlačil čas pod 50 sekund na kolo. Druhé místo bral Zdeněk Kořínek a třetí byl jen o chlup nestárnoucí Ota Švaněk se stejně nestárnoucím superlightem. Zdálo se být vyřešeno. Jenže do Sosnové se šedé NB nedostavilo (prý kvůli technické nezpůsobilosti pro proviz na pozemních komunikacích :-) ), vyhrál Zdeněk Kořínek a o větší chlup druhý byl opět Ota Švaněk. Férovost však nakonec ustoupila rivalitě a Jindra Vít si ve Zdeňkově Miatě dojel pro třetí příčku, čímž se o 4 body stal i celkovým vítězem. Třetí celkově nakonec skončila vlastně celá familie Švaňků – Ota i Michal získali shodných 55 bodů - díky lepším umístěním však oficiálně třetí skončil starší zástupce. 

Celkové výsledky:
1. místo: Jindřich Vít                      Mazda MX-5 NBFL 1.8K           90 b.
2. místo: Zdeněk Kořínek               Mazda MX-5 NA 1.8K               86 b.
3. místo: Otamír Švaněk                Mazda MX-5 NA 1.6 SL            55 b.

Kategorie OPEN

Kategorii open asi můžeme vzít šmahem. Tady vlastně vůbec nejde o to kdo vyhraje, ale kolik sekund klan Křečků nadělí třetímu Jirkovi Roithovi a zbytku startovního pole. S výjimkou závodu v Písku, který ovlivnil déšť, byly výsledky celou sezonu konzistentní. Vyzdvihnout si tak zaslouží Vojta Plecháč, který v lehce poladěné Toyotě GT86 na hladkých gumách zajížděl moc hezké časy celou sezonu.

Celkové výsledky:
1. místo: Jakub Křeček                   Caterham R500                      100 b.
2. místo: Martin Křeček                   Caterham R500                        79 b.
3. místo: Jiří Roith                           Caterham CSR 175                  60 b.

A co redakční Miata?

Redakční NC obstálo se ctí a ukázalo nemalý potenciál. Jen škoda, že za jejím volantem nejezdil někdo lepší. V kategorii Ultimate jsem si nedělal nejmenší naděje a spíš se mimo oficiální pořadí porovnával s auty v kategorii Racing, které byly mému setupu reálně mnohem blíž. Ani tam by to však nebylo slavné a pravděpodobně bych bral vždy bramboru za suverénní trojicí, přestože časové rozdíly byly velmi malé. Přitom rychlost bylo to poslední, co mé Mazdě chybí – s lepším řidičem by byla jistě schopná držet s eNDéčky a splašeným NA krok.

Srpnový závod v Mýtě byl asi jediný, se kterým jsem byl jakš takš spokojen, přestože k dokonalosti chybělo pořád dost. První kolo jsem tradičně pokazil – jako asi všechna první kola sezony. Špatný rozjezd a přebržděná horní zatáčka mohly přidat odhadem 1,5 sekundy. Druhé se s pár drobnými nepřesnostmi dalo považovat za přijatelné a třetí, s časem 54,335 sekundy, bylo asi mým nejsvětlejším okamžikem sezony. Paradoxně to vinou silného obsazení stačilo až na 7. místo ve třídě Ultimate a tedy pozičně nejhorší výsledek. Sosna byl smutný příběh. Špatné první kolo již bylo tradicí, i další dvě však nestála za moc. Na rallycrosovém okruhu u České Lípy jsem byl teprve podruhé a moje stopa určitě nepatřila k nejlepším. Nejspíš vinou málo upuštěných zadních pneumatik jsem navíc bojoval s trakcí a 3 zatáčky během měřených jízd vzal nechtě bokem, takže každé kolo jsem zajel odhadem o sekundu pomaleji, než se mi dařilo v tréninku, kde to šlo pravidelně pod 50 sekund.

Takže bohužel, nepodařilo se mi vyhrát ani flašku, ani olej, ani poukaz na díly…  Respektive k tomu nebyla nejmenší šance. MX-5cup je skvělý k umravnění sebevědomí anebo učení se od velice schopných. Doporučuji všem pochybovačům někdy nějaký podnik navštívit, aby se přesvědčili, jak rychlá dokáží být autíčká Malibu Stacy.
 

Fotogalerie ze Sosny od Pavla Vraného:
https://www.zonerama.com/Plzenaak/Album/5576801

Fotogalerie ze Sosny od Mikyho Delonga:
https://lukasthajsko.rajce.idnes.cz/mx-5_sosnova

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Co
Core
15. září 2019, 19:47
0

Cau,to jsou spis fotky z Mýta ne?

reagovat
Tomáš Vavrečka
16. září 2019, 08:59
0

Fotky ze Sosny jsou v odkazech. Nemám je k dispozici.

Martin Martin
15. září 2019, 19:59
0

Co tak dat do článku setupy vedoucích vozů?

reagovat
Tomáš Vavrečka
16. září 2019, 09:03
0

Přesné setupy neznám. Vím, že Jindra Vít tu občas zavítá, tak se třeba podělí :-)

Veet
16. září 2019, 09:41
3

Pokusím se vypíchnout to nejdůležitější.

Motor: 1.8 VVT dopující kompresorem Eaton MP62. Jedná se o tzv. cold side zástavbu od úpravce FFS. Tlačím necelý 1 bar bez intercooleru. Musím to tedy krmit E85, s čím souvisí úprava palivového vedení (pumpa, regulátor tlaku paliva, vstřiky)
Řízeno je to jednotkou ME221.

Převodovka: Odlehčený setrvačník určený na 1.6 motory s keramickou spojkou, 6q sériová Miaťácká převodovka a sériový Torsen s převodem 4.1

Podvozek: Tlumiče s pery BC Racing, stabilizační tyče H&R, polyuretanové silenbloky 90 Sh.

Kastle: Do posledního závodu s tímto autem v Mýtě přibyly laminátové dveře a zadní víko kufru.

Brzdy: V Mýtě se mi odporoučelo ABS, nyní mám nově udělané rozvody bez ABS s možností nastavení rozložení brzdného účinku předek/zadek. Jinak brzdy série, pouze lepší destičky Hawk HP+. Ale už teď vím, že je to slabý článek auta, v Mostě dá auto tak 2 až 3 kola a přestává brzdit. Na malých okruzích už mě také párkrát vypekly.

Pneu: Pirreli slick 200/540-13

Jelikož už se mi tento rok nepovedlo udělat STK, přes zimu plánuji kompletně vyrámovat, vykuchat zbytky interiéru, motor s kovanými ojnicemi, malé změny na podvozku a když zbude čas, tak dodělání intercooleru voda/vzduch, abych nekoukal, kdyby mi náhodou přestali prodávat E85 :)

Co
Core
16. září 2019, 10:34
0

Slusna prace na aute,drzim palce s dalsimi upravami...

Pólin
17. září 2019, 12:44
0

Kvůli čemu se Ti až nepodařilo tu technickou udělat? Já se teď stresuju kvůli neoriginálnímu volantu, ale vidím, že možná docela zbytečně...:D Jinak všechna čest...auto perfektní...

Veet
17. září 2019, 14:24
1

Největší problém byl v nemožnosti napíchnout auto na OBDII, jinak relativně OK :) No co budu povídat, normální cestou se na takovéhle auta technické nedělají :D

Pólin
17. září 2019, 19:32
0

Chapu...taky jsem budu muset vyuzit nejaky kontakt;) ale je to hanba, ze tady pomalu ani nesmis mit sportovni podvozek... v nemecku treba, je to uvolnene podstatne vice...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger R/T 345 HEMI 5,7 V8 2017
Dodge Challenger R/T 345 HEMI 5,7 V8

2017 rok výroby
381 koní výkon
5 700 ccm objem

Chrysler Town & Country  1977
Chrysler Town & Country

1977 rok výroby
145 koní výkon
7 206 ccm objem

Jeep Wrangler 2.8 CRD JK 2016
Jeep Wrangler 2.8 CRD JK

2016 rok výroby
211 koní výkon
2 800 ccm objem

Chrysler 300C  2005
Chrysler 300C

2005 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 2008
Ford Crown Victoria P71

2008 rok výroby
253 koní výkon
4 601 ccm objem