načítám data...

Mercedes G aneb o image naruby

28. ledna 2015, 16:52 33 komentářů Vojta Dobeš

Kupovat si auto kvůli vzhledu a ne kvůli technice je mezi petrolheady vnímáno jako smrtelný hřích. Přitom však existuje mnoho aut, která se prodávají především kvůli vzhledu a přesto jsou uctívána. Třeba Mercedes třídy G.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ano, skutečně jsem právě napsal, že Mercedes třídy G, ono ztělesnění německé technické nadřazenosti, vrchol terénních schopností s uzávěrkami všech třech diferenciálů a modlu všech milovníků jízdy v terénu kupují lidé především kvůli tomu, jak vypadá. A vysvětlím vám, proč si to myslím.

V neděli jsem totiž krátce jel v čemsi, co se nazývá Mercedes-Benz G350 CDI, a podle svých příznivců je to nejlepší a nejdrsnější off-road na světě. Tedy samozřejmě pokud nepočítám modely G500 a G-cokoliv AMG. Ve skutečnosti je to pracovní auto ze začátku sedmdesátých let, proslavené svou průchodností terénem a neuvěřitelnou odolností, do kterého však byla vecpána spousta drahých, choulostivých a v terénu naprosto zbytečných věcí. A které bylo pro jízdu po silnici už před 40 letech otravné a nyní je příšerné.

Majitel takového stroje vám obvykle bude hrdě vyprávět o tom, kolik má jeho stroj uzávěrek diferenciálů a jaké zvládá nájezdové či přechodové úhly. A nejspíš se nezapomene zmínit ani o tom, že je tohle auto ikona, která slouží už desítky let, a že se předchozí generace Geländewagenu proslavily neuvěřitelnou životností a výdrží.

ve skutečnosti si ale pořídil jen image pravého a poctivého auta

Potom nasedne do vyhřívané a odvětrávané sedčaky, na tablet připomínajícím displeji infotainmentu si přes Bluetooth pustí hudbu ze svého iPhone, zařadí sedmikvaltovou převodovku do režimu "Drive" a za sofistikovaného vrčení nejmodernějšího naftového šestiválce se vstřikováním common-rail (stejného jako v aktuálním éčku nebo ML) se vydá do městských ulic. Bude si přitom připadat velmi mužně a opájet se pocitem, že on si, narozdíl od majitelů moderních plastových kulatých nesmyslů, pořídil ještě to "pravé a poctivé" auto.

Ve skutečnosti si ale pořídil jen image pravého a poctivého auta. Po technické stránce má dnešní třída G se svým předchůdcem dost možná méně společného než s některým ze "zženštilých SUV" jako ML nebo GL. Všechny drahé moderní technologie, které rozhodně nechcete opravovat kladivem někde uprostřed pouště – od tabletu na palubce přes elegantní tlačítka spínající uzávěrky až po common-rail nebo moderní automat – tu jsou přítomné úplně stejně jako v kterémkoliv moderním Mercedesu. Z původního Geländewagenu tak pochází jen podvozek a karoserie – což jsou zrovna dvě věci, které se s příchodem moderních technologií u nových aut rozhodně nestaly choulostivějšími. A v případě karoserie můžeme jen doufat, že její antikorozní ochrana poněkud pokročila z "poctivé kvality" sedmdesátých let.

Auto, které si kupujete s vidinou toho, že by, stejně jako jeho předchozí generace, mělo vydržet málem i jadernou válku, tak bude teoreticky přibližně stejně spolehlivé jako "dobou zkažená" třída E. Ale jen teoreticky. V praxi se projeví to, že "Géčko" je ve srovnání s moderními Mercedesy vyráběno v relativně malých sériích, což znamená menší podíl automatizace, více ruční práce a méně "vychytané" postupy. S největší pravděpodobností tak bude typickým příkladem toho, že v prostředí automatizované výroby a dlouho testovaných postupů bývá masovější auto lépe vyrobené a spolehlivější. Takže ono "zženštilé" ML bude vlastně dost možná spolehlivější…

typický kupec géčka nechce černé lemy blatníků a ošklivou masku

Samozřejmě, pořád si můžete koupit verzi Professional, která vychází z "pracovního" Geländewagenu a je blízce příbuzná Géčku v podobě, v jaké si ho nedávno objednala například australská armáda. Potom místo tabletu a tlačítek dostanete páky, mechanické přístroje, volant ze staré dobré W124 a naprosté minimum věcí, které vás mohou poslat na drahou návštěvu servisu.

Jenomže typický kupec Géčka nechce černé plastové lemy blatníků a ošklivou černou masku. Odmítne jezdit v autě, které má okna na kličku, volant z osmdeátých let a jehož tlačítka na palubní desce nejspíš pamatují ještě W123 alias Piáno. O takové auto má zájem těch pár organizací, které chtějí nejlepší off-road na světě a jsou ochotné za něj řádně zaplatit. Tedy většinou armád. Víceméně kdokoliv jiný si na "práci" koupí modernější a ve výsledku pohodlnější japonský off-road či pickup za poloviční cenu.

A třída G tak zůstane lidem, kteří se opájejí pocitem, že mají nejlepší off-road na světě, ale s největší pravděpodobností ho nikdy nevezmou ani na dohled jeho schopností. Přeci jen, opravovat škrábance na příplatkové metalíze, měnit drahé blatníky či jejich plastové lemy, nebo i jen kupovat náhradní lité osmnáctky, to za to snad ani nestojí. Nemluvě o tom, že v našich zeměpisných šířkách téměř neexistují místa, kam by někdo potřeboval jezdit a přitom se tam nedostalo něco na způsob Škody Yeti.

z dvojice cayenne a g-klasse je účelně navržené jen jedno auto. a ne to, které si myslíte

Nebo, pokud máme zůstat v dané cenové relaci, Porsche Cayenne. Všemi "pravými ehtusiasty" vysmívané sportovní SUV je totiž v terénu vážně docela schopné. Sice ne tak moc jako hranatý Mercedes, ale počet zákazníků, kteří se s kterýmkoliv z nich dostanou tak daleko, aby rozdíl poznali, bude nejspíše zanedbatelný. 

Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma (ne zcela přímými) konkurenty tak je to, design jednoho je diktován praktickými požadavky a účelností, zatímco u druhého jde především o image. To účelně navržené auto je pochopitelně Cayenne, zatímco "imidžovkou" je starý Mercedes.

Ne, vážně jsem se nezbláznil. Cayenne je navržené tak, aby bylo aerodynamické a mohlo se tak stabilně a tiše pohybovat v dálničním tempu, a to navíc při rozumné spotřebě. Navíc museli konstruktéři počítat s tím, že auto musí nabídnout špičkovou ochranu při všech myslitelných nárazech, včetně toho, že ochrání svého řidiče před vězením díky tomu, že nezabije sraženého chodce ranou o chladič do hlavy. Příjemným bonusem je pak to, že je uvnitř mnohem prostornější a pohodlnější.

Géčko? To je navržené tak, aby se dobře vyrábělo technologií sedmdesátých let a splňovalo tehdejší požadavky na praktičnost. Dnes by ho bylo bezpochyby možné navrhnout aerodynamičtější, lépe využít jeho vnitřní prostor a postavit celé auto mnohem bezpečnější. Možná by dokonce výroba takové karoserie byla levnější, což by z exkluzivity pro pár jedinců udělalo smysluplné auto, umožnilo tak masovější výrobu a stlačilo cenu ještě níže, takže by se výsledek mohl stát skutečnou luxusnější alternativou Land Cruiseru.

obhajoba géčka se obvykle brzy stáčí k tomu, že to je kult a bylo super před 30 lety

Jenomže výsledek už by nevypadal jako "staré, dobré géčko". Hlavním prodejním argumentem třídy G je to, že vypadá masivně a bezpečně. Trochu vojensky, skoro jako tank. Co to znamená pro jeho bezpečnost, to by vám určitě rád řekl, kdo měl někdy tu smůlu, že s tankem narazil do něčeho, co onen tank nedokáže projet nebo přejet. Pokud nikoho takového neznáte, napovím vám: docela to bolí.

Abych se ujistil, že mi něco neuniká, zkusil jsem tuhle myšlenku ověřit malým facebookovým průzkumem mezi milovníky Geländewagenu. A podezření se potvrdilo. Obhajoba géčka se obvykle brzy stáčí k tomu, že to auto je "kult" a že bylo skvělé před 30 lety.

Ne dnes. Dnes je jen o něco málo smysluplnějším kolegou Morganu Plus Four. A ve srovnání s "dívčími retro autíčky" je vlastně mnohem více hnáno svou image. Zatímco Mini Countryman nebo Fiat 500 navlékají svůj retro kabát přes moderní vnitřnosti a neobětují tak téměř nic z funkčnosti moderních aut, třída G staví na retro image celou svou existenci a obětuje jí téměř vše.

Je zvláštní, jak se z absence designu a čiré účelnosti může postupem času stát záležitost image a vlastně i designu. Napadá vás nějaké další auto, ať už staré či nové, které jeho majitelé navenek kupují kvůli tomu, že je účelné a praktické, ale ve skutečnosti jim jde spíše o image účelnosti? Dejte vědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

De
Dejv
28. ledna 2015, 17:43
0

Ale pak jsou tady i pracovni verze tohodle auta, ktery porad plnej ucel.

reagovat
František Čáslavský
28. ledna 2015, 19:09
0

A i ty jsou v článku zmíněny.

an
anthAn
28. ledna 2015, 19:25
0

Třeba ve verzi AMG mě oslovuje, je to takovej zajímavej crossover. ale vždycky si vzpomenu na tohle video když vidim zmínku o Géčku.

reagovat
an
anthAn
28. ledna 2015, 19:29
0

"Driving up a hill fail (Mercedes Class G) Awesome Backflip"

BobAsh
28. ledna 2015, 20:13
0

Právě AMG s gigantickejma kolama a vejfukama pod prahama si moc nedokážu představit v nějakým seriózním terénu. A na silnici to musí bejt přímo strašidelně špatný.

an
anthAn
28. ledna 2015, 20:24
0

Tak spadá to do stejné kategorie jako Ford F-750 .... neužitkový automobil. Je to taková hezká píčovinka.
V ideálním případě je mít Caterham, Lada Niva a Forman na LPG .. takový tři ve třech a nepotřebuješ crossover :D

BobAsh
28. ledna 2015, 22:23
0

Ford F-750 je naprosto rozumná a užitečná věc. Tedy pokud má člověk na mysli F-750 s nějakou rozumnou nástavbou, využívanou k účelu, ke kterému ta věc vznikla. F-750 jako luxusní pickup je už možná na úrovni šestikolového AMG :)

Jo
Josef
28. ledna 2015, 20:44
0

Výborná úvaha!

reagovat
Ap
Apache
28. ledna 2015, 22:38
0

Vojta nám nabízí poslední dobou samý hodně zajímavý úvahy, který člověku nastartujou myšlení. Keep the good stuff coming!

reagovat
Sh
Shackall
28. ledna 2015, 23:39
0

Napadá vás nějaké další auto, ať už staré či nové, které jeho majitelé navenek kupují kvůli tomu, že je účelné a praktické, ale ve skutečnosti jim jde spíše o image účelnosti?

Ano, Škoda Octavia Combi s turbodieslem.

reagovat
Ho
Honza
29. ledna 2015, 08:04
0

To bylo trochu laciné, ne? Tobě přijde Octavia kombi v dieslu neúčelná a nepraktická?
Pozn.: Nemám Octavii, ani nejsem nijak placen za její obhajobu :-) Nicméně zrovna Octávka kombi mi s dieslem dává hodně velký smysl - dost prostoru i pro rodinu s dětmi, dobře se řídí, má nízkou spotřebu.

Sh
Shackall
29. ledna 2015, 14:21
0

To máš tak... Při nájezdu cca 15.000 km ročně na trase Kaufland, fabrika a 1x Mácháč (ale příští rok už dáme, mámo to Chorvatsko!) je nízká spotřeba ne tak úplně to hlavní. Kór když se poděkuje turbo za 12 litrů, tak jde celé TCO do háje. S tou praktičností bych byl celkem opatrný - standardní kombík, starší provedení (a o těch mluvím hlavně) mají dost průserová zadní sedadla. Pro rodinu s dětmi je ideální například starší Voyager na LPG, ne malé kombi. A to zcela abstrahuju od dalších nevýhod toho vozíku (například atraktivitu pro zloděje). Nicméně - majitel Octavie Combi TDi viditelně demonstruje, že není žádný puberťák, ani větroplach, ale usedlý, seriózní muž, který potřebuje auto, co málo žere, hodně se do něj vejde, je ideální pro rodinu a umí to opravit každej Lojza ve stodole. A pokud si toho snad nevšimnete, řekne Vám to. Jinak proti Octavii Combi celkem nic nemám - staré 1.9 TDI byly třeba pro obchodního cestujícího prakticky ideální. U 2.0 TDi už je to horší...

PepaSFI
29. ledna 2015, 15:11
0

já bych to upřesnil Octavia RS combi s turbodieselem

BobAsh
29. ledna 2015, 15:59
0

Jo, tohle bude možná téma na další článek. Spousta lidí si kupuje kvůli image auta, který žádnou image nemají, resp. mají image nezajímavého rodinného povozu. A i kdyby BMW nebo Chrysler Voyager byly nejlogičtější volba, tenhle typ kupce si vždycky koupí Octavii nebo Mondeo nebo tak něco, protože "co by tomu řekli lidi".

Ho
Honza
30. ledna 2015, 07:34
0

OK, beru. Částečně :-) Protože zatímco u toho Gčka je to pozér vedle pozéra, dost velké procento Octavií je imho koupeno racionálně, tedy po uvážení ročního nájezdu (i když vynecháme firemní klientelu) a skutečných potřeb a použití.

Michal88
29. ledna 2015, 10:43
0

No jakpak by nenapadalo. :) Je teda fakt, že tohle zadání si přímo říká o jmenování zástupců z třídy offroadů - dříve pracantů (takže Toyota LC, Toy FJ Cruiser, Hummer,...) ale co třeba takový VW Multivan? A kor ve verzi Bussiness, popř. jiné dražší verze užitkáčů, které paletu s cihlami viděly maximálně z obrázku a teď slouží na převoz vzduchu? Tím nechci daná auta hanit, ani jejich majitele, každý svého štěstí strůjce, když chce, ať si kdochcecochce koupí i kdyby to dávalo sebemenší smysl. :)

reagovat
Ne
Nedy
29. ledna 2015, 11:33
0

Zrovna Multivany a jejich konkurenty Vita bych úplně ze zlého nepodezříval. Přijde mi, že jsou to pořád ta účelná auta (na rozdíl od "géčka") i v těch luxusních verzích. Pokud mám tři děti, velkého psa a chci mít jedno auto na denní ježdění a dovolenou, tak mi dávají dost smysl. Nebo zvlášť luxusní Vita jsou hojně používaná jako limuzíny pro víc lidí. Hodně jezdím na jih Francie a tam jich člověk v tomto užití vidí doslova závěje...

Vavris Vavrisovic
29. ledna 2015, 12:05
0

Přesně jak píše Nedy, luxusní verze multivanů jsou skvělou záležitostí pro přemisťování většího počtu lidí na delší vzdálenost. Ono se to nezdá, ale cestuje se v tom fakt naprosto luxusně, je to vzdušné, pohodlné, pro mně osobě příjemnější z hlediska pasažéra, než vyšší střední nebo limuzíny..

BobAsh
29. ledna 2015, 12:20
0

Většina Multivanů slouží někomu, kdo v tom chce vozit lidi - ať už jako superobří rodinné auto, nebo jako pojízdná kancelář. Pokud jde o luxusní cestování na dlouhou vzdálenost, je naopak dodávka f lesku a f kůži volbou člověka, který na image kašle a místo Maybachu si koupí pohodlnější a smysluplnější V-klasse.

Michal88
30. ledna 2015, 13:37
0

Je fakt, že i z tohohle pohledu by se na to dalo koukat. :) Každopádně teda zůstaneme u off-roadů a suvek...

jf
jfk
30. ledna 2015, 18:16
0

Tady psali,ze za to muze Iran a jeho objednavky..
http://e500.cz/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=739&st=0&sk=t&sd=a&hilit=boris

reagovat
Lu
Lukyno
31. ledna 2015, 09:46
0

1) Ked uz pisem o nejakom aute, by bolo dobre, ho aspon vidiet a cosi si o nom zistit- G Professional/Greenline/W461 ma rovnako motor common rail, hromadu elektroniky a okrem radiacej paky, ziadnu inu paku nema. Od roku 2003 sa W463 (Blueline) a W461 (Greenline) sa z hladiska toho, o com sa pise v clanku, lisia iba absenciou luxusnej vybavy (v praxi je toho viacej, ale nechce sa mi to rozpisovat). Napriek tomu W463 aj W461, bez vacsich vyhrad voci spolahlivosti (boli nejaky vyhrady napr. voci balistickej ochrane), dlhe roky sluzili napríklad v extrémnych podmienkach Afganistanu. Viem napr. o pancierovej G500 (W463), ktora namiesto vyradenia, bola darovana afganskej policii nakoniec urobila vyse 600.000 km. Navyse W461 uz vyse roka nie je dostupna pre civilov, kvôli absencii motora Euro 6, takze aj kebyze som kanadsky drevorubac a chcem nove Gcko, inu moznost ako W463 nemam....

2) Mam vyskusanych vacsinu dostupných offroadov (Samurai, Grand Cherokee, Patrol Y61, stara Navara, Defender, Rubicon JK, Landcruiser 70 aj 80, Pathfinder) a na Gcku (W463) jazdim uz skoro 3 roky. S autom jazdim kazdy den, pouzivam ho aj na pracu, aj v terene. Na ceste sa s nim da zit a jazdne vlastnosti by som prirovnal napr. k X3 predchadzajucej generacie. V terene, ked s tym clovek trochu vie a ma spravne pneu , tak je auto schopnejsie, ako vsetko, co som vyskusal, okrem Rubiconu na vacsich, neseriovych pneu (v serii ma Rubicon velmi nizko diferencialy). Taktiez taku bitku, co zvladlo Gcko v terene, bez toho, aby sa na nom cosi pokazilo, nezvladlo nic z toho, co mam vyskusane (najblizsie k tomu ma asi ku podivu Defender, ale ten je maximalne jednoduchy, manualna prevodovka a ziadne uzvierky na napravach).

3) Este k par vieciam spomenutym v clanku. Pokym viem, tak v tovarni, kde sa vyrabaju Gcka, stale pracuju ludia, ktori su tam od zaciatku vyroby, uz skoro 40 rokov. To si myslim, ze znaci, ze pri vyrobe uz maju celkom zavedene a otestovane postupy. Karoseria Gcka je urobena tak, aby sa dala jednoducho opravit (v terene su nnejake tie sramy a preliaceniny bezne), napríklad cely predok Gecka sa da rozobrat (a zlozit) na parkovisku, s gola sadou a sadou srobovakov.

reagovat
Lu
Lukyno
31. ledna 2015, 09:56
0

Ospravedlnujem sa za nepresnost, W461, samozrejme okrem radiacej paky, ma aj paku rucnej brzdy.

Lu
Lukyno
31. ledna 2015, 10:43
0

Este mozno by som pridal bod 4) ked uz je to Gecko take zle auto, poradte mi, co ine si namiesto neho kupit. Musi to byt, ale jedno auto, nie riesenie typu limuzina na cestu a trebárs Niva do terenu. Casto potrebujem prejst niekolko 100 km, kym sa dostanem do terenu a mam iba jedno volne miesto v garazi.

BobAsh
31. ledna 2015, 14:09
0

O tom, že v Professionalu je taky common-rail se sedmikvaltem, samozřejmě vím. Že nemá páky na řazení čtyřkolky, ale tlačítka, to mě fakt nenapadlo (je to už dlouho, co jsem v něm seděl).

Jinak máš samozřejmě pravdu. Ale pointa byla trochu jiná:
1) Pro většinu lidí, kteří si to auto kupují, je to věc image a ne účelu.
2) Kdyby se géčko nemuselo držet staré karoserie kvůli designu, tak mohlo být ještě lepší než je teď - o kousek lepší jako off-road, a o hodně lepší jako luxusní SUV. Jenomže už by nevypadalo jako géčko a tudíž by si ho většina zákazníků nekoupila, protože oni platí za vzhled.

Le
Lelicz
31. ledna 2015, 14:35
0

1) zil jsem v domeni, ze prestavovana auta s B6/B7 ochranou se zahazuji po cca 150k km, protoze uz jsou na odpis, ale je mozny ze to byla treba jen B4ka, tam by se tomu dalo verit.

2) starsi X3 jsem parkrat jel a proti G je to nebe a dudy, byt oboji melo 4 kola a naftovy sestivalec... Rubicon jsem nesedlal, takze tam netusim.

3) je samozrejme krasny, ze se to da rozebrat se stejnymi nastroji jako jakekoli jine libovolne auto :-)

4) kdyztak nam popis co delas - takhle bez dalsich informaci me napada treba novy land cruiser V8, ale nevim co delas, takze to muze byt dobra rada, nebo rada uplne mimo

Le
Lelicz
31. ledna 2015, 15:29
0

jinak k motoru a drivetrainu v professionalu zde pisi neco jineho, nez ze by melo totozny motor a sedmikvalt...

http://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g-klasse-w463-2012.html#aeng_mercedes-benz-g-klasse-w463-2012-300-cdi-professional-184-hp

lu
lukyno
31. ledna 2015, 16:24
0

Okrem iného trochu zabrdam do lesneho a rybneho hospodarstva, plus cosi malo prenajimam (Gcko obcas pouzivam ako stahovak), pomaham pri organizacii teraz uz dvoch offroad zrazov a obcas jazdime s kamaratmi taky hobby offroad. LC200 ma spolocnik môjho advokata a celkom sa stazuje na spolahlovost. Mne auto pride zbytocne velke a nemotorne, podobne, ako LC80 a na rozdiel od 80ky, 105ky a tych starsich 100iek to ani nie je klasicky offroad s tuhymi napravami a manuálnymi uzávierkami, takze neviem kolko pouzivania v terene to vydrzi. Plus na Toyotách vo vseobecnosti mi vadili ceny nahradnych dielov, este nad urovnou Mercedesu.

Professional ma prevodovku 722.6 s touch shiftom, ktora sa pouzivala vo W463 od 2001 do polovice 2006, nema 7kvalt. Motor ma Om642, aky bol v G320CDI a G350CDI a teraz je s Bluetecom v G350BT (do W461 sa uz Bluetec verzia nedava, preto nema Euro 6).

reagovat
Ji
Jirka
02. února 2015, 19:32
0

Absolutně subjektivní názor jednoho pisálka, který se z dlouhé chvíle rozhodl popravovat třídu G.

reagovat
AlanST225
08. února 2015, 00:21
0

Presne vystihnutá dnešná doba. Unavuje ma sa pozerať na tie bezkrké hovedá alebo ešte horšie ženské čo si v G-čku jazdia po meste a stažujú sa že nemajú kde zaparkovať. Môže to znieť ako závisť ale verte že nie pretože také auto by som nechcel. Je mi to proti srsti preto lebo to auto si to nezaslúži. Tak ako deti si nemôžu vyberať svojich rodičov tak aj autá si nemôžu vyberať svojich majiteľov. Niekto by povedal veď je to len auto, stroj ktorý ma niekomu slúžiť ale prváve G má charakter a ten charakter títo ľudia zadupávajú.

reagovat
Ra
Radim
06. listopadu 2015, 22:03
0

Nádherný článek plný pravdy ale to auto je tak krásné že ho nejde nemít i s těmi technickými vymoženostmi za počítačové Porsche bych ty peníze nedal ahoj Radim obdivovatel vozu třídy G

reagovat
Viola Procházková
07. listopadu 2015, 09:10
0

Mám to úplně stejně, ale nesmím to nikde říkat nahlas :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem