načítám data...

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC: Splní každé vaše přání

Tento mercedes je kompaktní elektrické SUV. Takže je dobrý akorát na převážení dětí do školky, že? Chyba lávky.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Mercedes-Benz EQB je typickým produktem dnešní doby. Řadí se do kategorie kompaktních SUV a ještě ho pohání výlučně elektřina – klasická moderní přepravní kapsle bez špetky atraktivity. Ano, je to mercedes, takže by to mohlo být kvalitní a vevnitř pěkné, ale jinak to prostě je způsob přepravy z bodu A do B, nic víc. Tak jsem o autě smýšlel, když jsem si pro něj jel.

První hodiny cesty zpět do Brna můj dojem posílily, protože přesně tak se EQB tvářilo. Bez nejmenšího problému a při klasické cestovní rychlosti mezi 135-140 km/h dojelo s rezervou na ještě dalších 122 km jízdy a celou cestu mě příjemně a tiše vezlo, podvozek pěkně tlumil nerovnosti, infotainment fungoval, asistenti sloužili, nebylo, nač si stěžovat. Kapsli umí dělat dobře.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Kdybych to ale tady uzavřel, bylo by to k autu nefér, protože toto elektrické esúvéčko svede mnohem víc. Dokonce tolik, že večer pátého dne ježdění jsem tomu až sám nevěřil. Mercedes jsem testoval opravdu důkladně, každý den jsem ho podrobil o něco těžší výzvě, jen abych našel nějakou věc, která mu nejde. Další řádky vám prozradí, jak jsem pochodil. 

To, že umí posloužit jako klidný dálniční transportér, jsem si už ověřil. Tak jsem po něm druhý den chtěl, aby fungoval jako reprezentativní vůz. Ani s tím neměl nejmenší problém. Ano, já vím, mnozí říkají, že opravdový mercedes začíná až céčkem. Já mám ale jiné zkušenosti. Styl třícípé hvězdy funguje i v řadě bé; každému, komu jsem auto ukázal, přišlo atraktivní.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zvenku jsem nejvíc ohlasů zaznamenal na správně mohutnou karoserii a zajímavá světla svítící vpředu i vzadu po celé délce. Vevnitř všem učarovala hodnotně působící palubní deska, atraktivní detaily v podobě hliníkových výdechů ventilace nebo zdobení před spolujezdcem, výborné sedačky potažené alcantarou nebo opravdu nádherné propojené displeje přístrojů a infotainmentu. I podruhé se to EQB povedlo. 

Třetí den jsem si vymyslel zase něco kapku komplikovanějšího. Vůz se pokusí splnit mé choutky po praktičnosti. U této zkoušky už nestačí jen klidně svištět krajinou a hezky u toho vypadat. Naopak, je potřeba být schopný pojmout spoustu lidí, věcí či obého naráz, aniž by to majitele nějak přehnaně namáhalo. Mercedes mě však nezklamal ani tady.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz 

Jeho pohledná kabina je velmi prostorná, není pasažér, který by se nevešel. A to jich prosím EQB jako jediné elektrické SUV ve třídě svede odvézt hned sedm. Je pravda, že poslední dvě místa jsou doporučena lidem do 155-160 centimetrů výšky, ale kratší cesta se dá přežít i pokud člověk limit překračuje. Pět cestujících sedících víc vpředu má pak přímo královský prostor všemi směry.

Auto nezklame ani v disciplíně místo pro náklad. Zadní řady sedaček se dají pomocí dvou jednoduchých hmatů sklopit, čímž vznikne vzdušná dodávka. Je-li potřeba cestující i zboží kombinovat, i to jde, sedačky se dají sklápět nezávisle. K tomu je potřeba dodat, že prostor uvnitř je i natolik promyšlený, že nic v interiéru nepřekáží a nebrání komfortnímu nakládání. Zkrátka i výzvu třetího dne EQB zvládlo na jedničku.  

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Když se týden přehoupl do své druhé půlky, řekl jsem si, že skokově zvýším obtížnost a budu chtít, aby mě auto bavilo jízdně. Vždyť je to elektrické kompaktní SUV, co váží přes dvě tuny, na výšku měří skoro 1,7 metru a převeze sedm lidí nebo hromadu věcí. To přece nemůže fungovat moc dobře, tady určitě padne kosa na kámen. No, tak nepadla.

Je to dáno tím, že pohonný systém s dvojící elektromotorů (přední asynchronní, zadní synchronní s permanentními magnety), je na rodinně orientovanou karoserii možná až trochu zbytečně silný. Samozřejmě těží z okamžitého nástupu točivého momentu a jeho zátah tak opravdu dělá dojem. Zároveň ale není přehnaně brutální a krk ohrožující jako v případě Tesly.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Díky celkovému výkonu 168 kW mu nedochází dech ani na dálnici (byť tady už není zrychlení tak mohutné) a jakékoli předjíždění mu nečiní nejmenší problémy. Navíc se typicky pro elektromobily všechno děje zcela bezhlučně. Mimochodem, v případě potřeby náhlého zrychlení doporučuji pasažéry navyklé na podřazování spalovacího motoru před manévrem upozornit, ať je nemusíte křísit.  

Jet svižně rovně je jedna věc, jenže mně EQB udělalo radost, i když jsem ho vzal na okresky. Také zde dokáže využít výhod svého elektrického pohonu – díky baterkám nízko položeného těžiště a pohonu všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy. Auto v zatáčkách snese poměrně hodně. Velká váha se projeví až při na danou třídu nesmyslných nájezdových rychlostech. Jen s brzdami jsem se tolik neskamarádil, přechod z rekuperace na fyzické brzdy se ne vždy povedl úplně plynule.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Dobře, abych to zase nepřehnal, majitelé současných hot hatchů mohou být v klidu; EQB ujedou bez větší snahy. Nicméně ve své kategorii bude mercedes jen těžko hledat přemožitele. Tímto zdravím řidiče modrého Audi Q7 V6 TDI, jenž měl potřebu mě na městské padesátce při mých tachometrových 55 km/h předjíždět, jen aby mezi Soběšicemi a Sadovou (už mimo zastavěnou oblast) zjistil, že mému rodinnému busíku neujede.  

Když tedy vozidlo dokázalo splnit i mou čtvrtou zkoušku, všechny naděje jsem upíral ke dni pátému, jež jsem překřtil na kalkulačkový. Tady jsem si říkal, že se konečně dočkám. Mám doma Mercedes-Benz, módní SUV a ještě čistě na elektřinu. To bude taková pálka, že se mi z toho protočí panenky a po zbytek týdne se budu bát na něj i jen podívat, aby se mu něco nestalo.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jenže se to zase nepovedlo. Nebo tedy takhle, mercedes samozřejmě drahý je, v testované verzi s názvem Linie AMG a pár příplatky stojí 1 716 369 Kč. Ovšem za tuto cenu jsem měl plně elektrickou čtyřkolku s 225 koňmi pro sedm lidí s třícípou hvězdou na kapotě. Když si vzpomenu, co nabízel před měsícem testovaný podobně velký Citroën C5 Aircross Hybrid za 1.2 milionu, tak si říkám, že je daná částka za EQB více než slušnou nabídkou. 

Na předposlední den testování jsem se tak rozhodl, že vytáhnu těžký kalibr. Počkám si, až se setmí, a mercedesu se budu smát za jeho legendární krajně nevkusné a pouťové ambientní osvětlení. Tady uvedu, že jsem se zprvu až nepřístojně zaradoval, protože se urodilo. Ve výchozím nastavení žhne půlka palubní desky modrou jako v klubu nevalné pověsti a variantu Color Mix ani nebudu komentovat.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jenže můj úspěch v nalezení alespoň jedné významné slabiny měl krátký život, neb mne Kuba (velký fanda mercedesích světýlek) upozornil, že se dá hrát s nastavením jak intenzity, tak barvy a jednotlivé segmenty jde i povypínat. Vytvořit se dá nepřeberné množství kombinací a prý určitě najdu tu, která se trefí do vkusu i mně. Výsledek už asi víte. Ano, já ji našel. Stačilo zvolit neutrální odstín, stáhnout jas a vypnout podsvícení výdechů. 

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Sedmý den už jsem nic netestoval, neb bylo na čase, aby se z mercedesu zase stala pohodlná a tichá přepravní kapsle na (i přes vyšší dálniční spotřebu 22.4 kWh/100 km opět bezproblémový) přesun do Prahy. Vás ale možná jedna věc napadla. Co když to auto prostě nechcete elektrické? I na to dokáže EQB odpovědět, protože se se všemi svými výhodami prodává i jako spalovací GLB a ještě pak o dost míň stojí. Co dodat.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Verdikt

Vím, že tady na Autíčkáři se nenosí adorovat ani SUV, ani elektromobily. Také si dovedu představit tu smršť v komentářích a v kolika youngtimerech si budu muset vyprosit svezení, abyste mé články zase začali číst. Ale já mám svědomí čisté. Mercedes-Benz EQB je výborné auto. Za celý týden nebyla jediná věc, kterou by neumělo, a že jsem se snažil. Je pohodlné, atraktivní, praktické, jízdně talentované a rozumně naceněné. Jestli nad ním přemýšlíte, jen do toho.   

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

 

Technické údaje

 

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC Linie AMG

Motor: vpředu asynchronní, vzadu synchronní elektromotor s permanentními magnety
Výkon: 168 kW (225 k)
Točivý moment: 390 Nm 
Převodovka: jednostupňová s pevným převodem
Provozní hmotnost: 2175 kg 
Maximální rychlost: 160 km/h
0-100 km/h: 8 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 18,1-19,4 kWh/100 km
Spotřeba v testu: město 18.1 kWh/100 km, dálnice 22.4 kWh/100 km, na konci 19.6 kWh/100 km 
Základní cena: 1 393 920 Kč (EQB 250)
Základní cena s danými motory: 1 483 460 Kč (EQB 300 4MATIC)
Cena testovaného vozu: 1 716 369 Kč (EQB 300 4MATIC Linie AMG)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
15. října 2022, 18:15
0

"přední asynchronní, zadní synchronní, oba s permanentními magnety"
Předpokládám, že permanentní magnety má jen ten zadní synchronní. Nic jako asynchronní motor s permanentními magnety, pokud je mi známo, neexistuje.

reagovat
Jaromír Soukup
15. října 2022, 18:25
4

Hups, to jsem při editaci přehlédl, díky. :-)

Wa
Wakantanka
16. října 2022, 13:02
0

Malá technická: Tesla X neodvezie 7 ľudí? Pokiaľ viem tak túto disciplínu zvláda aj model S aj keď tak humpolacky so sedadlami v kufri otočenými proti smeru jazdy. Jasne Tesla je za iné peniaze atď. len ma zarazila poznámka o jedinom elektrickom SUV čo zvládne odviezť 7 ľudí.

reagovat
MB
MBMB
16. října 2022, 13:20
0

Taky jsem se u toho zastavil, ale stojí tam "jako jediné elektrické SUV ve třídě". Model X je už jiná třída.
Kde to neplatí, je Tesla Y, kterou už lze považovat za stejnou třídu a ta se taky prodává v sedmimístné verzi. Zatím ale jen v USA.

Wa
Wakantanka
16. října 2022, 13:55
0

O.k. to ve třídě som nejak prehliadol. Beriem späť.

Jaromír Soukup
16. října 2022, 15:49
0

Ano, přesně tak, ve třídě to, minimálně než (pokud) se začne i u nás prodávat sedmimístná Tesla Y, umí jenom toto. Zástupce značky mi to zdůrazňoval. Nehledě na to, že u EQB mají být ta místa prý podstatně použitelnější, než v Y.

Wa
Wakantanka
16. října 2022, 16:23
0

V EQB som sa ešte nezviezol ale GLB s tým najmenším benzínom fungovalo prekvapivo dobre. Až som bol prekvapený aké to vie byť vzhľadom k použitej technike isté a zároveň komfortné.

Jaromír Soukup
16. října 2022, 16:51
1

Ano, mě to taky až překvapilo. A to má EQB ještě díky baterkám níž těžiště. Opravdu to funguje dobře jak z pohledu komfortu, tak jistoty v zatáčkách. Jak jsem napsal, svědomí mám čisté, je to nad očekávání dobré auto.

Augi
18. října 2022, 15:56
0

Jaká je (využitelná) kapacita baterie? ????

reagovat
Jaromír Soukup
18. října 2022, 22:43
1

66.5 kWh :-)

Franz Kafka
18. října 2022, 23:03
0

To noční osvětlení interiéru je příšerné.

reagovat
PB
PBEZ
19. října 2022, 22:46
0

Čekal jsem na něj, ale bohužel nemá tažné zařízení, škoda... tak mám již rok objednané GLB, ale min. další půlrok ještě čekat budu, šílené.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem