načítám data...

Mercedes-Benz Citan Tourer PRO 113: Poslední skaut

Osobní dodávky se v posledních letech těšily velké oblibě. Honba za emisemi si však vybrala svou daň. Mercedes nabízí jeden z posledních klasických modelů.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Ještě minulý rok jsme psali, že není třeba mít strach z toho, že prakticky skončila kategorie MPV. Tenkrát jsme radili, že ji můžete vcelku bez problému nahradit nějakou tou osobní verzí dodávky. A byla to pravda pravdoucí. Jenže situace se za poslední měsíce poněkud změnila. Oblíbené osobní dodávky od Stellantisu (dříve PSA) si dnes koupíte jen v elektrické podobě. Nové Tourneo Connect od Fordu teprve přichází na trh. Renault Kangoo v osobní variantě zatím u nás není v nabídce a kdoví kdy (a jestli) bude. Celá situace na trhu je taková neveselá a ta nabídka jednotlivých modelů je poměrně osekaná. Prostě není na výběr. Jedním z mála dostupných vozů této kategorie je novinka od Mercedesu. Model Citan Tourer. A právě jemu jsme se podívali na zoubek blíže.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nebudeme si tu nic moc nalhávat. Mercedes Citan první generace nebylo zrovna zdařilé vozidlo. Převtělení Renaultu Kangoo v prémiověji vyhlížející Mercedes se příliš nepovedlo a skoro by se chtělo říct, že vlastně Renault byl z těch dvou asi i lepší auto. Němci si toho však byli asi vědomí, a proto si při vývoji této generace vymínili, že se budou na konstrukci výsledného produktu podílet mnohem více než před tím. A je to vidět na první pohled. Ne, že by nešlo poznat, že jako základ opět posloužilo Kangoo, tomu se samozřejmě nevyhnete. Tentokrát je však finální produkt s hvězdou ve znaku natolik doladěný a dotažený, že klidně může hrdě na přídi nést své legendární logo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zvenku je jasně poznat, do které rodiny tohle auto patří. Přední část s výraznou maskou chladiče ukazuje rodovou příslušnost Mercedesu. Světla hádám, že si Citan vypůjčil z třídy B, což jistě není na škodu. A navíc nutno podotknout, ze opravdu skvěle svítí (LED High Performance). Od A sloupku dál pak zase vidíme jasnou návaznost na příbuzný Renault, ale to patrně nešlo zakrýt. Osobně kvituji výběr laku. Svítivě žlutá (někdo říkal dokonce zlatá) metalíza je výrazná a opravdu velmi pěkná. Ani uvnitř nezamaskuje Citan svůj původ, ale prozradí to spíše detaily než cokoli jiného. Věci jako plechové zaklapnuti dveří, hlasité cvaknutí zámků při odemčení či klasický velký klíč, který ve svých osobácích Mercedes už nepoužívá poměrně dlouho.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Samotné ztvárnění palubní desky je však poměrně elegantní a na poměry kategorie vcelku pěkné. Mercedes si dal záležet i s výběrem plastů. Nečekejte žádné velké rozmazłování, určitě však nebudete zklamaní. Na první, ani druhý pohled tu nenajdete nic, co by kvalitativně neodpovídalo nebo bylo snad přehnaně laciné. Tradiční kulaté výdechy klimatizace mě pak vyloženě potěšily. Dokonce se dostalo i na systém MBUX, byť s trochu menším displejem než býváme u této značky zvyklí. Ten rozhodně nadchne svou grafikou a funkčností. Dokonce nabídne i populární hlasové ovládání, které však není tak využitelné jako v ostatních modelech. Nepřenastavíte si tím ani klimatizací nebo vyhřívání sedaček. Jeho využitelnost se tak prakticky omezuje pouze na vykládání vtipů, což však spolehlivě zabaví dětskou část posádky. Nadšený jsem byl z množství přihrávek, poliček a schránek všechno druhu. Jako majitel bych se až skoro bál, že co tam odložím už nenajdu, protože to zaházím ostatními věcmi. Celková prostornost a variabilita interiéru je na vynikající úrovni a rozhodně si ji bude pochvalovat i náročná rodina. Posuvné boční dveře, křídlové zadní. Sedačky si složíte do roviny, místa po střechu je více, než budete potřebovat. Prostě ideální rodinné auto. Vadila mi snad jen nemožnost sklopení sedačky spolujezdce do roviny, když jsem potřeboval naložit nerozloženou postel. Takhle musela putovat na střechu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Citan jsme dostali ve variantě 113, což znamená, že se pod kapotou nachází přeplňovaná zážehová jednatrojka ze společně kooperace Renaultu a Mercedesu. Nikterak se netajím, že je mi tento motor sympatický a považuji jej za to lepší mezi downsizovanými malorážkami. Je velmi kultivovaný, má lineární průběh výkonu, prostě svou posádku ničím neotravuje. A je tomu tak i v tomto případě. 130 koní a 240 Nm na Citan bohatě stačí. Auto je v provozu poměrně hbité, překvapivě tiché a jezdí se nim vážně příjemně. Snad jen na takový ten efekt gumového plynu jsem si chvíli zvykal, ale to není nic neobvyklého. Pro běžné cestování se jedná o velmi příjemnou pohonnou jednotku. A pokud máte raději diesel, Mercedes vám vyhoví i v tomto ohledu. Vznětový motor jistě potěší nižší spotřebou. S benzinem jsem jezdil totiž za něco málo přes osm litrů. Příjemné překvapeni mi přichystal též podvozek. Tyhle osobní dodávky mají často problémy, že jako prázdné moc nefungují. Jsou stavěné na vyšší zátěž a bez nákladu občas po silnici poskakuji a cestovní komfort tak bývá nevalný. Citanu se však povedlo tomuto nešvaru vyhnout. Na cestách se pohybuje s lehkostí, od podvozku zbytečně nemlátí a jezdí se s ním vážně příjemně na poměry osobních dodávek. Pozor si tak dávejte snad jen na vyšší citlivost boční vítr, což je dané stavbou karoserie. Na dálnici to občas pocítíte.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Mercedes-Benz Citan Tourer PRO 113, jak zní celé jméno testované dodávky, je nadmíru příjemný společník pro každý den. Situace na trhu osobních dodávek je v dnešní době opravdu posmutnělá a Citan Tourer je tak jedním z mála zástupců, hrdě držícím prapor své třídy. Nabízí přitažlivý mix vlastností, které ocení snad každá větší, případně aktivní rodina. Jedinou menší kaňkou zůstává příplatková výbava, respektive cena jednotlivých položek, která umí výslednou cifru povznést do nepříjemných výšin. Soužití s Citanem se mi však docela líbilo a trochu přemýšlím, jakou přidanou hodnotu může tak přinést chystaná třída T, která by měla být tou luxusnější variantou. Citan Tourer mi totiž přijde jako ideální kompromis pro každodenní potřeby.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 332 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní) 
Točivý moment: 240 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální 
Maximální rychlost: 183 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 558 kg 
Užitečné zatížení (testované verze):  537 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,8 (8,2) l/100 km
Zakladní cena verze 113:  610 445 Kč
Cena testované verze:  853 630 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
04. května 2022, 07:28
2

Musím se přiznat, že mi tohle auto imponuje, vybrat zadní sedačky, narvat tam kola a cestovat, nebo tam rovnou vzadu přespat.
Škoda že tu nemáš víc fotek z interiéru + nějakou specifikační tabulku :-)

reagovat
af
afro-r1
05. května 2022, 14:55
-1

Zustanu u sveho Scuda.
To auto je trochu kratsi, trochu uzsi, o 100 kilo lehci a 136 koni dostava z benzinoveho dvoulitru.
Vezmes pet lidi, pet kol a muzes vyrazit. Nebo osm lidi bez kol.

Nekdo to nazyva "pokrok" a jiny zase "lepe uz bylo"
; o )

Ev
Evlo
04. května 2022, 21:24
-2

Všimli jste si jak touran je nová dvojková oktávka?

Jinak tohle odmítám podporovat, manuál, černý zrcadlo kolem display, černý zrcadlo na volantu, fuj.

reagovat
Ha
Habakukk
05. května 2022, 08:21
-2

Ta dodávka nabízí hrozně málo aby si obhájila cenu proti konkurenci s plebejským znakem na kapotě.

reagovat
Jakub Pospíšil
05. května 2022, 08:57
2

No právě že moc ne. Jaká je ta levnější konkurence?

Ha
Habakukk
06. května 2022, 10:27
-1

Pokud vezmu srovnatelné auta co jsou skladová tak tu máme
Opel Combo skladovka 640t kč
Toyota Proace City Verso 579t Kč
Peugeot Rifter, ALLURE PACK 1.2 96kW EAT8 630t Kč (nedodává se ale skladovky jsou)
Tedy dávat o 200t Kč za znáček s hvězdou je dost.

st
stirling
10. května 2022, 10:11
-1

Hlavne ten interier na fotkach vyzera horsie ako u konkurencie.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem