načítám data...

Mercedes - Benz E 300 de 4Matic: Rammstein

Éčko prošlo faceliftem a jde o jeden z mála naftových hybridů na trhu. Jenže ani ten facelift, ani ten hybrid zde nejsou to podstatné...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Carl Benz si nechal patentovat automobil 29. ledna 1886. Jeho automobilka jednoduše byla první. A už od toho prvního vozu se snažil nejen vybudovat továrnu, firmu a vše okolo. Dumal nad tím, jak udělat přepravu lidí pohodlnou, rychlou a elegantní. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Mercedes-Benz, pojmenovaný po zakladateli a dceři Emila Jelínka, se postupem doby stal symbolem bytelně postavených, pohodlných a promyšlených vozů. Elegance meziválečných Mercedesů se ostatně přelévá do postmoderní kultury dodnes. Navíc Mercedes se pořád tak nějak drží svého kopyta a narozdíl od BMW nemá ani pořádný škraloup z období druhé světové války. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Poválečné období je pak plné protikladů. Ano, Mercedes vyrábí drahá a luxusní auta, ale také nezničitelné kadlavé taxíky. Ano, Mercedes je automobilkou vyrábějící první vůz se skutečně funkčním protiblokovacím systémem brzd "už" v roce 1981, ale je to pořád deset let poté, co s podobným systémem přišel koncern Chrysler. Sonderklasse s modelovým označením w126 se tak stává tím reprezentantem Mercedesu, který v mé mysli celou značku v době její největší slávy symbolizoval.

Čína, jak se w126 u nás přezdívá, nebylo auto přehnaně pokrokové, bylo to však auto domyšlené a neskutečně kvalitně vyrobené. Nejen, že zámky dveří si Mercedes navrhoval sám, protože nikdo jiný to nedělal tak dobře, ale i takové drobnosti jako třeba výdechy klimatizace, vyrobené z kovu, ukazovaly na onen starosvětsky vnímaný luxus, který se spíše vyznačoval promyšleností a láskou k detailu. Není to luxus nový, založený na tom, že všeho je moc a je to zlaté.foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale nejen Sonderklasse je Mercedes. Mercedes je totiž vše. Od malého Smarta až po Actross. Mercedes je i G55 AMG, ale i Unimog. Mercedes je továrna na auta a jen jediná řada je zde od počátku. Patent motorwagen bylo auto na vše pro rozumný počet lidí a ještě po druhé světové válce se továrna vůbec neobtěžovala označovat nějaké řady nebo modely. Trojčíslím naznačila objem motoru a hotovo.

Pak přišly diesel a vstřikování. Skoro současně. Začaly tedy vznikat kupříkladu Mercedesy 200 E a 200 D. D se neuchytilo, ale z éčka značícího Enspritzung se nám stala nová třída. Patent motorwagen se změnil na E. A shodou okolností tu teď mám poslední evoluci, jež se také značí "e", jen tentokrát to znamená elektřinu. Uff… Prostě ten nejtradičnější Mercedes, původní myšlenka auta, se nám zde představuje jako naftový hybrid s možností ujet okolo padesáti kilometrů jen elektricky.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tyto historické konotace mi začaly docházet někde kolem poloviny testovacího týdne. Pořád jsem měl někde v hlavě, že motor je podél a hnaná je primárně zadní náprava a spolu s mamutí silou pohonného ústrojí jsem měl tendence jezdit s vozem ostře. Jenže s tímto vozem se zas až tak nejezdí. Je to nástroj přepravy. Ano, můžeme podotknout, že baterie v kufru je značně demodé, ale my tady u nás kufry neřešíme, takže tímto to uzavírám.

Až v momentě, kdy jsem se nechal jen tak vozit jsem auto pochopil. Ano, gesta a dotykové plochy na volantu neumožňují jednoduché, intuitivní a mé neurotické mysli odpovídající rychlé přepínání písniček, ale… Majitel patentového motorového vozidla nejlepší značky si spíše vybere své oblíbené album, zvolí D jako dopředu a odjede.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc kabina je ozdobena jednoznačně nejkrásnějšími displayi, co jsem zatím potkal. Nejde ani tak o to, že MBUX je nekonečná studnice barevných hudeb a podivných funkcí, ani o sympatické hry na lesknoucí se povrchy. Ty displeje jsou skvěle jasné, ostré jako břitva a mají až nepřirozené barvy. Jejich zasazení do interieru je pak mile přímočaré.

Jen z mého pohledu již dosluhující středová konzole evokující Mercedesy drahně let zpět mi nějak k vozu nesedí. Je v ní příliš mnoho rozbředlosti a kulatosti, se svěžestí divadla podávaného širokoúhle za volantem se vůbec nemůže rovnat. Dřevo působí mile, ale celý ten okrasný pruh popraskává a to je takové, já vám nevím… Na druhou stranu jsou tam zkratky pro základní funkce, na tom místě, kde je člověk čeká, a celé to funguje.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A co se pohonného ústrojí týče: Mercedes vůbec nezastírá, že ohledně hybridu od řidiče vlastně ani nic nechce. Auto si jízdou nenabijete, ale kdo by to řešil. Pokud už by bylo fakt nutné někde jezdit elektricky, zadejte cíl do navigace, Mercedes to zjistí a zbytek je už jeho povinnost. Udržování v pruzích udržuje, adaptivní tempomat se adaptuje hezky i na pražské mezery mezi vozidly a našel jsem i drobnost, která mne tak nějak pohladila. I když jedete bez tempomatu, jedete z mírného kopce a dojedete auto za sebou, jen mírnou hrou s rekuperací Mercedes zajistí, že – pokud je to neinvazivně možné – nebudete muset brzdit, mezeru udržuje neviditelná ruka nějakého snaživého pána s hvězdičkou na klopě.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A to mne konečně dovádí k Rammsteinu: Nejde o tu burácivou kapelu, jak jsem si i já o tomhle autě napřed myslel. Jde o tu největší americkou základnu na území Evropy. Tento Mercedes je svým zaměřením tak blízký filosofii amerického auta, až mi to přijde trošku neslušné napsat. Nejde o odfláknutou výrobu, nebo problémy s chlastem, nene. Jde o snahu nabídnout pohodu, klid, dostatek všeho, co je potřeba. Motor je podél, ale není to sporťák. Uhlazená karoserie má skvělou aerodynamiku, ale to jen kvůli hluku, pane…

Je to přesně ten typ auta, který si svěho času oblíbila skupina podivínů tahající do Evropy věci jako Cadillac STS, Chrysler Concorde / Intrepid a podobně. Snažil jsem se k nim patřit. Chtěl jsem vůz pohodlný, dostatečně velký, silný, s promyšlenými detaily, které mne budou bavit. Mercedes k tomu pak samozřejmě přihodil podstatně jiné zpracování. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nechápejte mne špatně, to auto umí být neskutečně rychlé i na rozbité okresce, není to Town Car houpající se uprostřed pole na konci tečny. Ale stejně jako ta dvojice gaučů obalená nadživotní sochou auta nazývaná “Městský vůz” je prostě jen a jedině zaměřeno na pohodlí, nevtíravý luxus, klid a detaily, které vypadají draze a potěší každý den.

Středně velký Mercedes je pořád středně velký Mercedes. Když chcete jezdit autem po světě a víc nehodláte řešit, je tady pořád pro vás. I hybridní… Nechcete hybridní? Je vám to jedno? No tak vidíte…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Toto je Mercedes tak, jak se Mercedesy vždycky dělaly. Od počátku věků. Jeho charisma se rozhodně neztratilo, jen je vidět, že hektická doba starosvětským věcem nesvědčí. Přesto bych se nebál jej doporučit někomu, kdo má doma naleštěného Mamuta a stěžuje si, že by si chtěl koupit zase takový hezký nový Mercedes, ale oni už žádné nedělaj. Dělaj. A pořád mají odpružené sedáky a jsou tak hezky odtažitě pohodlné.

Technické údaje

  • Motor: Vznětový, 1950 ccm, 143 kW + 90 kW elektrický
  • Převodovka: 9G Tronic Mercedes-Benz
  • Délka: 4 935 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 2 130 kg 
  • Cena od: 1 721 830 Kč
  • Cena kusu: 2 059 647 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
09. května 2021, 22:45
2

Asi první Mercedes, kde se mi víc líbí předchozí generace. Chápu ten novej design language, ale ta podobnost s Áčkem tomu moc nesvědčí. Nebo naopak svědčí, pokud vlastním třídu A v sedanu :)

reagovat
Frankie
10. května 2021, 12:44
0

No Mercedes E se u nás dostal do hledáčku auta pro partnerku, ale holt ojetý, ročník kolem 2010. Vedla Audi A5. Až nastane ta správná doba, tak budeme zkoušet a hledat konkrétní kousek.

reagovat
PeterLuk
10. května 2021, 18:35
0

Zvonku veľmi pekné. Škoda toho tabletu...

reagovat
riderhenry
10. května 2021, 21:35
0

Jak už tu padlo, mimo tu televizi za volantem vlastně strašně fajn věc.

reagovat
mariov8
11. května 2021, 09:27
1

S řadovým šestiválcem v nezblblý konfiguraci i dnes automobil, kterému se chodí vykat. Jo, pár detailů už vyvolává pochyby, ale pak se rozjedete a jeli byste na konec světa, protože proč zastavovat...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem