načítám data...

Mazda CX-5: Trochu jiné SUV

Na první pohled nijak nevyčnívá z davu módních crossoverů. Přesto je tohle auto v mnoha malých detailech... prostě jiné.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když občas medituju nad tím, proč vlastně vznikla SUV a proč sklízí takový úspěch, obvykle dojdu k závěru, že jejich hlavní devizou byla jinakost. Nikdo už zkrátka nechtěl nudné hatchbacky, staromódní sedany a páprdovské kombíky. Pořízením nafouklého auta člověk vysílal signál, že smýšlí jinak, ať už to ‚jinak‘ znamenalo cokoli.  A bác ho – o patnáct let později se silnice hemží přemnoženými SUV, která jsou jako přes kopírák, a jediné osvěžení, které jejich vývoj zaznamenal, je nové pojmenování crossover, nahrazující původní název získavší postupem času tak trochu pejorativní nádech. Před výrobci automobilů tedy vyvstala nová výzva – postavit crossover, který by v široširém oceánu klonů dokázal být znovu jiný. 

Model CX-5 se před čtyřmi lety objevil na scéně jako první nositel technologie Skyactiv. Při prvním pohledu na auto vás nejspíš nenapadne, že šlo o něco revolučního či průlomového. O tom, že je mazdí SUV mainstream jako víno, koneckonců svědčí prodeje, které jsou v Evropě nejvyšší ze všech modelů značky. Přitom se Mazdě podařilo – aniž by o tom většina majitelů CX-5 měla nejmenší tušení – stvořit ‚trochu jiný crossover‘.

Nové kousky starého psa

Na testování jsme dostali benzinový dvouapůllitr s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou, který se do CX-5 montuje od faceliftu v loňském roce. Je to nejsilnější motor, který u Mazdy dostanete, a všech 192 koní získává atmosférickým plněním. Máme tu první ‚jinakost‘. Pohonné jednotky bez přeplňování jsou již řadu let na blacklistu pokroku jako neefektivní, užrané, nebezpečné ledním medvědům a chudé na adorovaný tah odspoda. Ve světě automobilových nadšenců pak atmosféra figuruje v červené knize ohrožených druhů jakožto vymírající božstvo, po jehož odchodu se svět změní v ponuré rejdiště ekologů a oktávek ftédéíčku.

Mazda se svými motory Skyactiv-G je jednou z mála růží mezi trním, přičemž atmosféra ještě víc překvapí v rodinném SUV, s nímž si člověk automaticky spojuje mizernou aerodynamiku, mamutí hmotnost a naprostou absenci řidičského entusiasmu. Nepřítomnost turba se na chování motoru samozřejmě projeví. Pod hranicí 2 000 otáček se s ním člověk těžko dohodne na rozumné spolupráci a i nad ní se probouzí pozvolna. Jenže právě ta pozvolnost je na mazdích atmosférách tak okouzlující. Kolem 3000 začíná táhnout velmi solidně a největšího nadšení se dočkáte mezi 4 a 5,5 tisíci, přičemž nárůst výkonu plynule graduje jako rychlost při jízdě na tobogánu. Tohle prostě musíte milovat, ať sedíte v mrštném hatchbacku, nebo v nafouklém domku na kolečkách. Nechci znít příliš pateticky, ale máme kliku, že Mazda nad atmosférami nezlomila hůl a úspěšně se je snaží vměstnat do stále užších norem a regulací. Dobrá práce, díky! 

Lesk a bída HDM

Otázka je, jak si se specifickým projevem motoru poradí automatická převodovka. Mazda do svých vozů montuje klasický automat s hydrodynamickým měničem a šesti stupni. Jeho řazení je téměř neznatelné, žádné škubání a poskakování, reakce mi ale – nemůžu si pomoct – připadají občas trochu opožděné. A teď nemyslím pozdější podřazování a toleranci vyšších otáček, která je pro tento typ motoru žádoucí. Na hodně svižnou jízdu je zkrátka HDM pomalý. No jo, jenže je nutné hnát rodinné SUV ‚hodně svižným‘ tempem? Nutné to není, točivý motor k tomu však rozhodně svádí a automat mu hází klacky pod nohy. Přepnutí na režim sport nabídne citelně rychlejší odezvu plynu a ještě protáhne rozsah otáček. Skoro až moc – pokud člověk zrovna jede stabilní rychlostí bez akcelerace, není třeba, aby motor ječel v kosmických otáčkách. Jestli bych chtěla radši manuál? To je nelehká otázka. K motoru se hodí o moc líp, k zaměření auta naopak vůbec. Pokud se skutečně musím rozhodnout, volím automat a přimlouvám se alespoň za pádla pod volantem.

Lehkonohý běžec

Není to jen motor, co svádí k rychlosti, je to i velmi dobře naladěný podvozek. Svým přímočarým fungováním, poslušností a uměním čisté stopy (tady určitě pomáhá čtyřkolka) vzdáleně připomíná akurátní německé koncernové vozy, narozdíl od nich však nepůsobí odtažitě a dopřeje vám pocit, že dělá to, co chcete vy, nikoli to, co mu velí řídící jednotka. Nezapomínám, že sedím ve vozidle s vyšší karoserií a vyšším těžištěm, v zatáčkách tedy musím počítat s mírnými náklony, ale když říkám mírnými, není to diplomatický eufemismus. SUV stejné velikosti se velmi často valí zatáčkami jako cisterna plná vody, člověk úplně cítí, jak se voda odstředivě přelévá a jak se celá masa posunuje vpřed jen urputnou silou vůle. V CX-5 tenhle pocit nemám, ona vůbec působí nečekaně lehkým dojmem. Na papíře se dozvíte, že váží 1,5 tuny, což je ve srovnání s konkurenty relativně málo, a v reálu se chová ještě lehčeji. Jako sice masivní, ale perfektně zkonstruované, lehoučké, sebejisté běžecké boty. Další ‚jinakost‘. Přidejte malý poloměr otáčení, a máte mrštný dopravní prostředek, navzdory rozměrům ideální i do městského chaosu. Charakterem jízdy mi CX-5 nejvíc připomíná RR Evoque. Možná na něj trochu ztrácí, pokud jde o pohodlí, ale na to, že má obuté devatenáctky, nabízí nenuceně příjemné svezení. 

Když funkce fungují

Nenuceně příjemná – a svým způsobem ‚jiná‘ – je i kabina. Pokaždé když sedím v současné Mazdě, napadá mě slovní spojení ‚nulový design‘. Přístrojová deska, volant, sedadla, všechno působí jako navržené s maximálním ohledem na funkčnost. Představuju si, že na prvním místě nebyla abstraktní umělecká skica, ale seznam ovládacích prvků seřazený podle důležitosti a ergonomie řidiče. Když je seznam hotový, přichází pokyn vyrobit to všechno z kvalitních, ale ne moc okázalých materiálů, a někde dole je malá poznámky „ať to vypadá nějak normálně“. Nuda? Ani ne. Když se dívám na současnou automobilovou produkci, přijde mi, že podobný přístup by napáchal o dost méně zla než umanutá snaha o originalitu a luxus.

Nic nevrže ani neskřípe. Tlačítka mají čitelný chod, takže člověk pozná, kdy je zmáčkl a kdy ne. Ovládání je jasné jak facka, nenarazila jsem na žádný nelogický krok. Telefon se napoprvé synchronizuje rychle a pak už automaticky. Navigace naviguje ke zvolenému cíli. Co na tom, že grafika infotainmentu nepůsobí dvakrát moderně, hlavně že prostředí je přehledné a odezva rychlá. Marně hledám mouchy a přesvědčuju se, že s minimálními prostředky se dá dosáhnout velkého dojmu. Speciální pochvalu si zaslouží keyless systém, který prostě funguje tak, jak má. Možná je to detail, ale že čudlík na dveřích nemusím mačkat třikrát, kufr nemusím otevírat zvlášť  a po zamčení se můžu spolehnout, že je auto skutečně zamčené, rozhodně není samozřejmost. Nevzpomínám si, kdy naposled jsem potkala keyless, který by mě opravdu ničím nedopaloval. 

Zbývá mi všechny ty pojmy a dojmy nějak uzavřít. Benzinová Mazda je dobré auto a je skvělá i jako SUV, dokonce i když SUV nemáte rádi (a to není tak docela můj případ :). Dokáže fungovat jako každodenní povoz pro čtyřčlennou rodinu, přitom se při řízení nebudete cítit jako páté kolo u vozu. A všechno, co dělá, dělá nevtíravě, samozřejmě, přirozeně, jakoby mimoděk. Udělat dojem autem za miliony dokáže (skoro) každý. Ale zkuste udělat dojem autem za něco málo přes 500 tisíc. Právě za takovou cenu pořídíte CX-5 s benzinovým dvoulitrem, manuálním šestikvaltem a dost slušnou základní výbavou. Nebude mít sice kožená sedadla, pohon všech kol a asistent pro hlídání jízdy v pruhu, ale bude mít charakter, který dnes najdete u málokterého auta, o crossoverech nemluvě.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 2 488 cm3
Výkon: 141 kW (192 k) v 5 700 ot./min
Točivý moment: 256 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová HDM 
Maximální rychlost: 194 km/h
0-100 km/h: 8 s 
Průměrná spotřeba (údaj výrobce): 7,2 l/100 km 
Průměrná spotřeba (údaj Zlokočka): 8,9  l/100km 
Cena: od 532 900 Kč 
Cena testovaného modelu: 868 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

fe
feci
05. října 2016, 15:28
1

Mame toto auto v rodine (2.2 175k revolution top). K prevodovke mam len jednu vyhradu: chyba 7. stupen alebo skor su zle poskladane stupne (2500 rmp @ 125km/h). Nizka hmotnost ->setrilo sa na odhlucneni, hlavne spetne zrkalda pocut, od 120km/h je to dost neprijemne. Chyba (pre mna) dolezita vybava: elektricky kufor, odvetravane sedadla, vyduchy klimatizacie pre zadne sedadla. Dobre vlastnosti: podvozok, rozni asistenti, ktori funguju ako maju, slusne led svetla, motor ma svojim prejavom az tak nesere (diesle nemozem ani pocut ani citit :D), dobre urobeny infoteinment s ovladacom v stredovej konzole a dizajn exterieru a hlavne interieru.

reagovat
milic
05. října 2016, 19:54
0

Stále více mě začíná štvát špatné odhlučnění mého povozu, proto jsem začal řešit co s tím. Zda ho prostě prodat a koupit něco jiného nebo zda ho nechat odhlučnit. Narazil jsem přitom na nejmenovanou brněnskou firmu A..., které se zabývá i dodatečným odhlučňováním vozidel na vcelku profesionální úrovni. Na svých stránkách mají zajímavou galerii vozidel, u kterých realizovali odhlučnění. Co mě padlo do oka je velký počet vozidel Mazda 6 aktuální generace, u kterých odhlučnění provedli. Evidentně spousta majitelů, tohoto jinak jistě skvělého auta, neváhá vůz, který je ještě v záruce, nechat "odmašlit" a instalovat odhlučnění za ca 20 tis. Dovolím si ocitovat z popisu instalace u jednoho vozidla: " Tento model auta je u nás na montážní dílně často, jelikož si zákazníci stěžují na vyšší hlučnost u tohoto modelu, kde de facto žádné tovární tlumení z výroby není. Pro dokonalý komfort jízdy jsme tlumili zavazadlový prostor, celou podlahu, dveře, zadní víko kufru, plastové podběhy a přední kapotu. Rozdíl před a po vytlumení doporučujeme zažít. " Je zajímavé, že v testech M6 na tomto webu /3x/, se redaktoři k hluku nevyjadřují ... Co testovaná CX-5, máte někdo zkušenosti?

reagovat
fe
feci
05. října 2016, 20:56
0

od 120km/h je to fakt neprijemne a mam pocit, ze predosla generacia kie sportage na tom bola s odhlucnenim min rovnako ak nie lepsie. Toto a nemoznost mat elektricky ovladany kufor su jedine dve veci na ktore sa otec stazuje

Romus
05. října 2016, 20:35
0

Zkuste starší CX-7 s turbobenzínem, to je alespoň trošku jiné SUV :-D

reagovat
Goldies
06. října 2016, 18:52
0

Vyborne funguje keyless i u meho starickeho Pathfindera, ale ono to obecne maji Japonci celkem vychytane :-)
Jinak jak je mozne ze na fotkach nevidim jablko!? Jasne tot poznavaci znameni zlokocky?

reagovat
Viola Procházková
08. října 2016, 10:03
0

Já hlava děravá! Díky, doplněno :)

MB
08. října 2016, 22:59
0

Jednou rovnakou Mazdou v rovnakej konfigurácii jazdím, auto to na SUV nie je špatné ale par nedostatkov má. Napr. Infotainment strašne blbne, v stredu mi ho budu menit, občas sa zbláznia senzory, automaticke svetla maju problemy pri farbe svetla oblohy počas dlhych severskych dni ked slnko zrovna neni na oblohe a fakt nevedia ako svietit, a ešte pár blbostí by sa našlo, napr. dodnes som si nenašiel spravnu polohu za volantom. Čo mi v inych autách nerobí problém. Ale inak najazdene 12000km a spotreba 7,7 l/100km

reagovat
Jo
Johannus
17. listopadu 2016, 16:03
0

Máme ji (2,5 l benzín) přes půl roku, najeto necelých 8000 km. Před tím jsem měl skoro 5 let CX-7 2,3 turbo. CX-5 je objektivně lepší, i když takový trhač asfaltu jako benzínová CX-7 to není. Po hlukově izolačních materiálech na spodku víka motorového prostoru jdou kuny, naštěstí je vůbec nezajímá kabeláž a jiné části motoru (u škodovek jdou např. po kabelech). Po instalaci odpuzovače kun mi tam sice ještě jednou kuna vlezla (našel jsem otisky paciček), ale naštěstí rychle zmizela. Červená metalíza je naprosto super (hlavně na slunci), ale jelikož je třísložková, je prakticky neopravitelná v domácích podmínkách (oděrky apod.). Jinak je to super auto a motor má dostatek výkonu i na předjíždění kamiónů na okreskách (jen to chce na tu chvilku přepnout do sport režimu). Spotřebu mám zatím 7,95 l/100 km - je to ale dáno několika cestami do zahraničí, kde není možné jet příliš rychle (Rakousko a Itálie). Jinak spotřebu půjde naprosto v pohodě udržet kolem 8,5 l při přiměřeně svižném jízdním stylu a využití rekuperace. Hluk je i při větších rychlostech v pohodě, je ale možné, že na izolaci Japonci ještě trochu zapracovali - mám r.v. 2016. Za mě je dobře, že nemá elektricky ovládaný kufr - u všech aut, kde jsem to zkoušel, je to pomalé a otravné a navíc potenciální zdroj problémů. Smysl to má jen u velkých aut, která mají těžké zadní dveře (Mercedes V apod.). Za mě je CX-5 mnohem lepší než manželky Superb druhé generace, který má jedinou výhodu - o něco více prostoru na nohy vzadu a o něco větší kufr. Subjektivně se mi Mazda lépe řídí a cítím se v ní lépe než v RR Evoque (který má extrémně stísněný interiér), VW Tiguanu (nejsilnější TSI jenom řve jako vrtačka, žere a nemá dostatečný výkon), Mercedesu ML (v tom se cítím jako důchodce i v silnějších motorizacích) či Volvu XC 90 (řídí se podobně jako pohodlná dodávka). RR Sport je Mazdě jízdně podobný (objektivně je také pohodlnější), ale s ohledem na dvojnásobnou nákupní cenu a vyší provozní náklady má mnohem horší poměr cena/výkon. To jsem se zase rozepsal... :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem