Už necelé tři roky patří většinový podíl v britské automobilce nadnárodnímu konglomerátu Geely. Určitá skepse fanoušků značky je sice pochopitelná, ale zkušenosti ukazují, že tento koncern není typickým “vykradačem know-how”, jak tomu u čínských investorů často bývá, ale že dokáže napumpovat do automobilek docela slušné peníze a zafinancovat vývoj modelů, na které by jinak nedošlo.
Dobrým příkladem může být třeba Volvo. Jistě – mnoho švédských technologií se teď objevuje v čínských autech, ale automobilka samotná vzkvétá a produkuje po dlouhé době temna zase nějaké ty zajímavé modely. Vlastně nejotravnější a nejvíce skepsi-budící jsou na její produkci v současnosti asi kecy o udržitelnosti a sdílené budoucnosti, které ale pochází z hlav švédů, nikoli číňanů.
Takže s trochou štěstí by i Lotus mohl v dalších letech prosperovat a vyrábět nějaká zajímavá auta. Letmým pohledem do prohlášení a tiskových zpráv automobilky můžeme vystopovat plány na osm nových vozů v následujících čtyřech letech. A to je slušná porce i na velké výrobce, natož pak na maloseriový Lotus.
Ještě letos bychom se měli dočkat hned dvou novinek. Tou první je už představená Evija, která má ambice stát se nejrychlejším elektromobilem světa. Alespoň na chvíli, než ji předstihne nějaká další elektromaloseriovka. Vůz těžký 1,6 tuny se sice trochu odchyluje od kréda Colina Chapmana o nízké hmotnosti, ale v zásadě do produkce automobilky celkem pasuje a v dnešní elektrické době šlo o takřka nevyhnutelnou záležitost.
Do konce roku 2020 se ale prý světu představí ještě zbrusu nové sportovní auto. Spekuluje se o tom, že dostane název Europa, ale pravděpodobněji spíše Esprit. A právě “bondovskému” kupé by se měla novinka podobat i zaměřením. Půjde o luxusněji koncipované GT, které bude použitelné kromě závodění i pro “běžný život”. Dostane tedy pravděpodobně pohodlné sedačky, infotainment a podobné nezbytnosti, leč i tak bude vážit pod tunu a půjde hlavně o řidičské auto.
V roce 2021 se světu představí nová generace Elise (která bude pravděpodobně velmi podobná té současné – tenhle recept funguje a nemá smysl ho měnit) a na něj navazujících modelů Exige a Evora. Jak už to tak bývá, nové puristické Lotusy budou zase o kousek výkonnější, jinak se ale žádná revoluce nechystá. Pokud patříte (stejně jako já) do skupiny lidí (heretiků), kteří si doteď mysleli, že Elise je už od devadesátek furt jeden model s pár facelifty, tak pravděpodobně nepoznáte rozdíl.
V roce 2022 pak přijde petrolheady obávaná dvojice. Crossover a SUV. O nich vlastně mnoho nevíme, na některých motoristických serverech se sice objevují informace, že budou sdílet platformu s novou generací Volva XC60, potažmo XC90, ale oficiálně tato skutečnost nikde potvrzená není. Vzhledem k situaci na trhu s auty ale není na místě se na Lotus za tento krok zlobit. Zvýšená auta zkrátka vydělávají peníze a to je nakonec hlavní účel všeho jejich snažení.
Poslední dva plánované modely pro rok 2023 jsou spíše jakýmsi dlouhodobým plánem, než připravenými vozy. Mělo by jít o luxusní sedan (nelze si nevzpomenout na Lotus Carlton) a z něj odvozené kupé. Mělo by jít o potenciálního vyzyvatele Maserati Quattroporte (které se prodává jak housky na krá-počkat, vlastně ne) a podobných luxusně-sportovních vozů.
Jak už to tak ale s optimistickými prognózami automobilek bývá, je pravděpodobné, že se celá vize ještě několikrát změní a případně zeštíhlí. Už jen samotný fakt, že se s Lotusem do budoucna počítá, je ale rozhodně pozitivní.
22. dubna 2020, 11:57
0
ten Lotus má moc malý kola
22. dubna 2020, 15:45
2
tipujem to tak na 24' palcove. Tie som naposledy videl na Bugatti Royale.
Kazdopadne pockajme na Kraba nech vyda poloficialne stanovisko k zamerom Lotusu. Co nevie Krab, nevie ani Chapman
22. dubna 2020, 22:26
1
Ha ha... Víte, že jsem v Hethelu zatím ještě ani nebyl? Ale chystám se. Až budeme moci zase vycestovat, tak je to rozhodně jeden z vysněných výletů.
Za normálních okolností bych spojení s čínským kapitálem považoval za racionální, ale léta praxe mě v tomto názoru nutí pochybovat. Číňan je sice oficiálně komunista, ale v reálu drsný kapitalista. Peníze mají, což o to, ale vztah menšího high tech výrobce z civilizované Evropy s gigantem z Číny může taky dopadnout jako z říše členovců. Pavoučí samička taky čeká než ji menší sameček oplodní (dodá know how) a pak ho klidně vesele sežere.
Tak přeju Lotusu aby s Geely tedy něco smysluplnýho vytvářeli. Sám netuším. Show car Evija na elektriku považuju za drahý exces, já věřím, že by to hlavně chtělo novou Elise, postavenou zase o velký kus moderněji, trošku to udělat přívětivější pro nastupování (protože prostě dneska ti lidi ten komfort u sportovních aut chtějí) , ale nevzdat se toho proč je Lotus lotusem - tzn. nejlepší řízení co vůbec může být, lehká konstrukce a (většinou) šťastná karta při výběru výrobce motorů. S Toyotou to klaplo...
Oni chtějí zkusit štěstí cestou alá McLaren, ale to si myslim není dobrá cesta. Lotus nebyl nikdy ultra drahý sporťák a tu značku bych taky viděl jinde. Prostě vymezovala díru na trhu, kde nikdo další více méně nebyl.
23. dubna 2020, 13:54
0
Tak vycestovat snad budeme moct už 27.4. což bude super.
Možná skalní fanoušci nejsou nadšený, ale terénní Lotus?
Pokud stejně jako u silničních modelů bude jen jedna priorita, tady průchodnost a zábava tak za mě palec nahoru. Takový super Jimny.
22. dubna 2020, 21:59
0
Lotus a Crossover? .....nebo SUV? To by mě zajímalo co by tomu řekl Karel Gott, tedy pardon, Krab.