logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Autíčkář na cestách, Novinky

Lexus RZ: Běží jako po drátkách!

Lexus modernizoval svůj model RZ. Tohle ale zdaleka není jen nějaká kosmetická úprava, vždyť to auto už nemá ani normální volant!

Lexus představil modernizovanou verzi svého čistě elektrického modelu RZ. Sám Lexus hovoří sice jen o modernizaci, nečekejte ale jen nějaké obligátní nové laky, upravený design kol a dvě či tři uhlazenější vlnky na karoserii, změnilo se tu toho ale opravdu hodně. Lexus sahal i do úplných základů auta a dal si skutečně záležet. Neváhali jsme se proto vydat až do portugalského města Faro, abychom si novinku vyzkoušeli.

Foto: Lexus

Automobilka Lexus už dlouhá léta představuje jednu z automobilových hvězd konstrukce a technologií. Tady se rodí to nejlepší, co gigant Toyota dokáže vyrobit. Proto bylo trochu překvapující, jak dlouho jsme si museli počkat na první čistě elektrický Lexus. Však to byla právě tahle japonská značka, kdo do prémiového segmentu vtrhnul s hybridními modely jako velká voda.

S příchodem čistě elektrických modelů se však situace obrátila a z Japonska jsme najednou slyšeli jen rozpačité ticho. Zákazníci značky znalí výhod hybridních modelů přitom jako kdyby byli na přechod k čistě elektrickému pohonu dokonale připraveni, stačí jen nabídnout ten správný vůz. Situace se začala měnit před třemi lety, když na světové trhy vstoupil model Lexus RZ. Konečně i Lexus nabídl elektromobil.

Foto: Lexus

Lexus RZ je crossover příbuzný se sesterskou Toyotou s trochu krkolomným jménem bZ4X. Tohle auto je přesně tím způsobem, jak vstoupit do světa elektromobility. Moderní crossover dynamického tvaru okořeněný trochou té outdoorové drzosti je zkrátka tím, co dnešní zákazník vyhledává. Přidejte k tomu šmrnc a technické finesy značky Lexus a máte tu jasného vítěze. 

Akorát, že vůbec. Lexus, patrně pod tlakem toho, že tam venku jim utíká svět elektromobility, svůj debut možná až maličko uspěchal. Na první pohled vcelku standardní technika už v době svého vstupu na trh začínala za konkurencí lehce zaostávat a Lexus musel zabojovat svou japonskou jinakostí. Své zákazníky si model RZ našel, přesto o nějaké revoluci bych v tomto směru rozhodně nehovořil. Na vině byl především ne právě skvělý dojezd vozu a relativně pomalé nabíjení.

Foto: Lexus

Lexus oproti výchozí Toyotě nabídl o něco lepší materiály, výraznější design, to ale bylo tak nějak všechno. Značka sice představila v rámci světové tour koncept s prapodivným volantem bez mechanické vazby se samotným řízením, do showroomů a k zákazníkům ale nic takového nedoputovalo. 

Foto: Lexus

No a tohle všechno se teď mění. Lexus celé ty roky neseděl s rukama v klíně, vývojáři na modelu RZ intenzivně pracovali a plody jejich práce tu teď stojí před námi. Model RZ Lexus nabízí ve třech provedeních od základního provedení RZ 350e s pohonem předních kol, přes střední úroveň RZ 500e s motory na obou nápravách, aby nabídku završil vrcholný model RZ 550e F Sport. Ten si necháme nakonec a dočkáte se nejen volantu jak z letadla, ale i řazení neexistujících převodů jak z formule, takže nikam neodcházejte a pokračujte ve čtení – bude to stát za to.

Foto: Lexus

Nejprve se ale podíváme na ona obyčejnější provedení. Podstatné úpravy se totiž týkají i jich. Lexus na první pohled jen lehce navýšil kapacitu baterie na 77 kWh, což by nebylo nic tak světoborného. Jenže to je jen první dojem. Ve skutečnosti tady konstruktéři procházeli každičkou součást systému a optimalizovali a optimalizovali. Baterie tak má dnes vyšší počet článků a dostala moderní termomanagement, který se stará o její výkon i životnost. Spolu s dalšími vylepšeními celá tahle legrace vede k podstatnému navýšení dojezdu. 

Foto: Lexus

Zatímco dosud jsme se bavili o reálných hodnotách někde pod 300 kilometrů, teď jsme podstatně výš. Základní provedení RZ 350e s výkonem už tak dostačujících 224 koní a pohonem předních kol slibuje WLTP dojezd až 568 kilometrů! Jasně, buďme realisté, jakmile budeme auto používat v normálním provozu a občas jej protáhneme i po dálnici, ta hodnota bude nižší, ale stále se tu bavíme o řekněme 400 až 450 kilometrech dojezdu na jedno nabití. Ono nabíjení je navíc teď už i rychlé, obligátní nabíjení z 10 % na 80 % zvládnete za půl hodiny. I palubní AC nabíječka byla posílena a místo 11 kW už zvládá 22 kW. A to všechno dohromady už celkem mění pravidla hry.

Foto: Lexus

Vyšší model RZ 500e už je dynamicky velmi zajímavý stroj. Výkon přes 380 se přenáší na všechna čtyři kola a Lexus tak dokáže vystřelit na stovku za pouhé 4,6 vteřiny. A to už je docela fofr. Maximálka modelu RZ 500e je už 180 km/h (základní provedení si musí vystačit se 160 km/h) a přes to všechno se i tady hodnota dojezdu dle WLTP přiblížila hranici 500 km. Skutečné hodnoty si samozřejmě musíme ověřit v rámci našeho klasického redakčního testu, už teď ale musím potvrdit, že procenta baterie mizela i při rychlých přesunech v rámci  testovacích jízd znatelně pomaleji, než jsme byli u RZ dosud zvyklí.

Foto: Lexus

Vy ale čekáte na tu vrcholnou RZ 550e F Sport, že? No dobrá tedy, máte ji mít. Tohle provedení se od ostatních modelů v mnohém liší. Je tu agresivnější look, malý spoiler na zádi, černě lakovaná kapota a další úpravy, to jsou ale jen takové stylistické hračičky. To podstatné se ukrývá pod povrchem, RZ 550e F Sport je totiž tak trochu jiné auto. Jiné je tu totiž skoro všechno. Základ je samozřejmě podobný, dokonce i výkon se od prostřední “pětistovky” až tolik neliší, poskočil na hezkých 408 koní. 

Foto: Lexus

Lexus tu ale nasadil nový pohon všech kol Direct4. Tento systém vyhodnocuje situaci pod koly v reálném čase, sleduje, v jaké situaci se vůz právě nachází, a na základě těchto dat neustále upravuje výkon přenášený na nápravy. Výsledkem je maximální efektivita přenosu výkonu a to za všech okolností. Tím ale výčet hraček na palubě teprve začíná.

Foto: Lexus

Tím hlavním tahákem RZ 550e F Sport je bezesporu jeho prapodivný volant-nevolant, spojený se systémem steer-by-wire. Podobné letecké “berany” už ve svých modelech zkoušela Tesla (ostatně obludnost honosící se jménem Cybertruck skutečně pracuje s obdobou steer-by-wire), Lexus si tady ale dal skutečně záležet, aby všechno fungovalo, jak má. A teď to nechápejte jako otřepanou reklamní frázi. 

Foto: Lexus

Ony prototypy, které se promenovaly po světě před dvěma lety, měly na první pohled stejné řešení, ale jen na první pohled. Když testovací jezdci Lexusu a odborná veřejnost novinku otestovala a předala automobilce zpětnou vazbu, z vedení Toyoty přišel jasný pokyn. Všechno vyhodit a začít kompletně znovu. Současné řešení tak je jiné ve všem. Je tu jiný maximální úhel natočení volantu, jiný tvar volantu, jiná zpětná vazba. 

Foto: Lexus

Jak to celé vlastně funguje? Na sloupku řízení i na mechanismu řízení samotném jsou namontovány elektromotory. Otáčením volantem předává jeden elektromotor informaci skrze řídicí počítač druhému a ten dle toho natáčí kola. Důležité je, že tato komunikace mezi elektromotory je obousměrná, tedy řízení naopak do volantu posílá impulzy od kol. Narozdíl od mnoha dnešních systémů tak tohle auto bez mechanického propojení kol s volantem poskytuje až nečekaně dobře zpětnou vazbu řízení.

Foto: Lexus

Řídící počítač systému potom inteligentně rozhoduje, které impulzy do řízení přenášet a také, jak natočení volantu interpretovat. Onen volant-nevolant totiž neustále mění své chování. Při parkování stačí pootočit o půl otáčky a máte plný rejd. To je jistě skvělé pro manévrování v nízkých rychlostech, na dálnici by ale auto bylo neovladatelné – ve vyšších rychlostech tak reaguje řízení na pokyny klidněji, kolem středové polohy má “převod” delší a až s rostoucím úhlem natočení se zkracuje.

Zní to složitě a složité to také je, výsledek je ale překvapivě dobrý. Ano, potřebujete asi 200 metrů, abyste si na to zvykli, potom vám ale tento nový způsob řízení rychle přejde do krve a nakonec se za kulatý volant ostatních modelů nechcete vracet. Auto reaguje neuvěřitelně agilně a přirozeně, je to až telepatické spojení řidiče s vozem. Od drobných korekcí na dálnici po ostré vracečky na pobřežní silničce, auto vždy přesně ví, co má dělat. 

Foto: Lexus

Mimochodem, ten podivný volant tu není jen marketingový tahák. Zástupci značky nám vysvětlují, že má jít svým způsobem o bezpečnostní prvek. Řízení Steer-by-wire je skutečně jiné a zákazníky s vícero automobily v garáži by mohlo při přesedání mezi vozy lehce mást. Proto se v Lexusu rozhodli pro volant tak jiný, že řidič ihned ví, v jakém autě to sedí a že se tohle RZ řídí tak trochu jinak. To dává smysl. 

A když už jsme u té bezpečnosti – celý systém Steer-by-wire je kompletně zdvojený. Mechanickou zálohu tu tak sice nečekejte, ale není se čeho bát, všechny komponenty včetně řídícího počítače jsou tu dvakrát, auto zůstane plně ovladatelné, i kdyby se něco pokazilo.

Foto: Lexus

Poslední novinkou vrcholného provedení RZ je jeho M mode. Přiznám se, že já tohle tak úplně nechápu, ale kolegové mi vysvětlili, že je to boží, takže mi dovolte představit, o co vlastně jde. Lexus v tomto módu chce řidiči nabídnout ryzí sportovní zážitek. Elektrický Lexus tak začne vydávat virtuální zvuky připomínající virtuální sporťák s virtuálním spalovacím motorem. A ano, musíte odřazovat pádly pod volantem, jinak vás Lexus pošle do virtuálního omezovače.

Tenhle vynález snad může fungovat někde na okruhu, kde řidiči pomůže se správnými nájezdovými rychlostmi (tahle zatáčka je na dvojku, tamta pod plynem na trojku…), jinak je to ale jen taková zbytečná hračička. Ale my v Autíčkáři máme hračičky rádi, takže nemám námitek, byť mě na RZ stejně asi nejvíc baví to elektrické ticho.

Foto: Lexus

Nový Lexus RZ tedy vstupuje na náš trh. Je to sice jen modernizace, ale je to modernizace sakra důležitá. Optimalizace efektivity pohonu odstranila u předešlého provedení trochu přehnanou spotřebu zejména ve vyšších rychlostech, což společně s větší baterií podstatně rozšířilo akční rádius vozu. Lepší dobíjení, pokročilejší termomanagement a další úpravy vrací Lexus do hry. Pro fajnšmekry je tu potom provedení RZ 550e F Sport s unikátním systémem řízení, který překonal veškerá má očekávání. Ony dva roky vývoje navíc prostě stály za to čekání. Více si o novém Lexusu řekneme snad již brzy v rámci klasického redakčního testu.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
sheogh
4. 9. 2025, 13:35

To rizeni bych fakt rad vyzkousel... skoda jen, ze jako pionyra vybrali tuto obludku a ne neco hezciho z portfolia

0
Honza Hamster Křeček
4. 9. 2025, 15:40

Bavili jsme se s lidmi z vývoje a RZ je první z řady. Do toho systému investovali velké peníze a čas, samo RZ by to nikdy nezaplatilo, je to skutečně první vlaštovka, ale další budou následovat. A myslím, že tomu nic nebrání, ten systém je velmi dobrý,

0
sheogh
5. 9. 2025, 17:01

To zni dobre :-)

0
StreetPro
8. 9. 2025, 11:54

Nejel jsem v tom, ale přijde mi to jako výrobně levnější varianta Active steering od Bmw (které dělá to stejné se zachováním mechanické vazby, ale je složitější o ten samotný sloupek a planetovou převodovku).

2
Honza Hamster Křeček
9. 9. 2025, 14:44

V zásadě ano. Samozřejmě jsou tam odlišnosti, zejména při tom parkování umí Lexus dát plný rejd bez přehmatávání - to by v BMW nešlo, protože ten rozsah té planetovky je omezený tím, aby se stačila zase rozmotat, když za to řidič z malé rychlosti veme (typicky rychlý U-turn).
A potom tam Lexus uvádí další výhody - snadná konverze LHD vs. RHD, místo vpředu pro frunk, bezpečnost (už nemusí řešit různé ty teleskoppické a deformovatelné sloupky řízení) etc.
Je to dané posunem v technologiích, BMW si tam nechávalo tu mechanickou vazbu, protože tehdejší řídící jednotky by to prostě neutáhly (zejména právě tu zpětnou vazbu).

0 reagovat
fortress
4. 9. 2025, 15:47

Tomu že bych se nechtěl vracet ke klasickému volantu upřímně pochybuju.

-1
ransom
4. 9. 2025, 20:17

Já pochybuju tvé češtině.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte