Představte si, že jste velice úspěšný podnikatel nebo popová hvězda. Máte vlastní Gulfstream, pokud cestujete, pravděpodobně letíte. Jenže i taková Taylor Swift občas musí vylézt z tryskáče a na ten koncert dojet autem, a určitě už ne do normálního sedanu, nedejbože kombíku. Pokud máte ještě dobrá záda, obligátní vrcholné německé limuzíny, popřípadě Lexus LS , jsou dnes běžnou volbou. Jenže co když chcete něco víc? Co když chcete na zadních sedačkách opravdu relaxovat, co když chcete stejné pohodlí jako ve vlastním tryskáči, ale na čtyřech kolech?
V tu chvíli přichází VIP dodávky, jenže těch na trhu reálně moc není. V úvahu přichází vlastně jen třída V od Mercedesu, ale pokud jste v ní někdy jeli, jistě víte, že svůj plebejský původ ve Vitu zapírá sice úspěšně, ale stále jisté náznaky najdete. A ano, existují i úpravci těchto véček, kteří umí šikovně zamaskovat všechny ty tvrdé plasty a tak, ale to už se bavíme o dodávce za více než 6 milionů.
Lexus této příležitosti šikovně využil a minulý rok představil nový Lexus LM. Pokud nevíte, o co jde, a od kdy dělá Toyota/Lexus dodávky na lidi, tak vězte, že Lexus LM není nic jiného, než superluxusní sourozenec Toyoty Alphard a Vellfire – ano, ty se k nám také nedováží, ale v domácím Japonsku (a vlastně celé Asii) jde o velmi úspěšné modely. Osobně pro ně mám velkou slabost, ačkoliv nejsem žádným fanouškem převážení vzduchu ani spousty lidí, ale z nějakého zvráceného důvodu mám tyto dodávečky velmi rád. Ono totiž nejde o klasickou dnešní dodávku na lidi – nemají původ v žádném užitkáči. Lexus LM/Toyota Alphard/Vellfire jsou dodávky na lidi od počátku vývoje, tudíž jsou zaměřené hlavně na komfort a pohodu na palubě, nikoliv na co největší prostor a schopnost naložit paletu mezi podběhy.
Ale zpátky k LM. Design vozu je značně extravagantní, asijský, přeci jen jde o auto, které míří hlavně na asijské trhy a do Evropy se dováží jen tak navíc, ale to Lexusu jen dodává na atraktivitě, aspoň z mého pohledu – jak už jsem řekl, mám tyhle toyotí dodávky na lidi fakt rád. Lexus zkrátka přitahuje pohledy všech kolemjdoucích svým osobitým vzhledem, který následuje aktuální designový jazyk značky. Pokud nejste rádi středem pozornosti, tohle není to pravé ořechové – ještě jich moc nejezdí a tak se mi několikrát stalo, že si Lexus lidé na ulici fotili a párkrát se i ptali, co to je a jak to vypadá uvnitř.
Vnitřek je záhodné si rozdělit na dvě části, protože je doslova rozdělený přepážkou mezi řidičem a pasažéry – na test jsem dostal verzi Luxury VIP, která nabízí dvě sedačky vepředu a dvě vzadu, LM je však k dispozici i v základní sedmimístné verzi. Začněme ale vepředu, protože tam jsem strávil nejvíce času.
Po nasednutí ohromí doslova obří palubní deska – LM je vysoké, ale zároveň pro zachování nějaké aerodynamičnosti má čelní sklo poměrně velký sklon. Nemohl jsem se ubránit pocitu, že vyčistit sklo zevnitř bude poměrně oříšek, protože na něj vlastně skoro nedosáhnete, ale majiteli to bude s velkou pravděpodobností úplně jedno, protože to bude problém myčky, ne jeho. Rozložení ovládacích prvků je tradiční Lexus, stejně jako design nastavený posledními modely, pokud jste na něj zvyklí, nebudete mít jediný problém. Infotainment je velmi rychlý a přehledný, jak už jsem psal v předchozích testech vozů s tímto infotainmentem – jde o jedno z nejlepších řešení na celém trhu. O tom, že sedačky jsou pohodlné a zpracování všech materiálů je doslova příkladné, je snad zbytečné mluvit – je to Lexus, a ještě k tomu ten s L v označení modelu, nic víc si z Asie dopřát nemůžete.
Ale jako majitel sedíte vzadu a máte osobního řidiče, takže to, co je vepředu, vás vůbec nezajímá. Vzadu se totiž můžete doslova odříznout od zbytku světa. Stačí zavřít posuvné dveře, zatáhnout boční i střešní roletky, zavřít okno mezi řidičem a vámi, a jste ve svém vlastním světě, výborně odhlučněném a uzavřeném od okolí. To vše samozřejmě může za vás zařídit i řidič, vše včetně bočních dveří se může ovládat i zepředu. Přepážka mezi řidičem a pasažéry je sice prosklená, ale pouhým stiskem tlačítka se z něj stane mléčné neprůhledné sklo, navíc přepážka umí i dost odhlučnit oba prostory.
Pokud jsem o předních sedačkách tvrdil, že jsou pohodlné, nevím, co říci o těch zadních, protože to je doslova jiná úroveň komfortu, kterou jsem ještě nikde jinde nezažil. Jsou krásně měkké, takže se do nich zaboříte, nastavitelné ve všech směrech a umí i ležící pozici – protože místa na nohy od přepážky je až přespříliš. Na rozdíl od těch předních umí i masážní funkci a samozřejmě také ventilaci a výhřev. Mezi sedačkami najdete dostatek odkládacích prostor, ale ve stěně jsou skryté další – s bezdrátovými nabíječkami a USB zástrčkami pro každého pasažéra. Samozřejmě zde najdete i ledničku dostatečně velkou na láhev dobrého šampaňského.
LM je nabité technologiemi, a to i vzadu, kde hraje prim obří širokoúhlá obrazovka. Tu lze buď zachovat jednotnou širokoúhlou, nebo rozdělit na dvě části – každý pasažér tak může mít svůj vlastní obraz, na kterém může mít připojené zařízení přes Miracast nebo HDMI port, takže lze připojit třeba Apple TV nebo herní konzoli. Nebudu lhát, je to extrémně složitý systém, kterému jsem nedokázal přijít na kloub ani já ani ostatní kolegové. Zvukový doprovod je zde samozřejmě naprosto dokonalý díky soundsystému Mark Levinson, který umí buď hrát pro celé auto, nebo rozdělit zvuk mezi zadní a přední část vozu, takže se můžete v klidu dívat na film a řidič neruší rádiem ty důležitější vzadu. Veškerou technologii lze ovládat pomocí dvou dotykových zařízení připomínajících telefon, které jsou ve středové konzoli.
Jak už jsem zmínil, kvalita materiálů a zpracování je tu na úplně jiné úrovni, než jsme zvyklí. Vzadu to však platí dvojnásobně. Na co sáhnete, to je buď kvalitní kůže, nebo alcantara, nebo nádherné dřevo. Fakt, plasty se v kabině takřka nevyskytují, dokonce i odkládací prostory jsou potažené semišem. Odhlučnění je také na velmi vysoké úrovni, možná ne tak skvělé jako v LS, ale díky přepážce se zepředu nedostane takřka žádný hluk od motoru, pouze lehký šelest. Všechna okna jsou také dvouvrstvá, a to i vepředu, takže jakýkoliv hluk je zde potlačen na minimální úroveň. Jasně, opět, není to jako limuzína, ale na poměry dodávek je tohle to nejlepší, co si můžete pořídit.
Pohon zde obstarává nejnovější generace hybridu spřažená s pohonem všech kol. Pod kapotou tedy najdeme atmosférický 2,4litrový čtyřválec spojený s CVT. Ano, na dálnici se motor umí ozvat, stejně jako při silnější akceleraci, ale v případě LM to je vlastně docela jedno – na delší cesty si majitelé vezmou tryskáč a po městě je příkladně tichý a úsporný. S lehkou nohou není problém jezdit okolo 6-7 litrů, na dálnici si vezme okolo deseti, což je na poměry dodávek na lidi za mě velmi dobré. Důležité spíš je, že umí být velmi jemný, v podstatě vzadu ani nevíte, že se dobržďuje nebo rozjíždí – to bylo hlavním cílem inženýrů a myslím, že se jim to povedlo na jedničku.
Podvozkově jde snad o to nejpohodlnější, co si na poli dodávek můžete koupit. Jasně – není to na vzduchovém podvozku, limuzíny tedy jsou stále o něco pohodlnější, ale mezi pevnými podvozky jde o to nejlepší, co dnes najdete. Fakt – dokud jsem pasažérům vzadu neřekl, že to není na vzduchu a sami se o tom nepřesvědčili pohledem po zastavení, nikdo tomu nechtěl věřit. Až tak pohodlné to je. Řezat zatáčky s tím nikdo nebude, přeci jen to je luxusní MPV, takže upřímně ani nevím, jak moc to drží a jak se na limitu chová – fakt jsem celou dobu testu jezdil pomalu, jako opravdový řidič limuzíny. Lexus k tomu totiž doslova vybízí a vy cítíte, že klidná jízda je to, co k vozu patří.
Závěr
Lexus LM je značně okrajová záležitost, ale to, k čemu je určený, dělá perfektně. Vzadu se cítíte jako v soukromém tryskáči a nechcete vylézt ven, protože pravděpodobně jsou ty křesílka pohodlnější než gauč u vás doma a nic vám tam nechybí. Vepředu to bude majitelům úplně jedno, ale i tak se Lexus řídí příjemně a mezi dodávkami jde o nejvíce osobákovější pocit z řízení, jaký jsem zažil. Zbývá snad jen doufat, že bude LM úspěch a Toyota nám dopřeje i plebejštější sourozence z tohoto vrhu, kteří by mohli mít potenciál solidně zamíchat s kartami na trhu dodávek na lidi.
Technické údaje
Motor: atmosférický čtyřválec 2 487 cm³ + dva elektromotory (přední a zadní)
Výkon soustavy: 250 koní (180 kW)
Převodovka: CVT
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s
Objem zavazadlového prostoru: 752 l
Pohotovostní hmotnost: 2355 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 7-7,4 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,5 l/100 km
Cena od: 3 290 000 Kč s DPH (sedmimístná verze)
Cena testované konfigurace: 3 990 000 Kč s DPH (VIP)






















































afro-r1
28. 5. 2024, 08:45Kdysi jsem si myslel, ze nejskaredejsi auta (zvnejsku) dela Ssang Yong,...
StreetPro
28. 5. 2024, 13:31Je to krasavec :-)