načítám data...

Mercedes-Benz V300d L Avantgarde 4MATIC: Business jet na kolech

Jste zvyklí cestovat soukromým tryskáčem a hledáte auto, které by vám zprostředkovalo podobný styl cestování i na silnici? Už nehledejte...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Původní účel osobních dodávek je jasný. Tyhle vozy měly za úkol převézt z bodu A do bodu B co nejvíce nákladu a pokud možno v rozumném čase. Jenže jak už to tak bývá, jednotlivé automobilové kategorie se postupem času vyvíjejí a začnou zvládat i věci, pro které původně nebyly navržené. Však se podívejte na SUV. Z automobilů pro volný čas a sportovní aktivity se postupem času staly “mama busy” do města. Obdobným vývojem prošly také dodávky. Z dříve ryze pracovního náčiní je nyní náhrada rodinných MPV či luxusní hotelový taxík pro náročné hosty. A právě jedna taková osobní dodávka pro nejnáročnější klientelu se nám nedávno dostala do ruky. Tak se na ní pojďme podívat. 

Byl to patrně Volkswagen se svou T5 v roce 2003, který poprvé ukázal světu, že i dodávka může fungovat jako obyčejný osobák a od té doby se jej ostatní výrobci snaží s většími či menšími úspěchy dohnat. Přestože automobily jako Peugeot Traveller (a jeho deriváty) či Renault Trafic jsou veskrze příjemné dodávky, které fungují přesně tak, jak mají, na celkovou komplexnost Volkswagenu (nyní už T6) jim pořád něco málo schází. Největším konkurentem pro dodávku z Wolfsburgu je tak bezpochyby jeho německý soupeř ze Stuttgartu, Mercedes třídy V. A právě na něj, v jeho nejsilnější možné variantě, jsme si posvítili v redakčním testu. 

S Véčkem od Mercedesu jsme už na našich stránkách měli párkrát tu čest. Aktuální generace je tu s námi již od roku 2014 a jistě jste ji na silnici také potkali. V letošním roce proběhl dílčí facelift, který se však zaměřil spíše na techniku uvnitř vozu než na vnější fasádu. Ta zůstala prakticky beze změn. Proto vás nebudu obtěžovat rozborem designu, který stejně nejlépe zhodnotíte sami. A pokud byste přeci jen potřebovali nápovědu, odkáži vás na jeden ze starších testů

Pozastavím se však na chvilku v interiéru, protože interiér Véčka je bez přehánění fantastický a jsem udiven, že tohle je původně pracovní stroj. Dílenské zpracování je bezchybné a soupeřit s ním může v kategorii dodávek snad jen VW T6. Mercedes však zasazuje VW smrtící úder v oblasti celkového ztvárnění a použitých materiálů. Na tohle T6 nemá odpověď. Karbonový dekor se skutečně tváří jako karbon, každičký čudlík má perfektní chod a krásné zpracování. Tenhle interiér by neudělal ostudu ani luxusnímu sedanu s hvězdou na masce, a to je myslím všeříkající. Dokonalý dojem podtrhují i skvělé sedačky, které jsou nadmíru pohodlné a člověk v nich bez úhony přežije i cestu napříč Evropou. A kdyby vás to zajímalo, umí vyhřívat i odvětrávat zároveň, což je poměrně užitečná funkce, která sice možná zní takhle od stolu divně, ale v reálu je kupodivu velice příjemná. Opomenout nesmím ani vynikající audiosystém Burmester, pro něhož je cokoli než bezztrátová nahrávka urážkou. Z Véčka umí udělat regulérní koncertní síň. Fakt, že sedíte v dodávce, prozrazuje snad jen posez, který je výrazně vyšší a vzpřímenější, než je obvyklé u běžného osobáku či SUV. Místa je samozřejmě dostatek ve všech směrech a v každé řadě. Testovaný kousek byl v konfiguraci 2 plus 2 plus 2, takže každý cestující má k dispozici samostatné a bohatě dimenzované křeslo. K interiéru mám prakticky jen dvě výtky. Tou první je chybějící bezklíčový vstup (nepovedlo se mi jej najít ani v konfigurátoru) a infotainment Command. Ne, že by byl špatný, nebo nevyhovující. Jen když si člověk jednou vyzkouší nový MBUX, už se mu nechce vracet k tomu staršímu. Ale jsou to jen malé pihy na kráse jinak skvělého vnitřku. 

Největší změny v rámci faceliftu se udály pod kapotou. Předchozí generace Véčka se pyšnila skvělým třílitrovým šestiválcem, který z tohoto domu na kolech dokázal vykřesat překvapivě svižný samohyb. Nová generace si musela vystačit pouze čtyřválci, přičemž vrcholem byla do faceliftu verze V250d. Jeho 190 koní stačilo k důstojnému pohybu, ale nejednalo se o nic světoborného. Modernizace přinesla verzi 300d a právě tu jsme dostali k testu. A byl to motor, který mi způsobil snad ještě větší šok než povedený interiér. Způsob, jakým V300d hltá kilometry je až absurdní. Véčko není zrovna lehký automobil, ale přeplňovaný dvoulitr o výkonu 240 koní s ním cloumá, jako podzimní vichr s mikroténovým pytlíkem. Počítejte s tím, že všechny ty manažerské Superby a Passaty vás budou na dálnici brzdit. Lehkost, s jakou se tento šestimístný pořízek vyšplhá na dvousetkilometrovou rychlost by byla zarážející i u běžného osobního auta, natožpak u takového autobusu. Papírové zrychlení z nuly na sto za 8.5 vteřiny a maximální rychlost 220 km/h nedokážou věrně vykreslit, nakolik je reálné nabírání rychlosti překvapující. A to se bavíme o čtyřkolce 4Matic, klasická zadokolka je na stovce ještě o více jak půl vteřiny rychleji. Předjíždění na okresce také nedělá velkému Mercedesu nejmenší potíže, prostě sešlápnete plyn až na podlahu, okamžik počkáte, až devítistupňová převodovka vybere ten správný kvalt a pak už si jen užíváte razantní zátah všech 500 Nm, které vás katapultují před pomalejší vozidla. Tohle je hodně příjemný způsob cestování. Ani nevadí, že motor má jen čtyři válce, protože i tak je kultivovanost agregátu naprosto příkladná. Samozřejmě každá legrace něco stojí, takže se připravte na to, že spotřeba se bude nejčastěji pohybovat mezi 9 a 10 na sto. Při lehké noze se to dá stlačit k osmi, při maximálním využívání potenciálu to vyroste až někam ke 12 litrům. 

Radost vám bude dělat i nastavení podvozku, který přesně odpovídá zaměření auta. Véčko je opravdu pohodlné. Nečekejte žádné rány od výmolů či poskakování zádě na nerovnostech. Tohle auto si poradí s nástrahami českých silnic s bravurou, a to mu ještě trochu házely klacky pod příplatkové R19 disky s nápisem AMG. Potěší i skvělá směrová stabilita, díky které není auto nervózní ani ve vysokých dálničních rychlostech. Stejně tak si němečtí konstruktéři dali záležet na odhlučnění, akustický komfort je opravdu na vysoké úrovni, což v této kategorii nebývá zrovna pravidlem. Tohle je první třída se vším všudy. 

Verdikt 

Třída V se opravdu povedla. Až si člověk říká, jestli je vůbec potřeba, aby dodávka byla takhle dobrá. Modernizace vylepšila přesně ty drobnosti, které dříve trochu kazily výsledný dojem. Vrcholná motorizace je pak onou pověstnou třešničkou na dortu, která korunuje celé dílo. Nikdy bych neřekl, že bych mohl být takhle nadšený z obyčejné dodávky. Samozřejmě V300d není auto pro každého a teď trochu narážím na výslednou cenovku. Testované auto vyjde na 2.1 milionu a to prosím bez DPH. Jo, Mercedesy nikdy nebyly levnou záležitostí. Nicméně pokud si to můžete dovolit, najdete-li využití pro tento typ auta a spokojíte se jen a pouze s tím nejlepším nehledě na finance, pak vám třídu V mohu s čistým svědomím doporučit. Lepší dodávku dnes asi neseženete. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 950 cm³
Výkon motoru: 240 koní (176 kW) v 4 200 ot./min
Točivý moment: 500 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Převodovka: automatická devítistupňová
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s
Objem zavazadlového prostoru: 1030l 
Pohotovostní hmotnost: 2145 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,6 l/100 km
Cena s danou motorizací a výbavou: 2 189 062 Kč bez DPH (výbava Avantgarde)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
29. října 2019, 18:12
0

Škoda, že v porovnání s US minivany je skoro asi tak 2x dražší, víc dodávkoidní, trochu se do toho leze a rozvržení interiéru má taky své rezervy. Přitom ten diesel není až tak přesvědčivě úspornější. Ale ta dynamika potěší...

reagovat
Sob95
29. října 2019, 19:12
0

Páni, tady ten karbonový dekor vypadá pěkně, což se u mnoho dalších aut říct nedá. Za ty peníze, ale raději verzi Marco Polo nebo VW Californii. Tenhle šestimístný luxus se hodí maximálně na přepravu mezi hotelem a letištěm..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem