logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Technika

Lexus LFA: Japonský svatý grál, část třetí

Ve své době nepochopený, dnes velmi ceněný supersport vymykající se všem pořádkům. Znáte jeho historii?

V minulých dílech jsme si probrali techniku, která dělá z Lexusu LFA z mého pohledu ten nejúžasnější supersport všech dob. Dočetli jste se o vysokootáčkovém motoru a neuvěřitelně propracovaném šasi i podvozku, ale dnes se podívejme na to, proč LFA ve své době zůstalo nepochopeno a jak se s takovým autem dnes žije. 

Zdroj: Lexus

Jak jsme si řekli v minulých dílech, vývoj LFA započal v roce 2000, v době, kdy se na trh chystalo Ferrari Enzo, potažmo sourozenecké Maserati MC12, a Porsche Carrera GT. V roce 2005, kdy už byl vývoj v podstatě u konce, však došlo k obratu a vývojový tým musel začít v podstatě znovu s vývojem kvůli změně materiálu šasi z hliníku na karbonová vlákna. Z mého pohledu jde o ten zásadní důvod, proč Lexus později pro LFA hledal odbyt těžko, ale o tom později.

Druhý koncept z roku 2007. Zdroj: Lexus

V roce 2007 Toyota představuje druhý koncept LF-A, který měl aerodynamičtější karoserii a již takřka dokončený interiér.

Prototyp z roku 2008 na čtyřiadvacetihodinovce na Nordschleife. Zdroj: Lexus

O rok později, v roce 2008 se na startovním poli čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu objevuje prototyp LFA s týmem Team LF-A. Ambice vyhrát snad neměl nikdo, šlo hlavně o zatěžkávací test již takřka finálního vozu a doladění podvozku, a tak 121. místo nikoho nepřekvapí. 

Prototyp LFA z roku 2009. Zdroj: Motortrend

Následující rok již v podstatě finální auto jde do souboje ostřeji. Za volant sedá kromě dalších také legendární Morizo, Akio Toyoda, tou dobou ještě viceprezident Toyoty, pod záštitou Gazoo Racing. Ani v roce 2009 však LFA nesbírá ocenění, celkově 87. místo je však podstatně lepší výsledek.

Zdroj: Automotive News

Na podzim roku 2009, ke dvacátému výročí založení značky Lexus, Akio Toyoda na Tokijském autosalonu oznamuje produkci Lexusu LFA. Prodej vozu s limitovanou výrobou 500 kusů se spouští vzápětí, kvůli přeprodejcům Lexus dokonce připravil pro severoamerický trh leasingový program s odkupem po dvou letech, a Lexus si zákazníky vybírá sám. 

Zdroj: Lexus

LFA si zákazníci mohli nakonfigurovat v takřka 30 miliardách možných kombinací. Na výběr bylo ze třiceti barev (z toho pět si jich žádný zákazník nevybral), ale tím možnosti individualizace teprve začínaly. Zákazníci si vybírali barvu kůže nejen na sedačky, ale i volant, koberec, brzdové třmeny a další. Říká se tak, že každé LFA je naprostý unikát, a i když 157 z těchto unikátů jezdí v typické Pearlest White bílé perleti, každé má naprosto jiný interiér. 

Zdroj: Lexus

Jenže zákazníci se neženou. LFA totiž zůstalo nepochopené a mnoho vozů zůstalo na showroomech značky stát s cenovkou i po konci výroby v roce 2012. Proč?

LFA bylo drahé. Hodně drahé. Přesněji stálo 375 tisíc dolarů. Například Ferrari 458 Italia začínala na 240 tisících dolarech, měla neméně působivý osmiválec, navíc znatelně modernější dvouspojkovou převodovku, vypadala jako Ferrari a hlavně – měla ten znáček se vzpínajícím se hřebcem na kapotě. LFA bylo prostě příliš drahé na to, že to byl Lexus, navíc limitovaná výroba znamenala, že vidět jedoucí LFA bylo, a dodnes je, takřka nemožné. Lexus tak leasingový program nakonec zrušil a všichni zájemci si vůz mohli koupit za hotové, ale i tak jich spoustu zůstalo viset na skladech. Občas se dodnes objeví zprávy, že se někde prodalo zbrusu nové LFA, naposledy jsem takovou zprávu postřehl minulý rok z Austrálie – kvůli předpisům bylo nutné vůz již zaregistrovat. 

Zdroj: Lexus

Lexus zamýšlel LFA jako takový svůj halo car, vrchol nabídky, který by měl zákazníky přimět k nákupu i plebejštějších modelů značky. Jenže LFA v podstatě nikdo neznal, auta nikdo kvůli vysoké cenovce, slabému odbytu a malému počtu vyrobených kusů nebylo vůbec vidět – a aby LFA fungovalo jako halo car, musí ho znát široká veřejnost. Pokud by automobilka přistoupila k hromadnější výrobě (a nižší cenovce), pravděpodobně by LFA mohlo mít větší úspěch. 

Zdroj: Lexus

LFA se dočkalo i speciálního okruhového balíčku Nürburgring Package pro zvýšení prodejů. 64 vozů tak továrnu opustilo s deseti koňmi navíc, přeprogramovanou převodovkou umožňující rychlejší řazení, aerodynamickými doplňky exteriéru, přepracovaným podvozkem a na kolech z hořčíkové slitiny.

Zdroj: Carbuyingtips.com

Postupem času však LFA dozrálo a dnes se těší velké oblibě mezi sběrateli. Nyní každé LFA, které se dostane do aukce, pomalu trhá rekordy. Na nedávné aukci LFA s balíčkem Nürburgring pokořilo 1,65 milionu dolarů. Zdálo by se tak, že s LFAčky nikdo nejezdí, ale najdou se i tací majitelé, kteří s LFA najezdili už statisíce kilometrů, a podle všeho jde i v případě ručně stavěného supersportu o klasický Lexus – spolehlivý, dobře zpracovaný a příjemný na ježdění.

Zdroj: Lexus

I auto, které stojí celé roky v garáži, potřebuje servis. LFA se však neservisuje u klasického dealera Lexusu, pro Evropu je servis v Kolíně nad Rýnem, kde se nachází Gazoo Racing. Během velké servisní prohlídky mechanici odkrytují celý podvozek a veškeré spoje musí zkontrolovat. Práce na LFA není úplně nejjednodušší, neboť motorový prostor je velmi těsný, a sebemenší problém vyžaduje motor ven. Třeba pro výměnu oleje je pět výpustních šroubů, aby vytekl olej i z rezervoáru pro mazací systém se suchou klikovou skříní. V případě, že dojde na LFA k nehodě, Lexus vyrábí náhradní karosářské díly přímo na míru danému autu, nic není na skladě jako u běžného vozu. 

Zdroj: Lexus

Závěr

Lexus LFA má spoustu chyb. Převodovka byla už v době zahájení prodejů zastaralá, dnes však může mít svou výhodu v podobě ryzosti a neurvalosti řazení (čti – umí kopat jak rozzuřený býk). Je drahé, sebemenší nehoda jej odstaví na dlouhou dobu v servisu kvůli dlouhým dodacím dobám na míru vyráběných náhradních dílů. Ale stačí si jej poslechnout nastartovat a vytočit neuvěřitelnou strojovnu pod kapotou, a vše je jedno. Stačí se na něj podívat, na složité křivky po karoserii, na působivé nádechy pro brzdy, na veškerou aerodynamickou výbavu vozu, aby vás naprosto oslnilo. LFA je možná to nejúžasnější auto, co kdy opustilo japonské břehy. Pro mě už LFA není auto, ale umělecké dílo na čtyřech kolech, opravdový automobilový sen. Možná ve své době šlo o naprostý propadák, ale věřte mi, že kdybych mohl, dám mu přednost před čímkoliv jiným. Pokud jej máte doma v garáži (a že v ČR aspoň jedno LFA máme), prosím pěkně, nechte mě se jím aspoň jen pokochat a poslechnout, jak dokonalý stroj nám Toyota přinesla.

Zdroje

https://lfa-registry.com/production-numbers.php

https://mag.lexus.co.uk/how-to-service-a-lexus-lfa/

https://supercarnostalgia.com/blog/lexus-lfa?rq=lexus

https://mag.lexus.co.uk/untold-history-of-the-lexus-lfa/

https://www.lexus-lfa.com/

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

afro-r1
03. 5. 2024, 07:55 1 reagovat

Nemci maji prislovi o ponechani kostela ve vesnici. (U nas klasicke vseho s mirou)
Tady to dotycni tak trochu prestrelili a udelali neprovozovatelnou kosmickou raketu. Asi jako Veyron. Takze vetsina stoji v garazich jako nebankovni investice a majitele hreje pocit, co vsechno by mohl, pokud...
Jenze pokud na neco nesezenu (lehce) nahradni dily, nebo mi jej opravi na jedinem miste v Evrope, tak se clovek jede projet nejakym "obycejnejsim" supersportem a LFA necha stat v garazi.
(muj nazor)

fortress
03. 5. 2024, 08:01 0 reagovat

Pána co má LFA znám, už s tím akorát jezdí do servisu aby měl štempl a skoro nejezdí (ale jezdil).

Wakantanka
03. 5. 2024, 16:36 2 reagovat

Na rovinu? Chýba tomu jedno jediné. Taký vizuálny WAU efekt aký malo svojho času Coutach, Testarossa či GT 30. Proste aby z toho na prvú dobrú solventný kupec padol na zadok a aby si malí chlapci lepili plagáty na posteľ. A toto sa aj napriek rafinovanosti v detailoch proste nepodarilo.

Sato
03. 5. 2024, 23:46 0

gt 40? Ale samozrejme souhlas

Wakantanka
05. 5. 2024, 12:04 0

Sorry preklep, samozrejme že GT40 :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte