logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Legendární osmiválec od Bentley po téměř šedesáti letech skončí

Ačkoliv jsou u Bentley již řadu let běžnější osmiválce a dvanáctiválce od Volkswagenu, stále zůstává v nabídce poslední mohykán s objemem 6 ¾ litru. Ne však na dlouho.

Může se to zdát neuvěřitelné, ale původní osmiválec od Bentley je téměř šedesát let starým dílem. První motor ze série „L“ sahá do historie až k roku 1959, a i když se tenkrát jednalo o menší objem 6,2 litru a pochopitelně vybavený zcela jinou technikou než dnes, mají motory pár věcí společných. Například dodnes disponují totožnými vzdálenostmi mezi středy jednotlivých vrtání. Blok je také stále vyráběn z hliníku, což už je dnes sice poměrně běžné, ovšem před takřka šedesáti lety to bylo dost terno.

Většina parametrů a komponent motoru se ovšem změnila k nepoznání. Na současné verzi naleznete vedle samozřejmého vstřikování taky dvě turbodmychadla, variabilní časování ventilů, pokročilou elektroniku s deaktivací válců a mnohé další technologie dneška. Asi taky proto má současný motor 505 koní, kdežto původní měl zhruba 200.

Jenže dnes legendárnímu osmiválci zvoní hrana. Poslední motor, který si Bentley vyrábí samo, je osazován do jednoho jediného modelu, a sice vrcholného Mulsanne – posledního vozu, jenž nestojí na platformě mateřského Volkswagenu. Flying Spur, Continental i Bentayga jsou nejen založeny na německé platformě, ale používají i motory sdílené s VW či Audi. Konkrétně se jedná o bi-turbo osmiválec o objemu 4 litrů, a bi-turbo W12 o objemu 6 litrů.

A nyní vyšla na světlo ona trochu očekávaná, ovšem smutná informace. Sotva skončí současná generace Mulsanne, skončí s ní i osmiválec o objemu 6 ¾ litru. Další model bude mít s nejvyšší pravděpodobností platformu od Volkswagenu a dostane dvanáctiválec, pravděpodobně W12 opět od Volkswagenu. Alespoň že máme jistotu, že je tato budoucnost ještě cca pět let vzdálená. Mulsanne prošlo na nadcházející rok drobnou obměnou, což znamená, že jej Bentley v nejbližší době nevyřadí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Nezn.uživatel
30. 5. 2016, 15:15

Je to smutné čtení. Některé tradice by neměly jen tak zmizet v propadlišti dějin. Když si tenhle článek člověk přečte, tak si říká, co vlastně ještě z téhle starobylé a noblesní značky zbylo, když je pod vším podepsaný VW. Ach jo. :-(

0
Viper
30. 5. 2016, 15:51

Bohužel, unifikace hýbe světem. Bentley už je prakticky Německé auto, ale lidem to nevadí, protože zásadní je pochopitelně cena. Vždyť se stačí podívat, kolik jezdí Continentalů. Z pohledu tradice je to samozřejmě špatně, ale z pohledu praktičnosti a výrobních nákladů to holt dává smysl.

0
Joska
30. 5. 2016, 17:00

To je samozřejmě pravda. Pakliže rozhoduje počet prodaných vozů, nelze se podobnému rozhodnutí divit. Optikou nákladů je rovněž velmi náročné držet se unikátního řešení, které relativně malý počet vozů prodražuje. Přesto všechno se domnívám, že je to rozhodnutí špatné, protože jak píše kolega výše: Co tedy vlastně ze značky zbylo? Proč na ní koncern za nemalý příplatek pase svoji tuctovou mechaniku? Kdo jsou její zákazníci, pokud jim to nevadí? A co se stane, až se relativní cenová a výrobní dostupnost omrzí? Mno, jsem zvědav, jaké odpovědi budoucnost přinese.

0
BobAsh
31. 5. 2016, 00:35

A kolik si myslíte, že bude těch zákazníků, kteří chtějí ve svém Bentley mít 6 3/4 litre V8 kvůli tradici a dali by mu přednost před V12, která bude nejspíše výkonnější i kultivovanější?

Tradice jsou fajn, ale 60 let starý motor nemůžete udržet ve výrobě věčně.

0
Joska
31. 5. 2016, 22:42

Chápu, co říkáte, protože jsem to napsal také. Nicméně pokud si značka podobného věhlasu kvůli snížení nákladů neuchová žádnou charakteristickou konstrukční spécii, respektive je v zájmu zvýšení profitu nahrazena (s)prostou koncernovou mechanikou, přestává jako taková postupně ale jistě existovat. Pokud si někdo nechá nalhat, že si kupuje pravý Bentley, přestože má motor W12, který tato značka nikdy nepoužívala, a nadto je současně k mání v takových vozech, jako byl Phaeton nebo A8, potom to svědčí o jeho nevzdělanosti. A právě na ni se dnes v automobilovém průmyslu velmi často hřeší. Pod tíhou přesně cílených marketingových frází lidé rádi podlehnou dojmu, že si mohou dovolit něco, nač pravděpodobně nemají, a že dostávají něco, co s tím ve skutečnosti má jen pramálo společného. Prostě a jednoduše, pakliže by znali její historii a měli k ní skutečnou úctu, taková auta by nekupovali. Samozřejmě, držet ve výrobě 60 let starý motor je extrém, který je stejně přitažlivý jako šokující, ale pokud se bavíme o okřídleném B, nemělo by mít svůj vlastní nový motor? Když zůstaneme v koncernu, jakto že jej má třeba Aventador? Ano, je sice významně ovlivněn mateřskou značkou Audi, alespoň mu však v dobré víře mohu věřit jeho srdce a mám snahu vnímat sdílení některých méně viditelných dalších součástí jako přínosné, jakkoliv se mi stále trochu příčí. Zato Bentley s prakticky kompletní technikou Volkswagenu už nemohu věřit nic a lesy dřeva a stáda kůže na tom příliš nezmění. Z těchto důvodů bude pro mě Mulsanne posledním v poměrech koncernu přijatelným vozem své značky.

0
BobAsh
1. 6. 2016, 03:19

Správný purista značky Bentley by se nikdy nesmířil s V8, protože Bentleye W. O. véčkové motory neměly a cokoliv po éře W. O. Bentleye už je prostě špatně...

Vývoj úplně nového motoru je pro tak malou automobilku jako Bentley už nákladově naprosto mimo, Aventador tu V12 má taky nejspíš proto, že vychází z něčeho jiného. Pokud bude výsledek na stejné úrovni jako Ghost nebo Phantom, tak si asi nebudu úplně stěžovat. Taky bych radši 6 3/4 litre V8, ale to by potom muselo Mulsanne stát milion liber...

0 reagovat
Mírus
30. 5. 2016, 20:22

Můj názor: Na tradice a sentiment se v byznysu hraje jenom potud, pokud to vynáší. Udělají si průzkum, jestli to jejich zákazníky vůbec ještě zajímá, spočítají plusy mínusy a tradice i u tradiční značky jde do koše. Je spíš s podivem, že tento motor nestopli už dávno - jako BMW u RR.

0 reagovat
Irwinek
30. 5. 2016, 20:57

Tak to abych si nějaký koupil do zásoby :-D
Mám tyhle staré monumenty rád, možná i proto, že jsem byl kdysi v Grove v motorárně a byl jsem nadšen. Ten motor vyráběli lidé :-D

0 reagovat
Adam
31. 5. 2016, 22:42

Tohle mi tolik nevadi. Jako ze tam to "zmrdsky" VW prestane davat obstarozni V8 a misto toho tam pude W12.... To se da prezit.
To mi principielne daleko vic vadi turbeni u 911 a v podstate 458

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte