načítám data...

Lamborghini Estoque: Lambo na každý den

20. listopadu 2022, 15:00 6 komentářů Lukáš Naske Historie

Těsně před SUV Urus zkoušelo Lamborghini převézt čtyři cestující v supersedanu. Nádherný koncept se ale do sériové výroby nedostal. Vzpomínáte si na něj?

zobrazit celou galeriiFoto:   wheelsage.org

Určitě všichni znáte začátky značky Lamborghini. Spor, ve kterém se v roce 1963 hádali Enzo Ferrari a  Ferruccio Lamborghini  o kvalitě vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku, je legendou. Výrobce traktorů, který si stěžuje na spojku u svého Ferrari 250 GTO (ano, dnes je to jedno z nejdražších aut světa) a odchází nespokojený, dává značce Lamborghini nový směr. Od té chvíle už to není pouze výrobce zemědělské techniky, ale přidává k ní výborná sportovní auta, která budou nejen konkurovat těm nejzvučnějším značkám, ale budou i auty na plakátech v dětských pokojích po celém světě.

Lamborghini na začátek přetáhne pár šikovných lidí rovnou od Ferrari, vyvíjí dvanáctiválec a hned rok po založení představuje model 350 GT, později 400 GT a už v roce 1965 ikonický model Miura. Auto je fenomenální a přichází s ním i obchodní úspěch. Během šesti let výroby si najde majitele celkem 764 aut. Nezdá se to tolik, ale v té době to byl pro takto drahé auto velký úspěch. V roce 1971 nastupuje model Countach, potom Diablo, Murciélago, Gallardo… I když to značka neměla vždy lehké a od osmdesátých let několikrát změnila majitele, každé z těchto aut se stává doslova ikonou své doby.

Všechny vozy této značky pojí velké množství společných rysů a jedním s nich je, že jsou všechny dvoudvéřové. Ale co když chce fanda značky používat své Lamborghini každý den a alespoň občas vézt i třetího pasažéra? Ano, byl tu pokus s výrobou terénních vozidel řady LM, přičemž LM002 se skutečně dostal do sériové výroby, ale to jen tak trochu na okraj. Automobilka po pár experimentech na konci sedmdesátých let (Espada, Jarama, Urraco) drží striktně dvoumístné koncepce s motorem uprostřed. Další pokus o změnu přichází až v novém miléniu.

Je rok 2008 a Lamborghini na autosalonu v Paříži představuje svůj první sportovní čtyřdveřový vůz v historii – model Estoque. Tento sedan na sebe strhává velkou pozornost a ihned se stává hlavní hvězdou celé výstavy. Auto dostává velmi kladné reakce přímo od potencionálních kupců a svět se hned začal ptát, jestli se bude vůz opravdu vyrábět. Soudobý šéf Lamborghini Stephan Winkelmann přiznává, že pokud by se měl vůz dostat do sériové výroby, nestane se tak dřív než za čtyři roky.

V té době běžela v italské Boloni výroba dvou modelů – Murciélago a Gallardo. Estoque měl šanci přilákat ke značce úplně nový okruh kupců a navýšit tak prodeje. V Lamborghini věřiii tomu, že budou prodávat přibližně tři tisíce těchto sedanů ročně. To by více než zdvojnásobilo prodeje celé značky a Estoque by tvořil až 65 % všech prodaných vozů s rozzuřeným býkem ve znaku.

V Lamborghini zachovali i tradici pojmenování modelů podle býčích zápasů – jméno Estoque se dá totiž volně přeložit jako meč matadora. Koncept byl často oceňován i za svůj umírněný vzhled. Samozřejmě to musíme vztáhnout k ostatním vozům značky. Estoque přebírá přední část s velkou inspirací z právě připravovaných modelů Reventón a Aventador, ale přichází před nimi. Boky auta postrádají výrazné prolisy a také obrovské nasávání vzduchu před zadními koly, které jsou  pro tuto značku tak typické. V autě s motorem vpředu ale logicky nejsou potřeba. Koncept je později často přirovnáván třeba k Astonu Martin Rapide.

Pohonnou jednotku přebírá Estoque z Gallarda – jedná se tedy o 5,2litrový desetiválec, který pohání všechna kola. Počítalo se prý ale i se zástavbou dvanáctiválce a později i případně hybridních V8. Dokonce jsem našel i zmínku o dieselu, ale to automobilka nikdy nepotvrdila. Rozměry jsou úctyhodné: 5,15 metru délky, 2 metry šířky a jen 1,35 metru výšky. S rozvorem 3,01 metru je zajištěný i plnohodnotný prostor pro zadní cestující, kteří si mohou pohodlně posedět v agresivně tvarovaných sedadlech. Předek interiéru pak nese velké množství prvků z produkčních aut. Právě na zpracování interiéru můžete poznat, že se nejedná o nějaký koncept daleké budoucnosti, ale že jde opravdu o auto, které se reálně připravovalo do výroby. Nejsou tu nějak divně uchycená „plovoucí“ sedadla, přehnaně velké displeje, zajíždějící volant, protisměrně otevírané dveře, chybějící B sloupek a podobné blbosti. Celý interiér vypadá, jako by se mohl zítra montovat do sériového vozu.

A takový byl původně i záměr – se sériovou výrobou se prostě opravdu počítalo. Jenže tou dobou už je pár let ve vývoji také Porsche Panamera. Koncern VW ale nemohl financovat a představit najednou dva navzájem konkurenční supersportovní sedany. Musí si tedy vybrat, a jak už dnes víme, Panamera byla vítězem. Pomohlo, že Porsche pár let předtím začalo prodávat velmi úspěšné SUV Cayenne, které značce přineslo finanční stabilitu.

V Lamborghini se vzdávat nechtějí a ještě tři roky po představení konceptu tvrdí, že o sériovou výrobu usilují. Vše ale skončilo pouhými prototypy. Některé designové prvky přebírá v roce 2010 představený Aventador a zákazníci tak dál jezdí v pouze dvoumístných autech. To se pak reálně mění v roce 2018 s nástupem SUV se jménem Urus. O něm si můžeme myslet mnoho věcí, že se ke značce nehodí, pošlapává tradice nebo i o jeho majitelích. Pravdou ale je, že stejně jako Cayenne u Porsche přináší Urus okamžité zvýšení prodejů. Právě jeho zásluhou čísla každým rokem trhají rekordy a toto SUV tvoří přes 60 % dodaných aut. Čtyřdveřový sedan tak značce stále zůstává zapovězen a vzhledem k trendům, které teď v automobilovém světě jsou, to vypadá, že to tak nadlouho i zůstane. Jedinou možností je tak pořídit si model Estoque od Hot Wheels. Bohužel.

Jak se vám koncept Estoque líbí? Věříte, že by byl prodejně úspěšný a mohl by žít vedle Panamery?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wa
Wakantanka
20. listopadu 2022, 18:14
-1

Žiť vedľa Panamery by mohol, rovnako ako vedľa seba žijú 911 a Aventador či Cayman a vtedy Gallardo. Toto auto mierilo do inej cenovej. Otázne je či by si našlo tých 3000 predpokladaných kupcov ročne a či by bola nádej na ďalšiu generáciu. A tu si myslím že ďalšia generácia by už nebola. Jedine tak plne elektrická čo teoreticky môže dávať šancu na reinkarnáciu tohto konceptu. Akurát mám pocit, že full EV niečo už nebude tak full Lamborghini.

reagovat
sheogh
21. listopadu 2022, 03:16
1

Nadherne :-)

reagovat
beastar
21. listopadu 2022, 08:50
2

Vedle Panamery by záleželo na ceně. Z toho by taky potom vycházelo zda se jich prodá alespoň tolik, co dnes Uruse. Každopádně neuvést to na trh společně s Porsche byl dobrý tah. Podle mě.

Byla to složitá doba. Na takové auto s tímhle znakem nebyl nikdo připraven. Navíc konkurence bylo dost a v podstatě všechna by bývalá byla asi levnější. O tom jak náročné je konkurovat v téhle kategorii můžeme by mohli v Maserati povídat. QP má vlastně několik slabin ale jedna z nich je nemožnost dostat se na ceny konkurence, servis plus koupě. Vlastnictví vrcholových modelů konkurence je prostě zajímavější. Věřím že Lambo by na tom bylo podobně. Prodeje v EU do tisíce aut ročně... Maximálně.

Jinak je to prostě povedený. Specifický. Škoda že doba tomu odůvodnila před lety. A Urus z pohledu byznysu dává větší smysl. Tohle je ovšem elegantní a jiné.

reagovat
Wa
Wakantanka
21. listopadu 2022, 20:38
0

Tak Lambo by bolo tutti o dosť drahšie ako Panamera. Plánovaný objem produkcie by zaručil určitú exkluzivitu. 1000 áut v Európe by bol veľmi slušný počet. Amerika, Čína, Japonsko a blízky východ by zrejme tých 2000 kusov ročne tiež rozobrali.
Toto by bol priamy konkurent jak cenou tak exkluzivitou k AM Rapide s puncom spoľahlivosti od VW group.

Karel TB
21. listopadu 2022, 17:20
0

Dobře si ho pomatuju, moc se mi líbil, stejně jako se mi líbil a doteď tajně sním o Rapidu. Ten umírněnější design je to, co mi sedí.
BTW prapůvodní koncept Lamborghini nebyly WOW auta, ale 4 místná GT. Velký motor, klasická koncepce, pohodlí a rychlost pro 4. Po 350/400 přišlo Islero, jeho nástupce byla Harama. Obě tato auta používal pan Lamborghini osobně a intenzivně jako daily - to byl jeho vkus. Ke konci měl samozřejmě ztaky svoji soukromou (bílou) Countache, ale to už nebylo tak úplně daily...

reagovat
martin_100
22. listopadu 2022, 16:12
0

Je to krásný auto. Škoda že dostala zelenou obludná Panamera. S tutim by byl svět mnohem hezčí místo k životu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Toyota Aygo pro mechanika NOVÉ BRZDY K AUT 2006
Toyota Aygo pro mechanika NOVÉ BRZDY K AUT

2006 rok výroby
67 koní výkon
999 ccm objem

Ford F150 5.0L V8 | Camper Special 1989
Ford F150 5.0L V8 | Camper Special

1989 rok výroby
188 koní výkon
4 942 ccm objem