načítám data...

Koncepty vs. realita: další zklamání

15. června 2021, 23:05 6 komentářů Honza Stacha Historie, TopX

Do prvního dílu se vše nevešlo. Máme tu ještě pět aut, která nebyla tak dobrá jako jejich koncepční předchůdci, zkrátka zklamala. Ale je tu i jedno, u kterého si nejsme tak jisti, jestli byl horší koncept nebo to, co z něj vzniklo...

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: Koncepty vs. realita: další zklamání

U koncepčních studií se s jistou nereálností tak nějak počítá. Dříve měly ohromit návštěvníky autosalonů, které ale už nejsou, co bývaly. Ještě než přišel komunistický koronavir COVID 19, vytrácely se z nich automobilky, protože se jim investice do drahého vystavování (či chcete-li veletrhování) přestávaly vyplácet, nebo mizely dokonce celé autosalony. Úkolem konceptů ale také bývá ukázat a ověřit nový směr značky nebo rovnou konkrétní model, na kterém pracuje. Jenže sériově vyráběný výsledek je nakonec rozčarováním, alespoň oproti nadějím, které vzbuzoval koncept. Jak jsme psali, viníky mohli být účetní, jindy manažeři, kteří se rozhodli změnit zaměření chystaného modelu, anebo finanční situace automobilky, která pak nové auto nějak spatlala. To jsou právě tyto případy, pět zkamání z prvního dílu a nyní tu máme pětici dalších. Přesněji, čtveřici a jeden takový zapeklitější případ.

Chrysler Crossfire

Tento koncept se právem stal jednou z největších hvězd autosalonu Detroit 2001. Vypadal víc než zajímavě, šlo o takové to auto z plakátu, líbivé a ve své době i originální. Ani nevadilo, že šlo o kompaktní kupé. Zajímavé bylo zpředu i z profilu, kvůli čistším proporcím jeho tvůrci použili větší jedenadvacetipalcová zadní kola než přední, která byla o dva palce menší. Další specialitkou Crossfiru bylo dělené přední sklo. Kompresorem přeplňovaný motor o výkonu 275 koní vypadal také slibně, stejně jako manuální pětikvalt a pohon zadních kol. Sériový Crossfire se představil jen o rok a něco později. Efektnímu konceptu se ale tak úplně nepodobal…


Byl takový zvláštně hrbatý a s rozpláclou přídí, ve které se zabydlely úplně jiné světlomety, nyní orientované na šířku. Jeremy Clarkson o tomto novém Chrysleru prohlásil, že z profilu vypadá jak pes, který dělá hovínko. Sériový Crossfire použil techniku první generace Mercedesu SLK (kódově R170) z druhé poloviny devadesátých let a vyráběla ho německá karosárna Karmann. Moc sportovní auto to nebylo, spíš takové zmenšené GT. Ale zůstal mu pohon zadních kol i šestiválec, nyní o objemu 3,2 litru a výkonu 215 koní, v kompresorové verzi SRT6 pak dokonce 330 k. Byl to takový převlečený Mercedes SLK 320 nebo SLK 32 AMG. Tehdy totiž fungovalo nepříliš šťastné spojení koncernů Daimler a Chrysler. V kancelářích si vysnili prodej 30 tisíc aut ročně, ale na tohle číslo se sériový Crossfire nikdy nedostal; ve svých nejlepších letech dosáhl poloviny a nakonec na sklonku roku 2007 skončil s ani ne 80 tisíci vyrobenými kusy. Dnes je to ale docela zajímavá ojetina, svérázné kupátko či ještě o trochu ošklivější roadster klasické koncepce za rozumné peníze.

Jaguar C-XF

V druhé polovině devadesátých let již bylo jasné, že značka Jaguar nemůže dále vyžít ze sice současných aut, která však stylisticky vycházejí z jejích nejobdivovanějších modelů. Jenže ty se představily v padesátých a šedesátých letech. Bylo třeba najít nový designový směr, jít s dobou, zkrátka udělat Jaguary moderními. Vytvořit tvary nástupce modelu S-Type dostal za úkol tým Iana Calluma, který má mimo jiné na svědomí také obdivované tvary vozů Aston Martin DB9 z počátku nového milénia. Výsledný koncept C-XF nadchnul autosalon Detroit 2007. Efektní studie udala nové tvary pro Jaguar jedenadvacátého století. Moderní, dynamické a přitom elegantní, k tomu s detaily odkazujícími na historii značky.

Foto: Jaguar
No a pak se na podzim stejného roku ve Frankfurtu představila toužebně očekávaná sériová verze. Ehm… XF si v rámci možností udrželo své efektní tvary, ale příď doslova „zabilo“ podivnými předními světlomety, které působily trochu jako pěst na oko. Kdyby byly ty polokoule alespoň na spodní straně… Jistě, tou dobou ještě auta běžně nepoužívala prostorově úspornější LED techniku, ale tyhle měly fakt divný tvar. To se změnilo s faceliftem, který přední světla přiblížil obdivovanému konceptu. O žádnou tragédii ale nakonec nešlo, XF bylo moderním a hlavně jízdně vynikajícím autem, i s tím divným kukučem. Zvláště v kompresorové verzi XFR…

Dacia Duster

Tohle je podobný případ jako Renault Captur. Roku 2009 ukázala Dacia na ženevském autosalonu svůj historicky první koncept, navíc vytvořený vlastním rumunským designovým centrem. Samozřejmě, pod dohledem designérů mateřského studia Renaultu. Studie Duster vypadala jako… typická studie, která se svého reálného sériového potomka takřka s jistotou nedočká. Takový úlet prostě značka, specializující se na levná auta, vyrábět nemůže. Proto zarazí, jak je tento koncept nekonvenční. Má jít o křížence MPV a SUV, kompaktního, ale s neobvykle dlouhým rozvorem, jedněmi dveřmi na straně řidiče a dvojicí vpravo, navíc otevíraných proti sobě. To aby byl výtečný přístup do futuristického, avšak praktického a hlavně variabilního interiéru. Zajímavým nápadem bylo třeba sedadlo spolujezdce, které šlo zasunout za to řidičovo a ušetřit tak místo pro převoz věcí.

Nic z toho se do série nedostalo, tedy kromě turbodieselu 1,5 dCi. Logicky. Ale co, nakonec to dopadlo dobře. Sériový Duster nebyl nijak extravagantní, spíš svůj a třeba mě se docela líbí. Takové jednoduché a dříve také na svu kategorii opravdu levné auto, které si na nic nehrálo, což je v dnešním světě velmi přísně se tvářících SUV (přestože v těch menších nakonec nakonec jezdí hlavně lépe zajištění důchodci) skoro až rarita. S Dusterem se na rozdíl od většiny z nich dá jet i do lehčího terénu nebo do lesa. Redukci sice nikdy neměl, tu nahrazovala extrémně krátká jednička, takže bylo lepší se běžně rozjíždět spíš na dvojku. Alespoň tedy u první generace, s druhou jsem ještě nejel. Takové milé, pro Dacii typické řešení…

Nissan Sport Concept

Japonská značka Nissan (dříve Datsun) je v koncepčních studiích docela činorodá, dělá je již od sedmdesátých let minlého století. Starší ročníky možná vzpomenou na klínovitý koncept Datsun 126X, který mělo hodně kluků jako angličáka a mladší na městskou elektromobilní bublinu jmenující se Pivo. Tenhle Sport Concept, představený roku 2005 na autosalonu New York, vzbudil velké naděje. Že by v Nissanu chystali nástupce Sunny GTi-R, homologačního speciálu, který počátkem devadesátých let předběhl Mitsubishi EVO a Subaru STI? Koncept třídveřového hatchbacku vypadal dobře, o jeho technice však automobilka nevypustila žádnou zmínku. Možná ani neměl motor… Podle Nissanu mělo jít o předobraz malého auta pro mladé, které se chystá vyrábět.


Jakpak to dopadlo? Hrůzostrašně. Nebo vlastně nijak. Místo atraktivního hatchbacku pro mladé tu byla… Tiida. Něco zhruba tak lákavého jako koncernový Renault Thalia, ale v hatchbacku. Tady se musím přiznat, že jsem se trošku spletl a nedošlo mi, že se Tiida už skoro rok vyráběla v době, kdy se představil Sport Concept. takže předobraz něčeho nového to úplně nebyl. Omlouvám se. Nicméně na situaci to vlastně nic nemění, když zapomeneme na ten čas. Navíc v Česku se Tiida začala prodávat až roku 2007, dva roky po sportovním konceptu. Tehdy Nissan ve své době poměrně vizionářsky přezbrojoval na SUV za cenu zhynutí zástupců klasických automobilových kategorií a jak to tehdy nebylo obvyklé, pro jistotu sehnal zálohu v podobě pomyslného nástupce hatchbacku a sedanu Almera – Tiidu. Auto, které se vyrábělo v Mexiku a už více než dva roky prodávalo na asijských trzích. Bylo v něm spousta prostoru, šlo o nadstandardně vybavené auto za dobrou cenu, pohodlné, zkrátka okasi – ale podívejte se na něj. Vidíte v něm Sport Concept? Asi ne…Spíš něco vysokého a také vysoce hnusného.

Bentley EXP 9 F vs. Bentayga

Když přišla zpráva, že se na čím dál větší oblibě kategorie SUV sveze také vrcholně luxusní a tradicionalistická značka Bentley, okamžitě se objevily v těchto případech obvyklé názory o rouhání a znehodnocení, až zašlapání legendy. Co na tom, že předválečné závodní Bentleye byly také tak trochu tanky. Ale tohle je přeci jen něco jiného. Auto spíše pro východní trhy, Čínu, Blízký východ, které se jistě bude líbit také v Rusku. Tady jde hlavně o značku a pocit nadřazenosti. Další rána dorazila s představením konceptu EXP 9 F, který měl být v podstatě prototypem sériové novinky. Reakce nebyly zrovna pozitivní, kulantně řečeno. Dokonce i v obvykle konzervativních médiích se objevovaly narážky na vyprazdňování tělních tekutin po spatření předobrazu nového opulentního vozu. Bylo toho tolik, že se snad až vystrašená značka Bentley rozhodla auto přepracovat.

Na výsledek bylo hodně lidí zvědavých. Tím se stala Bentayga. Co k tomu dodat, tohle je asi remíza… Nejsem designér, abych mohl hodnotit, nicméně dle reakcí tak nějak všeobecných ani ta moc krásy nepobrala. Je však patřičně drahá, má ty správné znáčky, krásný interiér (který se líbil všem, hlavně zákazníkům již v konceptu), silné motory a opravdu vynikající nejen podvozkové schopnosti. Ať se nám to líbí nebo ne, auto svůj účel splnilo dokonale a vesele se prodává. Bentayga je od svého představení nejprodávanějším modelem značky, vloni jí patřilo téměř 40 procent prodejů. Takže jestli si o tomto SUV někdo myslí, že je hnusné, může být automobilce srdečně jedno… Že divný design nemusí mít vliv na prodejní výsledky, si koncern VW Group ostatně vyzkoušel již na první generaci Porsche Cayenne.

Zapomněl jsem na něco, co nebylo v prvním ani tomto druhém dílu? Nějaký fascinující koncept, ze kterého se nakonec vyklubalo něco podivného? Diskuse je vaše!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

togi
16. června 2021, 11:00
2

Ten Jaguár je fakt nádherný koncept =-O

reagovat
ransom
16. června 2021, 12:27
17

To mi docela připomíná moje vlastní e-mailový koncepty!
Napíšu si nejdřív takovou kostru, kolem které si rozložím budoucí jednotlivé věty a odstavce, které tam chci určitě mít:
"Zasraný kreténi..." "Na takovýhle služby se vám můžu..." "Kdo si kurva myslíte, že..."
(Jo! To je vono! Já si na hlavu kálet nenechám!)
Pak se to už jen malinko upraví, doplní se nějaká ta vata, upraví se slovosled, provede se poslední jazyková korektura, a:
"Dobrý den, dějuji za zásilku..." "... rád bych se ještě zeptal, zda by bylo možné..." "... dějuji převelice a jsem s úctou tenaten."
Hotovo!

reagovat
PlusOne
17. června 2021, 10:35
1

Jaguar XJ220, koncept z roku ´88 byl původně dvanáctiválec, čtyřkolka, a měl nahoru otvírané dveře. Nic z toho se k zákazníkům, kteří na auto zaplatili zálohy, nakonec nedostalo, a měli tak oprávněně pocit, že byli podvedeni. Auto taky bylo o kousek kratší.

reagovat
Le
Leo
17. června 2021, 18:48
0

Akorát ta cena zůstala. Vzpomínám si, že jsem se na něj chodil koukat do Vodičkový a jestli se nepletu tak stál v korunách 20 mega.

ro
rock
17. června 2021, 12:11
1

Tak třeba
koncept Plymouth Pronto Cruiser -> realita Chrysler PT Cruiser

reagovat
ro
rock
17. června 2021, 12:32
0

Aston Martin DBX koncept -> Aston Marin DBX

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem