reklama
načítám data...

Kia Soul 1.6 T-GDI: Splašená krabička

Na ostré hatchbacky už jsme si zvykli. Co ale ostrý crossover? Má smysl chtít 204 koní ve zvýšené stylovce určené do městských ulic?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Soul 1.6 T-GDI: Splašená krabička

Lidská touha po síle a rychlosti je nepřekonatelná. A u motoristů se projevuje tím, že ať si vyberete téměř jakoukoliv kategorii automobilu, najdete od ní i rychlejší nebo snad “sportovnější” variantu. Je tak poměrně nevyhnutelné, že nás s příklonem typického řidiče ke zvýšeným vozům čeká také éra ostrých SUV a crossoverů. U luxusních značek tu už vlastně je – modely jako BMW X5M, Porsche Cayenne GTS nebo Audi SQ7 už vídáme na silnicích celé roky. Přichází čas, kdy se něco podobného začne objevovat u dostupnějších vozů?

Nejspíše je to nevyhnutelné a logické. Puristům bude taková idea nepochybně připadat jako svatokrádež, ale udělat v 70. letech sportovní auto z hatchbacku s pohonem předních kol nebylo o moc jiné. A pokud by jednou z definujících vlastností sportovního auta měla být zábava za volantem, může být sportovní verze crossoveru či SUV zajímavým řešením problému poslední doby, kdy se běžná auta stala často až příliš rychlá, než aby mohla být (v běžném tempu) zábavná. Přidejte trochu hmotnosti, zvyšte těžiště a rychlá jízda bude hned větší výzvou, pocit rychlé jízdy intenzivnější.

Mohla by být dvěstěkoňová Kia Soul jedním z prvních zástupců nové kategorie? Přinejmenším papírově pro to má ideální předpoklady. Crossover bez terénních ambicí (Soul si dokonce ani neobjednáte jako 4x4), ale se slušnou porcí stylu, který dostal přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 204 koní a k ní řadu vizuálních doplňků a vylepšení ve stejném duchu, na jaký jsme zvyklý právě u hot hatchů a jiných ostrých verzí – červené doplňky, výraznější mlhovky, červeně prošívaný volant se zploštělým spodkem. Detaily, které navozují “dravější” dojem.

reklama

Ale aby se ze Soulu stal skutečný “hotover” (což je asi slovo, které by nemělo existovat), potřeboval by něco víc než jen rychlost v přímce. Měl by mít schopnost vás za volantem pobavit, měl by se s nadšením vrhat do zatáček a požitek z jízdy by měl být na prvním místě. Tady může vyvolat jisté podezření přítomnost automatické převodovky bez možnosti řazení pádly, a podvozek nepříliš odlišný od toho standardního.

A skutečně – když do Soulu nasednete a vyrazíte, nevyvolá ve vás nějak intenzivní pocit “sportovnosti”. Jeho podvozek je spíše měkký a komfortní než tvrdý a agilní. Řízení nijak zvlášť ostré. Motor nevydává nijak intenzivní zvuk. Zato však dostanete spoustu výbavy (u nejvyšší verze 1.6 T-GDI si můžete připlatit jen za lak) a až překvapivě příjemný a hodnotně působící interiér. Ještě před pár lety by to u korejské značky působilo nepatřičně, ale teď už jsme si docela zvykli, že Kia může přinášet nádech luxusu. Závan sportovnosti přináší snad jedině volant, který je nejen opravdu hezky zpracovaný, ale především skvěle padne do ruky. Jinak vás zaujmou spíše detaily jako vnitřní kliky dveří ze skutečného kovu.

Když se se Soulem vrhnete do zatáčky, dojem se potvrdí. Tahle krabička není ostrá ani sportovní – dává důraz spíše na pohodlí než na rychlost a v zatáčkách se naklání víc, než by asi odpovídalo představám o “ostrém crossoveru”. Vlastně jezdí spíš jako normální crossover do města. Jenom má silný motor.

Ale možná jsme se na to celou dobu dívali špatně. Opravdu si lidé kupují ostré hatchbacky, sedany a kombíky kvůli tomu, že jsou zábavné? Co když si je vlastně kupují spíš proto, že jsou prostě jen rychlé? V našem “údolí benzínových hlav” je rychlost a zábava často totéž a možná máme občas trochu sklony zapomínat na ty, které řízení nezajímá coby forma umění či sportu, ale jako prostředek k přepravě z místa na místo, kterou je potřeba vykonat co možná nejrychleji.

Co když patříte mezi lidi, kteří si rychlé auto kupují zkrátka kvůli tomu, že je pro něj snazší udržovat ostřejší tempo na dálnicích nebo státovkách, a především kvůli snazšímu předjíždění? V tomto ohledu není Soul o mnoho horší než váš typický hot hatch – i když by sedmikvalt DCT mohl být rychlejší a motor nepůsobí nikterak explozivně, je to za většiny okolností velmi rychlý vůz.

Takže tu z typických vlastností hot hatchů zůstala zachována rychlost v přímce, dravější vzhled a jistá exkluzivita a pocit výjimečnosti. Není vlastně tohle to, proč si většina majitelů rychlá auta kupuje? A můžeme důvodně předpokládat, že zájemci o rychlý crossover budou mít “řidičskou zábavu” ještě o něco níže na seznamu požadavků.

Vydají se ostré verze crossoverů všechny podobným směrem, nebo tu budeme mít i ostré nazvedané krabičky jezdící na sportovních podvozcích? To je zatím těžko odhadovat, i když touha části řidičů zahodit svoje pohodlí i zubní plomby je neodolatelná a dá se očekávat, že sportovních podvozků ušetřeni nezůstaneme. Ale rychlý crossover v této podobě dává vlastně až překvapivě velký smysl.

reklama

Verdikt

Od svého uvedení na trh se Kia Soul příliš nezměnila. Stále je to sympatická krabička, která nabízí svůj nezaměnitelný hranatý styl a slušné pohodlí čtveřici cestujících, pokud si s sebou nevezmou příliš zavazadel. Teď ale vypadá ještě o něco hravěji, interiér získal na kvalitě a pod kapotu se nastěhoval motor, se kterým se dá Soul považovat přinejmenším v přímce za rychlé auto. Chcete-li, můžete si ho představit jako dostupnějšího a méně “retro” konkurenta pro Mini Countryman. Což při zhruba poloviční cenovce není věru špatný výsledek…

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 591 cm 3 
Výkon: 204 k v 6 000 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1 500 – 4 500 ot./min
Převodovka: automatická sedmistupňová (dvouspojková)
Provozní hmotnost: 1.364 kg 
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 7,8 s 
Kombinovanáá spotřeba (udávaná): 6,9 l/100 km
Cena (1.6 T-DGI): 564 980,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

krab
15. května 2017, 09:10
0

Zajímavý Vojto. Na úvodní fotce vidím jakousi Kia, ale sehnal si atypickou zajímavou verzi. Spíš než s Countrymanem by se to dalo srovnat s Yeti 1,8 TSI DSG, i když Yeti už se vlastně přestává nabízet. Soul teda taky není už zdaleka novinka...

Ještě by možná čtenáře zajímalo jestli je to v reálu v provozu relativně OK ve spotřebě paliva. Právě mě hodně překvapila (negativně) 1.8 TSI 180k motorizace a to jsem to netrápil vážně rychle. Kombinovaná 6.9 u tohoto zní dost podezřele málo :)

reagovat
Franz Kafka
15. května 2017, 14:14
0

Já se podle verze těšil na další pure driving experience a inspiraci pro Magnuse. A ono zatím nakonec jen rychlejší, ale stále běžná duše. Alespoň, že celý ten model je docela zajímavý. Srovnání s uJetym se docela nabízí. Mini co jmenuje V, ale taky dává smysl bude to cílit na podobné lidi. A to na skupinu lidí, co chtějí top verzi i když vlastně jezdí úplně stejně lekle jako běžná. Respektive, když obyčejné auto tak zvláštní.

Ještě by mohl být trochu konkurent Nissan Juke. Já mám rád zajímavé designové kreace, ale obávám se, že v Čr prodeje zůstanou stejně nevýrazné ať je šnel verze, nebo ne.

Možná by to měl otestovat Krab a hodit to na svůj Face a insta;)

Vojta Dobeš
16. května 2017, 11:25
0

Udávaná spotřeba je udávaná. Kolik to žralo reálně už si moc nepamatuju, ale tuším, že kolem 10? Úsporný to fakt nebylo :)

krab
16. května 2017, 12:25
0

koukám na spritmonitor.de , tak tam je pár majitelů, mají 8.3 - 10,5 , takže asi jak píšeš Vojto. U doopravdickýho sportovního auta je to tak nějak jedno, ale u Soulu asi lidi budou naštvaní, když to bude žrát hodně. Podobný hodnoty vykazovala Octávka 1.8 TSI a to mě přišlo fakt moc. Navíc když dost řidičů včetně táty ( ten je ale extrém co se týká ekojízdy :) ) tvrdí že 1.4 TSI dosahují v klidu pod 6 v průměru. Skoro se mi tomu nechtělo věřit.

Já jsem zaznamenal fakt malou spotřebu zatím u menších turbobenzínů jenom u Mercedesu A180 (1.6 Turbo 90kw) , vážně i ve svižným režimu a při tacho 130-150 dálnice lehce pod 6 a to je tak asi všechno... Většina motorů 1.4-1.8 benzín a turbo ( z moderní éry) žrala o ca. 2 litry víc než je ta udávaná spotřeba...

Franz Kafka
16. května 2017, 15:05
0

Já mám pocit, že ani zde spotřebu nikdo moc řešit nebude. Když si jdeš pro silný benzin je to o tom, že chceš jezdit rychleji a svižně předjíždět. Kdo mluví o spotřebě jde si pro diesel/tedy zejména v CZ/ nebo nějakou alternativu G-tec třeba:) Ten 1.8 co jmenuješ má sice apetit, ale alespoň to jede. Ty budeš kupovat Soul ? Chápu jako investiční auto je to terno. Já mít těch 120, co to stojí tak se take těžko udržim.

Ja
JanH
24. května 2017, 21:41
0

Mám Proceeda GT, ve kterém je stejný motor, dlouhodobá spotřeba je kolem 9.5 litru (tak na třetiny město/dálnice/okresky). Důchodcovskou jízdou se dá dostat cca na 7, ale to mě neba :) Maximum bylo asi 12, ale to už bylo fakt na krev.

H_F
15. května 2017, 23:34
0

u neluxusnich znacek, potazmo malych crossoveru to uz take nejaky patek je
viz napriklad nejrychlejsi zastupce (nejen teto) kategorie nissan juke-r
techto louskacku na supersporty nejen vzhledem k cene (za kterou bylo mozno mit nekolik donorskych gt-r) bylo vyrobeno jen par

nicmene bezne k dostani jsou jako Kia with no Soul (obvzlast v te zrzave barve) s foukanou 1.6kou 215 konove nismo RS
servirovana je pak ve ctyrkolce se samosvorem, a to za cenou stejnou, jako vyse popsana No-kia

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=240150155&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=52&minPowerAsArray=147&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&usage=NEW&fnai=prev

podobne nesmysly uz tu s nami jiz nejaky patek jsou, a v dnesni dobe jich je vsude jaxracek
GLA, Q3, tiguan, X1, fj cruiser gxr, evoque a dalsi a dalsi skopky do milionu, ktere maji pres dveste koni a radoby sportovni charakter, takze o soulu, jako prvni rychlejsi vlastovce kategorie malych zvysenych prizdisracu vubec nemuze byt rec

reagovat
Polar Bear
16. května 2017, 06:50
0

Mně se na tom naopak líbí, že je to takový normální oturbený oldschool motor. Minimání počet válců: check. Palivo: check. Výkon (ok, pomáhá mu foukačka, ale na 4 válce jednodušší řešení): check. Za mě motor OK :P

Goldies
17. května 2017, 22:39
0

Nez hotover spis hotcross ;-) taky nemame hotback ale hothatch :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225  1969
Buick Electra 225

1969 rok výroby
365 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln MK 6 Mark VI 1981
Lincoln MK 6 Mark VI

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Cadillac deVille SeadanDeVille 1980
Cadillac deVille SeadanDeVille

1980 rok výroby
140 koní výkon
6 000 ccm objem

Oldsmobile Delta 88 Royale  1979
Oldsmobile Delta 88 Royale

1979 rok výroby
161 koní výkon
5 733 ccm objem