načítám data...

Když Volkswagen staví supersport

Šílené koncepty a vize jsou běžnou součástí sebeprezentace většiny automobilek. Jak to vypadá, když se odváže Volkswagen?

zobrazit celou galeriiHistorie: Když Volkswagen staví supersport

Značka Volkswagen sice možná vznikla na myšlence lidového vozu pro všechny, to už je ale hodně dávno. Lidová auta v nabídce jsou stále, ale to dnes zdaleka není vše. Volkswagen vyrábí prakticky všechno od městských minivozítek po velká SUV či dodávky. A to se stále bavíme jen o samotné značce Volkswagen, pokud bychom se rozhlédli napříč koncernem, je výběr prakticky nekonečný – od Škody Citigo po obry značky Man. 

V porfoliu dnes najdeme i skutečné specialitky, jakými jsou značky Lamborghini a Bugatti. Tak tomu ale nebylo vždy, obě tato zvučná jména se pod střechou koncernu z Wolfsburgu objevila v roce 1998, do té doby tu touhu po exklusivním sportovním náčiní dokázala uspokojit jen značka Audi (pokud odhlédneme od vzájemné propletenosti Volkswagenu a Porsche).

Foto: Volkswagen

Přestože Audi znal celý svět především jako výrobce velkých uhlazených solidně postavených aut a Volkswagen byl prakticky jen souhrným názvem pro Golf + Passat + Transporter, touha postavit skutečný supersport tu vždycky byla. A tak ještě před tím, než do klubu vstoupilo Lamborghini, zabývali se konstruktéři Audi myšlenkou vlastního superauta.

 

Audi Avus quattro

V roce 1991 představilo Audi svůj model Audi 80. Uhlazené tvary auta působily v porovnání s konkurencí  nesmírně moderně, až futuristicky. O to větší šok muselo představovat jiné auto, kterým se Audi prezentovalo – koncept sportovního auta Audi Avus quattro.

Foto: Audi

Avus quattro byl supersport s motorem uprostřed a pohonem všech kol. Jeho jméno odkazuje na závodní trať v Berlíně (je to zkratka a nic fantastického a legendami opředeného na tom jméně není, znamená Automobil Verkehrs- und Übungs-Straße, tedy zkušební trať pro auta, Němci zkrátka na tu automobilovou romantiku nejsou). I jinak ale auto odkazovalo na závodní tradici Audi. Ostatně i nelakovaná karoserie v sobě nese odkazy na stříbrné závoďáky Auto Union, ačkoli ty samozřejmě nebyly vyleštěné do dokonalé podoby připomínající zrcadlo. 

Foto: Audi

Avus quattro ale nebyla jen líbivá futuristická karoserie. Bylo to chytré a komplexní auto. Objevila se tu technologie Audi Space Frame, tedy celohliníková konstrukce karoserie, kterou Audi používá i v dnešních modelech. Díky tomu vůz s velkým motorem, komplikovanými nápravami a složitým systémem pohonu všech kol vážil pouhých 1250 kg. Jen pro srovnání – Lamborghini Diablo či Bugatti EB110, oba vozy vyrobené též z lehkých materiálů, váží každý o dobrých 400 kg více. 

Foto: Audi

Avus quattro však kromě nesmírně lehké konstrukce disponoval i dalšími vychytávkami. Pohon všech kol tu byl doplněn i řízením všech kol. A co teprve motor! Výkon fantastických 507 koní z dvanáctiválce v konfiguraci do ‘W’ dokázal Avus quattro katapultovat z nuly na sto za pouhé tři vteřiny. Tedy teoreticky by dokázal. Byl tu jeden drobný zádrhel – ten motor tu totiž nebyl. Motor W12 nebyl v době představení Avusu ještě hotový a tak mohli ohromení návštěvníci autosalonu v Tokiu obdivovat jen jeho pod zadním oknem na odiv vystavenou a masivním sáním obklopenou dřevěnou maketu.

 

Volkswagen W12

Opět Tokio, opět W12, opět koncern Volkswagen. Myšlenka supersportu s kompaktním motorem W12 očividně nenechala Němce spát. A přelom milénia se zdál být takovým myšlenkám nakloněn. V té době snad víc než kdy jindy začal Volkswagen přerůstat vlastní jméno a od lidových automobilů se pokradmu přesouval výš a výš. Nekonečné příjmy plynoucí z prodejů čehokoli TDI dávaly firmě možnosti se trochu odvázat a zkoušet nové věci. 

Foto: Volkswagen

V té době se stačilo ve vývojovém středisku VW zmínit o sebevětší pitomosti a za týden se po okolí proháněl první prototyp. W8 ve Volkswagenu Passat? Jistě! Limuzína VW Phaeton, co vypadá jako Passat, jen ji pohání W12 a dokáže jet ustáleně maximální rychlostí ve čtyřicetistupňovém vedru arabské pouště, zatímco klimatizace uvnitř udržuje chladivých 18°C? Samozřejmě! (To není nadsázka, toto byl skutečně jeden z požadavků při vývoji Phaetonu.) A potom je tu Nardò. 

Foto: Volkswagen

Nardò byl další z pokusů o supersport, tentokrát však již měl namísto dřevěného motoru motor skutečný. A místo loga Audi se na přídi této placky objevilo logo lidových vozů, jakkoli absurdně to může znít. Jméno podobně jako Avus i Nardò získalo jako odakz na testovací a závodní trať, okruh Nardò najdete v Itálii a možná ho znáte díky dokonalému kruhu, jedné nekonečné klopené zatáčce, kde se i s těmi nejrychlejšími vozy lze přiblížit maximální rychlosti a setrvat v ní tak dlouho, dokud nedojde palivo.

Foto: Volkswagen

Poprvé se Nardò, tehdy ještě pod jménem W12 Syncro, objevilo v roce 1997. Design navrhlo studio Italdesign, technika byla podobná té v Avusu, tedy pohon všech kol (zde pod názvem Synchro, jak se na VW sluší a patří) a W12. Oproti W12 v Avusu měl sice jen 420 koní, na druhou stranu nebyl ze dřeva a balzy. 

V roce 1998 potom VW představil roadster a v roce 2001 přišla přepracovaná verze, teď už konečně s oním jménem Nardò. VW tu Audi překonal ve všech parametrech. Hmotnost pouhých 1200 kg, výkon 600 koní, maximální rychlost 357 km/h. Snad jen to zrychlení z nuly na sto, tam Avus deklaroval 3 vteřiny oproti 3,5 s v případě VW. Ale protože Audi s motorem z modřínu nikdo nikdy neviděl jet, Nardò vyhrává i tady.

Foto: Volkswagen

To, že Volkswagen na konceptu pracoval i po jeho oficiálním odhalení, naznačuje, že s ním měl své plány. Pokud totiž automobilka staví koncept jen jako takové své konstruktérské show-off či ukázku vizí budoucnosti, slavnostním představením na autosalonu celá věc končí. Následně se postaví někam do muzea a hotovo, jde se dál. Pokračování na projektu Nardò však dává tušit, že tady to automobilka myslela naprosto vážně. A ve světle Phaetonu stavěného ve speciální továrně s dřevěnými podlahami se nezdá úplně nereálné, že by takové auto skutečně dostalo zelenou i pro sériovou výrobu.

Foto: Volkswagen

Jenže celá věc se poté začala ubírat jiným směrem. Koncern VW nakoupil značky Bugatti, Lamborghini a Bentley a lidové logo tak na kapotě supersportu či limuzíny přestalo dávat smysl úplně. A to je vlastně konec příběhu. Audi ještě stačilo představit světu prapodivný retro-koncept Audi Rosemeyer, nakonec se však usadilo zpět na svém místě a nabízí uhlazené solidní vozy, včetně vrcholného R8, které se stalo jakousi vstupní branou do světa supersportu – do světa, který však již v rámci koncernu VW patří značce Lamborghini. Volkswagen svůj supersport nikdy vyrábět nezačal.

Foto: Audi

V roce 2013 se potom Volkswagen W12 Nardò objevil ještě jednou, to jako hlavní postava aprílového žertu, při kterém VW oznámil příchod nového hybridního naftového supersportu plánovaného údajně na rok 2015. Tehdy to byla legrace, nikdo ještě netušil, že v roce 2015 už vtipy na téma TDI ve Wolfsburgu příliš úspěchu nepoberou a že doba neomezených příjmů a TDI jednou pro vždy končí…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
25. dubna 2020, 15:21
0

"Lidové logo tak na kapotě supersportu či limuzíny" som nechapal od sameho zaciatku. Viac mi to dava zmysel, ked si znacka vytvori luxusnu diviziu ako Honda Acuru, Nissan Infinity a Toyota Lexus...

reagovat
Jimi
26. dubna 2020, 13:40
1

... Phaeton byl toho zdárným příkladem. VW má Audi jako luxusní divizi a komu je málo, tak dál je tam Bentley, ...

Moses
26. dubna 2020, 18:46
0

No vsak preto som to uz duplom nechapal :D Mna v provom rade zarazilo, ze pod nazvom "Ludove vozidlo" predavali velku limuzinu v cene cca 2mega za V8-ku a pritom mali v portofliu Audi a Bentley...

BigBang
26. dubna 2020, 21:17
2

Phaeton bylo Piëchovo dítě a když se pro něco nadchnul... Víme jak to skončilo.

pi
pickozudovozu
26. dubna 2020, 21:27
4

VW W12 " Nardò" drží od roku 2002 světový rychlostní rekord, kdy za 24h ujelo 7740 km, prům. rychlostí 323 km/h. To bych řekl, že je ta nejzásadnější informace, která ve zmínce o tomto voze chybí.

reagovat
PB
27. dubna 2020, 08:51
1

Syncro, ne Synchro :)

reagovat
beastar
27. dubna 2020, 10:56
1

VW si poradilo jinak. Koupilo si cely fabriky na supersporty. A do tech modelu promitli i svoje zkusenosti z konceptu. A je potreba rict, ze v podstate ani jednou neslaplo vedle.

reagovat
Ha
Habakukk
29. dubna 2020, 11:17
0

Tak v případě Bugatti to technicky rozhodně nebyl krok mimo, jen tak ekonomika jim tam moc nevychází. Zase VW na přelomu milénia bohatým koncernem tak si různé rozmařilosti může dovolit.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS 2001
Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS

2001 rok výroby
205 koní výkon
2 700 ccm objem

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem