načítám data...

Je Fiat-Chrysler jediným koncernem, který petrolhead potřebuje?

23. července 2016, 07:22 16 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Pokud mohou mít duši auta, mohou ji mít i automobilky a automobilové koncerny. A tu největší z nich má italo-americký moloch jménem FCA. Řeknu vám proč.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Od automobilek se neočekává, že budou mít duši. Zákazníci od nich očekávají, že pro ně dokážou vyrobit spolehlivá, praktická a užitečná auta. Účetní a akcionáři očekávají, že na těch autech dokáží vydělat peníze. Jestli se jejich produkty stanou kultovními ikonami a  předmětem snů malých petrolheadčat v dalších desetiletích, to by vlastně nikoho nemělo zajímat. Proto je většina produktů většiny automobilek nudná a racionální.

Většina značek má ve své nabídce pár aut, která nadšenci milují. Některá jich má více, jiná méně, ale skoro vždycky se najde alespoň nějaké. I Toyota, ztělesnění racionality a efektivní nudy, má uctívanou GT 86. Volkswagen má Golf GTI a Beetle. Hyundai má neurvalý Genesis Coupe.

Jsou i značky a koncerny, které nabízejí charakterních aut o něco víc. Často si na tom dokonce staví svoji image. Mazda vyrábí auta, která je radost řídit bez ohledu na to, o jakou kategorii jde. Dokonce i její SUV a crossovery jsou zaměřené na radost z řízení a máme tak trochu podezření, že by filosofii ‘jinba-ittai’ použili i na dodávku, kdyby nějakou vyráběli. BMW také vždycky stavělo auta, která slibovala potěšení z jízdy, dnes se zaměřuje na nablýskanou technologickou špičku. Citroën zase vyráběl auta divná a excentrická, potom nějakou dobu auta nudná a dnes se vrací k těm divně milým a excentrickým.

I u výše zmíněných ale platí, že racionalita je v popředí a navíc celý charakter značky či koncernu míří jedním směrem. Mazdu6 si můžete koupit na základě racionálního rozhodnutí – a nemůžete očekávat, že Mazda vyrobí šílený osmiválec nebo puristický teréňák. Citroën dělá auta excentrická, ale v jejich nitru se skrývají rozumné, praktické hatchbacky, crossovery a MPV. A také se od něj nedočkáte supersportu či obřího pickupu.

Existuje jen jeden koncern, který jako by opovrhoval racionalitou a naopak se plně oddal snaze vyrobit všechny nesmysly, které by kdy šílený petrolhead mohl ve své garáži potřebovat. To vše bez toho, aby se obtěžoval s obyčejnými auty pro nudné lidi. Tím koncernem je, jak jste jistě (pokud jste četli nadpis) uhádli, Fiat Chrysler Automobiles neboli FCA.

Jak asi víte, není to koncern z nejúspěšnějších. Vlastně se naopak velmi často vyskytuje v nejrůznějších spekulacích ohledně potenciálního krachu či spojení s jinou automobilkou. Důvody jsou snadno pochopitelné. Většina ‚mainstreamových‘ produktů FCA je v nejlepším případě průměrná, v horším mizerná a lidi je zkrátka nekupují. V Evropě je situace obzvláště tragická a od doby, kdy Fiat přestal vyrábět téměř cokoliv kromě řady 500 (a nyní nově představeného levného sedanu Tipo, jehož úspěch je však zatím ve hvězdách), celý koncern téměř zmizel z povědomí veřejnosti.

V Americe je to o něco lepší. Minivany od Chrysleru a Dodge se prodávají výborně, půjčovny a firmy nakupují i nudný, ale docela schopný Chrysler 200 a pickupy značky Ram Trucks jsou sice až třetí z americké ‚velké trojky‘, to však pořád stačí na prodeje mnoha set tisíc kusů ročně. I tak to ale není žádná sláva a v mnoha důležitých kategoriích je FCA ve zcela zoufalé pozici – což rozhodně nedělá radost účetním ani akcionářům.

Teď se ale pojďme na věc podívat z druhé strany – tedy z pohledu lidí, kteří hledají ‚auta s duší‘. Rozhlédněte se po portfoliu koncernu Fiat-Chrysler a zjistíte, že je plný aut, která sice nejsou v tom či onom ohledu dokonalá, ale je neobyčejně snadné je milovat.

Jako první tu máme Jeep, značku, která do značné míry drží celý moloch nad vodou. Její vlajkovou lodí je Wrangler, offroadová podoba Porsche 911, která se již desítky let vyvíjí a přitom zůstává stále stejná. Narozdíl od svých souputníků, Land Roveru Defender a Mercedesu třídy G, se dokázal zmodernizovat natolik, aby byl  použitelný i dnes a udržel si masovou popularitu. Ostatní modely značky se snaží zdůraznit svou příbuznost se starým dobrým Wranglerem, ale přenést ji do světa každodenních aut. Zářným příkladem budiž možná až přehnaně hravý Renegade s desítkami poschovávaných fórků a vychytávek.

Opačným pólem než Jeep je Fiat, který byl kdysi relativně rozumnou a racionální automobilkou, ale dnes je jeho nejdiskutovanějším modelem malá 500 v různých verzích a připravovaná retro-Miata, tedy elegantní 124 Spider.

A mezi tím najdete všechny ostatní značky. Chrysler, jehož nejúspěšnějším modelem je velký sedan 300C, který si drží svou pozici díky tomu, že jako jediný zachovává slavnou tradici okázalých amerických sedanů s pohonem zadních kol. Kdyby nevypadal jako auto pro mafiány, nejspíš by se jich prodala polovina. Dodge vyrábí poslední plnotučný muscle car Challenger a spolu s ním jediný další dnes existující klasický americký sedan – Charger. A pro jistotu je oba nabízí i v 717 koňové verzi Hellcat. Protože může.

Na druhém břehu Atlantiku připravuje Alfa Romeo kladivo na BMW M3 a už nějakou dobu vyrábí karbonový supersport se čtyřválcem, který je sice skoro stejně drahý jako Porsche Cayman a ve všech objektivních hlediscích horší, ale motoristická veřejnost ho miluje. Někde mezi tím vším se motá smečka Maserati a zpovzdálí se dívá legendární Ferrari.

Dokonce i pickupy od Ram Trucks mají tak nějak větší koule než Fordy nebo GM. Možná nejsou lepší, ale ztělesňují představu člověka 50. let o trucku budoucnosti.

A když si to člověk celé sesumíruje dohromady, zjistí, že Fiat-Chrysler je koncern, který prostě musíte milovat. Společnost věnující čas a peníze výrobě karbonového sporťáku, když v celé Evropě nenabízí žádný rodinný sedan. Která vyrábí sedmisetkoňové dinosaury, aniž by měla vyřešené, co nabídnout na stále rychleji rostoucím trhu crossoverů. Industriální kolos, mezi jehož komerčně nejúspěšnější produkty patří nostalgický off-road, kupovaný lidmi, kteří do terénu nejezdí, a legrační charismatické autíčko do města.

Když jsem nad tím přemýšlel, zjistil jsem, že současné (nebo připravované) produkty FCA by daly dohromady dokonalou garáž pro pravého petrolheada. Můžete mít Giulii kombi jako rodinné auto, Challenger Hellcat na ježdění do práce, Fiat 124 Spider na víkendové výlety po okreskách, Wrangler na dovádění v terénu a jízdu v totálním kabriu, pětistovku Abarth do města a na rychlé okresky, Ram 1500 na tahání člunu či projektů k renovaci, Maserati GranTurismo na dlouhé cesty se stylem. A možná někde v koutku by se krčil racionální minivan Pacifica.

Ke každému z těchto aut by se dala najít alternativa, která je objektivně lepší – ale žádná z alternativ nenabídne větší koule. Možná by občas z některého něco upadlo a čas od času by vás každé z nich štvalo. Ale nedokážu si představit, že byste od jiného koncernu na světě dokázali dát dohromady tak všestrannou, různorodou a charismatickou sbírku šíleností.

FCA je jako stará Alfa Romeo. Nesmyslná, moc často nefunguje a její provoz strojí strašné peníze. Ale dělá vám radost. A byla by škoda, kdyby zmizela ze světa. Poprosím vás proto o jednu věc – kupujte nové Fiaty, Jeepy a Alfy. Smiřte se s jejich nedostatky. Jinak nás opustí jednou provždy…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Id
Idi amin
23. července 2016, 13:57
-1

Hezky napsané, chválím. Ale zároveň mě to donutilo k zamyšlení ve kterém jsem si uvědomil, že něco podobného se dá napsat o každém velkém koncernu. Každý dělá v záplavě racionálních strojů i některé celkem výjimečné nesmysly. Což je dobře protože to aspoň není zdaleka tak špatné s automobilovým průmyslem, jak někteří škarohlídi tvrdí.

reagovat
CerVus
23. července 2016, 14:14
1

Já myslím, že právě nedá. Většina vyrábí v drtivé většině "rozumná" auta ničím nevybočující ze šedi průměru a ty střeštěné nebo opravdu sportovní kousky produkce jsou vykázány někam do oblasti marketingových lákadel.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. července 2016, 18:06
0

Podivej se treba na koncern GM. Muzes si tam koupit sracku jmenem Chevrolet Spark nebo Cruze, malej crossover Buick Enclave/ Opel Mokka, vetsi Trailblazer nebo Cadillac SRX, sportovni muscle car Camaro, supersportovni Corvette, americkou obdobu M5 v podobe Chevy SS, luxusni limuzinu od Cadillacu a to i v nejake brutalni verzi jako treba ATS-V nebo STS-V. Kdyz budes chtit pickup, sahnes po Silveradu nebo sestersky Sierre od GMC. Ani full size SUV neni problem. Chevy Tahoe a jeho luxusnejsi derivaty GMC Yukon ve verzi Denali nebo Cadillac Escalade. Vsechny se daji sehnat i v hybridni verzi. Nebo chces v hybridu normalni sedan? Co treba Malibu? Chevrolet tvrdi, ze v mestskym provozu jezdi za 5L. Kdo vi. Je libo cabrio? Uz zmineny Camaro a Corvettu muze doplnit cenove dostupnejsi Opel Cascada. Pro pracanty je tu dodavka Chevy Express a to i ve verzi luxusniho Vanu. Je tohle snad malo?

BobAsh
23. července 2016, 18:18
1

Ano, ale GM má na každý "zajímavý" auto spoustu těch "nudnejch a nezáživnejch", který jim vyělávají peníze. Na FCA je zajímavý, že nedělají nic normálního. Nemají použitelnej midsize sedan pro Ameriku (200C bude končit), nemají hatchback nižší střední pro Evropu, nemají ekvivalent Passatu nebo Mondea, jejich ekvivalent Fabie nebo Fiesty je Punto, které je deset let staré.

Ale přesto dělají Hellcaty, 4C, Wrangler, Viper, 500 Abarth a tunu dalších nesmyslů, které jsou hrozně krásné.

JayK91
23. července 2016, 19:19
0

no ok maji tunu nesmyslu ... a jinde jich tolik nemaji ...dejme tomu, ale tak nějak mam pocit, že zrovna tady plati, že je lepší kvalita než kvantita :D :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. července 2016, 21:24
0

200C sice bude koncit, ale zatim ho porad maji. Punto jakbysmet. A dalsi nezajimavy sragory jsou treba ten Renegade nebo prefouklej 500 ala SUV. Ale je fakt, ze jejich portfolio ve srovnani s GM je vyrazne slabsi. Holt je to mnohem mensi koncern.
Ale mas pravdu, ze auta jako Challenger, Charger, Wrangler nebo muj milovany Viper jsou naprosto uzasny.

Trinom
24. července 2016, 18:01
0

Renegade zas až taková srágora není. Koukni na různý testy, jak s ním offroadí. Ta věc je velmi schopná.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. července 2016, 19:36
0

Nedokaze nic navic, oproti podobnymu autu od konkurence. Vyskrabat se do kopce umi i Octavia 4x4 v dehtu a na hlinach.

M P
24. července 2016, 23:41
0

Nedokáže nic navíc? A co když si ho někdo koupí jenom proto, že je to maličký stylový jeep a líbí se jim? Myslím, že takových kupců bude hodně. Třeba Fiat 500 taky objektivně nedokáže víc, než měřitelný konkurent, v řadě věci je navíc objektivně horší. A přesto se prodává slušně. Nemusíme být přece pořád jenom racionální a kupovat auta s kalkulačkou v ruce. Dle mého názoru funguje Renegade jako imagemaker a lákadlo na nové zákazníky velice dobře. A mimo to je to dle všeho docela dobré auto.

BobAsh
25. července 2016, 00:45
0

Kromě toho Renegade je na poměry malých SUV neobyčejně schopný off-road - ve 4x4 verzích, případně nazvedaný verzi Trailhawk to má dokonce některý parametry skoro stejný jako Wrangler.

A i čtrnáctistovka f předokolce má "navíc" prostě to, že je to cool malej Jeep. Koupil bych si to radši než většinu konkurentů.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. července 2016, 08:57
1

Kazdej to vnimame jinak. Ja na tomhle aute nic cool nevidim. Spis to vnimam jako ostudu Jeepu. Ale to je jen muj nazor. Nikomu ho nevnucuju.

Ar
Arnauld
25. července 2016, 10:16
0

Já bohužel udělal tu chybu a benzínový Renegade jsem si pořídil. Aktuálně najeto 9 tisíc km a doposud tři návštěvy servisu s poměrně vážnými závadami. Interiér je neuvěřitelně rozvrzaný a to jezdím jen ve městě. V terénu z toho snad musí opadávat celý díly. A spotřebu držím na krásných 11. Tohle byl nákup za všechny prachy.

M P
25. července 2016, 10:17
0

No tak přece od toho jsme tady, na Autíčkáři :)
Ale stejně, pokud by šlo o Jeep, chtěl bych těm Wrangler Africa, koncept z Jeep Easter Safari

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. července 2016, 13:14
0

Wrangler je uzasnej. Toho bych bral v jakykoliv generaci. Fiat Renegade by mi nesmel do baraku.

Je
JeepCH88
24. července 2016, 01:29
0

Jeep jakoznačka/výrobce je zajímavý sám o sobě. Ať už byl v historii členem jakékoliv automobilky, vždycky to nakonec byl on kdo ji držel jako poslední před krachem. Kaiser, AMC, AMC ve fůzi s Renaultem, Chrysler, FCA....to poslední snad už nezkrachuje :D

reagovat
piwel
25. července 2016, 18:20
0

co třeba TATA Motors? hromada krámů pro kontinentální Asiaty a potom Jag a Land Rover. To je taky celkem zajímavý koncern, ne? Pro Evropana tam moc rozumných aut není. Samozřejmě dělají se Jagy v naftě, jasně u nás jich jezdí víc než Chargerů či 300C, ale pořád mají XJ, F-TypeR, F-Type Project 7, Evoque Convertible a vůbec jakýkoliv Land Rover je tak trochu speciální :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem