načítám data...

Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDI: Když vyhraje rozum

Ceny nových vozů rostou závratným tempem a těžko říct, kde se to zastaví. Stál se však dá najít auto, které nabídne hodně muziky za málo peněz.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDI: Když vyhraje rozum

Hyundai i30 je v současnosti stěžejním modelem korejské automobilky. Na našem trhu dokonce v prodejích překonává i model Škodovky (Scala) v dané kategorii a to není příliš obvyklé. Proto není divu, že Korejcům na tomto autě opravdu záleží a každá sebemenší změna musí být provedena velice opatrně, aby nenahněvala zákazníky. Pojďme se tedy podívat, co všechno se v rámci modernizace změnilo a jestli jsou to změny k lepšímu.

Foto: Hyundai Motor Czech

Design i30 je sám o sobě poměrně konzervativní a vcelku jednoduchý. Možná právě to je důvodem jeho všeobecné obliby. Ty tam jsou doby zvláštních linek, které nedávaly smysl. Celkový vzhled Hyundai i30 je jako na míru šitý Evropanům. Facelift naštěstí nezměnil základní kontury vozu, avšak nevyhnul se dílčím změnám, které celkový dojem překvapivě dost ovlivňují. Nová je čelní maska, která je mnohem masivnější a výraznější než dříve. Hádám, že úkolem bylo, přiblížit i30 k novému Tusconu, jehož odvážnou tvář jen tak nepřehlédnete. Přepracovaná je též grafika světel, jimž vévodí světelný podpis denního svícení v podobě velkého V. Změnou logicky prošel i nárazník. Musím říct, že omlazená tvář „í třicítky“ působí velice sebevědomě, avšak je potřeba si na ni trochu zvykat. A v reálu vypadá lépe než na fotkách. Doposud byl kompaktní Hyundai takovou šedou myškou, kterou lze snadno přehlédnout, to už se teď asi jen tak nestane. Zbytek vozu je víceméně shodný s původní verzí. Líbí se mi myšlenka, že tento liftback (označený jako Fastback) není primárně prezentovaný jako praktičtější varianta klasického hatchbacku, nýbrž jako ta stylovější. Zadní část Fastbacku je skutečně nezaměnitelná a mě osobně velmi oslovuje. Svažující se záď s dominantní hranou víka kufru vypadá dobře a překvapivě vyváženě, což u kompaktů s nataženým kufrem nebývá zvykem. Jen by to chtělo nějakou veselejší barvu, v této bronzové tolik nevynikne.

Foto: Hyundai Motor Czech

V interiéru velké změny nečekejte. Základní architektura je prakticky shodná, což však není na škodu. Měnily se pouze detaily. Máme tu novou a větší obrazovku infotainmentu. Přihrádka před řadicí pákou je uzavíratelná, zmizela klasická ruční brzda a místo analogových budíků můžete mít LCD displej. A to je víceméně vše. Důležité však je, že ergonomie ovládacích prvků zůstala na výtečné úrovni. Klimatizace se ovládá pěkně po staru fyzickými tlačítky, stejně jako používané funkce typu vyhřívání sedaček. Konzervativního zákazníka zamrzí snad jen dotyková tlačítka okolo centrálního displeje, protože tam se občasnému překliku nevyhnete. Pochválit musím sedačky, ve kterých se dá přežít i opravdu dlouhá cesta, aniž by člověk byl rozlámaný. Prostornost Fastbacku je dostatečná spíš pro menší rodiny. Tříčlenná se vejde v pohodě, čtyřčlenná už může pocítit jistý nedostatek. Místa na zadních sedačkách je tak akorát, dospělého člověka bych tam pravidelně radši nevozil. Kupodivu není ani takovým problémem místo na hlavu, jak by se při pohledu zvenku mohlo zdát, ale spíš prostor pro nohy. Kufr svou velikostí jistě postačí na každodenní potřeby, ale třeba taková cesta na hory ve čtyřech rychle odhalí jeho limity. Asi se vejdete, ale bude to chtít menší průpravu v tetrisu.

Foto: Hyundai Motor Czech

Patrně největší změny se udály v pohonném ústrojí. To je kompletně nové. Původní přeplňovaná jednačtyřka je minulostí, novým vrcholem (když nepočítáme N) je o deci větší 1,5 T-GDI. A hned musím říct, že změna je to povedená. Ne, že by starší jednotka byla špatná, to vůbec ne. Měl jsem ji rád, kvůli její chuti do života a celkově takovému hravému projevu. Novinka je na tom však velice podobně, nabídne však o dvacet koní víc (jsou opravdu poznat) a zároveň nižší spotřebu v reálném provozu. Nicméně jednu výtku bych měl. Po každém nastartování doporučuji přepnutí do ostřejšího režimu, protože výchozí Eco je poměrně přidušený a nezajímavý. Jak je dnes zvykem, zážehová „jednapětka“ je mild hybridem. Malý elektromotor o výkonu 12 kW nejvíce pomáhá při rozjezdech, kdy v závislosti na stavu baterie (0,44 kWh) může přispět až 60 Nm, což je cítit. Zároveň pomáhá vyhlazovat celkový projev a překonat hluché pásmo v těch nejnižších otáčkách tak, aby eliminoval nástup turba. Jako celek to funguje výtečně a takovým bonusem je vynikající efektivita pohonného ústrojí. Navzdory častým cestám po dálnici se hodnota spotřeby ustálila pod šesti litry, což mě příjemně překvapilo.

Foto: Hyundai Motor Czech

Na chvilku se musím zastavit u převodovky. Na první pohled tváří jako obyčejná manuální šestistupňová skříň. Jenže Hyundai ji označuje trochu netradiční zkratkou iMT. Co se pod tím skrývá? Písmeno i znamená inteligentní a to celkem sedí. Ptáte se, co je na tomto řešení tak inovativní? Tak předně, chybí přímé spojení mezi levým pedálem a spojkou. Hyundai nahradil klasickou hydraulickou spojku novou elektrohydraulickou s vlastní řídící jednotkou. Díky tomu se spojka dokáže v určitých situacích rozpojit zcela sama (rychlostní stupeň zůstane zařazený), nezávisle na řidiči a šetřit tak palivo. Typicky při sjezdu z táhlejšího kopce, kdy zároveň zhasne motor, což obstarává mild hybridní systém. Musím říct, že je zvláštní pocit, když se vám ve 120 km/h vypne motor, ale reálně se vlastně zas tak moc neděje. Zvyknout jsem si musel akorát na trochu netypický chod spojkového pedálu, který je velice lehký a není v něm poznat, kdy jde motor takzvaně do záběru. Je třeba si to osvojit po paměti, což pár kilometrů trvá. Má to však jistý benefit v tom, že se prakticky nelze zbrkle rozjet, aby zhasnul motor, což jistě ocení méně vyježděný řidič.

Foto: Hyundai Motor Czech

Pochvalu si zaslouží nastavení podvozku. Nevím, nakolik se projevilo to, že se i30 vyrábí u nás v Nošovicích, ale chování podvozku perfektně pasuje na české silnice. Není příliš měkký, takže řidič si užívá jistoty a stability vozu v zatáčkách, zadní víceprvková náprava funguje i na rozbitých silnicích. Zároveň není přehnaně tuhý, aby z posádky vytřepal duši. Prostě tak akorát, jak se sluší a patří na obyčejný kompakt. Kritická slova mám však k akustickému komfortu. Kultivovanost motoru je příkladná, v tom problém není. Nicméně od zadní nápravy se při vyšších rychlostech ozývá výraznější hluk, který otravuje cestování především pasažérům na zadních sedačkách. Tohle by chtělo vylepšit.

Foto: Hyundai Motor Czech

Verdikt

Častým tématem automobilových diskuzí, obzvláště v poslední době, bývá zdražování aut. Každý nový model je výrazně dražší než ten minulý. Tento jev je pozorovatelný napříč celým trhem. Hyundai i30 však zůstává i nadále dostupným automobilem, pro širokou veřejnost. Základní i30 koupíte stále pod 350 tisíc korun. Tenhle nejlépe vybavený kousek (chyběl jen paket Premium) vyšel na nějakých 550 tisíc, což značí velice zajímavý poměr cena/výkon. I30 Fastback není automobilem, který bych vás chytil za srdce, zrychlil vám tep a vyvolával ve vás nezměrnou touhu. Je to však nadstandardně vyvážený vůz, který vám zpříjemní každou cestu a navíc stojí rozumné peníze. A to může být rozhodující.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 482 cm3
Výkon: 118 kW (160 koní) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 253 Nm v 1 500 – 3 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální iMT
Pohotovostní hmotnost: 1 376 – 1 503 kg 
Maximální rychlost: 210 km/h
0-100 km/h: 8,6 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 5,6 – 6,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km
Cena základní verze (s daným motorem): 459 990 Kč (výbava Comfort)
Cena testovaného vozu s příplatky: 556 990 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
05. května 2021, 09:23
10

i30 za 560 mi moc smysl nedava, ale zaklad v cervene barve za 330 (340 s "povinnym" priplatkem za rezevu, stavitelnou sedacku a mlhovky) uz jo. Je v tom 4valec (sic!) 1,5 81 kW neprimovstrik (NO KURWA!). V tehle konfiguraci to vychazi levnejs nez novy Logan (ten vyjde v barve na 343!). Logan je sice fplynu, ale to je tak vsechno. Navic i30 je hatch, Logan sedan, takze vanocni stromek do toho nenarves, pokud ho nemas nakraceny na topeni v kamnech.
Co se odstehoval soused z Nosovic, tak to zacina byt docela sympaticka znacka.

reagovat
ja
jazet
06. května 2021, 15:56
0

Na vánoční stromek nepotřebuješ hatch. Sorry za šílenou kvalitu, ale majitel auta stál vedle, tak jsem nechtěl být za trapaka.

Bu
Bubak.cz
05. května 2021, 11:56
3

Ta převodovka zní jako to nejhorší z obou světů. Člověk pořád musí šlapat na spojku a řadit, ale přitom si to dělá co chce.

Vzhled zadních partií je pro mě neprůchozí (auto s tím vypadá jak přilepenej zadek SUV na normální hatchback), ale zase je tu i normální hatchback a combi.

Ještě že to nemusím řešit, protože tuny elektronických asistentů (co si žijou vlastním životem, a kecají nebo rovnou zasahují do řízení) nedávám, takže zůstanu u starých, ale zábavných/zajímavých pleček, co několikrát objely zeměkouli

reagovat
Ev
Evlo
06. května 2021, 00:19
0

taky nemam problem s novinkama a technologii, ale realne tyhle veci opravdu nefunguji, jen nasiraji

ge
geralt
05. května 2021, 16:37
1

Jsem sám, komu to cely slavný fastback připadá disproporční tj. úzky a vysoky? Splývavá zad (liftback) se mi obecně líbí, ale tyhle konkrétní tvary nějak nedávám..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem