načítám data...

Ford Ranger Stormtrak: Odvez mě, cestou necestou...

Na trhu je, teď už minulá, generace Fordu Ranger od roku 2011. Nový model byl představen už loni, letos se pomalu dostává do prodeje, a tak zbývá už jen rozloučení. Tak pojďme na to.

zobrazit celou galeriiFoto:   František Čáslavský

Ačkoli by to do mě nejspíš nikdo neřekl, mám rád pickupy. Ne protože bych je snad považoval za nejpraktičtější formu auta. Dokonce ani nepociťuju potřebu jezdit co největším autem, abych dal světu na odiv velikost svého… ega. Je to jen taková romantická představa, že můžu na svůj náklaďáček naložit cokoli, co zrovna potřebuju a odvézt kamkoli. Korbička může posloužit nejenom jako nákladní prostor, ale člověk si na ní může rozložit i malé posezení a nechat se hřát zapadajícím sluncem. A kolik dalších využití jen může mít! Alespoň teoreticky v mojí hlavě. To jen tak na úvod. 

Mnou testovaná generace Rangeru již pěje svou labutí píseň, ale ve Fordu se rozhodli, že to udělají hezké a na trh uvedli ne jednu, ale hned tři ‘limitované’ edice. Jednu vycházející z Rangeru XLT zvanou Wolftrak, druhou vycházející z Rangeru Wildtrak, která se jmenuje Stormtrak, a třetí je speciální edicí Raptoru. Četli jste nadpis, takže určitě tušíte, o které budu mluvit. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Stormtrak můžete dostat ve třech barvách. Standardem je bílá, za příplatek pak můžete dostat červenou či modrou. Bez ohledu na barvu pak dostanete černou masku chladiče, zrcátka, oblouk na korbě, pruhy na kapotě i bocích a také kola. Na korbě se pak nachází elektrický rolovací kryt, aby vám nikdo z korbičky nic nevyfoukl, a také posuvná přepážka, která může být praktická, pokud nechcete, aby vám menší věci cestovaly po celé korbě tam a zpět. 

Zvenku sice Ranger svůj věk vcelku umně skrývá, v interiéru už se ale stáří tak úplně neschová. Ne, že by vypadal špatně, to právě naopak, na poměry ‘užitkových’ aut je to příjemné místo k životu. Kombinace palubky potažené kůží, červené prošívání a výšivky Stormtrak na sedadlech působí hezky, ale malá obrazovka systému Sync 3 a notně otlačítkovaný volant prozrazují, že nesedíme ve výkřiku posledních trendů, ale spíše v osvědčené technice. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Než jako pracovní nástroj na mě Stormtrak působí jako způsob, jak z pickupu udělat hezky vypadající SUV. A to dělá docela dobře. I to, že interiér a ovládací prvky působí nějak tak ‘klasicky’ může být pro leckoho výhodou. Tady je svět ještě v pořádku. 

A co pod kapotou? Pryč je doba naftového pětiválce, Stormtrak si musí vystačit s dvoulitrovým čtyřválcem. Ten je přeplňovaný hned dvakrát a jeho maximální výkon je 157 kilowattů, maximální točivý moment 500 Newtonmentrů pak můžete dostat již od 1 750 otáček za minutu, až po dva tisíce. S motorem je pak spřažena desetistupňová automatická převodovka. Docela mě její projev bavil. Při pomalejším rozjezdu můžete vesele počítat kvalty, střídají se pomalu rychleji než čísla na tachometru. Moc jí ale nevyhovují pojíždění v kolonách, kdy se někdy nemůže rozhodnout, jestli řadit nahoru, nebo raději počkat.  

Od podvozku nelze čekat žádné strhující vlastnosti. Koneckonců se bavíme o automobilu klasické rámové konstrukce s tuhou zadní, který je ještě k tomu obutý do offroadových pneumatik. Řízení je tedy spíše orientačního charakteru, ale pochvalu zaslouží rejd, díky kterému se s Rangerem vážně dobře manipuluje i přes jeho velikost. Odpružení je ale překvapivě komfortní i při nenaložené korbě. Pravda, na příčných nerovnostech má sklony zadní náprava poskakovat, ale po naložení pár stovkami kil jako byste měli jiné auto. Na korbu můžete naložit až tunu a táhnout můžete až 3,5 tuny. To jen tak mimochodem.  

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Vzhledem k tomu, že je Stormtrak vybaven krytem korby, je vlastně bezproblémově použitelný i ve městě, kde se vaše korba stane zavazadelníkem. Ale pokud chcete vážně vozit věci, stanou se tyto výdobytky pro město a okolí překážkou. Přepážka uvnitř korby je sice bez problému demontovatelná, ale elektrická roleta a oblouk za kabinou už tak snadno nesundáte a tím pádem přijdete o možnost využít úplně celou plochu korby.  Chcete na sebe naskládat více než 3 europalety? No, tak to máte blbý. 

I přes svoje praktické nedostatky, velikost a offroadové gumy, je Stormtrak vlastně velice šarmantní při každodenním ježdění, hlavně pokud do něj přesednete z červeného roadsteru. Už nemusíte na ulici hledat, kde je mezi auty díra, a tedy vaše auto, ale naprosto normálně uvidíte, kde se váš pickup tyčí. A sousedům, když poznamenají, že vám to auto nějak narostlo, můžete začít nadšeně vykládat, že když si budou svoje taky hezky zalévat, vyroste jim jejich vlastní truck. “No to jste musel zalejvat jako prase…”  

Už vás také nebudou trápit objíždky a rozbité cesty. Tam, kde to lokální znalosti dovolují, vás nebudou trápit žádné objížďky, protože můžete prostě zahnout na lesní cestu, co vede okolo pole a dál podél skal… Offroadové pneumatiky mají své nevýhody, ale v kombinaci s oplechováním spodku dělají ze Stormtraku i docela solidní auto na cesty netušené, kam byste se se svým normálním autem nevydali. Své by o tom mohli vyprávět Jarda s Davidem, kteří mi Rangera zcizili a vrátili s bahnem až na střeše. Prý je to super, škoda jen, že jsem u toho nebyl. Naštěstí jsem si mohl zajezdit sám už předtím a zlobit se na ně mohl jen protože mi auto ukradli chvíli před tím, než jsem se ho chystal fotit. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Verdikt 

Ranger Stormtrak už není pracovním pickupem v pravém slova smyslu, ale to mu neubírá na šarmu. Na jednu stranu neskryje svůj věk, ale zároveň i po letech dokáže nadchnout zpracováním. Bavil mě, byť nebyl nejpraktičtější, ale za to se s ním dalo ochutnat novou svobodu, ve které se můžete prohánět úplně všude, ať je to les, silnice nebo pole. A objevovat svět. Jsem upřímně zvědavý na nástupce, laťka je nastavena docela vysoko. 

Technické údaje 

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 996 cm3 
Výkon: 213 koní (157 kW) v 3 750 ot./min 
Točivý moment: 500 Nm v 1 750 – 2 000 ot./min 
Převodovka: automatická desetistupňová 
Maximální rychlost: 180 km/h 
0-100 km/h: 9 s  
Průměrná spotřeba (udávaná): 8,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,5 l/100 km  
Cena s testovanou motorizací a výbavou: 1 545 775 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
08. listopadu 2022, 06:56
-4

Autor očividně nežije ve stejné zemi jako já. Protože v té mé s tímhle do lesa nesmí, pole a louky samozřejmě buď někomu patří, nebo někomu patří a navíc jsou chráněné. Na polní cestu se vyjet dá, ale za prvním kopcem tam bude další dědina a stejně je potřeba jet po těch polňačkách velmi s rozumem, protože za kteroukoliv nepřehlednou zatáčkou může být (a dost možná bude) traktor, cyklista nebo pejskař. A jet si za tou svobodou někam do Rumunska nebo Bulharska, kde jsou -snad, nevím, tipuji- poměry benevolentnější?
Takže svoboda možná, ale jen ta v hlavě. Nevím, jestli na takovou není Rangera škoda.

reagovat
František Čáslavský
08. listopadu 2022, 09:47
7

Jižní Morava je prostě jinej svět...

Ronoath
08. listopadu 2022, 09:45
0

Foto č. v galerii mi připomnělo doby Grand Theft Auto 1 - pamatuje to vůbec někdo ještě?

Jinak auťák vypadá fakt stylově, myslím, že u Fordu našli ideální průsečík vzhledu stylového a praktického pickupu.

reagovat
Raspby
08. listopadu 2022, 12:26
0

:)

David Střítežský
08. listopadu 2022, 12:50
3

tohle už je dvojka Raspby, s fancy grafikou a gangama! :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem