V dnešním ohlédnutí za konceptem z minulosti se vrátíme na úplný konec minulého tisíciletí. Ford nám totiž představil malý veselý automobil určený do města. Ano, Fiesta už tu byla hromadu let a tou dobou už se po světě proháněla její čtvrtá generace. Taky tu bylo malé Káčko, ale oba vozy byly pro někoho až příliš racionální. I když se designéři snažili o zajímavé tvary, vyšel jim z toho zas jen „obyčejný“ hatchback. Pokud chtěli zaujmout, museli na to malinko jinak. Chtělo to někoho nového, někoho s jiným pohledem na věc, možná někoho kdo není tak úplně z branže a nemá pod kůží zavedené konvence. Hlavní designér Fordu J Mays si proto pro toto konkrétní auto vybral průmyslového designéra Marca Newsona. Prý po tom, co viděl jeho křeslo Lockheed ve videoklipu Madony k písni Rain. (Je hned v první scéně.)
Mark Newson nebyl žádný nováček. Je to poměrně významná osobnost s řadou úspěchů. Jeho hlavním oborem je především interiérový design, ale rozhodně se nenechá svazovat jednou oblastní. Jeho podpis tak můžeme najít na nejrůznějších produktech, třeba špercích, sochách, jízdních kolech, oblečení, ale má na kontě třeba i letadlo pro australské aerolinky Qantas. Je také autorem designu Apple Watch, které mají někteří z nás na rukou a podílel se i na dalších produktech od nakousnutého jablka. Dokonce se tak trochu motal i kolem světa aut, když navrhnul speciální set zavazadel pro Ferrari, ale navrhnout celé auto? To byla nová výzva, které se postavil čelem.
Mark se netají svou oblibou v retro designu a v jeho podání se většinou jedná o jednodušší, ale elegantní tvary. Nejsou tak výstřední, ale vyznačují se svou nadčasovostí. Přesně takový styl můžeme vidět i na Markově automobilové prvotině, která se představila na autosalonu v Tokiu v říjnu roku 1999. Představuji vám Ford 021C. Název má odkazovat na blížící se 21. století, které bylo samozřejmě velkým tématem. Dnes už naštěstí víme, že konec světa nenastal, i když někteří pomatenci tehdy hlásali něco jiného. Druhá teorie říká, že jde o kód oranžové barvy, ve které byl koncept představen. Více se mi líbí první verze, protože proč by jinak už o rok později přelakovávali auto na zelenou? Ale nechme název názvem a pojďme k samotnému autu.
Ford 021C je jedním z těch vozů, na který si zkrátka musí udělat názor každý. Ať už pozitivní nebo negativní, ale rozhodně auto nejde přehlédnout jen tak a jít zas o kus dál. Jedná se o opravdu malý (délka 3601 mm) čtyřdveřový čtyřmístný sedan určený především pro pohyb ve městě. Ford prý cílil na nejmladší motoristy (pod 21 let), kterým koncept přestavil jako první. Newton k tomu řekl: „Požádejte děti, aby nakreslily auto, a ony nakreslí něco takového, takže v mnoha ohledech je 021C známý a pohodlný předmět.“ Nevíce se prý inspiroval vizemi ze šedesátých let, na kterých bylo zachycené auto budoucnosti kolem roku 2000.
Na první pohled tak kromě rozměrů zaujme především souvislý světelný pás na přídi i zádi tvořený LED technologií. Stříbrný rám se světlem je vpředu i vzadu shodný, a tak se strany vozu nejlépe rozeznávají podle rozsvícené barvy. Pro pohyb ve městě je ideální velké prosklení. Zvláštností jsou protisměrně otevírané dveře, které jsou u konceptů oblíbené. To co ani u takovýchto vizí budoucnosti nevídáme, je zvláštní přístup do zavazadlového prostoru. S tím tak trochu bojují všechny sedany, ale tady je víko zavazadelníku extrémně krátké, a proto se celý zavazadlový prostor zkrátka vysune jako šuplík u komody v ložnici. Tím asi končí parkování nadoraz zadkem ke zdi.
Kola byla posunuta až úplně do rohů karoserie, a tak bylo možné vytvořit důstojný prostor pro čtyřčlennou posádku. Pro ni byl připravený interiér plný zvláštností. Tak třeba přední sedadla byla uchycená na otočných podstavcích, a tak se dala celá otáčet, jak to umí třeba kempovací dodávky. V celém interiéru byly nenápadně schované tvary z předchozích Newsonovo prací – třeba jeho stojanů na nádobí s kulatými rohy, různých kusů nábytku nebo lampy s paprsky. Pro řidiče se nenastavoval výškově jen volant, ale celá přístrojová deska, aby byla prý vždy v ideální výšce. On je totiž volant tak trochu do přístrojové desky zabudován, takže samotný posun by nebyl možný.
Všimněte si, že oproti novodobým konceptům středu přístrojové desky nevládne vystouplá obrazovka monstrózních rozměrů, ale je přítomen jen klasický ručičkový tachometr a jeden sdružený budík s dalšími hodnotami a pár nejzákladnějších čudlíků.
A co technika? Ta zůstává poměrně konvenční. Je použita stará známá pohonná jednotka Zetec o objemu 1,6 litru a výkonu 100 koní (74 kW), která byla vyhlášená třeba u první generace Focusu. Síla vpředu uloženého motoru putovala na přední kola přes čtyřstupňovou automatickou převodovku. Nějaká bližší jízdní data (zrychlení, spotřeba a podobně) známá nejsou, ale vzhledem k technice se nebude jednat o nic výjimečného. Snad jen váha by mě docela zajímala, protože auto, které je o 2 centimetry kratší než Ford Ka a s karosérií z uhlíkových vláken, by na váze mohlo ukázat poměrně zajímavě nízké číslo.
Zajímavé bylo také prvotní hodnocení designu těsně po představení vozu. Automobiloví odborníci a novináři častěji auto označovali jako příliš jednoduché a „staré a mimo dosah“. Protiváhou bylo hodnocení designových profesionálů, kteří naopak ocenili nadčasovost.
Přestože koncept při svém představení nakonec u veřejnosti vzbudil poměrně pozitivní ohlasy především za svůj sympatický vzhled a výborné rozměry pro městské aglomerace, pro Ford se od začátku jednalo pouze o koncept vyrobený v jediném kusu. Další výroba nebyla nikdy plánovaná, a to je asi škoda. Tehdy na to možná doba nebyla připravena, ale myslím si, že v dnešním světě, ve kterém retro stále frčí, by se takový automobil neztratil. Jeho vzhled je právě díky jednoduché eleganci stále nadčasový a vlastně by se mnoho měnit nemuselo. Aby mohl být celý koncept soudobý, asi by bylo jen vhodné představit ho spíše jako elektromobil a Honda e by tak měla rázem konkurenci. Po instalaci malého spalovacího motoru by pak mohla dorazit i cenově velmi dostupná verze, ale to už je jen takové co by kdyby… Jisté je jen to, že Newsonova automobilová prvotina se stala i jeho jediným automobilovým návrhem. Prozatím.
Jak se Ford 021C líbí vám? Myslíte si, že by pro něj na trhu bylo místo?
























ransom
6. 6. 2023, 11:36První co mě napadlo: Trabant.
kotzitzaq
6. 6. 2023, 12:06Spíš v tom vidím hezkou inspiraci UK Fordy za přelomu 50. a 60. let. Konkrétně Anglia/Perfect 100E.
ransom
8. 6. 2023, 11:37Však Trabant neberu jako nadávku. Taky jsem ho měl a miloval jsem hgo. Bylo to geniální autíčko.
Michal Lenc
6. 6. 2023, 12:51Tohle bylo moc hezký na to, aby to někdo pustil do výroby. A kdyby se to nějakým omylem stalo, tak by se pak zase divili, že se to až moc prodává. Stejně jako s Nissanem Figaro, kde nakonec museli vyrobit dvojnásobek předpokládaného odbytu.
Bigg.I
8. 6. 2023, 10:44Škoda, že se to nedostalo do výroby. S tou 1.6 z Focuse by to bylo dostatečně univerzální. Design je špička. Stačí se podívat, jak dobře udělaný retro funguje u jiných značek. Nebo taky přinést něco uplně nového (úspěch první generace Twinga).
martin_100
8. 6. 2023, 11:56Jo taks tim bych s chutí jezdil....