načítám data...

Factory Five 818: Když vás vaše WRX začne nudit... UPDATE K HOMOLOGACI

22. června 2015, 12:03 19 komentářů Vavris Vavrisovic

Toužíte po Lotusu Exige nebo plánujete, jak byste zhusta přeplnili a upravili MX-5, aby sežrala vše nepřipravené, co na okresce nebo okruhu potká? V tom případě byste možná měli do svých úvah zahrnout jednu zámořskou alternativu...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud vám jméno Factory Five nic neříká, jste šťastní lidé. Naše skromná redakce však na těchto stránkách relativně malé americké dílny pravidelně slintá. Ve Factory Five se totiž dá pořídit “Cobra” za relativně nízké peníze. Narozdíl od Singeru nebo Superformance nemůže být řeč o nějakých high-tech replikách a napěchování toho nejlepšího současného hardwaru do staré karoserie, na druhou stranu jde pořád o řešení, které se nedá srovnat s low-endovými patlaly, jež vám Cobru postaví klidně z Taty Nano. Firma Factory Five začínala s výrobou laminátových replik karosérií pro původní AC Cobra, byznys se dařil a tak následně přišli se skvělým nápadem – postavit repliku Cobry na bázi Mustangu. Za mořem věc naprosto běžná a tím pádem levná a dostupná. FF dodalo upravené zavěšení, řízení, brzdový systémy a pár dalších věcí, které pomohly lehce nemotornému Mustangu 87-04 stát se více jedovatým a cobroidním. Z Mustangu (klidně bouraného) stačilo dodat pohonou soustavu a zadní nápravnici. Stručně řečeno – ve Factory Five vám umožnili postavit si Cobru s krásnou karoserií i interiérem a poháněnou V8 za cenu $20.000 + cenu vnitřností Mustangu. Podobným způsobem můžete Fox Body Mustanga přetvořit v Daytonu Coupe nebo hot rod a pokud se vám náhodou doma válí nepotřebná Corvette C5, stačí si zakoupit kit s názvem GTM Supercar, jež z vaší Vette udělá širší, lehčí, rychlejší a ještě mnohem placatější věc s motorem uprostřed, poskytující skutečně působivé dynamické zážitky. O masivnější rozšíření GTM v Evropě se mimochodem před pár lety snažila tuzemská firma PMracing – pan google ovšem říká, že se po ní jaksi slehla zem.

Jenže všechno to výše zmíněné je pro průměrného Čecha relativně nedostupné, jakkoli jsou produkty Factory Five zaměřeny právě na co největší dostupnost velké exotiky. V nabídce FF však je ještě jedna věc. Jmenuje se 818 a ona číslovka v názvu symbolizuje pohotovostní hmotnost oné velmi puristické věci. To zní moc dobře. A hlavně jako dárce slouží poměrně rozšířené a levné Subaru Impreza WRX generace GD z ročníků 2002-2007. Takže pokud jste majiteli WRX a říkáte si, že přechod na živelnější zadokolku by nebyl od věci, tohle je velmi zajímavá cesta. Cílem FF 818 bylo nabídnout zákazníkům levnou cestu k milionovým zážitkům a nekompromisnímu sporťáku. Právě kvůli co největšímu snížení ceny narozdíl od ostatních kitů využívá 818 z Imprezy více, než zanedbatelné množství dílů. Factory Five dodá pouze kompozitovou karoserii (nevyžadující lak) spočívající na prostorovém trubkovém rámu, vlastní vícebodová zavěšení, podvozek KONI, interiér se sedadly a chladící a palivový systém. Ostatní části poskytne Subaru. Za mořem se má kompletní auto i s Imprezou rozřezanou na orgány vejít do cílové částky 15.000$, přičemž 2/3 ceny stojí kit a zbytek je vyhrazen na pořízení ojetého WRX. Z pohledu Evropana už to tak slavné není. Dolar za poslední rok nechutně vyrostl a ani WRX očividně nemáme tak levné, jako v USA, přesto by se stavba 818 mohla pohybovat okolo půl milionu, což je na polonové polozávodní auto pro šílence s polomozkem velmi příjemná částka. Pakliže vám mimochodem na mysli vytanul Kaipan a jejich obludka na bázi Felicie či Fabie, pak vězte, že FF 818 není jen WRX seřezané do poloviční výšky. Koneckonců, proč bych pořád mluvil o zadokolce, že? Layout 4x4 a motor vepředu byste hledali marně. Tohle je čístý zadohrab s motorem uprostřed. Základ v Impreze byl zvolen kvůli nízkému těžišti plochého čtyřválce a také rozšířenosti Subaru.



A co že to vlastně umí? Tak předně, při 818 kg hmotnosti se i motyka dovtípí, že dvoulitrový boxer o výkonu 230 koní bude s obaleným trubkovým rámem pohazovat jak se mu zachce. V záloze je pak spousta koní navíc, protože jistě nemusím připomínat, že ze subařích turbočtyřválců jde vytoluci značně větší stádo ořů. Již se základním výkonem však 818 pokoří stovku za “méně než 4 sekundy”. Těžiště auta je nízko, velmi nízko, div se nenachází pod povrchem země. No a čelist padá i z naměřené hodnoty příčného zrychlení, která činí až 1,7g. Tedy zapomněl jsem úvést, že 818 je možné si pořídit ve třech provedeních – s (roadster),r (závodní varianta bez čelního skla) a c (kupé) – a ono zrychlení platí pro tu nejradikálnější věc, ve které se vám budou mouchy rozplácávat o hledí helmy nebo letecké brýle (masochistům o zaslzené bulvy).. a která bude mít nazuty vhodné pneumatiky. Avšak ani méně radikální varianty zřejmě nebudou mít problém vykazovat velmi podobná čísla.  Překážkou není ani podvozek – zevrubný obrázek o fungování základního setupu poskytuje video níže a vypadá to velmi dobře.

I z testů Motortrendu či Automobilemagu je možné vyčíst, že řídit tuhle obskurní věc bez posilovačů řízení či brzd a bez ABS jednoduše CHCETE. Takže si to shrňme. Půl milionu je rozpočet tak akorát na nějakou rychlejší Miatu, která však bude o galaxii pomalejší, než 818. Za půl milionu se dá pořídit i Exige nebo Speedster Turbo, které však pořád budou pomalejší minimálně o půl galaxie. Kde je tedy problém a proč všichni nejezdíme v FF 818?

Tak za prvé, je to vážně hardcore. Všímavější jedinci z fotek již určitě zaregistrovali, že krom zmíněných posilovačů chybí i taková triviální věc, jakou je topení. Druhým problémem je legalizace provozu. Vůbec netuším jak je to s homologací téhle věci v rámci Evropy. Hádám, že na STK byste zřejmě s tvrzením, že “to je přece Impreza”  mírně řečeno neuspěli. No a posledním “problémem” je, že budete potřebovat slušně vybavenou dílnu a opravdu šikovné ruce. Factory Five sice v prospektu hrdě hlásá, že přestavbu zvládne schopný člověk se “základním vybavením”, docela živě si však dokážu představit, že základním vybavením asi není myšlena sada nářadí z Hornbachu za 500,-, nýbrž takový menší vlastní autoservis. :-)

Přesto poměr sportovní hodnoty a ceny je v případě Factory Five 818 na ztěží překonatelné hranici. Víte snad o něčem lepším?

Poznámka šéfredaktora: 

Vavris sice netuší, jak je to s homologací takové věci, my ostatní však samozřejmě ano. Stejně jako mnoho jiných produktů FF a podobných firem, které už u nás jezdí (typicky repliky Cober a Porschí 356) může i 818 projít standardním schvalovacím procesem přes TÜV či Dekru pro individuální stavbu či malosériový vůz. Požadavky pro takové auto jsou výrazně volnější než pro “sériovku”, takže nejsou nutné crashtesty, airbagy a dokonce ani ESP či ABS. Problémem by však mohla být nutnost splnit aktuální emisní normy.

Teoreticky by však, při využití podstatné části dílů z WRX (stejně jako je tomu u Kaipanu) bylo možné jít cestou “oficiální přestavby”, kdy emisní požadavky zůstávají stejné jako u původního vozu.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VoFi
22. června 2015, 12:31
0

Emm..odkaz na stránky dílny mě hází na článek o nástupci Clarksona..

reagovat
František Čáslavský
22. června 2015, 12:33
0

Opraveno :)

JayK91
22. června 2015, 12:58
0

to šedé kupé je taky 818 nebo to je ještě nějaká tuning verze? - vím že na plate má napsáno FFR 818, ale přeci jen, má jiná přední světla a v nabídce factory five jsem tu krasavici nenašel :D

reagovat
Vavris Vavrisovic
22. června 2015, 13:20
0

Šedé kupé je novinka představená relativně nedávno http://www.factoryfive.com/galleries/project-818/818c-coupe/ tady přímo odkaz na FF

JayK91
22. června 2015, 13:28
0

takže jsem se přehlédl :) ... děkuji ;-) :))

JayK91
22. června 2015, 13:01
0

jinak co se homologace týče tam bude asi další problém i ten ochranný rám ne? - v normálním provozu povolený není (pokud to není vedeno jako závodní speciál na značkách) nebo se pletu? :))

reagovat
BobAsh
22. června 2015, 14:53
0

Není problém s tím, že by nebyl povolený rám. Problém s dodělávaným rámem je ten, že jde o zásah do nosné části auta, což je samozřejmě ilegální, pokud to není speciálně schválené. Plus je teda druhej problém s trubkama u hlavy, které by asi homologací úplně neprošly, ale to je relativně detail - hlavní problém je ten zásah do nosné části.

Tohle má rám od začátku, takže to je v pohodě.

JayK91
22. června 2015, 17:32
0

Aha ... děkuji za vyjasnění :)) ;-)

někdy mi ta legislativa přijde vážně ujetá ale ...

BobAsh
22. června 2015, 17:39
0

Tohle mi zrovna ujeté nepřijde. Když si někdo podomácku dokutí rám do existujícího auta, tak tím dost zásadně změní jeho vlastnosti jak při nehodě (deformační zóny nebudou fungovat jak mají, když je k nim přivařený kus trubky), tak dost možná i při jízdě.

JayK91
22. června 2015, 17:53
0

no musím uznat, že to je pravda, ale co homologované klece, které by byly aplikovány odborně? u starších aut by podle mně smysl dávat mohly

BobAsh
22. června 2015, 17:59
0

Určitě bude existovat cesta, jak přes Dekru nechat schválit zástavbu klece do konkrétního auta. Jenomže to nikdo neudělá, protože to bude stát peníze.

VoFi
23. června 2015, 06:11
0

Ta cesta tu je, ale celý postup je značně zdlouhavý a především relativně drahý. Pokud vím, tak 30-40 tisíc + cena samotné klece a práce. Často se to dělá tak, že lidé auto nahlásí do německa, tam to udělají za 1/2 - 1/3 ceny a pak ho nahlásí zpátky na sebe. Vše je legálně schváleno u sousedů a zžádný problém najednlou není..

Xc
Xcriss
22. června 2015, 13:07
0

Masakr! B-) Moc pekna vec... Mit Imprezu navic, hned bych ji to provedl! :D

reagovat
Aleš
22. června 2015, 16:10
0

Tak to je masakr. Škoda,že nemám půl milionu a Imprezu WRX. A ten červený roadster mi ze předu připomíná Hondu S2000. To je jen náhoda nebo je to přestavba karoserie z Hondy?

reagovat
BobAsh
22. června 2015, 16:14
0

Karoserie je komplet nová a plastová, můžeš se podívat na stránkách FF. Spíš to bude náhoda nebo inspirace - narozdíl od Cobry, Daytony a '33 hot rodu je to jejich vlastní design a je to dost vidět :)

Gi
Giorgio
22. června 2015, 20:22
0

Mám od nich Daytonu (Coupe 65) a mam ji na standardních bílých značkách. Největší problém jsou emise, pak asi hlukové normy ... na vše ostatní umí úředník dát v zásadě výjimku. Když je to jeden kus a nejedná se o sérii, tak jde skoro všechno.

reagovat
Pa
Panda
22. června 2015, 20:36
0

Doufám, že nejsem sám, kdo by si o ni tady rád přečetl článek. Přimlouvám se za to, aby se zde objevil! :)

Da
Dante
23. června 2015, 06:01
0

Zástavba klece přes Dekru řešit lze, viz http://www.dekra-automobil.cz/doc/tuning/d5-ochranne-ramy.pdf :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem