logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Emory Motorsports: Outlaw dřív, než to bylo cool

Klasická Porsche 356 a 911, včetně nejrůznějších zakázkových staveb, nabrala v posledních letech na popularitě. U nás známe třeba Singer nebo díla Magnuse Walkera. Slyšeli jste ale už někdy o Emory Motorsports?

Čas od času si představuji, co bych asi dělal, kdybych byl opravdu bohatý. Bohatství je relativní pojem, ale nyní mám na mysli ono absurdní množství prostředků potřebné k tomu, abyste si jednoho dne mohli říct „Myslím, že si nechám postavit 911 od Singera.“ Pokaždé dojdu k výsledku, že takto postavená děvetsetjedenáctka je něco, co by můj život radikálně změnilo k lepšímu. Ne že bych si na jeho současnou podobu stěžoval, ale tímhle denním sněním asi trpíme všichni.

A to vlastně ani nejsem správným fanouškem Porsche, pokud se o mně vůbec dá říct, že bych byl skalním příznivcem nějaké automobilky. Porsche se mi ‚jenom‘ líbí. Nová 911 mi přijde velice krásná, stejně jako staré 356 a 550. Líbí se mi Macan, vlastně dokonce i Cayenne. Jen ta Panamera, z té dostávám tak trochu rakovinu očí.

Samozřejmě znáte Singer. I Magnuse Walkera, i když se přiznám, že je mi už méně sympatický než dříve. Ale když chcete restaurovanou nebo třeba upravenou tři-pět-šestku, musíte alespoň zvážit Emory Motorsports.

V Americe jsou Emory Motorsports dobře známí, u nás zatím moc ne. Přitom jejich příběh je opravdu zajímavý, jedná se totiž o příběh rodiny, ve kterém auta hrála zásadní roli. Otec i děda současného vlastníka Roda Emoryho se odjakživa zabývali auty. Děda od roku 1948 pracoval ve Valley Custom Shopu v Kalifornii (zde byl i spoluvlastníkem), kde se naučil karosářskému řemeslu. V roce 1962 dostal nabídku práce u místního dealera Volkswagen/Porsche,Chicka Iversona. Koncem 60. let se přidal i jeho syn Gary, který posléze šéfoval oddělení náhradních dílů. Protože hodně náhradních dílů přicházelo nazmar zejména kvůli nedostatku skladovacích prostor, Gary se rozhodl s nimi obchodovat. V obchodě se mu dařilo, založil si tedy firmu Porsche Parts Obsolete pro díly určené výhradně na vozy Porsche.

Už v 80. letech si Gary Emory různě upravoval své 356, částečně inspirované továrními 356 GT, částečně ovlivněné stylem hot rodů. Menší nebo žádné nárazníky, mlhovky, leštěná plechová kola, ručně vyráběné výdechy.

Jeho syn Rod mu při různých příležitostech pomáhal, pracoval na autech svého otce, od dědy se naučil karosářskému řemeslu. Nějakou dobu jezdil se závodním týmem jako mechanik dragsteru, na přelomu 80. a 90. let dokonce závodil na čtyřkolkách a různých buggynách. Do začátku devadesátých let otec se synem postavili několik unikátních 356, které nebyly upravené jen vzhledově, ale stavitelé je zaměřovali také na použitelnost na okruhu. Kamarádi jim začali říkat ‚outlaws‘ (česky psanci), protože jejich auta neměla žádnou kategorii na výstavách ani soutěžích elegance a sami Gary a Rod přiznávali, že si s auty raději užijí nějakou tu zábavu při závodech. Nicméně pojmenování i styl se ujaly a brzy se začaly objevovat další tři-pět-šestky v podobném duchu. Dokonce i na srazech majitelů Porsche 356 vznikla kategorie Outlaw.

Následovalo stěhování Garyho firmy do Portlandu v Oregonu, kam se odstěhoval i čerstvě ženatý Rod, založení Emory Motorsports a nové projekty. Společnost Emory Motorsports se měla zaměřovat nejen na restaurování a oživování klasických 356, ale současně také na závodění, tedy jak na servis závodních automobilů, tak poskytování servisní podpory přímo na trati.

Závodní scéna v USA však začala po roce 2008 mírně uvadat a tak Rod zamířil svoji pozornost právě na stavění ‚356 Outlaw‘. Přitom mezi lety 2000 a 2008 Emory Motorsports pravidelně poskytovali servisní podporu a zázemí něco kolem 16 a 18 zákazníků.

O co vlastně v případě typických úprav jde? V prvé řadě je potřeba zmínit motor. První, co nás zajímá, jsou výkony. Ty se obvykle pohybují v mezích 170 až 220 koní. Nejedná se o původní čtyřválce, ale čtyřválce vycházející ze šestiválců z novějších 911, s nově navrženým a odlitým blokem. Kliková hřídel má zvládnout až 350 koní. Další součásti pocházejí ze šestiválce 3,6 původem z 964. Směs připravují buďto karburátory Weber 48IDA, nebo je možno použít vstřikování. Další možností je čtyřválec Volkswagen Typ 4 postavený firmou FAT Performace nebo upravený motor z původní 356 či 912, poslední uvedená možnost je také nejméně častá.

Převodovky jsou většinou zesílené převodovky původních 356, alternativně se používají převodovky z Porsche 911 901 upravené tak, aby se do malé 356 vešly.

Podvozek a brzdy poskytují větší svobodu a v podstatě se používají jakékoli komponenty vhodné pro zástavbu, ať už se jedná o díly z 911 od 901 výše, nebo aftermarketové produkty. Emory Motorsports nabízí také vlastními silami vyvinutou sadu brzd, ale jen pro představu, jejich cena se pohybuje kolem 20 000 dolarů.

Jednoznačně nejznámnějším dílem Emory Motorsports je Emory Special. Postavený na základě 356 z roku 1964 ve verzi kabriolet, tento výtvor stál při vzniku označení Outlaw. Proslýchá se, že na jedné akci koncem 90. letech se o vůz velice zajímali dva německy hovořící gentlemani, a jejich nadšení nebralo konce. Ti dva byli údajně vysoce postavení zástupci Porsche a zhodnotili, že to je vůz, který Porsche mělo postavit už dávno.

Stavbou Emory Special byla zachráněna rezavá karoserie jednoho kabrioletu, ale pro Emory Motorsports znamenala velký průlom. Rozsah úprav je samozřejmě obrovský a zájemce mohu rovnou odkázat na webové stránky, ale zmiňme aspoň pár nejzajímavějších. Přední část byla přepracována, tedy odříznuta, skloněna o pár stupňů a znovu nalícována zpět, vůz se tedy netváří jako klasická 356. Zvětšily se výřezy v blatnících, čelní sklo bylo také skloněno vzad. Díky ploché kapotě vypadá auto zepředu trochu jako 550 Spyder. V zadní části byste také původní 356 nehledali, byla masivně přepracována, jednak aby získala protáhlejší tvar, jednak kvůli úpravám zavěšení a lepší přístupnosti motoru. Původně kabriolet dostal hardtop upravený tak, aby ladil s celkovým vzhledem.

Zadní náprava pochází z Porsche 944 Turbo a je doplněna rameny a stabilizátory z raných 911. Přední náprava je sériové konstrukce, jenom byla zamontována ‚hlouběji‘ do auta, takže vůz stojí níž a přitom se nezměnila geometrie, pouze byl dalšími úpravami mírně zvětšen odklon. Brzdy jsou od Bremba, čtyřpístkové s větranými kotouči. To celé doplňují stavitelné tlumiče Koni a vpředu také tlumič řízení. A já jsem si dosud myslel, že se používají pouze na motorkách…

Motor je velice zajímavý. Byl navržen firmou Advanced Performance Engineering (dnes takové vyrábí Polomotors Deana Polopoulose, který vedl APE). Jedná se o čtyřválec podobné konstrukce jako šestiválce z 911, jen je o jednu řadu válců kratší. Celý blok je přepracován jako čtyřválec, je nově odlitý a tepelně zpracovaný pro větší odolnost. Už zmíněné karburátory Weber 48IDA nesmí chybět ani zde. Motor dává ze svých 2,2 litrů objemu výkon něco málo přes 220 koní, měřeno na kolech. Pro zajímavost, hmotnost vozu činí 930 kg.

A dokonce k němu lze připojit tažné zařízení a karavan. To se hodí, když chcete strávit víkend na okruhu.

Typických Emory Outlaws, které se samozřejmě kus od kusu liší, vzniklo už více než 100. Krom toho se v dílně věnují také renovačním pracem pro ty zákazníky, kteří chtějí vlastnit klasickou 356 v originálním stavu. Tu a tam se zde prý pracuje i na nějakých Volkswagenech, ale s motory a technikou Porsche. Třeba klasický T1.

Když se tak dívám na stránky Emory Motorsports, nemůžu jinak než před nimi smeknout. Obdivuju lidi se zápalem pro řemeslo, a tady se opravdu dá mluvit o řemeslné práci, u Emory si totiž velice rádi upravují použité součástky, případně vyrábějí zcela nové díly, a to nemluvím o karosářském umění, které má v rodině tradici díky dědovi Neilovi. Při opravách a úpravách karoserií se klade důraz na mechanickou zručnost, přesnost a minimální použití tmelů a podobných prostředků.

Jedno je mi však sympatické ještě víc. Všechna ta auta jsou stvořena, aby jezdila. Všechno je funkční, všechno je připraveno do akce. I když jsou to krásné kousky, jsou to pořád auta a auta mají jezdit a rozdávat radost. Naleštěné veterány na výstavách jsou fajn, ale už jen vědomí, že se někde po světě prohání více než stovka těchto krasavců, je pro mě osobně důvodem k radosti.

Schválně, podívejte se sami. Na té spoustě aut na stránkách Emory Motorsports můžu oči nechat, i když, jak jsem uvedl už na začátku, vlastně nejsem žádným velkým fanouškem Porsche. No a pokud chcete vidět Outlaw Coupe v akci, pusťte si video z návštěvy v garáži u Jaye Lena

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
CerVus
21. 2. 2016, 21:08

Parádní článek. Díky

0 reagovat
Goldies
21. 2. 2016, 22:28

Ano, článek hodný Autíčkře! Opravdu mi to dnes udělalo radost!

0 reagovat
Ča Snač Aj
22. 2. 2016, 10:10

Jestli mohu o nějakém autě prohlásit, že je sexy, tak o tomhle drobkovi s hardtopem. Jdu si koupit bryndák, jak nad tím slintám.

0 reagovat
Michal
22. 2. 2016, 10:18

Je o nich i video od Petrolicious.

0 reagovat
Nedy
22. 2. 2016, 18:20

Pěkný článek a musím říct, že jsem je znal právě z videí.

Nicméně chtělo by to malé doplnění. Ten kupé/kabriolet není jejich nápad. Moc lidí o tom neví, ale existuje něco, co se jmenuje 356 Hardtop cupe, nebo Notchback, či Cuperiolet, jak kdo chce... Vyráběl ho Karmann a byla to první spolupráce Karmannu s Porsche. Vyráběli ji jen velmi krátce v letech 1961 a 1962. První generace v roce 61 vznikala právě jako kabriolet u Porsche, na kterou Karmann přivařil střechu. Později už to bylo trochu sofistikovanější. Takže ani v tomhle kluci američtí nebyli úplně první... Mám za to, že se jich vyrobilo necelých 150 kusů.

No a závěrem foto: http://rennlist.com/forums/attachments/vehicle-marketplace/628740d1335817306-1961-porsche-356b-notchback-great-bones-silver-notch-for-sale-046.jpg

0
M P
22. 2. 2016, 18:30

Musím už zase poznamenat, že se mi líbí tvoje úroveň znalostí...:) Fakt oceňuju!
Emory Classic je originál, ale je očividné, odkud čerpali inspiraci. Oni sami přiznávají, že se dost často inspirují různými koncepty a závodními vozy z dílen Porsche.
Pokud můžu přidat ještě svého oblíbence, a na něj jsem narazil taky právě díky Emory, protože by měli pracovat na restaurování jednoho kousku, je 1949 Gmünd 356 SL coupé. Mělo by se jednat o koncept, s ručně dělanou hliníkovou karoserií a nevím o něm naprosto nic. Jenom mě naprosto fascinuje http://www.conceptcarz.com/images/Porsche/49_Porsche_356_05_DV_Amelia_01a.jpg

Tahle stará Porsche mě prostě dostávají do kolen. Už začínám docela chápat, proč jsou za to lidi po celém světě ochotní vysolit takové částky...Taky bych je dal, kdybych mohl:)

0 reagovat
PepaSFI
23. 2. 2016, 19:33

naprosto hustokrutý jsou ty kožený řemeny vpředu a světla s cedníkama. A samozřejmě ty kola, úplně stejný mám na zimákách :-) Nikdy jsem nechápal jak někdo může jezdit na černých plecháčích (taky mě naprosto míjí móda černých liťáků), vždyť stačí nabarvit a hned je plno parády. Ty černý kola na tom červeným autě, to fakt ne. Dyť to je jak bez kol. Kdyby na to dali takový plecháče jak na to stříbrný, v zářivě bílý nebo v chromu..... no ale někomu se to asi líbí.

0 reagovat
PepaSFI
24. 2. 2016, 19:56

vzpomínám si že tlumič řízení se dal koupit na škodovku, někdy tak v časech Š 100. Ve Světě motorů byl tenkrát návod na montáž. Pamětníci si možná vzpomenou jak tam tenkrát vycházely technické rady, hned pod rubrikou pro děti. Nevím teda k čemu to bylo dobré, to maticové řízení bylo dost samosvorné, možná na eliminaci těch děsných vůlí.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte