logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Dacia Spring v novém: Nejlevnější elektromobil na trhu má šmrncovní vizáž a umí uvařit kafe

Pryč jsou doby, kdy se do nejmenší Dacie strefovali posměváčci. Teď láká nejen cenou, ale i výbavou, designem a zábavnou jízdou.

Maličký elektrický Spring byl poprvé představen před třemi lety a u řady lidí (zejména novinářů) vyvolal spíš pobavení než zájem. Jenže! Navzdory platformě převzaté z indického Renaultu Kwid, malému dojezdu, chudé výbavě a ještě chudším jízdním vlastnostem si nejmenší elektromobil své fanoušky našel – a nebylo jich málo. V minulých letech si nenápadně uzmul titul nejprodávanějšího evropského EV v soukromém sektoru a v roce 2023 byl v Evropě dokonce třetím nejprodávanějším elektromobilem vůbec. Ukázalo se také, že Spring zaujal v nabídce Dacie roli důležitého akvizičního modelu. 79 procent majitelů byli noví zákazníci značky. A pro 93 procent z nich představoval Spring první zkušenost s elektromobilem.

Foto: Dacia

Mezitím Dacia svého benjamínka průběžně vylepšovala – v roce 2022 převzal spolu s ostatními modely novou designovou identitu, rok nato dostal nový, silnější elektromotor a slušnou výbavu v podobě verze Extreme. A letos je tu Spring zcela nový a od svého indického bratrance naprosto odlišný. Platforma a pohon sice zůstaly stejné, jinak je ale změn tolik, že automobilka nemluví o faceliftu, ale o nové generaci.

Poté, co první exempláře dorazily do Česka, měla jsem možnost si Spring konečně vyzkoušet. Nesmějte se, ale já se na něj vážně těšila. Obecně mám pro malá autíčka slabost – většinou si na nic nehrají, a když se nebojíte vzít za volant a pedály, je s nimi velká legrace. Slabší elektrický pohon je přitom pro takovou zábavu v mezích zákonných limitů jako dělaný. Přiznám se ovšem, že předchozí Spring stavěl limity spíše svými nejistými jízdními vlastnostmi. Přestože jsem se v zatáčce nikdy neodkutálela do škarpy, až příliš často jsem měla dojem, že je to blízko. Zajímalo mě tedy hlavně to, zda automobilka zapracovala na nastavení podvozku.

Foto: Dacia

Jezdí o moc líp

Nebudu vás napínat a rovnou prozradím, že ano – a dost. O konkrétních úpravách toho zástupci Dacie mnoho neprozradili, dojem z jízdy je však úplně jinde. Bez náklonů to pořád nejde, ale teď se Spring urputně drží silnice i stopy a na nerovnostech si poskočí jen minimálně. Oproti předchůdci je také výrazně pohodlnější a zlepšila se rovněž směrová stabilita. Ano, se Springem jsem vyjela dokonce i na dálnici, kde srdnatě udržoval sto třicítku, přestože papírová maximální rychlost činí 125. Ani v tomto tempu mě neopouštěl pocit sucha a bezpečí – mikroDacia zkrátka jela jako auto. Malé, ale auto. 

Levné, ale hezké a funkční

Obrovský skok kupředu udělal design, a to zvenčí i zevnitř. Verze Extreme s výrazným oplastováním, měděnými dekoracemi a polepem vypadá vysloveně atraktivně. Uvnitř najdete volant shodný s Dacií Duster, úplně nový středový panel a lepší materiály. Jistěže působí levně, tak to má být. Zadání při vývoji Springu koneckonců znělo „dostupný elektromobil”. 

Foto: Dacia

Spring má nově od základní výbavy digitální přístrojovku, možnosti infotainmentu jsou dvě. Nejlevnější výbava Essential nabídne pouze držák na mobil, v němž necháte běžet aplikaci Dacia Media Control. Vyšší výbava už nabídne za příplatek multimediální systém s 10palcovou obrazovkou a pro Extreme je tento standardem. V kabině nechybí ani praktické úchytky Youclip pro upevnění příslušenství a celkový dojem je výrazně důstojnější. 

Celé auto se sice o pár milimetrů zkrátilo, vnitřní prostor však údajně narostl o 10 procent. Místo se našlo i pro úložné prostory v celkovém objemu 33 litrů, kufr nabídne solidních 308 litrů. 

Ceny pod půl milionu

Pokud jde o pohonné ústrojí, zůstává beze změn. Verzi Essential dostanete s elektromotorem o výkonu 45 koní, u Expression a Extreme pak 65 koní. Akumulátor s kapacitou 26,8 kWh nabídne v kombinovaném režimu dojezd až 225 km, v městském až 305 km. Nabíjení zůstává nadále pouze střídavým proudem a výkonem 7 kW. Podle průzkumu, který Dacia provedla mezi zákazníky, ujedou v průměru za jeden den 37 kilometrů průměrnou rychlostí 36 kilometrů v hodině, 75 procent z nich nabíjí auto doma. Parametry Springu se pro tyto účely jeví jako zcela dostačující. 

Foto: Dacia

Horkou novinku představuje funkce V2L, díky níž dokáže auto fungovat jako powerbanka a napájet elektrické spotřebiče. K jízdním módům zase přibyl režim B pro výraznější rekuperaci. 

Filozofii dostupného elektromobilu se Dacia nezpronevěřila ani při cenotvorbě. Základní cenovka Springu je nižší než kdy dřív. Verze Essential vyjde na 419 900 Kč, Expression stojí 469 900 Kč a pod půlmilionovou hranicí se drží i Extreme s cenou 494 900 Kč.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
spooon
24. 10. 2024, 09:56

To je přesně ono. Tohle bych jako 3. "auto" do rodiny potřeboval, na takový ty šmrncačky kolem komína. Nabíjet to můžu doma, ideální. Prostě kapotovanej skůtr.

Jen kdyby to nezačínalo na 420, ale na 220 :-D

1
Zajda
27. 10. 2024, 15:54

Tak nějak, u náhrady sociálních aut typu Citigo, C1/107/Aygo a spol. by cenovka měla začínat dvojkou v celém rozptylu výbav.

0 reagovat
sheogh
25. 10. 2024, 22:04

A co to kafe? :-) Ja se fakt tesil, ze konecne auto, co ma ve vybave kavovar :-)

1 reagovat
ransom
25. 10. 2024, 22:35

Jako hrkátko do/kolem města asi dobrý. Kdyby se ovšem dalo připlatit třeba za tepelný čerpadlo nebo automatickou klimu. Vyhřejvat vymrzlý auto přímotopem, to jde vyloženě proti jeho ekonomickému smyslu. Klidně bych na to pade přihodil. Ale nejde to.

1
sheogh
26. 10. 2024, 11:42

No ja se ted hrkatka do mesta tak nejak zbavuju, protoze parkovani. To chce proste mit svuj platz

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte