načítám data...

Citroën Space Tourer - Tak trochu labrador

Před lety jsem v Chevroletu Astro zjistil, že van – nikoli pes – je nejlepším přítelem člověka. Platí to i o Space Toureru?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když už jsem to nakousl, Astro mělo několik naprosto geniálních vlastností. Interier se dal přestavět na maličký obývací pokoj, na střechu se dalo vyškrábat po žebříčku a naložit na ni čtyři sjezdová kola a podladěný čtyřlitr poháněl zadní nápravu, což znamenalo zábavné zimní večery. Všechno jsou to ovšem zcela nepodstatné detaily ve srovnání se základní vlastností dodávky. Dá se vyjádřit parafrází volebního hesla; Prostě to naložíte. Není potřeba zjišťovat kdo je kdo nebo jestli se to vleze, protože se to vždycky vleze.

Space Tourer je v podstatě adaptace téhož, jen vychází z klasické evropské dodávky. Chybí mu žebřík, chybí mu charismatický zvuk šestiválce a tak trošku mu chybí i možnost přestavby na obýváček, protože… Protože je v něm málo místa! Testovaná střední velikost prostě nedovoluje lavici a samostatné sedačky otočit takovým způsobem, aby mezi nimi zbylo komfortní místo na nohy. Důvodem je konstrukce sedaček. Opírají se zády o přední řadu a jednoduše nedovolí dostatečný rozestup. Ližiny jsou dostatečně dlouhé, sedačky se relativně snadno přehazují – kompletní překopání interieru jsem zvládl sám asi za 20 minut. 10 minut bych ušetřil, kdybych si dopředu zjistil, jak se to dělá. Ale k čemu to všechno, když nemůžu mít svůj obýváček! Dá se koupit delší verze, ve které by to snad neměl být problém. Jenže ta už není tak krásně kompaktní a místo po Octavii nemusí být na její zaparkování dost velké. Dá se pořídit verze se čtveřicí samostatných sedaček, která podle reklamních fotek umí zařídit sezení proti sobě bez nutnosti intimního styku. Ale pak už není auto sedmimístné. Fakt mě to mrzí. Moc. Protože já tuhle věc podivného designu v barvě zimního bahna chci pochválit!

Miluju upřímnost tohoto stroje. Pilotáž je blíže náklaďáku než automobilu, takže sedíte vysoko, máte přehled a spíše s tím vším tak nějak mácháte, než abyste si užívali preciznosti. Veškeré ovládací prvky jsou hezky lehké, sedačky jsou skutečně povedené, šoupačky jsou elektrické, a když potřebujete odvézt sedm pasažérů, máte pocit, že nastupují a ne že je vkládáte do kufru. V momentě, kdy si odpustíte obývák, zjistíte, že všude kolem lidí jsou hromady místa, že sedačky můžete opravdu jednoduše posunovat tak, jak se vám hodí, že to všechno funguje, jak má. A pořád zaparkujete do míst, odkud před chvílí odjela Oktávka.

A nevytřese z vás duši. Slabší jedinci si sice stěžovali na pohupování zadní nápravy a pocity nevolnosti, já mám ale zato, že kdyby byl podvozek tvrdší, bylo by to horší. Pohupování zádě je hodně citelné, ale mezi námi, kdyby vám toto mělo vadit v ostřejší jízdě, pak vězte, že už vezete jen hromadu fakt naštvaných a pravděpodobně pozvracených výletníků, kteří s vámi dalších deset let nepromluví jinak než přes advokáta. A důvodem nebude houpání podvozku, ale váš jízdní styl. Tenhle Citroën není sportovní sedan, ale dá se s ním jezdit dostatečně rychle na to, aby se okolní řidiči začali drbat na hlavě, jak je možné, že je předjelo něco tak divného. Dvoulitrový turbodiesel ‚tahá vocpoda‘, převodovka má šest stupňů, maximální rychlost je 170 km/h, a když budete jezdit svižně po Praze a pak si uděláte výlet do zasněženého Frýdlantu stylem ‚už jsme tam sakra dávno měli být!!‘ zjistíte, že jezdíte za 8,5 litrů na sto. Ano, je to mimo deklarovanou spotřebu, ale věřte mi, že já tomu zprvu nevěřil… Myslím to tak, že je to málo… Nepříjemností je hluk v dálničních rychlostech. 80 decibelů při 130 km/h odpovídá zhruba Škodě Felicia.

A taky vnější design… Tak nějak chápu, čeho se snažili dosáhnout, ale taky mám pocit, že minuli tak o deset metrů. Z barvy jsme si dělali trošku srandu, ale ta se ukázala být praktickou v momentě, kdy jsme museli narychlo pořídit fotky zašpiněného auta. Bahno a jiný zimní sliz skoro není vidět. Automobil se však vyrábí i v barvách jiných. Třeba v červené. Ale k věci: Některé designové prvky jsou takové až skoro italské, jestli mi rozumíte. Třeba střešní okno je vybaveno zatahovací roletou a také páskem led diod, které nejdou vypnout a lesknou se ve skle. Taky tempomat je adaptivní, ale neumí brzdit. Oproti tomu navigace sice zobrazuje další odbočku v průhledovém displayi (to je FAKT super funkce), ale její hlasové upozornění je asi jen recese, tak je špatné.

Jenže všechny zmíněné i nezmíněné nedostatky jsou stejně šarmantní jako náladovost starých modelů Alfy Romeo. Jsou špatně, ale je z nich cítit urputná snaha automobilky. A většina těchto chyb je řešitelná tím, že ušetříte. Momentálně se podobně vybavený Space Tourer dá pořídit za zhruba milion. Hned k dodání. Když oželíte kůži, navigaci, masáže, střešní okno a nějaké další hračky, dostanete se někam k osmi stům po slevě a to mi přijde jako velmi zajímavá nabídka. Je to velmi blízko ceníkové ceně Superbu Combi a ten je vám k ničemu, když potřebujete odvézt sedm lidí. Takže Citroën je vlastně také levný.

Osobně jednoduše nechápu, proč si rodinky s dětmi nepořizují více podobných dodávek. Citroën není jediný, kdo vám nabídne autobusek za slušné peníze. Space Tourer jezdí více než akceptovatelně v rámci rychlostních limitů, je pohodlný, univerzální, levný, úsporný, škaredý… No dobře. Snad jen prestiž a pocit, že potřebují lepší jízdní vlastnosti, žene lidi do SUV a kombíků. Je to škoda. Někdy mám pocit, že to prostě nepochopili.

Se slzou v oku vzpomínám na to, jak jsem vyměnil Astro Van za rychlý vůz. Chci zpět svého nejlepšího přítele. Chci univerzální nástroj. Chci rozhled, chci pohodlí, chci prostě nakládat.

Citroën Space Tourer mám rád. Není dokonalý, ale je to kámoš.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
01. února 2017, 10:58
0

To sis koupil novy, jo?

Jinak SUV oblibu nepoplivavej, diky tomu jsou pak tyhle veci tak levny, jak jsou.

reagovat
Ro
Rowan
01. února 2017, 16:47
-5

Jakože tahle otřesná dodávka, které kvalitou jízdy silně konkuruje Š1203, je za mega levná? Tak to seš velkej gurmán. :)

martin_100
06. února 2017, 00:17
0

Ty jsi asi s 1203 dlouho/nikdy nejel že ;-)

lu
luv
01. února 2017, 18:41
0

kolik utahne na kouli?

reagovat
Jan Machač
02. února 2017, 00:14
1

Dvoulitr 2300kg, šestnáctistovka 1800kg. Obojí přirozeně bržděno.

reagovat
Ev
Evlo
02. února 2017, 09:57
0

To je takovej Alphard pro socky, no :D

MG
MGRR
02. února 2017, 11:02
0

Když jsem Alphard viděl poprvé, dost dlouho jsem koukal s otevřenou pusou. Nepochopil jsem tu "Japonsko-Korejskou" krásu :) Vypadá to strašně i na mne silná káva - dělám "korejce"

PeterLuk
02. února 2017, 22:55
0

To je schválne na vrchu fotka s odpadkovým košom a nápisom "odpad" v popredí? :D Alebo je to len kvôli tej "roztomilej" nálepke? :D

Ináč, staršie MPV od Citroenu máme v rodine, Evasion, a Space Tourer sa mi veľmi páči. Je z neho stále cítiť tú premyslenosť, s akou tieto autá vytvorili.

reagovat
Jan Machač
03. února 2017, 10:26
0

Původní záměr té fotky byl, že Space Tourer sežere odveze vše. Ale možná je to příliš kontroverzní ;-)

martin_100
06. února 2017, 00:16
0

Prostě multivan pro "chudý" s podstatně menší vyhlídkou na nevyžádanou změnu majitele. Za mě dobrý.

reagovat
Pe
Petr M
29. srpna 2018, 11:30
0

Pod tuto vetu "Nepříjemností je hluk v dálničních rychlostech. 80 decibelů při 130 km/h odpovídá zhruba Škodě Felicia" se bohuzel mohu podepsat. Vcera jsem to auto zkousel ve variante 180k + AT6. Hledam nastupce Espace IV a nabidka trhu je tragicka. Takovy hluk jsem necekal. Komunikace v aute je pri rychlostech nad 100 kmh problematicka. Hodnde selestu je slyset od prednich sloupku. Dalsi neprijemne prekvapeni je stabilita a citlivost na bocni vitr ve vyssich rychlostech. Clovek predjizdi kamion a hodi ho to do strany. U espace nepredstavitelne, tu standard. Zle jazyky tvrdi, ze diky nepovedenemu podvozku a slabym brzdam konstrukteri zamerne snizili maximalni rychlost. V ten samy den jsem zkousel i Trafic spaceclass. Po strance hluku to neni lepsi, ale stejne. Jizdni stabilita je ale vyrazne lepsi. To auto neplave a nehne se. Problem u Trafica je ale motor 1,6. Kdyz jsem se u Peugeota dealera ptal, jestli je to normalni, ze toho Peugeota musim honit po dalnici, eodpovedel, ze to zalezi na pneumatikach a pod. To jako davaji z vyroby na auto nejake spatne? ach ach.. Bohuzel se ale zda, ze nic lepsiho ted na trhu neni. Tedy je. MB V-class, ale ty ceny jsou uplne jinde.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem