Co se stane, když zkřížíte sedan, kupé a SUV? Stane se Citroën C4X. Úmysl francouzské značky byl následující – spojit klasickou karoserii sedanu, sportovní feeling kupé a praktičnost SUV. Osobně bych do mixu přihodila ještě jednu položku, aby to vycházelo na čtyřku, ale i takhle už je to celkem divočina.
Zatímco dříve se crossovery zvyšovaly, aby se na co nejmenší půdorys vešlo co nejvíc auta, teď se trend obrací a karoserie se zase snižují a prodlužují. Co zůstává, je vyšší světlá výška. Módní vlna přichází nejspíš z Francie, neboť počátky vídíme u Renaultu Arkana, pokračování u Peugeotu 408 a Citroën teď celou věc dohání skoro až do extrému. Ve věci aut nejsem žádný velký estét, ale trochu nevím, co si o tom všem mám myslet. No posuďte sami. Trochu tam vidím C-Elysée. Dlužno říci, že nový přírůstek do rodiny Citroënů není příliš fotogenický a naživo vypadá lépe než na obrázcích, které mu obvykle kvůli krátkému ohnisku přidávají jistou míru deformace.
Ale pojďme k veselejším tématům. C4X se bude prodávat ve třech variantách pohonu – jako benzín, nafta a elektro. Takhle by měla vypadat každá správná nabídka! Ok, nějaký ten hybrid by se taky snesl a ten novinka zatím nenabízí, ale i tak je výběr pěkný. Zejména s naftou si Citroën slibuje úspěch u firemní klientely a vzhledem k aktuálnímu vymírání dieselů u většiny ostatních značek by mu to mohlo klapnout.
Při pohledu do ceníku si všimneme vtipné skutečnosti, že zatímco základní cena benzínu 1.2 Puretech s manuálem (tato kombinace je jediná, kterou s manuálem pořídíte) a nejnižší výbavou Feel činí 544 900 Kč, základ se stejnou výbavou, ale v elektrické verzi stojí 939 900 Kč, což je téměř dvojnásobek. U auta za půl milionu (když necháte své staré auto na protiúčet, dostanete ještě bonus 50 tisíc) základní výbava neurazí – obsahuje třeba zadní parkovací senzory, automatickou dvouzónovou klimatizaci, LEDky vpředu i vzadu, tempomat, lane assist, nouzové brzdění nebo čtení dopravních značek. U auta za téměř milion už to ale žádný odvaz není. Elektromobilita je pořád drahá sranda…
Nejlevnější naftová verze s výbavou Feel Pack s osmistupňovým automatem vyjde na 694 900 Kč.
Na předváděcí akci jsem se svezla právě s jedna-pětkovým dieselem, který už dobře známe z jiných modelů skupiny Stellantis. Se 130 koňmi to není žádný trhač asfaltu, ale výkon je dostačující, a můžete jezdit za pět litrů nafty. Výkonově se navíc nepřetrhnou ani ostatní motorizace – benzín nabídne maximálně stejných 130 koní a elektřina 136. Ale budiž, od Citroënu nechceme sportovní výkony, od něj chceme pohodlí, které má dodat program Citroën Advanced Comfort a jeho hlavní hvězda – odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. A to funguje na středočeských silnicích moc pěkně. Pojem létající koberec, který značka používá, je odpovídající se vším všudy – příkladným komfortem, plavností i lehkou rozevlátostí. Jen na větší příčné nerovnosti není radno najíždět příliš rychle a to samé platí do zatáček. Zmiňovaná světlá výška si tu vybírá svou daň a v kombinaci s houpavým podvozkem způsobuje ve větších rychlostech dost výrazné náklony. Ale znovu, od Citroënu žádné velké sportování nečekám.
Na kompletní dojmy včetně důkladného testování zesílené pěny na sedačkách, extra rozměrného otvoru do zavazadlového prostoru nebo šuplíčku před spolujezdcem se můžete těšit už brzy v běžném testu.
03. března 2023, 15:19
1
ad foto č. 6: bílá verze z profilu - tp auto vypadá, jak kdyby ho někdo pomačkal.
Jinak teda važme si toho, že někdo umí nabídnout 4,60 m nekombi pod půl mega. Moc dalších mne nenapadá. Snad Megane sedan.
03. března 2023, 16:29
-1
emach?
03. března 2023, 18:29
3
Mám pocit, že zrovna u téhlencté C4ky hraje velkou roli volba barvy, páč ve světlých odstínech a hlavně bílý, to má příšernej batoh, spodní linka oken a celkovej ponton je jak když děcko kreslí přímku podle ruky plus ten karamból na předních dveřích je děs. Ale našel jsem si to auto v černý a tam to nějak podezřele funguje a ten vehikl se mi fakt líbí, až se za to stydím. Change my mind...
03. března 2023, 20:28
1
Takže to vlastně vypadá dobře v barvě, která zamaskuje veškerý prolisy a linky :-)
Teď nevím, jestli je to úplně dobrý vysvědčení.
03. března 2023, 21:23
-1
neříkám nic.., bohužel je to pravidlo u obrovskýho množství aut a to mi černá barva většinou na autě připadá, jako bolavá volba nudy a nedostatku fantazie.
03. března 2023, 18:33
0
Jak na tebe působí celkový odhlučnění tohoto povozu Violo? Je to plnohodnotný nižší střední nebo to spíš působí jako novodobá tália někde napůl?
03. března 2023, 21:48
1
Az na ten predek me pripomina tehotny MB CLS.
BTW to stribrny na spodu prednich dveri je madlo na prenaseni?
04. března 2023, 05:49
0
To bude odkaz na bumpery, co s nimo přišel tuším Cactus. V poslední době to poněkud zmutovalo a tohle bude další vývojový stupeň.
04. března 2023, 19:04
1
Mně to nepřipomíná bohužel žádné auto. Nejvíc se tomu blíží to, co vyprodukuje můj malý synek do nočníčku...
Kde jsou ty časy, CX, BX, XM, Xantia, C6...
07. března 2023, 09:20
2
Za mně super. Sedano-liftback s poslabším ale kvalitním dieselem, v kombinaci s ještě měničovým planétovým automatem a ne dvouspojka. Dostatečně velký kufr a přitom auto není přerostlé. Lehce vyšší stavba karoserie s přesto docela účinnou aerodynamikou je taky super. Ten podvozek je prý také docela komfortní. Kdybych dnes musel soukromně kupovat auto, asi vím, kam bych zašel. Ale teda rozhodně ta vínová červená. Ty nebarvy jsou fakt takový poblitý a těm tvarům a plochám nesluší.