načítám data...

Vánoční speciál: Čím jezdí Ježíšek?

24. prosince 2016, 07:22 9 komentářů Adam Forman TopX

Napadlo vás, jak Ježíšek stíhá doručit všechny ty dárky? A čím by asi jezdil, kdyby se nenarodil ve starověkém Betlémě?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Předpokládejme na okamžik, že by se Ježíšek narodil do současné doby. Jistě by k rozvážení dárků použil některý z moderních dopravních prostředků. Ale který? Jednoduchá otázka se komplikuje hned se zamyšlením, jaký způsob rozvážky takový Ježíšek preferuje. Navoďme si tedy vánoční náladu rozjímáním nad komplexním logistickým problémem, kterým je nutnost dopravit miliony dárků pod všechny ozdobené stromečky.

 

Kyvadlová dárková rozvážka – Bentley Bentayga

Pro první případ předpokládejme, že má Ježíšek velkou zásobu všech dárků na jednom místě a kyvadlově je hodlá rozvážet pod individuální jehličnany. Nároky na úložný prostor jsou tedy minimální a v naší době, kdy většina dětí chce PlayStation (nebo Xbox), bude bohatě postačovat prázdná spolujezdcova sedačka. Hledáme tedy něco rychlého, schopného polykat obrovské porce kilometrů a zároveň hýčkat svého řidiče komfortem a pohodlím pojízdného obýváku. Není lepší volby než nová Bentayga od Bentley. Pohodlný džentlmenský klub na čtyřech kolech hýčká posádku především adaptivním vzduchovým podvozkem. Ten dokáže nejen odfiltrovat nepříjemnosti zhusta pokrývající naše silnice, ale propůjčuje luxusnímu vozu i terénní schopnosti hodné respektu vojenských strojů. Dárky se tak dostanou i do odlehlých horských končin. Pohon všech kol a přehršel terénních asistentů zvládne ovládat i batole narozené před tisíci lety a řidiče tak nic nevyrušuje z poklidného plnění vánočního poslání. Možná namítnete, že stejnou úlohu by zvládl Range Rover či jiný prémiový offroad. Jedině Bentley se však svým majestátem může rovnat tradičnímu pojetí Římskokatolické církve tak, jak ji známe z barokních kostelů (a jak se nám do myslí ve spojení s Vánoci vloudila).

 

Expresní doručení – Koenigsegg One:1

 

I kdyby měl Ježíšek k dispozici ten nejrychlejší pojízdný obývák, stejně by musel zpomalovat čas, aby své rozvážky stíhal. Proto se můžeme poněkud rozvášnit s magickými schopnostmi a představit si, že pro doručení darů stačí pouhá Ježíškova přítomnost. Obětujme tedy veškeré pohodlí a terénní schopnosti a představme si ten nejrychlejší způsob, jak dopravit starověké batole k otevřeným oknům. Pokud jde o to, být opravdu rychlý a to nejen v přímce, pak mistrem na slovo vzatým je jistý Christian von Koengisegg. Jeho výtvory dokázaly k smrti vyděsit Jeremyho Clarksona a vzaly dech i prostým nadšencům, slintajícím do klávesnic svých počítačů. Švédský výrobce umí u svých vozů nabídnout unikátní kombinaci vlastností. Jejich styling, obvzlášť u speciální edice One, nabízí něco z ladnosti Ferrari, něco z ukázněnosti technicistního Audi R8, ale také špetku vzrušení vlastní Pagani. Nejlepší kapitolou je dozajista výkon. Srdcem vozu je pětilitrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly. Jeho výkon v ostrém nastavení dosahuje hodnoty 1 361 koní a otáčkoměr si nechá líbit až 8 250 ot./min, to už by Ježíškovi mohlo stačit. Jenže pánové z Angelholmu nezaháleli a oproti výchozí Ageře neváhali snížit váhu za jakoukoliv cenu. Tak například zadní pružiny jsou z karbonu, přední kapota je lehčí a nižší a odnímatelné střešní panely dostaly nově otvor pro přívod vzduchu do motoru. Sice se již střecha do kufru nevejde, ale aerodynamika doznala podstatného vylepšení. Drastické snahy o úsporu hmotnosti vyústily v líbivou hodnotu 1361 kg hmotnosti celého vozu. Je vám to číslo povědomé? Název One:1 skutečně značí poměr jednoho koně na jeden kilogram hmotnosti a to už je hodnota, se kterou může pracovat i bájná bytost.

Všichni malí elfové – Škoda 1202 STW

Ačkoliv je představa Ježíška ve řvoucím Koenigseggu velice lákavá, zkusme obejít problém s omezenou obslužností bohatě dekorovaných nahosemenných rostlin jiným způsobem. Není od věci inspirovat se v zahraničí. Tradicionalisty odsuzovaný Santa Claus nemusí být pro symbol českých Vánoc jen rivalem. Na severním pólu údajně zaměstnává celou armádu elfích pomocníčků, kteří pracují na výrobě darů. O vzniku českých dárků sice nic nevím, ale proč nezaměstnat pomocníčky pro rozvoz? V rámci vyšší spravedlnosti bychom mohli vyhnat z prohřátého tepla pekelných kruhů líné čerty, aby v prosincových mrazech doručovali za Ježíška. A čím by takoví čerti jezdili? Když už jsme tak tradiční, vytáhněme z historie Škodu 1202 v užitkovém provedení STW. Ve své době se jednalo o moderně vyhlížející automobil, byť stál na základech staré řady 1201. Od svého předchůdce se odlišovala designovým jazykem sdíleným s nově zaváděnou řadou Octavia a disponovala i lepším výkonem. Čtyřválcová dvanáctistovka OHV s výkonem 50 koní měla na starosti tunu váhy vozu a na palubě utáhla až 650 kg dárků, což je beztak víc, než máte šanci pod stromečkem najít. Zajímavostí zvolené karoserie STW je trojice dveří, jedny v pravo a dvoje vlevo, a vodorovně dělené víko zavazadelníku. Jelikož nešlo o nijak převratný vůz, z paměti národa už ‚stejšn' pomalu mizí. Přitom by stovky tmavozelených kombíků s vyleštěnými chromovanými nárazníky daly našim vánočním svátkům tolik kýžený nostalgický tón.

Ježíškův těžký speciál – Tatra 815 7COR70

Ačkoliv většina z nás najde pod stromečkem s trochou štěstí pár řidičských rukavic či nějakou tu autokosmetiku, přeci jen existují šťastlivci, jejichž očekávání je o něco větší. Ve výjimečných případech tvoří nadílku rovnou celý automobil, či dokonce náklaďák. Pro takovou eventualitu by měl být Ježíšek vybaven i vozem schopným splnit jakékoliv přání, a když už jsme v tom vlasteneckém tónu, proč se nepoohlédnout po nejtěžší Tatrovce, která kdy vznikla? Stal se jí před rokem osminápravový speciál vyrobený na zakázku pro výrobce vrtných souprav. Celková hmotnost vybaveného vozidla činí 84 tun. S roznesením váhy pomůže dvanáct natáčecích jednoduchých kol a dvě prostřední nápravy s dvojmontážemi. Kabina je shodná se sériovým typem 815-7 a k odpružení náprav slouží vzduchové vaky, kombinované ve střední části s listovými pružinami. O pohyb se stará kapalinou chlazený dvanáctiválec o objemu 32 litrů, který disponuje výkonem 1 132 koní a krouticím momentem 5 143 Nm. Tak vysoký moment slouží pouze k pohonu vrtné soupravy přes redukční převodovku a pro účely pohonu vozidla je elektronicky omezen na polovinu. Standardně jsou poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy, ale v případě potřeby lze pohánět kola všechna. Všímavému čtenáři jistě neunikly rozměrné boxy umístěné za kabinou řidiče. Ty slouží k chlazení pohonu a hydraulických okruhů účelové nástavby. Celková dálka kolosu přesáhla 18 m, přičemž výška se vejde do dvou a půl metru. Šířka přesně tři metry bohužel diskvalifikuje rozměrný kolos z běžného provozu po veřejných komunikacích, a tak bude mít Ježíšek s přepravou těch největších darů o něco více papírování, než když využije obvyklou panelovou dodávku některé z rozvážkových služeb.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kr
Krocan
24. prosince 2016, 10:13
0

Zatím jsem tento článek jen přelétl. Ale hned musím reagovat na stejšnu.
Chci připomenout, že procento jiných karosářských verzí než STW, bylo mizivé a ty jiné verze byly v drtivé většině pick-upy.
A také podotýkám, že ve stejšnách jezdilo VB (policajti) a za nás se jim také říkalo Čerti.
Jo a Ježíšek pro mne není ten hlavní. Já světím Mikuláše. Ten naděluje holčičkám do punčoch. Jo a jezdí Jaguarem.

reagovat
Trinom
24. prosince 2016, 14:22
1

Jen teda hajtry měly dvoje dveře napravo a ne nalevo :)

Irwinek
24. prosince 2016, 14:31
0

hohohoho, tuzexová STW s přídavnými panely pro vyhřívání bočních skel - úžasný to povoz pro převoz dárků :-D kam se s ložnou plochou s.... superb :-D

PepaSFI
24. prosince 2016, 12:25
2

já ho viděl, měl v autě hromadu balíčků, vypadal jako úplně normální, lehce nervózní chlápek ve vestě a kšiltovce a to auto byla ušmudlaná bílá dodávka s nějakýma písmenama na boku.

reagovat
St
Stefan
24. prosince 2016, 12:48
0

Já myslím že nejspíš ShockWave ( slavný Peterbild se třema P&W ze stíhačky.)

reagovat
AnGeor
24. prosince 2016, 15:11
0

the best or nothing ;)

reagovat
beastar
24. prosince 2016, 15:55
0

Transit, Ducato, Jumper, Sprinter, Movano, Boxer.

reagovat
Irwinek
25. prosince 2016, 11:13
0

Nevím, čím to nakonec ježura přitáhl, ale protože první baterie je, navzdory dešti a blátu , vyjetá, můžu sedět u netu a hledat " tuning ", náhradní kola na jiný povrch a teplotu atd atd :-D
doufám, že i k vám do garáže, byť i jen té poličkové , přibylo něco nového a přeji spoustu klidu a pohody :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem