logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

BMW GINA: Vize naopak

Designérské studie jsou jedním z taháků každé automobilové show, ukazují směr, kterým se výrobce chce v budoucnu ubírat. Jen v případě BMW GINA bylo všechno naopak.

Koncepty, studie, zkrátka ty bláznivé kreace, které jsme vídali na autosalonech a které vždy opanovaly zájem odborné i laické veřejnosti, to jsou auta, o kterých tu dnes bude řeč. Ačkoli o ně byl vždy ze strany návštěvníků a diváků velký zájem, jejich osudem je zůstat jediným kusem, jediným originálem, který nikdy nesveze rodinu na dovolenou ani úspěšného byznysmena na další triumfální obchodní schůzku. Tahle auta zůstávají navždy jen takovým snem. 

O pár měsíců později přijde zpravidla produkční verze daného auta. To skutečné auto, které vyjíždí do skutečného světa. Tenhle vůz, to už není jen tak nějaká legrácka a designérské cvičení, tohle auto už musí lákat reálné zákazníky a vydělávat peníze. A paradoxně, přestože produkční vůz je pro výrobce mnohem důležitější, působí vedle oné studie jako chudý příbuzný.

Foto: BMW

Mezi automobilovými nadšenci vyvolává tato geneze odvážného stylistického cvičení ve výrazně konzervativnější finální produkt pravidelně vlnu zklamání a nepochopení. Tak nádherný koncept a oni ho cestou na výrobní linku úplně zničili. Proč to nenechali, jak to bylo, vždyť to mohlo mít takový úspěch!?

Já těm steskům rozumím, produkční auto tváří v tvář svému předobrazu skutečně působí často trochu smutně, ale to není jeho chyba. Vlastně to není chyba vůbec. Ta dvě auta totiž byla vyrobena zcela odlišnými postupy a za zcela odlišným cílem. A je to právě smysl existence designérských studií, který automobilovým nadšencům často uniká a už sami sebe vidí za volantem některé z těch fantastických kreací.

Foto: BMW

Koncepty totiž nemají být jen nějakým předobrazem budoucího vozu. Jsou jakýmsi zhmotněním ideí, nepředstavují konkrétní automobil, ale spíše myšlenky, které by k němu měly vést. Finální produkt potom z těchto vizí čerpá inspiraci a kombinuje je s výsledky práce inženýrů tak, aby výsledný automobil byl nejen esteticky příjemný, ale tak plně funkční a bezpečný. Je jasné, že takové auto, u kterého nejsou nároky na komfort, vnitřní prostor, bezpečnost a konstrukční tuhost už jen doporučením, bude vypadat trochu jinak a bude muset slevit z vlastní fantastičnosti.

Jedinou reálnou funkcí konceptu je tedy ukazovat vizi budoucnosti. A potom je tu BMW GINA, jeden z mých nejoblíbenějších konceptů. A přestože tohle auto mám opravdu rád, je třeba si přiznat, že zcela postrádá smysl. Spíše než pohledem do budoucna je totiž GINA spíš takovým symbolickým zakončením jedné éry. Možná měla být symbolickou tečkou, možná představuje poslední pokus o vysvětlení, co že se to tady vlastně stalo.

Foto: BMW

Koncept BMW GINA se světu představil v roce 2008 a nestojí za ním nikdo jiný, než Chris Bangle. Tento věhlasný automobilový designér stál za nadčasovými tvary Fiatu Panda, na které za posledních dvacet let prakticky nebylo třeba sáhnout, nebo Fiatu Coupé, auta, které nezestárne asi nikdy. Přesto bude už navždy jeho jméno spojováno s automobilkou BMW.

Pro BMW Bangle pracoval od roku 1999 a stál za designem celé modelové řady na počátku nového milénia. Dodnes je jeho dílo přijímáno rozporuplně – někteří ho milují, jiní nenávidí. Bangle se totiž dopustil hříchu, jaký se v konzervativních vodách německého automobilového průmyslu neodpouští snadno – rozhodl se dělat věci jinak. Po letech pozvolné evoluce mnichovských aut přišla nová řada se zcela odlišným jazykem. 

Foto: BMW

Tradiční příď BMW s až lehce negativně skloněnou maskou se totiž náhle změnila v hladký aerodynamický tvar propojený se zbytkem auta. Novinky se vyznačovaly jemnými detaily a velmi specifickou prací s plochami. Auto náhle působí dynamicky, jako kdyby bylo v pohybu, i když právě stojí. Změnil se i interiér, tradiční spartánské prostředí BMW rozbil rozměrný displej radiomapy, ve své době unikátního systému iDrive.

Když se na Bangleovu práci díváme z dnešní perspektivy, můžeme vlastně hovořit o neúspěchu. Jeho revoluce totiž dokonale selhala. V další generaci se BMW vrátilo k zajetým pořádkům a každý jeho další model už zase působí jen jako evoluce toho předešlého. Auta z pera Chrise Banlga si tak v řadě modelů BMW nemůžete s ničím splést.

Foto: BMW

Typickým rysem Banglovy řady BMW je specifická práce s plochami. Jeho design nepůsobí, jak by byl vytvarován ohýbáním plechů, působí spíše jako kdyby byla karoserie z nějaké textilie navlečena na auto a tvořila tak jeho kůži. Tato myšlenka byla dotažena k absolutní dokonalosti právě na BMW GINA. 

Foto: BMW

GINA je roadster odpovídající řadě Z4. Pod kapotou – ačkoli o kapotě je tu těžké hovořit – je osmiválec, to ale není příliš podstatné. Podstaný je tu tvar. Když jsem psal, že auta BMW z tohoto období působí, jako kdyby palely karoserie získaly tvar natažením nějakého elastického materiálu, v případě konceptu GINA to není jen zdání. Bangle si nechal navrhnout speciální voděodolnou pružnou tkaninu, kterou natáhl na kostru auta.

Foto: BMW

Kromě dokonalých trojrozměrných tvarů a křivek tak auto získalo i jistou tvárnost – a té Bangle skvěle využil. Tvar auta se totiž může měnit. GINA někdy působí až děsivě živě. Vozy Porsche jsou od nepaměti známé svým aktivním spoilerem, který vyjede ze zádi, jakmile auto dosáhne vyšší rychlosti. I GINA umí vysunout spoiler, ale ne nejakým primitivním nevzhledným přepákováním, nic takového. Záď GINY prostě povyroste. 

Foto: BMW

Totéž se děje i v případě prahů, chcete agresivnější tvary? Není problém, vyrostou na bocích jako když sportovec zatne svaly. I kapota mění svůj tvar od hladké až po agresivní se dvěma výraznými liniemi. A pokud se chcete podívat na motor, střed kapoty se rozestoupí jak rozhalenka lázeňského šviháka. 

Foto: BMW

Tvary auta jsou proměnlivé i v interiéru. Pro BMW je typické natočení středové konzole směrem k řidiči, ovšem žádné jiné BMW ve skutečnosti středovou konzoli natočit neumí. GINA ano. Ovšem tím nejlepším party trikem jsou světla. Výklopným světlometům, jaké má třeba první generace Miaty, rádi říkáme ‘mrkačky’. Ale kam se takové ‘mrkačky hrabou na světla BMW GINA – ta skutečně připomínají spíše oko, než světlomet. A když na vás mrknou, nemůžete se zbavit dojmu, že tohle BMW je spíše živý tvor, než jen auto.

Foto: BMW

Foto: BMW

A v tom si myslím, že mělo být poselství BMW GINA. Přišlo v době, kdy se Chris Bangle s BMW již pomalu loučil a spíše než vizi budoucnosti tak mělo být jakousi labutí písní. Mělo ukázat, co tím vším slavný designér vlastně myslel, kde čerpal svou inspiraci a k čemu chtěl dojít. Názor na období Chrise Bangla v BMW ponechám na vás, já sám na tu dobu vzpomínám rád a auta jako BMW řady 5 generace E60 považuju dodnes nejen za jedny z nejhezčích BMW, ale i za jedny z nejpovedenějších sedanů všech dob.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Trinom
16. 7. 2023, 18:20 2 reagovat

O Gině jsem nikdy dřív neslyšel, ale musím uznat, že ten nápad nemá chybu.

Vapno92
17. 7. 2023, 08:58 1 reagovat

E60 je pre mňa jedno z nakjrajších áut, aké boli kedy navrhnuté, ak ide o bežné masovo predávané autá, bez prdele.
Mám veľkú slabosť pre "organický" design, to auto proste vypadá ako nejaká nasratá šelma, stačí sa pozrieť na svetelný podpis aj vpredu aj vzadu.
Bohužiaľ, u zákazníkov BMW na takéto veci nie je miesto, to je už pomaly 20 rokov známy fakt, oni proste chcú svoju dedkovitú zaprdenosť. Koniec koncov, keď si vygooglim že "new BMW 5" tak prvé čo vyskočí je akási Octavia 4.

Trinom
18. 7. 2023, 10:38 1

No dobře, a co bobří zuby a všechny ty šílenosti, co teď BMW předvádí?

Honza Hamster Křeček
18. 7. 2023, 12:51 0

To je ale presne ono - kdykoli v BMW zkusi udelat neco jinak, sesypou se na ne tradicionalisti, ze ‘takle BMW vypadat nema’. Banglovi nadavali za kazdy jeden model. Zakaznici BMW jsou jedni z nejkonzervativnejsich vubec (ostatne kdo jiny jeste dneska misto kupatek dela tudory?), tak to holt je…

Vapno92
18. 7. 2023, 14:20 0

Trinom: Hele, úprimne ma to aj napadlo, ale neviem, čo si o tom myslieť, bez tak v tom budeš vidieť arogantného dedka ktorý si tým liečí krízu stredného veku. A áno, som zaujatý, ukameňujte ma za to, ale mať predsudky k majiteľom áut na základe toho, aké auto má, je racionálne a správne :D A ak si psychicky v poriadku, tak si proste nekúpiš auto čo vypadá ako bobor ale je za každú cenu agresívne

Autíčkový Jelen
18. 7. 2023, 14:43 0

Vapno92: Takže si radši koupím C63 se čtyřválcem jenom kvůli tomu že M3 má dost odvážnej design přední části? :D Osobně se snažím hodnotit auta samotný bez majitelů, samozřejmě chápu, že pro někoho může být nějaká pověst dealbreaker (a často na té pověsti nějaká pravda je) a prostě si to auto nekoupí jen kvůli tomu, to je každého osobní věc. Ale asi automaticky neodsoudím úplně každého kdo to má. Jinak třeba já osobně mám Bangleovu éru docela rád, jak zde bylo řečeno, jeho designy byly odvážnější a né každému po chuti, ale právě to se mi líbilo. Pěkné specifikace E60 uzrávají jak víno, a na rozdíl od W211 vypadají jako novější auta v mých očích. Zároveň mi ale nevadí určitá konzervativnost některých modelů. Osobně si to nepotřebuji dělit na 2 tábory, líbí se mi jak elegantnější designy (třeba E39, E46, G30 atd.) tak ty odvážnější (Bagleova éra celkově, některé novější).

Trinom
19. 7. 2023, 10:20 0

Banglova éra se mi třeba líbí a vůbec nic proti ní nemám. Ale tohle je prostě hnus.
Ad majitelé BMW - v M3 většinou uvidíš mladého floutka, než dědu.

Frankie
17. 7. 2023, 15:23 0 reagovat

Vidím tam hodně z tvaru, které jsou použity na Z4 první generace. A tuto studii vnímám i trochu jako její posun dál, k druhé generaci Z4 z jeho pera, na kterou bohužel už nedošlo a vypadala prostě dost jinak. Snad jen její předek tam malinko je. A tak tyto živé Banglovske křivky jsou pouze na generaci první. A mi se hodně líbí, působí úžasné nadčasově

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte