„Born from jets, killled by assholes“ zní nápis na samolepce, kterou můžete často i v našich končinách vidět na některých Saabech. Taková auta patří zpravidla lidem, kteří mají svá auta rádi a vědí, odkud Saab pochází a proč vlastně zašel. První část „Born by jets“ může znít lehce nadneseně, ale faktem je, že nepřehání ani slovem. Saab Group je totiž společnost, která opravdu vyrábí vojenské letouny, stíhačky, radary a další techniku. Pod jejími křídly vznikla v roce 1945 automobilka Saab Automobile, která zůstala součástí mateřské společnosti až do roku 1989, kdy se oddělila a byla prodána americkému koncernu General Motors.
A právě General Motors je směřována druhá část sloganu, používající láskyplné označení „assholes“. Nic proti General Motors, ale faktem je, že švédský Saab se jim uhandlovat opravdu nepodařilo. A zatímco Alfě Romeo zůstaly po pokusech o unifikaci s GM zásadní šrámy v podobě dosti otřesené pověsti, Saab to v roce 2012 definitivně zabalil a případné vzkříšení je v nedohlednu.
Inu, zanechme teď smutnění nad rozlitým Saabem a pojďme se podívat na jeden z posledních produktů, který nám automobilka stihla připravit. Středně velký sedan/kombík s označením 9-5 má totiž nejen co nabídnout, ale vzhledem k zániku vlastní automobilky, přináší i hodně peněz za málo muziky. Typicky se zde totiž projevuje přirozený strach o budoucí servisovatelnost a dostupnost náhradních dílů. Netřeba se však vlka bát. Jednak se 9-5 ještě pořád pohybuje dost kusů na to, aby se vyplatilo je servisovat i nadcházející desetiletí, jednak se spousty dílů vzhledem k použité platformě GM2900 vyrábí dost a dost.
Hrdý švédský Saab ovšem nikdy té unifikaci s amíky příliš nedal a u platformy to proto skončilo. Třeba motory, tedy s výjimkou naftových, jsou vlastními produkty Saabu a jedná se o samé hezké věci. Vždyť už v nejnižší možné specifikaci dostanete turbem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 150 koní. To na „socka“ verzi docela ujde, ne?
150 koní je ovšem teprve začátek a my se jakožto správní Autíčkáři zaměříme na o kus zajímavější jednotky, skrývající se pod označením B235R. Čtyřválce o objemu 2.3 litru tvoří ve svých silných verzích (podle roku výroby 230 až 260 koní) špičku nabídky a nalezneme je v těch autech, které se pyšní přídomkem „Aero“. Bez dalších úprav zrychlují všechny 9-5 Aera z nuly na sto za pěkných 6.9 sekundy, ovšem jak už možná tušíte, zde to rozhodně nemusí skončit. Turbomotor už z principu otevírá dveře tuningu a ten je u Saabu zastoupen ve velké míře. Asi největším hráčem na trhu je švýcarská značka Hirsch Peformance, která se zabývá tuningem Saabu ve velkém.
I na české bazarové scéně můžeme nalézt 9-5 Aero s úpravou od Hirsche hned několik. Jeden příklad za všechny budiž zde. Na pohled decentní kombík z roku 2004 nabízí vedle kopce výbavy hned 280 koní s příslušným točivým momentem, což z něj dělá kvalitní sleeper pro každou příležitost. Nízký nájezd a vznik v tomto tisíciletí dělají z „flügenhirsche“ adepta na daily drivera, ve kterém odvezete štafle, naklepnete maséry v německých prémiovkách, nebo zmatete přátele tím, kam se poděla spínací skřínka. Saaby jí totiž odjakživa mají za řadicí pákou, a když se někdo zeptal jednoho z konstruktérů proč to tak je, odpověděl, že „prostě proto“.
Nicméně pozor, je tu ještě jedna nabídka! Pokud vám 180 tisíc za výše inzerovaný kousek připadá jako mnoho, nasměrujte svůj ctěný zrak sem. Zde inzerovaná 9-5 Aero je sice starší a značně ojetější (ruku na srdce, celá řada konkurentů vyniká i vyšším, ovšem „ukrytým“ nájezdem), ale je za bezkonkurenční peníze, navíc se spolehlivější manuální převodovkou. No řekněte, kde jinde dostanete 250 koní a ventilovaná sedadla za 47 tisíc! Když už jsme u těch ventilovaných sedadel. Právě Saab 9-5 je vůbec prvním autem, které v roce 1997 ventilované sesle nabídlo.
Shrneme-li si to kolem a kolem, Saab už sice neexistuje, ovšem pořád má co nabídnout. V mnoha ohledech inovativní a nehezky-krásná 9-5 je dokonalou připomínkou toho, jak velká škoda je jedné švédské značky, a zároveň zajímavým a vcelku levným povozem benzínového nadšence.
26. dubna 2016, 15:25
0
To měl kamarád. Vůbec se o to aut nestaral, na tachometru pul milionu a když to jelo přez díry a kočičí hlavy tak bylo uvnitř pořád ticho. Takový bezúdržbový tank. No.. má svoje mouchy. Stejně jako na 9-3 co má teď mu odešlo turbo (ale s ohledem na nájezd) a zrovna tak odcházejí obrazovky u rádia a ventilace. Nějaký šotek tam krade pixely.
26. dubna 2016, 15:38
0
Turbo je holt tak trochu spotřební věc, pokud vydrží přes 200k, myslím, že mu není moc co vytknout.
A odcházející pixely na různých displejích jsou vcelku běžná záležitost u starších aut :-)
26. dubna 2016, 20:09
3
Pamatuju si, kdyz se objevil jako novy na trhu. Strasne se mi libil. Jeho plakat mi dokonce nekolik let visel v pokoji. O par let pozdeji jsme ho meli v praci. Jezdil skvele. Byl to neuveritelne pohodlny a tichy kocar s fantastickym designem, kterym se tak strasne odlisoval od ostatnich aut. Ja mel tuhle znacku strasne rad. Stejnym zpusobem mne fascinoval i posledni 9-5. Doufal jsem, ze prijde i novy 9-3 a ze ty modely zachrani Saaba pred krachem, ale bohuzel se nestalo. Je to skoda. Tahle automobilka rozhodne mela co nabidnout.
27. dubna 2016, 10:03
0
Spínačka byla umístěná takto kvuli bezpečnosti - při nárazu a deformaci (u starších modelů) bývalo dost zranění klíčkem v zapalování. Současně to fungovalo jako zamykání řadičky.
27. dubna 2016, 15:31
0
No já nevím... Nemám zkušenost s tolika Saaby. Sám jsem vlastnil jen 94' 900 2,0T. To auto bylo i po letech pořád mechanicky super - opotřebení neznatelný. Rychlý bylo až až. Jenže pouze v přímce. Připadalo mi dosti měkké a pro někoho, kdo rád řídí poněkud nezajímavé. 9-5 může být lepší, ale tak nějak nevím, nevím...
28. dubna 2016, 05:24
0
I 900ng turbo je auto na svižné cestování,stejně jako všecky saaby,žádný hothatch. Jenže většina lidí jak slyší spojení dvoulitr a turbo v hatch karoserii okamžitě předpokládá,že to bude drtič okresek.
A propós,někde jsem se bavil s kolegou od saabu a vyprávěl jak se na okresce dosti úspěsně naháněl s bmw 740, jen to prý chtělo zvolit poněkud rozevlátý způsob jízdy.
28. dubna 2016, 14:06
0
Tak 740i, jakkoli je to samozřejmě nejsportovnější limuzína na světě atd atd, je na okresce hodně mimo svou komfortní zónu, i když se BMW fanatici snaží namluvit všem ostatním, že i dodávka od BMW, kdyby nějakou vyrobili, je nejlepší řidičský nástroj na všechy typy silnici no:)
28. dubna 2016, 14:55
0
Tak u té 740i bych řekl že záleželo i na generaci. Třeba taková E32 bude okreskovitější než následující E38 popř. E65 nebo nedejbože F01. A při té zmínce o sportovnosti dodávky BMW se mi vybavil úvodní sloupek od Jezzy v jednom vydání časopisu Top Gear. Tam psal:,, I kdyby BMW vyrobilo trakař tak bude tvrdit že je sportovní."
28. dubna 2016, 19:40
0
Ahoj, hezký článek. Ještě bych doplnil jednoho úpravce SAABů, a to švédského Maptune. Já má 9-3 r.v. 1999 s motorem 2.0 LPT. To je entry model, 115kW. No, kity od Maptunu jdou až ke 300 PherdeStärke. :-)
Mám ho púl roku, je to auto s charakterem. Buď si ho zamiluješ nebo ne, nic mezi tím. Není to žádné kladivo na okresky, ale spíš takový plynulý zrychlovač. Co se mi líbí, při 170km/h točí motor asi 3500 otáček.
Motoricky je to řada B204, ještě relativně spolehlivá. Co jsem tak vyčetl na netu, klíčová je častá výměna oleje. A časem se odporoučí do věčných lovišť taky Trionic (extra special kondenzátorový zapalování).
Jinak logo pro SAAB bych viděl spíše: "Od pacientů pro pacienty". :-)
02. května 2016, 03:46
0
a kterej Saab je nejlepsi ?
stary 900, ci 9000 2.3 Turbo, Aero, pred faceliftem, resp. po faceliftu, ale rocniky 93 nebo 94 (kdysi jsem neco takoveho slysel, pry jeste nez tam zacali davat ,,zestihlene motory" )
je opravdu rozdil mezi 9000 a italskymi bratranci ? (ve kvalite, jizdnich vlastnostech)
02. května 2016, 03:55
0
Ahoj, da se v techto Saabech sklopit predni sedadlo do vodorovne podlahy ? pripadne ve variente sedan (Saaby 9-5 - ci starsi 9000)
lze sklopit zadni sedadla + predni spolujezdec tak, aby se tam clovek 2m dlouhej dovedl natahnout a vyspat bez potizi ?