načítám data...

Bazarový snílek: Alfa Romeo GTV

V posledních týdnech jsme vám naservírovali v bazarovém snílkovi pravý americký burger, německý eintopf a japonské sushi. Dnes doplníme naše menu o pořádnou italskou pastu. A rovnou v ostré verzi aglio olio peperoncino.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když si tak pročítám výpis posledních snílků, není možné si nevšimnout velkého množství zástupců ze země vycházejícího slunce. Patrně to bude mít co do činění s mou náklonností k dobrému sushi. Každopádně by bylo vhodné vyrovnat národnostní stavy, co říkáte? V novém roce jsme tu měli ještě Američana a Němce, je tedy nasnadě, že s dnešním bazarovým snílkem zavítáme do slunné Itálie. Otázkou zůstává, jaký stroj z téhle jihoevropské Mekky sportovních automobilů vybrat. Ferrari, Lamborghini nebo Maserati? Ne, dnes bych rád něco dostupnějšího širšímu obecenstvu. Historie Fiatu a Lancie je také bohatá na zajímavé vehikly, ale v tuhle chvíli trh s ojetými auty nenabízí nic, co by mě výrazněji zaujalo. Takže zbývá Alfa? Jo, to bude ono. Stačí krátký pohled do inzerce a je jasno. Červené dvoudveřové kupé za rozumnou cenu. Navíc mu pod kapotou bije to správné srdce. Cuore sportivo, jak se sluší a patří, přesně tohle hledám. 

Alfa Romeo GTV se ukázala světu na pařížském autosalonu v roce 1994. Jako nástupce zbožnované Alfetty neměla 916 (interní kód) jednoduchou startovní pozici. Kvůli tomu, že pohonné soukolí neroztáčelo zadní kolečka, ale ta přední, na ni mnoho pravověrných alfistů ze začátku koukalo skrz prsty. Musím se přiznat, že osobně je mi to úplně jedno, protože to auto vypadá naprosto fantasticky. Právě kvůli designu jsem schopen GTV odpustit i tento menší nedostatek. Za vnější podobu jsou zodpovědní chlapci od Pininfariny, konkrétně pak jistý Enrico Fumia, což je člověk, který nakreslil také AR164. Nádherný klínovitý profil je doplněn nezaměnitelným bočním prolisem, díky čemuž je gétévéčko jasně identifikovatelné už z dálky a rozhodně si jej s ničím jiným nespletete. Vepředu na vás koukají čtyři roztomile kulaté a maličké oči (dobře, v reálu to jsou dvě jednolité lampy, opticky rozdělené průřezy v kapotě). Velmi zajímavý je také pohled zezadu, jednotný pás světel není úplně obvyklé řešení. GTV je prostě originál každým coulem. 

Interiér je dílem známého designéra Waltera de Silvy a vypadá přesně tak, jak očekáváte od sportovního auta. Jednoduchý a účelný. Radost vám jistě udělají výrazně tvarované sedačky, v tomto případě dokonce kožené. Dva výrazné tubusy ukrývající rychloměr a otáčkoměr jsou přímo před vámi. Na středovém panelu pak najdete budíky palivoměru, ukazatel teploty vody a obligátní analogové hodiny, pod nimi tři otočné ovladače klimatizace. Nic víc, nic míň. Strohé, avšak dostatečné. Řidič se může plně soustředit na jízdu, a že bude na co. 

Na první pohled Alfa Romeo GTV nevzbuzuje přílišná očekávání, co se jízdy týče. Pohon předních kol, váha pohybující se někde okolo 1400 kg, to nejsou zrovna atributy hodné sportovní Alfy, že? Podvozková platforma vychází z Fiatu Tipo, byť je zde velmi upravená a vzadu má víceprvkové zavěšení, přední náprava vychází zase z modelu 155. Také rozložení váhy má k ideálu daleko, 63 % leží na předku. Ani bych se nedivil, kdybyste začali nad GTV lámat pomyslnou hůl. To by však byla chyba. Suchá čísla nedokáží vyjádřit, jak se s 916 jezdí. Trochu podezřívám hlavního šéfinženýra Bruna Cenu, že upsal svou duši ďáblu výměnou za trochu magie. Jak jinak si vysvětlit, že auto, které na papíře slibuje festival nedotáčivosti, na silnici funguje tak dobře. Svůj díl na tom jistě má skvěle naladěná zadní náprava, která vám dovolí s autem dělat doslova psí kusy. Hlavní zdroj řidičského štěstí se ovšem nachází pod přední kapotou. Pokud vám do toho můžu trochu kecat, radím, abyste zapomněli na Twin Spark čtyřválce, ze kterých by vám zbyly jen oči pro pláč. Svůj zájem byste měli směřovat k modle všech fanoušků italských strojů – šestiválcovému Bussu. To je jediná a správná volba pro sportovní kupé od Alfy. A je prakticky jedno, jakou variantu zvolíte. Bude vám dělat radost pokaždé, když jej nastartujete. Symfonie, kterou ze sebe tenhle motor dokáže vyloudit, je neskutečně návyková a zaručuji vám, že se jen tak neomrzí. Úžasný je také pohled přímo pod kapotu. Myslím, že nákupem ,Bussoalfy' ušetříte za návštěvy striptýzových klubů, protože motor je zde odhalený víc než kdejaká topless tanečnice. 

Inzerovaný kousek je osazený menším šestiválcem o zdvihovém objemu 1996 kubických centimetrů (ano, je to kvůli italským předpisům). Abyste netrpěli pocitem méněcennosti, je zde menší doping v podobě turbodmychadla. Nejvyšší výkon je rovných 200 koní a točivý moment hodnotou 280 Nm dokonce překonává větší třílitr. Takže rozhodně nemusíte mít strach z nedostatečné dynamiky. Spousta má lidí má z přeplňovaného italského motoru obavy, ty jsou však liché. Problematiku spolehlivosti tohoto motoru jsem konzultoval s jedním servisním specialistou na italské vozy a ten mi potvrdil, že se není čeho bát. Není zásadně choulostivější než objemnější třílitry, a pokud člověk nešetří na údržbě, odvděčí se dobrou trvanlivostí. Tenhle kousek navíc od pohledu vypadá docela slušně. Není čas ztrácet čas, rozbijte prasátko a hurá pro GTV. Říká se, že každý správný automobilový nadšenec by měl vlastnit aspoň jednu Alfu. My bychom měli velkou radost, kdyby naši čtenářskou obec rozšířil další spokojený majitel tohoto impozantního kupé. Jen se připravte na to, že nás budete muset svézt.  

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

piwel
21. února 2016, 16:58
0

Pohled na design je čistě osobní věc (venek hrůza, interiér bomba - až na volant), ale to NĚCO na zadním okně se snad nemůže líbit nikomu...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. února 2016, 18:38
0

Tak ja to mam s tim designem presne obracene. Mne se libi zvenku, ale ten interier vypada, ze je vyrobeny z recyklovanych pet lahvi. Totalni katastrofa.

Ap
Apache
21. února 2016, 18:03
0

Proč jste si proboha ze všech GTV co za existenci Autíčkáře proletěli inzeráty vybrali na napsání bazarového snílka zrovna takovej strašidelnej bastl s nejhorším motorem, co lze vybrat?

reagovat
po
postak
22. února 2016, 08:44
0

Nepletes si to nahodou s 2.0 TS? to je totiz nejhorsi motor. Ja mel nekolik Alf a 2.0 V6 TB povazuju naopak za jednu z nejlepsich moznosti. Libil se mi dokonce i vic nez 12V 3.0. A stran spolehlivosti to byl motor se kterym jsem mel nejmin problemu.

sp
spooon
21. února 2016, 18:24
0

Mě prostě u všech novodobých Alf chybí pohon na zadní...Takže poslední akceptovatelný kousek je 75, a nebo počkat na ojetý Julie, což asi chvilku potrvá :-D

reagovat
piwel
21. února 2016, 18:31
0

když budou pořád odkládat výrobu, tak se ani nedočkáme :D

ri
riprex
22. února 2016, 10:24
0

Do nějakejch 250HP je beztak lepší FWD ;)

JayK91
21. února 2016, 18:40
0

no to křidlo je humáč teda ... a to se mi tyhle alfy moc líbí (proti křídlu na kufru nic nemám, ale na skle ...)

reagovat
Be
Beaumont
21. února 2016, 18:49
1

Jako dlouholetý majitel GTV přesně s tímhle motorem 2.0 V6 TB (= Turbo Benzina) si dovolím pár poznámek:

- Ta věc na zadním okně auta z článku je samozřejmě neoriginální (a hnusná). Neorigo je i lakování středové konzoly, ale to mají v nějaké podobě skoro všechna starší GTV, protože plast na konzole začne po letech slézat a nevypadá to hezky. Verze po FL s novější palubní deskou už to mají pořešené a taky mají hezčí třípaprskový volant.

- 2.0 V6 TB je fantastický motor, ale chce péči (olej, nastavování vůle ventilů...) a není to ideální pohon pro poskakování ve městě kvůli ostré spojce a turbu staré školy - nejdřív nic a pak všechno. Zato na okreskách a na dálnici jedna báseň: zvuk, zátah, chuť do otáček.
Atmosférické V6 byly k mání jako 3.0 24V a vrcholná (a v GTV velmi vzácná) 3.2 24V. Do odvozeného Spideru se montovala i slabší verze 3.0 12V, možná se s ní vyrobilo i nějaké GTV. Jakýkoliv V6 je lepší než jakýkoliv čtyřválec, ovšem 2.0 V6 TB má některé specifické díly, které se hůř shánějí (Alfa už některé věci ofiko nedodává). Atmo třílitr se servisuje snáz.

- Podvozek je naprosto blbovzdorný, auto snese v zatáčkách velmi vysokou rychlost a zůstává neutrální, i při prudkém ubrání plynu nebo dokonce brzdění jen utáhne stopu, ale zadek neustřelí. V6 TB má ještě menší přední kotouče 284 mm, které na okresce stačí, ale na okruhu rychle zvadnou a umřou (na Masarykově okruhu stačí tak tři až čtyři ostrá kola). Dají se ovšem instalovat větší brzdiče + 305 nebo 330 mm kotouče z třílitru resp. 147/156 GTA.

- GTV není moc vhodné jako jediné auto - kufr je nepoužitelný, zadní sedadla ano, ale jen místo toho kufru. Na druhou stranu jízdní vlastnosti, řízení, řazení, posaz vepředu, design a cena za to všechno - super!

- Nebourané GTV nerezne: půlka auta je z plastu (zejména celá přední kapota), zbytek důkladně pozinkovaný.

- Upozornění pro vyšší postavy: před koupí vyzkoušet, jestli se do GTV vejdete - málo místa na hlavu! Pomůže sehnat kus s látkovým (tj. nikoliv koženým) čalouněním - látkové sedačky jsou o několik centimetrů níž, protože postrádají vyhřívání. Tvar sedaček je bez ohledu na čalounění stejný a naprosto skvělý - sedí se v nich pohodlně i na dlouhou cestu a přitom poskytují dobré boční vedení.

reagovat
Csaba
21. února 2016, 23:29
0

Není nad to když sem něco napíše člověk který ví o čem mluví z vlastní zkušenosti...
Díky za hodnotné info...

briza
21. února 2016, 22:49
0

Zrovna onehdá jsem tady někde házel odkaz na jedno GTV, který bych nutně potřeboval. Nicméně vypadalo teda krapet reprezentativnějš :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
22. února 2016, 08:51
0

Nebylo stříbrné s třílitrem?

briza
23. února 2016, 23:48
0

S třílitrem bylo určitě, ale jestli si dobře pamatuju, pravděpodobně to byla černá a hnědá v interiéru. Ovšem taky je možnost, že se pletu, anžto pamět už moc neslouží a myšlenku většinou udržím asi stejně dlouho, jako moč :)

Vavris Vavrisovic
24. února 2016, 06:23
0

Si nejsem jistý, zda se vůbec s hnědým interiérem dělala... možná to byla Alfa po nějakém poněkud bázlivějším majiteli, kterého postihl ve 130 lift-off :-D

briza
24. února 2016, 19:58
0

V tom případě by odvedl profesionální práci. Vzhledem k tomu, že to zvládl stříknout jednou "tryskou"... :) Jinak mám dojem, že to možná bylo i toto http://goo.gl/yrmQyZ
Každopádně jsem byl poučen, že to není hnědá, ale béžová. Nevylučuju nic, ale pro mě je to prostě hnědá.

Mi
Michal
22. února 2016, 10:27
0

Dejte tomu pánovi nějaký merch za konstruktivní a věcný komentář :-D Bohužel i tady na Autíčkaři to začíná být dost hospoda, stejně jako kdekoliv jinde.

reagovat
Mi
Michal
22. února 2016, 10:28
0

Koment s "merchem" byl ke komentáři Beaumonta

Bubák2
22. února 2016, 11:51
0

GTV parádní, ale asi ne zrovna tenhle kus. TB v podobným stavu bývaj za poloviční cenu a zrovna jakýmukoliv TB bych se z důvodu servisu vyhýbal spíš než zachovalýmu Twin Sparku po slušným majiteli na kterej se dá sehnat cokoliv a jízda s ním není sice nijak brutální, ale pořád je velice zábavná. Komu není líto dát za GTV sto tisíc tak určitě radši pohledat 3,0 24V. A vždycky je lepší hledat novější verzi od roku 98 s hezčím interierem a tam se už tuším TB radši vůbec nedával.

reagovat
Bubák2
22. února 2016, 14:10
0

To už tahle je lákavější, i když v inzerátu chybí info o značce oleje a ta cena ... nevím no, možná už fakt GTV začly zdražovat :-)
Ale pokud by byly udělaný i siletbloky v zadních ramenech, spojka atd, tak proč ne...
http://auto.bazos.cz/inzerat/56459758/Alfa-Romeo-GTV.php

ri
riprex
22. února 2016, 14:21
0

TwinSpark 16V a obzvláště dvoulitr nebrat, jsou to sračky. Značka oleje není rozhodující... tyhle motory, pokud bylo štěstí najely 300tkm i na nejlevnější castrol. Pokud štěstí nebylo, tak se zadřely i při 100tkm na selénii. Je to špatně navrženej sráč, nic víc, nic míň ;)

Bubák2
22. února 2016, 14:33
0

Možná. Nicméně ať už byly některý kusy 16V z výroby špatně udělaný, nebo ne, tak dnešních dnů se dožily jen dobrý kusy. Moje osobní zkušenost s TS 16V je dobrá. Paradoxně jedinej zaklepanej TS kterej sem koupil byl údajně nesmrtelnej 8V ve 164. Jedinou špatnou zkušenost s TS 16V znám od kamaráda, kterej svůj motor dvakrát po sobě zadřel na Castrol, při druhé GO zjistil že do něj patří Selenia a od té doby motor jede dobře. A byla to starší verze s hliníkovým deklem. Někde sem četl že novější verze s plastovým deklem jsou už odolnější a možná že na tom něco je.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem