Automobilka Byton vznikla před dvěma léty v jako projekt tamních bývalých manažerů BMW a Nissanu. Jak už to tak v Číně bývá, základem se tak staly technologie okopírované od těchto automobilek a výsledným produktem je SUV elektromobil nazvaný M-Byte. Pohonné ústrojí ne nepodobné tomu z Nissanu Leaf je tu upraveno i pro variantu pohonu všech kol, vůz bude dle stupně výbavy k dispozici s 72kWh, případně 95kWh baterií. Ta by měla poskytnout dost energie pro cestu dlouhou 360 kilometrů. K dispozici bude prý krátkodobě až 300 kW výkonu.
Potud se tedy vůz příliš neliší od nekonečných zástupů dalších jiných čínských elektro-SUV. V interiéru je to ale o něčem jiném. Vůz, jež zástupci automobilky označují jako finální produkt, čili nejde o žádný futuristický koncept, je vybaven pěti displeji, z nichž ten největší má hned 48 palců (121 cm) a táhne se po celé šíři vozu pod předním sklem. Na vizualizacích je vidět, že lze využít například pro velmi široké zobrazení mapy navigace (takže řidič vidí, co je široko daleko kolem něj, ale kvůli tomu, že je obrazovka poměrně nízká nevidí příliš daleko před sebe).
Nu dobrá, využití dlouhého displeje vpředu bychom asi ještě dokázali pochopit, ale to není zdaleka vše. Další se totiž nachází přímo na volantu a sloužit prý bude výhradně k ovládání toho velkého displeje vpředu.No a aby toho nebylo málo, je tu ještě jeden utopený kdesi ve středové konzoli, tam, kde mívají auta obvykle držáky na nápoje. Čili ne tak úplně v zorném poli. Ten by měl dělat vlastně to samé, jako volantový displej – to proto, aby mohl některé funkce vozu ovládat i spolujezdec. Zbývající dvě obrazovky jsou pak konvenčně připevněné v hlavových opěrkách předních sedadel.
Protože by se teoreticky mohlo stát, že by se řidič v takto vybaveném voze mohl dívat místo na cestu do zářící obrazovky. Naštěstí je ale na to myšleno a uprostřed palubní desky se nachází kamera, která řidiče neustále snímá a vyhodnocuje, zda se věnuje řízení, nebo něčemu jinému. Vůz je samozřejmě připojen neustále na internet a tento záznam se nemusí, ale může ukládat společně se záznamem z přední (obdoba dashcam) kamery v cloudu, kde se k nim může řidič kdykoli dostat. Zcela jistě jen řidič a nikdo jiný – vždyť Čína je ochranou osobních údajů proslavená. Celý systém vozu běží na softwaru vlastní výroby, použitím auta souhlasí každý uživatel s rozsáhlými smluvními podmínkami.
M-Byte míří i na evropské trhy. Podle automobilky by měl být k dispozici už během roku 2021 a to za cenu jen lehce přes milion korun. Své publikum si zcela jistě najde. Jen bych se pak obával, že si své publikum najdou stejně tak i záznamy z palubních kamer.











Ča Snač Aj
14. 9. 2019, 18:35Zkrátka ideální vůz pro tvůrce snímků s názvy jako Nezbedné stopařky a podobně.. Dekuji, ale ne. Naštěstí existuje low-tech řešení, lepící páska se jmenuje. Jenom nevím, jestli by to pak jednomu dovolilo se vůbec rozjet :D
martinw
14. 9. 2019, 20:23Tak pokud to projde skrze IIHS a NCAP testy neni duvod ho vyrazovat, v dnesni spouste lidi staci velky display a vic je nezajima.
sheogh
15. 9. 2019, 12:39a v pripade nehody a aktivace airbagu pak bude mit ridic ten display, co je na volantu misto xichtu :-)) No nic, dalsi krucek k zelene planete je tu :-)
Sato
15. 9. 2019, 16:46Od krajny povodu az po tie displeje je to dokonale stelesnenie buducnosti ktorej sa nechcem dozit...
Martin Martin
15. 9. 2019, 20:04prosím nepodsouvat nesmysly, ve špiclování je Čína až za Anglii a USA. Akorát nevlastní média v EU... Takže mám opravdu větší strach ze sběru dat českou policii...
Wanix
23. 9. 2019, 10:32je mi z toho na zvracení a ve výsledku je země původu úplně to poslední co mi na tom vadí