načítám data...

Autíčkářův týden: Kterak Ferrari přelstilo fyziku a lyžařovi shořelo Audi

18. října 2015, 18:07 2 komentářů Adam Forman Novinky

Ferrari F12 se zdálo svým tvůrcům příliš pomalé a tak po vzoru cyklistických špiček nabralo steroidy, aby dosáhlo na žlutý dres. Pořádnou porci výkonu dostal i Ariel Nomad a v Nizozemsku shořelo Audi slavného lyžaře.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Uplynulý týden se nesl ve znamení výkonných vozů a začneme hned zostra Arielem Nomad. Terénní bráška Atomu s pohonem zadních kol připomíná jízdním projevem legendární Escorty, případně Opely Kadett. Pro uvolnění přidám fotku podomácku vyrobeného návěsu na 21 aut, který se projíždí po kraji čínského velkoměsta. V další zprávě zamáčkneme slzu nad zesnulým Lancerem Evolution, načež se konečně dostaneme k novému Ferrari. Abychom nekončili příliš optimisticky, na závěr přihodím jedno ohořelé Audi.

Downsizing v Arielu Nomad

Ariel Nomad je sám o sobě dosti dramatický vůz. Exoskeleton z trubek, kola vyčnívající z obrysu karoserie a nutnost nosit za volantem helmu dělají z vozu záležitost pro úzce specializovanou skupinu zákazníků. Ačkoliv na první pohled vypadá Nomad jako formule, jeho domovem jsou šotolinové cesty a bahnité polňačky. K bleskové exkurzi krajinou slouží u standardní verze 2,4 litrový čtyřválec od Hondy, schopný akcelerovat z nuly na sto za 3,4 vteřiny. Nově ohlášená turbo verze posouvá původní hodnotu 235 koní na metu 290 koňských sil. Jestliže doposud po Nomadu toužili především adrenalinoví závisláci, nyní jde o  ideální volbu Batmana.

Prozatím byly vyrobeny první dva kusy standardní verze, přičemž další dva jsou těsně před dokončením. Ti majitelé, kteří si Nomad již objednali, mohou dodatečně připlatit 220 tisíc korun za montáž dmychadla. Celkem tak puristický offroad vyjde na 1,3 milionu korun, což je cenovka konkurující dobře vybavenému Land Roveru Defender. I tak je to za exkluzivní, ručně vyráběnou hračku až nebezpečně málo. Objeví se nějaký i na našich nezpevněných cestách?

Čína – země neomezených možností

Ačkoliv odbyt nových vozů v tisícileté říši poslední dobou nebezpečně klesá, stále se jedná o největší trh pro světové automobilky. Jakým způsobem stíhají dealeři ukojit zdánlivě nekonečnou poptávku zákazníků? Tak třeba návěsem pro přepravu až jednadvaceti nových vozů najednou. Nenechte se zmást, nejde o miniatury jako Smart či Mini. Na jedinou pojízdnou konstrukci se vměstnalo třináct Volkswagenů Tiguan a po jednom exempláři Pola a Touranu. I tak zbylo neobsazené místo pro dalších šest nových automobilů.

Návěs takových rozměrů by v našich podmínkách úřady nepustily na silnici, avšak čínská státní správa je proslulá svojí flexibilitou, obzvláště tou motivovanou patřičně kulatou částkou čínských jüanů. Správný postup pro používání takto rozměrných přepravních prostředků je následující: Z továrny vyjede několik vlaků do centrálních skladů, ve kterých jsou nové vozy naloženy na takovéto až třicetimetrové návěsy. Celý automobilový kolos pak putuje po dálnicích k velkým městům, do jejichž center mají vjezd zakázán. Na periferii velkoměsta bývají nové automobily přeloženy na klasické návěsy, které známe z našich podmínek, a následně transportovány k dealerovi. Tento řidič se rozhodl ušetřit si čas a zamířil přímo do centra, pročež ostentativně použil pruh pro cyklisty. Dokážete si představit podobnou potvoru v pražském provozu?

Na rakev Lanceru Evolution dopadá první hlína

Příznivci JDM vozů mají poslední dobou celkem těžkou existenci. Rotační motory se přes sliby Mazdy stále do nových vozů nemontují, oblíbené značky jako Supra či Skyline jsou hudbou minulosti a do věčných lovišť se nedávnou poroučela řada Fairlady/Z. Pokud jste od devadesátých let sledovali napjatý souboj mezi Subaru a Mitsubishi o nejlepší rally sedan, pak vězte, že soutěž má jasného vítěze. I když kontumačně. Vedení Mitsubishi definitivně hodilo Lancer Evolution přes palubu a vyloučilo návrat k benzínovému sedanu s pohonem všech kol. Legendární Evo muselo rychle zmizet s přeorientováním automobilky na ekologická vozidla a SUV. Ještě než zcela zmizí ze scény, naposledy zapíská blow-off ventilem v připravované Final edition, která na třísetkoňovou bestii přihodí několik odznáčků a černá kola.

Jako by nestačilo, že Mitsubishi nechává udatného bojovníka skonat v zapomnění, jméno Evolution se nejspíše objeví na vrcholné verzi příští generace kompaktního SUV pojmenovaného ASX. Automobilka tak půjde vytyčeným směrem, když známou značku přilepí na hybridní SUV. Naštěstí nebude tak zle, abyste museli strhávat plakáty s  Paulem Walkerem klečícím před oranžovou Suprou a hledat výhodný inzerát na naftový Golf. Staří psi pomalu vymírají, ale to ještě neznamená, že nebude na co lepit samolepky s nápisy ‚Watanabe‘. Země vycházejícího slunce má j edno horké želízko v ohni a MX-5 generace ND je podle všeho skvělé auto. Přinejhorším je trh dostatečně zásobován více než vhodnými adepty z říše ojetin.

Ferrari F12tdf v plné polní

Proč vůbec psát o limitované edici Ferrari, když nikdy nevytočíme atmosférický dvanáctiválec, ba ani na vlastní oči nezahlédneme svůdné linky karbonové karoserie? Protože italské supersporty jsou petrolheadovou obdobou pornografie nebo jen k doplnění munice pro hospodské přestřelky, každý důvod beru všemi deseti. Maskované testovací muly již několik měsíců brázdí světové silnice a předznamenávají výkonnějsí verzi modelu F12 Berlinetta. Tento týden konečně došlo k odhalení limitované F12tdf (Tour de France) ve vhodně žlutém odstínu.

Tdf se od Berlinetty liší v mnoha ohledech. Na první pohled zaujme přepracovanou karoserií s několika výdechy navíc a především agresivně nakrčeným postojem šelmy připravené každým okamžikem zaútočit. Přítlak vzrostl o 100 % zejména díky přepracované zadní části s více skloněným zadním oknem přecházejícím v masivní odtrhovou hranu známou ze speciálů Le Mans. Ačkoliv aerodynamická hmotnost vzrostla, ta statická se naopak dramaticky snížila. Použitím karbonu na každý myslitelný kousek vozu došlo k úspoře 110 kg, což je výsledek přímo obdivuhodný.

Srdcem F12tdf je upravený šestilitrový dvanáctiválec, který v původní podobě dosahoval výkonu 740 koní a 690 Nm. Pod dlouhou kapotu se nově nastěhovaly technologie z Formule 1. Zmizely rezonátory a jejich funkci nahradila hydraulicky ovládaná proměnná dálka sání, měnící se s průběhem otáček motoru. Dalším zajímavým prvkem bylo nahrazení hydraulických zdvihátek ventilů mechanickými, což by mělo umožnit větší průtok kolem ventilů. V neposlední řadě byl upraven omezovač otáček na hodnotu 8900 ot./min, což spolu s upravenou mapou řídící jednotky umožnilo posunout špičku výkonu na 8500 ot./min. Kompresní poměr nyní činí 13,5:1, což je na benzínový atmosférický motor opravdu hodně. Všechny tyto úpravy mají za následek rozšíření stáda o dodatečných 40 koní a nárůst krouticího momentu o 15 Nm.

Aby se plnokrevníci udrželi na asfaltu, prošel úpravou i podvozek. Do předních podběhů se nastěhovaly širší přední pneumatiky (275 mm), které se projevují nárůstem nedotáčivosti. Existuje ideální poměr šířky pneumatik k rozvoru vozu a vzhledem k tomu, že pneumatiky byly rozšířeny, bylo zapotřebí něco udělat s rozvorem. Roztahovat už tak nepříliš kompaktní Berlinettu nepřicházelo v úvahu, a tak bylo zapotřebí využít natáčení kol zadní nápravy. Ferrari se prozatím chlubí pouze pozitivním odklonem zadních kol, oproti kombinovanému u podobného systému Porsche. Pozitivní odklonění ve vertikální ose vede k dojmu z většího rozvoru. Auto se celé tak trochu sune bokem a vyrovnává tím příliš velkou přilnavost na přední nápravě. Výsledkem podvozkové magie je nárůst bočního i podélného přetížení a nakonec i zkrácení brzdné dráhy.

Speciální edice je limitována na 799 kusů, které by měly být zcela legální pro provoz na pozemních komunikacích většiny světa. Nejspíše se tedy podařilo vejít se do emisí jak plynových, tak zvukových, jelikož anglický Top Gear potvrzuje homologaci pro silniční provoz. Nabízí se tedy nehezké rýpnutí: Jak je možné, že se do emisních limitů vešlo 780 plnokrevníků z Maranella, když jimi neprošlo 140 volfsburgských valachů?

Audi RS6 Avant: Tisíc koní v GTA

Pokud jste nikdy neslyšeli o Švédovi jménem Jon Olsson, pak nejspíše netrávíte pracovní odpoledne projížděním videí na Youtube namísto počestné práce v korporátu. Naštěstí máte Autíčkáře, který místo aby pracoval, sedí u nemožných snímků a z pověstné hromady hnoje vykydá každý ukrytý valounek zlata. Po seznámení s Olssonem a zjištěním,  co všechno se mu kdy povalovalo v garáži, přihodíme netradiční melouch, kterým bavil zákazníky Uberu ve Stockholmu. Namísto nenápadné černé limuzíny zvolil poněkud netradiční kombík. Ačkoliv značka Audi je zcela v souladu s dobrými zvyky alternativní taxi služby, označení RS6 Avant už poněkud vybočuje z řady. Ačkoliv by se kombinace černé a stříbrné mohla zdát nenápadná, až umírněná volba, bodykit z karbonu dává celému vozu jasně vyzývavý charakter. Rudé doplňky, masivní kola a především pekelný zvuk zaručí, že aplikaci Uberu zapne každý autíčkář, který vlastně nikam jet nepotřebuje.

Vyšperkovaný vůz sloužil Olssonovi coby dopravní prostředek při Gumball 3000 a následně zamířil k nizozemskému dealerovi. Právě při focení pro zmíněného dealera došlo k ozbrojenému přepadení. S velkou pravděpodobností nešlo o příliš talentovanou dvojici zlodějů, jelikož jejich dodávka v nastalém chaosu vzplála. Nezbylo jim tedy nic jiného, než z místa činu zmizet v upraveném Audi. Ještě než za nimi stihla vyrazit policie, zloději vůz zapálil a zmizeli. Pohled na kdysi tak zajímavý kombík ohořelý na skelet je sice smutný, avšak poslouží jako inspirace pro další šílený vůz švédského lyžaře.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mq
mq
23. října 2015, 19:41
0

"Existuje ideální poměr šířky pneumatik k rozvoru vozu"

Můžete mi o tom říct něco víc? Díky.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem