načítám data...

Volkswagen a švindl s dieselovými emisemi. O co tu vlastně jde?

Koncern VW má v Americe průšvih. Podváděl s emisemi u svých naftových aut a teď se na to přišlo. Vyšetřuje se, hrozí se pokutami a svolávacími akcemi, akcie padají a lidé se děsí. Co se ale vlastně děje a co to znamená pro motoristu u nás?

Co se kde děje?, Novinky: Volkswagen a švindl s dieselovými emisemi. O co tu vlastně jde?

TDI od Volkswagenu, modla a božstvo určité části českých řidičů (a ztělesnění Satana pro část další) má v Americe problém. To vešlo za poslední dny v obecnou známost. Horší to už je s povědomím o tom, co se vlastně děje, proč se to děje a jaké to může mít následky. Proto jsme se pokusili dát dohromady informace, které jsou momentálně k dispozici, a vysvětlit některé z nejvíce přetřásaných otázek. ​

Co se vlastně stalo?

Americký úřad pro životní prostředí (Environmental Protection Agency, EPA) zjistil, že řídící jednotky některých modelů Volkswagen a Audi s motory TDI byly vybaveny softwarem, který dokázal rozpoznat režim měření emisí a upravit spalování tak, aby se snížily emise oxidů dusíku (NO). To umožnilo údajně až 482 tisícům vozů zdánlivě splnit federální emisní standardy, přestože v běžném provozu překračovaly emise oxidů dusíku až čtyřicetkrát.

Má to nějakou spojitost s nepřesnými testy spotřeby?

Jedním z častých dotazů je, jestli tento skandál nějak nesouvisí s tím, že moderní laboratorní testy spotřeby jsou nepřesné a často nemají příliš souvislosti s realitou. Odpověď je jednoduchá – nesouvisí ani v nejmenším. Emise oxidů dusíku jsou na spotřebě do značné míry nezávislé, a jak si ještě řekneme, jejich vzájemná závislost může být často docela opačná. Americká metodika měření spotřeby je navíc výrazně odlišná od evropské a výsledná čísla jsou mnohem bližší realitě.

To je zase nějaký nesmysl kolem oteplování a skleníkových plynů, že ano?

Nikoliv. Emisní normy (lhostejno zda v USA či v EU) se emisemi skleníkových plynů vůbec nezabývají – limity pro průměrné emise CO2, pokuty za jejich překročení, omezení průměrné spotřeby a podobné záležitosti jsou zcela samostatná a nesouvisející úprava.

V tomto případě jde o ‚klasické‘ emise. Tedy to, co v Evropě upravují emisní normy (ono známé Euro 1 až 6) a co se měří na STK. Oxidy dusíku nezpůsobují globální oteplování a neohrožují lední medvědy. Vytvářejí přízemní ozón, smog, kyselé deště a další záležitosti veskrze nepříjemné pro všechny, kdo žijí poblíž.

Jak to udělali? Proč to nejelo s nízkými emisemi i normálně?

Mnoho lidí je zmateno z toho, proč motor, který očividně umí jezdit s nízkými emisemi, měl v normálním režimu emise vysoké. Tady se vracíme k oné závislosti NOx a spotřeby, respektive neexistenci této závislosti nebo někdy dokonce závislosti opačné. Emise NOx nejsou závislé na tom, kolik spálíte paliva, ale mnohem více na tom, jak to palivo spálíte. Kupříkladu u benzínových motorů znamená spalování s chudou směsí vyšší emise NOx. 

Přesný mechanismus ‚švindlu‘ sice zatím neznáme, ale zdá se, že v ‚podváděcím‘ režimu řídící jednotka zvolila režim vhodný pro nízké emise NOx, ale nevhodný pro něco jiného. Takže auto při testování emisí mohlo mít třeba extrémně vysokou spotřebu, nízký výkon nebo motor pracoval v režimu, který by zásadně snížil životnost. 

Znamená to něco pro českého motoristu?

Neznamená. Americké emisní předpisy jsou jiné než evropské a ve většině případů přísnější. To se týká i limitů pro emise oxidů dusíku (NO), které jsou v USA pro naftová auta přísnější než v Evropské unii. Na americkém trhu je tak téměř nemožné prodávat naftová auta bez vstřikování močoviny (AdBlue) a Volkswagen byl, pokud je nám známo, jedinou automobilkou, které se to u některých modelů dařilo. Teď už víme proč.

S evropskými emisními předpisy Euro6 to nemá nic společného, evropské měření emisí funguje trochu jinak a především jsou zde pro naftová auta volnější limity, takže naftové motory stále projdou. Můžeme ale počítat s tím, že až dorazí Euro7, už se bez močoviny neobejdeme ani u nás.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ja
James
21. září 2015, 18:29
0

Je důležité že jim na to včas přišli, začli by se tam ve velkoměstech dusit ve smogu jako v 70. letech a nevěděli by proč. Teď se ukázalo, že by za tím stál Volkswagen.

Připomíná mi to ten vtip když proběhla anexe Krymu: nemusíme mít strach z Ruských tanků, nepřijedou sem, protože neplní poslední normu Euro...

Nemají to v automobilkách zrovna jednoduché, muset zároveň neustále zvyšovat výkony, a přitom snižovat spotřebu a emise.

Jsem zvědavej, jestli při Euro8 ještě vůbec budou smět jezdit nějaká auta, nebo už budou všude jen cyklostezky. Ale třeba tu v té době už nebude žádná EU a všechno bude naštěstí jinak.

reagovat
Michal88
22. září 2015, 10:54
0

Tohle bylo už dlouho veřejné tajemství, teď už se to ví i oficiálně. Holt to ukazuje i druhou stránku věci, že normy fakt dělají diletanti, kteří mají pocit, že papír nezkousne všechno a co je na papíře, musí fungovat. Pro tak masivní a rychlý pokrok v technologiích, který si představují cifršpioni, aby se splnily šílené normy a zároveň bylo auto alespoň trochu použitelné v běžném provozu, zatím není základ, resp. je to tak šíleně drahé, že by se zákazníci po.rali a na to mezi lidmi není tolik peněz a celá slavná byrokracie by šla o to víc do kytek, než jde...

reagovat
adam7c3
22. září 2015, 11:22
0

Neřekl bych, že klamání zákazníků, získání konkurenční výhody a plnění předpisů jen naoko za pomocí specializovaného klamacího software, když ve skutečnosti byla hodnota vypouštěných sajrajtu mnohonásobně vyšší, bylo veřejným tajemstvím. Doufám, že VAG dostane tímto pořádně přes držku a diesel se na americkém trhu vrátí tam kam patří, tj. do trucků, velkých pickupů, dodávek a kamen. U nás se nic nezmění, dále zde bude pozitivní diskriminace dieselu posvěcená státem. Masivnější rozšíření elektromobilů je u nás v nedohlednu, stejně tak jako doba, kdy člověk nebude nucen dýchat sajarjt z očipovaných tédéíček a podobných zemědělských strojů, vydávajících se za osobní auta.

Michal88
22. září 2015, 11:53
0

Tak, bylo to minimálně veřejným tajemstvím mezi autíčkáři a lidmi, kteří se věnovali úpravám software v autě... Ale to bude asi tím, mezi kterými lidmi se pohybuji.

Ale to není jen v Americe, u dieselu a VW. ;) Jediný VW teď akorát dostal po čuni, protože někoho v něčem někdo nakrknul. Nebo si snad myslíš, že například extrémní normy (současně platné i ty v budoucnu realizovatelné) na vypouštění CO2 v ESSR jsou možné se současnou technologií dodržet? Ano, ale buď bude auto nepoužitelné nebo drahé a to pak holt budou lidi řvát, že je to moc. Holt, je potřeba plnit plán na 105% v další pětiletce, jinak ten socialismus nevybudujeme... Aneb cesta do pekel je vždy dlážděna jen těmi nejlepšími úmysly.

Michal88
22. září 2015, 12:01
0

Ale pozor, mé příspěvky nemají být obhajobou těchto praktik automobilek, spíš kritikou kravin vznikajících v hlavách zelených pitomců ve veřejné správě. Ano, automobilky tímto klamou svým způsobem zákazníka, ale to je důsledek, ne příčina problému.

BobAsh
22. září 2015, 21:28
0

Pleteš věci dohromady. Nesmyslné normy na spotřebu/emise CO2 a ještě nesmyslnější metodika jejich měření jsou jedna věc.

Tohle jsou ale emise NOx, tedy reálných jedů, a problém není v normách, ale v tom, že VW fixloval. Všichni ostatní, kdo na US trhu prodávají diesely, to dokážou poctivě, byť za cenu použití močoviny. Volkswagen chtěl ušetřit na AdBlue a fixloval.

hurkar
22. září 2015, 22:33
0

to adam: s tým súhlasím
to BobAsh: švindloval na lacných rozvodoch v motoroch, švindloval teraz v emisiách, na čo mu ešte prídu? tých švindľov sa začína nejako načítavať. Švindeľ a pokuta za neho je jedna vec, horšie je že aký to bude mať dopad na výrobu. Jeden čas som vozil pre automobilky materiál. Je tam vysoká náväznosť na druhovýrobcov, dopravcov... stiahne so sebou VW aj filiálky ako Škoda SEAT Audi... to ale toho génia asi netrápi čo to všetko spískal

Michal88
23. září 2015, 07:54
0

BobAsh: Možná to tak vypadá, ale nemíchám. Ano, jsou to rozdílné normy, ale částečně mluvím o jedné a v druhé části příspěvku částečně o druhé. Každopádně, přijdou mi nesmyslné. Ono mi přijde dost schizofrenní hlídat oxidy dusíku u konvenčních paliv, ale už ne aldehydy a jiné jedy např. u E85, které jsou taky pěkné svinstvo (o tom se ale raději mlčí, protože to není benzin/nafta a je to z rostlin a tudíž ekologické a správné). Nemluvě o jiných nepříznivých vlivech, především biopaliv. Konvenční paliva se omezují a alternativní, vč. těch na pytel se podporují. Přílišné zásahy veřejné správy jen málokdy přinesly něco dobrého, vesměs spíš obráceně. Uměle tlačit vývoj dopředu je možné jen velmi omezeně, ne v měřítku, který se teď děje.

Ano, nikdy nebude mít vše jen klady, vždy u všeho budou i zápory, jen si nějak nedokážu vysvětlit tu podporu jedněch (prý špatných) paliv na úkor jiných (některých stejně "mizerných", ale hlavně, že "ekologických") ze strany veřejné správy.

Michal88
25. září 2015, 10:19
0

Jen tak mimochodem, doufám, že to není proti nějakým podmínkám, se tomuto trochu zavěnoval i D-FENS z trochu širšího hlediska.
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015092401

Pe
Pechy1
22. září 2015, 19:03
0

Tajemství to nebylo žádný, když o tom už delší dobu píšou např. v motoristických časopisech.

reagovat
BobAsh
22. září 2015, 21:31
0

O čem?

pe
pechy1
23. září 2015, 14:29
0

Že řídící jednotka pozná, že se jde o test a upraví spalování.

PepaSFI
23. září 2015, 19:13
0

tak nějak obecně se ví že auta poznají ten euronesmysl s měřením spotřeby a CO2 a zařídí se podle toho. On je ten test tak odlišný od reálné jízdy že by to poznal i pes v kufru. Tak nejezdí ani kloboukatí dědové. O měření emisí jsem to neslyšel ale celkem se to asi dalo čekat.

Pe
Pechy1
22. září 2015, 19:04
0

Tajemství to nebylo žádný, když o tom už delší dobu píšou např. v motoristických časopisech.

reagovat
ri
riprex
22. září 2015, 22:19
0

Beztak je to úplně jedno. Emise běžných osobáků nás trápit nemusí a při tom mizivém množství dieselů na silnicích v US jim to taky může bejt putna. Taky ve své 159 nemám DPF, protože s ním je absolutně nepoužitelná a nespolehlivá. Z morálního hlediska to, co dělá koncern VW sice v pořádku není... ale tohle je opravdu jedna z věcí, která byla tak nějak obecně známá v určitých okruzích. Koncern VW v tom rozhodně není sám. Je to stejné, jako v případě falšování výsledků Euro NCAP. Tam taky jenom idiot pošle auto, které by nebylo předem upravené a zesílené, aby prošlo lépe.

reagovat
Je
Jenyk
23. září 2015, 20:54
0

Mne by zajímalo, co s tím chtějí dělat. Mají prodaných 482 000 aut, u kterých naslibovali nějaké emise a výkonové parametry. Když odstraní ten kus softu, nesplní emise a auta budou nezpůsobilá k provozu. Když ten kus softu zapnou permanentně, nesplní výkonové parametry. Mně to přide jako dost neřešitelná úloha a to zvláště v USA, zemi právníků. Tohle VW posral a to hodně.

reagovat
Fr
FraHor
24. září 2015, 23:16
0

Myslím, že teď je ten správný čas na smysluplné využití Nordschleife. Místo zbytečného přitvrzování podvozků a honění sekund by to celé mohla koupit EU a využít jako referenční okruh pro měření spotřeby. Výsledkem by byly snadno porovnatelné hodnoty: místo dosavadních nicneříkajících režimů město / mimo město / kombinace by se naprosto transparentně jmenovaly Gerhard Plattner / James James / The Stig (včetně časů).

Příklad: Rapid 1,2 TSI/77 kW by měl podle NDC (Nordschleife Driving Cycle) spotřebu Plattner/May/Stig - 4,2 l/100 km (22 minut) / 6,4 l/100 km (13:8) / 18,5 l/100 km (9:05)

reagovat
mi
michal
25. září 2015, 14:29
0

Clanek neni uplne presny a to jednak co se tyka emisnich norem Euro, ty toho upravuji vice nez NOx (CO, HC, NOx a PM) A za druhe, ano problem se muze tykat i ceskych "motoristu" upraveny software maji vsechny motory z generace EA 189 a tech je dost i v CR.

reagovat
BobAsh
25. září 2015, 16:21
0

Ano, ale přinejmenším v době psaní článku to vypadalo, že Euro6 ty motory plní bez problémů. Teď to vypadá, že by taky možná nemusely...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem