Kdo na to jde od lesa, koupí Dongfeng u ESA
Ceny nových aut za poslední rok vylétly někdy i o desítky procent, autobazary zejí prázdnotou nebo velmi smutnou nabídkou a inzerce na tom není o moc lépe. Ideální čas nabídnout šetrnému českému národu dostupný automobil z Číny.
Dongfeng sice zní trochu jako generické slovo, jímž malé děti napodobují mluvu asijských národů, ve své domovině však automobilka patří ke třem největším na trhu. Že se chystá obohatit český trh, jsme se dozvěděli už loni na podzim, kdy byl otevřen klasický showroom ve Vestci u Prahy. A o tom, jak velký pokrok učinil čínský automobilový průmysl v poslední době, se teď konečně mohou přesvědčit i první čeští zákazníci – v autobazarech Auto ESA. Na první pohled trochu bizarní partnerství začne při troše spekulace dávat smysl, když popatříte na situaci trhu s ojetinami. Ty zkrátka nejsou, což vlastní zkušeností velmi krásně doložil Vavris ve svém posledním blogu. Stát se oficiálním prodejcem perspektivních čínských vozů tak není špatný nápad.
Prozatím je v nabídce kompaktní SUV s názvem Fengon 5 a na první pohled působí až idylicky. Za 650 tisíc, což je cena za slušně vybavené Polo, dostanete auto přibližně velikosti Karoqu, navíc s ohromně lákavou výbavou, zahrnující třeba parkovací kameru, kožená sedadla, automatickou klimatizaci, keyless vstup, LEDky či radiomapu s desetipalcovým displejem. Ani turbený čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 137 koní nezní špatně, byť je k dostání jen s převodovkou CVT.
Dalším lákadlem bude až sedmimístné SUV Glory 580 a elektromobil Seres 3 s cenovkou pod milion korun. Máte tušení, jaká logika se skrývá za pojmenováním modelů?
Z výpovědí našich seriózních kolegů vyplývá, že čínské SUV potěší značným vnitřním prostorem, kvalita zpracování se však obzvlášť nadšených ohlasů nedočkala. V každém případě tvrdě pracujeme na tom, abychom se s vámi co nejdříve podělili o vlastní zkušenosti.
BMW X7 přijíždí s tradičními famfárami
Okolo odhalení nového top-modelu z nabídky BMW je vždycky rušno, jako když do maloměsta přijede cirkus. Je logické, že obří SUV dráždí svou velikostí, opulentním luxusem i cenovkou; mnichovská značka však přidává další obligátní téma – design. Skoro mám pocit, že designové oddělení má v týmu dedikovaného trolla, jehož úkolem je vymyslet, čím rozbouřit diskusi tentokrát. Obří ledvinky už nikoho do varu nepřivedou, takže se zaměříme hned na druhou věc, na niž padnou oči každého pozorovatele – na světla. A uděláme je úplně jiná, jen ne kulatá! Denní svícení zajišťují tenké proužky v horní části mohutné přídě, hned pod nimi se nacházejí dvě černé díry, v nichž se aktivují klasické LED matrixové svítilny s natáčecí i odbočovací funkcí a asistentem dálkových světel BMW Selective Beam. Ke světelnému dilematu BMW přidává obrovskou a volitelně i podsvícenou masku chladiče. Ať už se vám to líbí nebo ne, na ulici si auta rozhodně všimnete. A o to jde především.
Radikální řez tentokrát podstoupila i kabina, jejíž dominantou je nová generace infotainmentu iDrive 8. Displej je propojen s přístrojovým štítem do jediného působivého pásu. Ten tam je panel ovládání klimatizace – zbyla z něj jen hrstka tlačítek zahrnující funkci odmlžení předního a zadního okna, výstražné blikače, šipky pro přeskakování skladny a točítko hlasitosti. Pro všechno ostatní se musíte vydat do země za displejem. Už i ty, BMW???
Zklamaným tradicionalistům snad spraví chuť nabídka významně modernizovaných motorů, která začíná u základních řadových šestiválců a končí u verze M60i xDrive s benzinovým osmiválcem o objemu 4,4 litru, výkonu 530 koní a točivém momentu 750 Nm. Zrychlení z nuly na sto za 4,7 vteřiny je u více než pětimetrové stodoly až děsivý parametr. Úplným vrcholem bude Alpina XB7 s výkonem 630 koní. Všechny motory si k lepší hospodárnosti pomáhají 48V mild hybridní technologií.
Úplně poprvé si zákazníci mohou na své BMW objednat třiadvacetipalcová litá kola. Samozřejmostí je adaptivní vzduchové odpružení, takže ztráty komfortu se není třeba děsit.
Nová X7 bude k dispozici pravděpodobně na podzim letošního roku, ceny si zatím automobilka nechává pro sebe
Centrum e-mobility Hyundai hlídá Robopes
Hyundai pokračuje ve svém vítězném tažení vstříc elektromobilitě. Jeho elektrický Ioniq 5 zvítězil v anketě Světové auto roku a co víc – dokázal už přesvědčit nejednoho odpůrce o tom, že jízda na elektřinu by snad přece mohla mít ve světě budoucnosti své místo. Pokud jste se s ním ještě nesvezli, mohu tuto zkušenost vřele doporučit.
Centrum e-mobility, které Hyundai otevře veřejnosti 19. dubna v místě svého sídla v pražských Stodůlkách, je to pravé místo, kde začít. V showroomu, který patří k prvním svého druhu v Evropě, najdete nabídku elektrických i jiných nízkoemisních modelů Hyundai a rovnou si zde můžete domluvit testovací jízdu. Kromě toho na vás ale čeká i pár extra buřtů, které dokáží proměnit obyčejnou návštěvu showroomu v zábavně strávené odpoledne. Vystaven je zde například prototyp čistě elektrického okruhového speciálu Hyundai RM20e, postavený z modelu Veloster. Ve srovnání s nepříliš úspěšným městským vozítkem má elektrozávoďák docela zajímavé parametry – výkon 810 koní, točivý moment 960 Nm, zrychlení z nuly na sto za méně než tři vteřiny a k tomu náhon na zadní kola.
Vaše děti (ale nejenom je) nadchne žlutá potvora plížící se mezi auty. Robotický pes od společnosti Boston Dynamics je prozatím pouze vypůjčený, už brzy však Hyundai doveze svého vlastního ‚hlídače‘. U každého auta je k dispozici on-line konfigurátor, vyzkoušet si můžete, jak se z elektromobilu nabíjejí další zařízení, a v jednom z přítomných Ioniqů okusíte i velmi působivou virtuální realitu.
Součástí showroomu je také ultrarychlá nabíječka Siemens Sicharge D o výkonu 300 kW, poháněná výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů.
Novinky nenovinky od Mazdy
Je tomu jen pár týdnů, co jsme vám ukázali zbrusu nové SUV od Mazdy. CX-60, jak zní celé jméno novinky, vyvolává až pozoruhodnou vlnu nadšení, a to i v petrolheadských kruzích, kde obvykle bývá přijímání nových SUV velmi vlažné. Jakým kouzlem si tady Mazda pomohla? Inu je to jednoduché. CX-60 stojí na nové platformě, která umožňuje podélnou zástavbu motoru a tudíž i pohon zadních kol. Což samozřejmě vyvolalo mnoho spekulací. Ta nejhlasitější zněla tak, že novou platformu jistě využije i příští generace šestky, která by se měla objevit příští rok a po dlouhých deseti letech (od ukončení RX-8) tak Mazda opět přijde se sedanem, který bude disponovat pohonem zadních kol. Krásná představa, že? No, tak zase vychladněme. Tento týden se jeden z vysokých představitelů evropského zastoupení Mazdy nechal slyšet, že nová šestka patrně nedorazí (i když si ptáčci štěbetají, že je ve velmi pokročilé fázi vývoje) a místo toho přijde na sklonku roku jen další facelift té současné. Ptáte se na důvody? Ty jsou jednoduché. Klasické tříprostorové sedany už v Evropě skoro nikdo nekupuje, a proto nemá smysl uvádět na trh další auto, o které bude minimální zájem. Místo toho bude pro značku lepší soustředit se na produkci SUV, která se prodávají mnohem lépe. Taková je realita dnešního trhu.
Nicméně zpátky k CX-60. která zaujala veřejnost ještě jednou věcí. Mazda se rozhodla vyvinout nové šestiválce, kterými osadí své vozy. Benzínový atmosférický třílitr a naftovou „třitrojku“. K zážehovému motoru zatím bližší info nemáme, nicméně k tomu vznětovému Mazda již uvolnila první informace. Pokud čekáte honbu za nejvyšším výkonem, tady asi na správné adrese nebudete. Nejvyšší výkon u základní specifikace bude činit 170 kW (231 koní) při 4000 – 4200 otáčkách a 500 Nm točivého momentu mezi 1500 a 3000 ot./min. Ano, těmito parametry asi Japonci nikoho neohromí, to jsme byli zvyklí vídat u evropských výrobců už asi před patnácti lety. Bude však dostupná ještě jedna silnější varianta opírajícíse o mild hybridní technologii, která by měla přinést 17 kW (23 koní) a 50 Nm navíc. Vypadá to, že Mazda se zaměřila spíše na spotřebu a provozní efektivitu než na vysoké výkony. Jsme velmi zvědaví, jak to bude fungovat v reálném životě…
Michal88
16. 4. 2022, 20:23 2 reagovatJaj, Bramborák se vrhnul do designového směru, který nastolil Pontiac Aztek, znovu nakopnul Nissan Jo/uke, rozšířil Citroën a dneska už ho dělá kdekdo...
Je vidět, že Pontiac patřil mezi vizionářské automobilky... Jen škoda, že již není.
beastar
17. 4. 2022, 13:14 3 reagovatDongfeng je zatím pro velmi nenáročné uživatele. Se slovutným modelem Fengon 5 se začátkem Května budu mít možnost detailně seznámit. Mile rád se podělím.
Jakub Pospíšil
17. 4. 2022, 15:38 18 reagovatUvedl bych jen do záznamu, že Dongfeng je 100% vlastněn státem, takže každá kačka jde strejdovi Si alias medvídkovi Pú. Tomu, co nám před nějakým rokem vyhrožoval, že za státní návštěvu Taiwanu zaplatíme jako národ vysokou cenu. To že tím myslel 650 tisíc za nekvalitně slícované čínské SUV jsem ale opravdu nečekal.
-
Komentář upraven 17. 4. 2022, 16:00:58
Evlo
18. 4. 2022, 14:09 0 reagovatKombinace bidli a auto esa určitě v lidech probudí jen a jen důvěru ve vozidla narvržená v PRC
Viola Procházková
18. 4. 2022, 17:57 0Nechci být pesimista, ale mám dojem, že cílová skupina Dongfengu nebude mít problém ani s Bidli, ani s ESA, ani s PCR.
Evlo
19. 4. 2022, 00:06 0Vzhledem k tomu kdo to tady prodává a kde, tak tím je to dané, no.
Trinom
19. 4. 2022, 15:02 0Co? Jaké Bidli? Co to je?
Evlo
23. 4. 2022, 09:42 -1kombinace mm reality a partners